Gå til innhold

Hvor mye skal de betale hjemme? Hjelp!!!


lyona

Anbefalte innlegg

Det kommer som sagt an på økonomien deres men jeg hadde forlangt 4-5000 i dette tilfelle.

Jeg prøvde meg på 2000 når eldstemann hadde 7000 men han flyttet ut i steden fordi han synes det var urettferdig. Han skjønte aldri at jeg satt igjen med 4000 kr etterat regningene var betalt og det skulle holde til alle ekstrautgifter og mat til ham, meg, ei på 17 og minstemann.

Og jammen fikk jeg mye bedre råd da han flyttet. Han kostet mer enn til og med jeg forsto.

Er det ikke rart?

Økonomi er noe man må føle på pungen. De må faktisk se selv at det er svinedyrt å leve, og lære seg å betale.

Det koster 7-9 tusen pr mnd å bo alene i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • keinstein

    6

  • Sofline

    5

  • løvinne71

    5

  • laban

    4

Mary Poppins

Hvorfor synes du det?

Han har 15 000,- å rutte med i måneden, og hvis alternativet er å sløse det bort på personlig moro, så synes jeg det er helt horribelt at han ikke betaler hjemme - helt uavhengig av foreldrenes inntekt forsåvidt.

Men spesielt fordi de ikke har så mye å gå på økonomisk.

Når han tjener egne penger synes jeg han skal få lov til å bruke dem som han vil. Alternativt kan foreldrene kreve husleie som går til en form for sparing som han kan få når han flyttet ut og begynner å studere.

Uansett synes jeg det er rart at flere her forlanger husleie av barna deres som fremdeles går på videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

Når han tjener egne penger synes jeg han skal få lov til å bruke dem som han vil. Alternativt kan foreldrene kreve husleie som går til en form for sparing som han kan få når han flyttet ut og begynner å studere.

Uansett synes jeg det er rart at flere her forlanger husleie av barna deres som fremdeles går på videregående.

Vi er nok veldig uenige, ja. :-)

Når "barnet" har 15000,- å bruke i måneden, mens foreldrene har dårlig økonomi så synes jeg det er horribelt at "barnet" skal sløse mens noen andre må fø ham.

Dersom "barnet" ikke hadde hatt inntekt ut over ordinært lommepengenivå ville situasjonen - fra mitt ståsted - vært noe annerledes. Det samme dersom "barnet" sparte så og si hele summen for senere studier, da ville jeg i alle fall ikke tatt mer enn en symbolsk sum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Vi er nok veldig uenige, ja. :-)

Når "barnet" har 15000,- å bruke i måneden, mens foreldrene har dårlig økonomi så synes jeg det er horribelt at "barnet" skal sløse mens noen andre må fø ham.

Dersom "barnet" ikke hadde hatt inntekt ut over ordinært lommepengenivå ville situasjonen - fra mitt ståsted - vært noe annerledes. Det samme dersom "barnet" sparte så og si hele summen for senere studier, da ville jeg i alle fall ikke tatt mer enn en symbolsk sum.

Nja jeg kan være delvis enig med deg :)

Jeg kan være enig i at det er ille at han skal sløse bort masse penger hvis foreldrene virkelig har så dårlig råd, men jeg synes også det er rart at en tenåring skal måtte bidra til å forsørge sin mor og far og søsken.

Uansett er det helt fjernt for meg at en videregående elev skal betale for å bo hjemme, jeg har aldri hørt om noen som har måttet gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja jeg kan være delvis enig med deg :)

Jeg kan være enig i at det er ille at han skal sløse bort masse penger hvis foreldrene virkelig har så dårlig råd, men jeg synes også det er rart at en tenåring skal måtte bidra til å forsørge sin mor og far og søsken.

Uansett er det helt fjernt for meg at en videregående elev skal betale for å bo hjemme, jeg har aldri hørt om noen som har måttet gjøre det heller.

Han forsørger jo ikke sin mor, far og søsken, men seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo litt an på hva du mener med "forsørget av oss".

Hvis det "bare" dreier seg om mat, strøm, vann, tannkrem, dopapir og denslags, hadde jeg tatt en nokså symbolsk sum under den utrykkelige forutsetning at han sparte en fast del av pengene til senere år. Og da mener jeg en skikkelig andel.

Betaler dere noe annet for ham (transport, skolebøker, mobil, blader...), så slutt med det.

Låner han f.eks. bilen deres, synes jeg dere skal ta hensyn til bensinutgiftene i den faste summen (som dermed kanskje blir litt mindre symbolsk hvis det dreier seg om mye bilbruk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at han klarer å skrape sammen 15.000,- hver mnd. ved siden av skolen. Synes han er utrolig flink jeg.

Men han bør betale for seg hjemme. Det finnes to gode grunner til det. 1. for å ikke få for høyt forbruk. 2. for å få en mer rettferdig fordeling av pengene.

Jeg synes han som et minimum bør betale det det koster at han bor der. (Dvs. mat og forbruksartikler) Ca. 2000,- vil jeg tro vil dekke dette.

Jeg synes også du kan ta 2000,- som du setter av på en egen konto som han kan få tilbake da han flytter ut. (Om han ikke beviser at han faktisk klarer å spare dette selv uten din hjelp). Dette vil da være en hjelp så han klarer seg den dagen han flytter ut (hvor han da er vant til å ha litt mindre å rutte med), og så har han da litt penger til et depositum/litt møbler e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tøtteberta

Sa du ikke at han fikk stipend? Hvorfor får han det hvis han bor hjemme? Skal ikke stipendet brukes til nettopp boutgifter?

Hvis det er slik at han har bodd på hybel, fått stipend på det grunnlaget, men flyttet hjem fordi han syntes det ble for dyrt å bo hjmmefra,- ja da er det innlysende at en del av stipendet skal gå til boutgifter! 2000-3000 kr pr måned synes jeg er passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nei, han skal bo gratis

Mener ikke han skal betale noe jeg. Han jobber da, viser økonomisk sans, og det bør han vel tjene på ikke sant? De pengene skal ikke gå til dere. Da kunne han jo droppet å jobbe og så bo hos dere gratis, hadde det vært bedre? Nei, unger må da få bo gratis hjemme til de er ferdig med videregående i alle fall. Og det at de er så flinke at de jobber, skal de ikke straffes for ved å måtte bistå dere økonomisk.

Hvis dere har så dårlig råd, hvorfor få 4 unger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Mener ikke han skal betale noe jeg. Han jobber da, viser økonomisk sans, og det bør han vel tjene på ikke sant? De pengene skal ikke gå til dere. Da kunne han jo droppet å jobbe og så bo hos dere gratis, hadde det vært bedre? Nei, unger må da få bo gratis hjemme til de er ferdig med videregående i alle fall. Og det at de er så flinke at de jobber, skal de ikke straffes for ved å måtte bistå dere økonomisk.

Hvis dere har så dårlig råd, hvorfor få 4 unger?

Jeg er så enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nei, han skal bo gratis

En ting er sikkert, hadde mor og far krevd penger av meg når jeg gikk på videregående, og særlig hvis jeg hadde vært flink og jobbet ved siden av, så hadde jeg flyttet fort som f'''. Ikke hadde jeg orket besøke dem særlig ofte heller, for så smålige folk takler jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

Nja jeg kan være delvis enig med deg :)

Jeg kan være enig i at det er ille at han skal sløse bort masse penger hvis foreldrene virkelig har så dårlig råd, men jeg synes også det er rart at en tenåring skal måtte bidra til å forsørge sin mor og far og søsken.

Uansett er det helt fjernt for meg at en videregående elev skal betale for å bo hjemme, jeg har aldri hørt om noen som har måttet gjøre det heller.

Vel, han er 19 år, og i grunnen klar for å forlate redet - selv om han fortsatt går på vgs. Og det er ikke snakk om å forsørge de andre, det handler om å forsørge seg selv.

Det hadde han måttet på en hybel også.

Da jeg gikk på vgs, var det veldig vanlig at de som jobbet betalte for seg hjemme. De som ikke jobbet ved siden av skolen, hadde veldig strenge krav til resultater og brukte mye mer tid på skolearbeidet. Det var på en måte deres "betaling".

En 19-åring som kan bruke 15 000,- på personlig moro hver måned vil få et rimelig hardt slag i ansiktet den dagen han skal klare seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nei, han skal bo gratis

Vel, han er 19 år, og i grunnen klar for å forlate redet - selv om han fortsatt går på vgs. Og det er ikke snakk om å forsørge de andre, det handler om å forsørge seg selv.

Det hadde han måttet på en hybel også.

Da jeg gikk på vgs, var det veldig vanlig at de som jobbet betalte for seg hjemme. De som ikke jobbet ved siden av skolen, hadde veldig strenge krav til resultater og brukte mye mer tid på skolearbeidet. Det var på en måte deres "betaling".

En 19-åring som kan bruke 15 000,- på personlig moro hver måned vil få et rimelig hardt slag i ansiktet den dagen han skal klare seg selv...

Ja, jeg vet også om ungdommer som ble straffet om de jobbet, ved at de da måtte betale alt selv. Søsknene deres som var late og ikke jobbet fikk det de trengte av foreldrene. Skikkelig rettferdig. Yte noe på skolen må de uansett da, det blir for dumt å bruke, det er jo til deres beste uansett.

Mye av denne støtten er vel studielån eller?

Bra for gutten mener jeg, la ham ha pengene sine ifred, eller få ham til å spare litt hver mnd til senere, det er bedre enn å gi dere penger.

Er det derfor dere får så mange unger? For å tjene penger på at de jobber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest danske

En ting er sikkert, hadde mor og far krevd penger av meg når jeg gikk på videregående, og særlig hvis jeg hadde vært flink og jobbet ved siden av, så hadde jeg flyttet fort som f'''. Ikke hadde jeg orket besøke dem særlig ofte heller, for så smålige folk takler jeg ikke.

Da er du så utakknemmelig at du hadde hatt godt av å flytte for deg selv eller du skulle hatt en god omgang ris på blanke messingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

Ja, jeg vet også om ungdommer som ble straffet om de jobbet, ved at de da måtte betale alt selv. Søsknene deres som var late og ikke jobbet fikk det de trengte av foreldrene. Skikkelig rettferdig. Yte noe på skolen må de uansett da, det blir for dumt å bruke, det er jo til deres beste uansett.

Mye av denne støtten er vel studielån eller?

Bra for gutten mener jeg, la ham ha pengene sine ifred, eller få ham til å spare litt hver mnd til senere, det er bedre enn å gi dere penger.

Er det derfor dere får så mange unger? For å tjene penger på at de jobber?

Hm, nå tror jeg du blander meg og trådstarter her... Jeg har verken mange barn eller store barn, bare sånn for ordens skyld.

Vi som jobbet følte oss definitivt ikke straffet fordi vi betalte hjemme. Det var mer med stolthet vi kunne gjøre opp for oss, og jeg tror vi lærte utrolig mye av det. Når sant skal sies, da, så fikk vi "tilskudd" dersom det var noe spesielt. Det var veldig trang økonomi hjemme hos oss, f.eks., så det var veldig godt å ikke være en byrde.

Mulig ungdom i dag genrelt tjener mye bedre enn meg, men å ha 15000,- til fri disposisjon i måneden synes jeg er veldig mye. Det blir helt feil balanse i hjemmet dersom denne 19-åringen skal leve luksusliv mens de andre må spinke og spare - for at han skal kunne leve sitt luksusliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nei, han skal bo gratis

Da er du så utakknemmelig at du hadde hatt godt av å flytte for deg selv eller du skulle hatt en god omgang ris på blanke messingen.

Ja, sikkert. Man får jo unger for å tjene på de. Det skumle er nok at mange sikkert mener akkurat det. Slike folk burde ikke få barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest danske

Ja, sikkert. Man får jo unger for å tjene på de. Det skumle er nok at mange sikkert mener akkurat det. Slike folk burde ikke få barn!

har du barn? eller er du bare barnet selv ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sikkert. Man får jo unger for å tjene på de. Det skumle er nok at mange sikkert mener akkurat det. Slike folk burde ikke få barn!

Ja, det er ikke noe særlig utgifter forbundet med barn, så de fleste tjener rått på å håve inn barnetrygd mens de er små og å rappe inntekten deres når de blir eldre.

Jeg har investert over kr. 200 000 i datteren min bare i barnepassutgifter mens hun var liten, så jeg står klar til å konfiskere det hun evt. vil tjene nå som hun omsider er tenåring og snart kan gjøre nytte for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...