Gå til innhold

Samfunnet vil ikke ha meg i full jobb.


Gjest Wita

Anbefalte innlegg

Jeg setter overskriften litt på spissen kanskje, men det er slik jeg føler det nå og det kan da ikke være god likestillingspolitikk?

Jeg har jobbet i 60 % stilling i noen år, fordi situasjonen i hjemmet tilsa at det var best slik.

Men nå følte jeg at tiden var moden for å jobbe fullt. Det passer godt slik nå og jeg er klar som bare det.

Men nei, det går visst ikke. SFO har åpningstider fra 7.30-16.30 som sikkert er helt normalt, men det betyr at jeg ikke har sjangs til å rekke jobben som starter kl.8.00. Og jeg har heller ikke sjangs til å rekke frem til 16.30.

Hvor er mannen min?, er det kanskje noen som tenker. Kan ikke han jobbe redusert?

Ha ha, bare glem det. Aldri i livet om jeg hadde greid å få han med på det. Dessuten tjener han 5 ganger mer enn meg.

Nei, fy altså! Jeg skulle tatt en prat med Karita Bekkemellom. Jeg vil være med i dette mannsutvalget jeg også:)

Jeg har lyst til å si at de må legge opp samfunnet slik at vi kvinner som har gammelmodige menn likevel kan delta i "likestillings-samfunnet"

Hva gjør dere andre forresten? Hadde vært interesant og vite hvem disse åpningstidene går ut over. Mannen eller kvinnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 232
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    22

  • Bookworm

    17

  • PieLill

    11

  • ....AV

    7

Mest aktive i denne tråden

black wealch

Jeg har levert og han hentet. Nå har de blitt så store at de går til og fra selv, og klarer seg en time eller to aleine.

Hadde aldri klart begge deler, og det hadde da blitt laaange dager på barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levert og han hentet. Nå har de blitt så store at de går til og fra selv, og klarer seg en time eller to aleine.

Hadde aldri klart begge deler, og det hadde da blitt laaange dager på barna.

Han kan muligens følge til SFO. Jo jeg tror det skulle gå bra, hvis jeg bare tilrettelegger alt kvelden i forveien.

Men han kan nok aldri hente og da rekker jeg ikke dit innen stengetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt - men tror det er "lagt opp" til at hvis man skal jobbe fullt begge to så må man dele på levering og henting. Samt bo nær arbeidsplassen slik at man slipper særlig reisetid. Selv har vi ordnet oss greit syns jeg. Mannen min jobber skift så den uka han jobber dag så leverer jeg og han henter. Den uka han jobber kveld begynner jeg tidlig, han leverer og jeg henter. Dermed får ungene ganske korte dager. Eldstejenta går hjem fra SFO kl 15. Vi bytter også litt med ei venninne av henne på å være hjemme om morgenen den uka jeg skal levere slik at jeg kan levere henne hos dem om morgenen og så går de sammen til skolen. Trenger altså ikke morgen SFO. Jeg har flexitid så dette fungerer helt supert i forhold til før da jeg hadde en 8-4 jobb og ikke kunne flexe.

Kan ikke mannen din levere om morgenen? Da måtte du i så fall begynt tidligere og gått hjem tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt - men tror det er "lagt opp" til at hvis man skal jobbe fullt begge to så må man dele på levering og henting. Samt bo nær arbeidsplassen slik at man slipper særlig reisetid. Selv har vi ordnet oss greit syns jeg. Mannen min jobber skift så den uka han jobber dag så leverer jeg og han henter. Den uka han jobber kveld begynner jeg tidlig, han leverer og jeg henter. Dermed får ungene ganske korte dager. Eldstejenta går hjem fra SFO kl 15. Vi bytter også litt med ei venninne av henne på å være hjemme om morgenen den uka jeg skal levere slik at jeg kan levere henne hos dem om morgenen og så går de sammen til skolen. Trenger altså ikke morgen SFO. Jeg har flexitid så dette fungerer helt supert i forhold til før da jeg hadde en 8-4 jobb og ikke kunne flexe.

Kan ikke mannen din levere om morgenen? Da måtte du i så fall begynt tidligere og gått hjem tidligere.

Vi har også skaffet oss jobber de siste årene som her nær hjemstedet. Jeg har 9 min m. bil og han sykler på 10 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan muligens følge til SFO. Jo jeg tror det skulle gå bra, hvis jeg bare tilrettelegger alt kvelden i forveien.

Men han kan nok aldri hente og da rekker jeg ikke dit innen stengetiden.

Hvorfor må du tilrette legge alt kvelden i forveien? Er han aldri hjemme om kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor må du tilrette legge alt kvelden i forveien? Er han aldri hjemme om kvelden?

Eh joda "kremt" Han har nå sitt og styre med da. Jeg sa jo han var gammelmodig, men det er mulig jeg er like gammelmodig når det kommer til stykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mvh Evy

Eh joda "kremt" Han har nå sitt og styre med da. Jeg sa jo han var gammelmodig, men det er mulig jeg er like gammelmodig når det kommer til stykket.

:)

Her smører han matpakke ® mens jeg ordner med klær.. Dette gjøres kvelden i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt - men tror det er "lagt opp" til at hvis man skal jobbe fullt begge to så må man dele på levering og henting. Samt bo nær arbeidsplassen slik at man slipper særlig reisetid. Selv har vi ordnet oss greit syns jeg. Mannen min jobber skift så den uka han jobber dag så leverer jeg og han henter. Den uka han jobber kveld begynner jeg tidlig, han leverer og jeg henter. Dermed får ungene ganske korte dager. Eldstejenta går hjem fra SFO kl 15. Vi bytter også litt med ei venninne av henne på å være hjemme om morgenen den uka jeg skal levere slik at jeg kan levere henne hos dem om morgenen og så går de sammen til skolen. Trenger altså ikke morgen SFO. Jeg har flexitid så dette fungerer helt supert i forhold til før da jeg hadde en 8-4 jobb og ikke kunne flexe.

Kan ikke mannen din levere om morgenen? Da måtte du i så fall begynt tidligere og gått hjem tidligere.

Mannen min jobber som siv-ing-konsulent. Han er ansatt i sitt eget firma om du skjønner. Han får betalt pr.time. Altså ingen fast lønn. Har har høy timelønn. Det betyr at han taper mye om han går tidlig fra jobb. Etter jobben har han jobbet med andre prosjekter som betyr at han har brukt mye av kveldene på dette, men det har roet seg litt nå. Det er vel kanskje på tide at jeg viser han hvor klærne til minstemor ligger. At jeg forteller han hva slags pålegg hun liker å ha på brødskiva i matboksen og slike små ting;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også skaffet oss jobber de siste årene som her nær hjemstedet. Jeg har 9 min m. bil og han sykler på 10 min.

Mannen min har brukt til sammen 2 timer til og fra jobb. Han har pleid å være hjemme i 18-19-20 tiden. Alt etter som. Da har han gjerne begynt med jobb nr.2 (mailer, telefoner, papiarbeid etc)

Jge klager ikke altså. Nå skal han begynne å jobbe nærmere og jeg vil ut i 100 % stilling. Vil så gjerne få til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Her smører han matpakke ® mens jeg ordner med klær.. Dette gjøres kvelden i forveien.

Han gjorde det med de to første. Han var en helt annen pappa da, men jobben har vokst og jeg var i grunnen forberedt på at attpåklatten ville bli mest mitt ansvar.

Men nå høres det ut som jeg syter og det er ikke meningen. Har det fint jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikkeskyldpåsamfunnet

Du... Det er ikke samfunnet som ikke vil ha deg i full jobb. Det er mannen din... HVIS det skal funke med to i full jobb, kreves det omtrent lik innsats når det gjelder hus og heim og barn. Det høres ut som om dere har LANGT igjen der...

Hva slags åpningstider ønsker du deg på SFO?

07-1730? Er det ok for barna?

Eller er det bedre med foreldre som samarbeider om ting hjemme og firer bittelitt på egne karrierebehov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår hva du mener, har selv en mann som i perioder jobber mye (dvs går tidlig, og kommer hjem i 19-20-21-22-23 tida), og da må jeg både levere og hente ungene selv.

Jeg jobber ikke fullt, men de dagene jeg jobber, skal jeg i utgangspunktet jobbe 7,5 time. Det er forsåvidt det samme når jeg kommer og når jeg går (innenfor rimelighetesn grenser), bare jeg har nok antall timer til sammen.

Det jeg gjør, er å ha litt kortere dager, og heller jobbe en time på PC'en om kvelden noen ganger i uka + at jeg flere ganger i året er på reise og holder kurs - dermed jobber jeg veldig mye i noen dager, og får tatt inn på underskuddet/evt sparer opp til avspasering mitt med ujevne mellomrom. Det krever at jeg koordinerer dette med mannen min, slik at han da har mulighet til å lever og hente ungene de dagene jeg er borte.

Jeg synes vi kommer seint NOK hjem når vi er hjemme ca 1645 - og er litt glad for at barnehagen og SFO tross alt stenger halv fem.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på oss som ikke har noen mann da. Jeg synes jeg bare fløy fram og tilbake da jeg jobbet. 15 minutter fra barnehagestart til jobben begynte og en halv time etter jobb for å rekke barnehagen igjen.

Her starter forresten SFO kl.08.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du... Det er ikke samfunnet som ikke vil ha deg i full jobb. Det er mannen din... HVIS det skal funke med to i full jobb, kreves det omtrent lik innsats når det gjelder hus og heim og barn. Det høres ut som om dere har LANGT igjen der...

Hva slags åpningstider ønsker du deg på SFO?

07-1730? Er det ok for barna?

Eller er det bedre med foreldre som samarbeider om ting hjemme og firer bittelitt på egne karrierebehov?

Det er ikke lik lønn for likt arbeid enda, så politikerne har et stykke igjen fremdeles.

Og hvis du leser ordentlig det jeg skrev, så ser du at jeg også skylder litt på mannen min. Mulig en moderne mann ville takket nei til en årslønn på halvannen mill, men en slik mann har ikke jeg.

Hvis du leser det jeg skrev en gang til, så ser du dette. Det jeg ønsker er at samfunnet skal legge opp til at kvinner som meg (med karrieremenn) også skal kunne bidra i samfunnet fullt ut om det er det de ønsker. Som du skjønner er det ikke pengene som driver meg til det ønsket, men et ønske om å jobbe.

Mannen min får jeg ikke endret likevel. Fra nå av vil han bruke ca. en halvtime fra jobben til barnehagen så sant det er køfritt og det er det nok ikke mellom Asker og Oslo. Han må ha dratt fra jobben ganske tidlig hver dag og det hadde han ikke gått med på. Det er ikke slik jobben hans fungerer heller. Blir noe reisevirksomhet innimellom også.

Jeg tror ikke jeg er den eneste i verden som har slike menn. De kan ikke tvinges og da bør man gjøre det lettere for både kvinner og menn heller, så slipper man og krangle om slike ting. Det er nok skillsmisser i fra før av. Jeg tenker ikke at det er løsningen.

Dessuten så har barna blitt prioritert i mange år nå. Nå er de store og tiden er inne. Har ikke dårlig smavittighet over det nei.

Men det er nå slik at det finnes aleneforeldre som også vil jobbe fullt sikkert, så det gjeder nok flere enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på oss som ikke har noen mann da. Jeg synes jeg bare fløy fram og tilbake da jeg jobbet. 15 minutter fra barnehagestart til jobben begynte og en halv time etter jobb for å rekke barnehagen igjen.

Her starter forresten SFO kl.08.00.

Les litt lenger ned. Jeg har ikke glemt dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt mer forbanna på mannen min enn på Karita Bekkemellem.....

Det har jeg sluttet med for lenge siden. Vi fikk det så mye bedre sammen når jeg sluttet å være forbannet;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener, har selv en mann som i perioder jobber mye (dvs går tidlig, og kommer hjem i 19-20-21-22-23 tida), og da må jeg både levere og hente ungene selv.

Jeg jobber ikke fullt, men de dagene jeg jobber, skal jeg i utgangspunktet jobbe 7,5 time. Det er forsåvidt det samme når jeg kommer og når jeg går (innenfor rimelighetesn grenser), bare jeg har nok antall timer til sammen.

Det jeg gjør, er å ha litt kortere dager, og heller jobbe en time på PC'en om kvelden noen ganger i uka + at jeg flere ganger i året er på reise og holder kurs - dermed jobber jeg veldig mye i noen dager, og får tatt inn på underskuddet/evt sparer opp til avspasering mitt med ujevne mellomrom. Det krever at jeg koordinerer dette med mannen min, slik at han da har mulighet til å lever og hente ungene de dagene jeg er borte.

Jeg synes vi kommer seint NOK hjem når vi er hjemme ca 1645 - og er litt glad for at barnehagen og SFO tross alt stenger halv fem.....

Men i jobben min må jeg starte 8 og jeg må slutte 16.00 om jeg skal jobbe fullt. Noe annet er ikke mulig med 100 i min jobb.

Men det ender nok med at kan kan ha en arbeidstid fra 8.30 til 15.30. De er greie på arbeidsplassen min og da går det fint, selv om det ikke var det jeg i utgangspunktet hadde tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i alle deg MÅ du jobbe 100 % da? Fatter ikke at du ønsker å gjøre hverdagen sinnsykt travel om du ikke må. Hva med å jobbe 80 % og heller litt kortere dager? Da rekker du både å hente og levere.

Samfunner et nok lagt opp til at begge foreldrene på være med på å få kabalen til å gå opp om de jobber fult. Her åpner riktignok sfo kl 0715, men den stenger 1600. Skjønner jo at det kan by på problem for mange folk, inkludert oss selv. Samtidig syns jeg det er litt ok at det dermed betyr at ingen barn trener å blil henta så kjempe seint på ettermiddagen. Et lite press til foreldrene, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...