Gå til innhold

Samfunnet vil ikke ha meg i full jobb.


Gjest Wita

Anbefalte innlegg

Les litt lenger ned. Jeg har ikke glemt dere:)

Jeg har en gang jobbet et sted hvor jeg kom forseint hver dag pga barnehagen og da fikk jeg ikke noen lunsjpause. Jeg kunne ikke jobber over heller for da rakk jeg ikke barnehagen *himle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 232
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    22

  • Bookworm

    17

  • PieLill

    11

  • ....AV

    7

Mest aktive i denne tråden

Louis Cyphre

Eh joda "kremt" Han har nå sitt og styre med da. Jeg sa jo han var gammelmodig, men det er mulig jeg er like gammelmodig når det kommer til stykket.

Men dette er da ærlig talt ikke "samfunnets" feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i alle deg MÅ du jobbe 100 % da? Fatter ikke at du ønsker å gjøre hverdagen sinnsykt travel om du ikke må. Hva med å jobbe 80 % og heller litt kortere dager? Da rekker du både å hente og levere.

Samfunner et nok lagt opp til at begge foreldrene på være med på å få kabalen til å gå opp om de jobber fult. Her åpner riktignok sfo kl 0715, men den stenger 1600. Skjønner jo at det kan by på problem for mange folk, inkludert oss selv. Samtidig syns jeg det er litt ok at det dermed betyr at ingen barn trener å blil henta så kjempe seint på ettermiddagen. Et lite press til foreldrene, liksom.

Fordi jeg har prioritert ungene lenge nå og nå er de store(6,13 og 16) og jeg har ikke tenkt å vente med å jobbe fullt i all evigehet heller.

Hvem vet hva fremtiden bringer? Jeg kan jo bli sittende igjen alene en vakker dag. Sånt vet man aldri og en dag starter pensjonsutbetalingene også og hva om jeg sitter igjen som enke og minstepensjonist den dagen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gang jobbet et sted hvor jeg kom forseint hver dag pga barnehagen og da fikk jeg ikke noen lunsjpause. Jeg kunne ikke jobber over heller for da rakk jeg ikke barnehagen *himle*

Nei og den følelsen var sikkert ikke noe god. Jeg er den eneste av oss 4 på kontoret som har barn. Heldigvis er de snille og forståelsesfulle da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og den følelsen var sikkert ikke noe god. Jeg er den eneste av oss 4 på kontoret som har barn. Heldigvis er de snille og forståelsesfulle da.

På den jobben ble jeg mobbet ut og sykemeldte meg og sa opp tilslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i jobben min må jeg starte 8 og jeg må slutte 16.00 om jeg skal jobbe fullt. Noe annet er ikke mulig med 100 i min jobb.

Men det ender nok med at kan kan ha en arbeidstid fra 8.30 til 15.30. De er greie på arbeidsplassen min og da går det fint, selv om det ikke var det jeg i utgangspunktet hadde tenkt.

De dagene jeg både leverer og henter, jobber jeg fra ca 9 til 1550.

Da venter jeg til eldstemann har gått til skolen 08.10 (vil helst slippe morgen-sfo), kjører jentene til hver sin barnehage, parkerer ved E-18, venter på bussen og er på jobb mellom 8.50 og 9.15. Går fra jobb 15.50 for å rekke en buss 16.00, hente bilen og rekke barnehagen før den første stenger halv fem, og den andre klokka fem. Et pes!

Nå skal nr 2 på skolen. Blir spent på hvordan det blir med henting på sfo. Håper hun etterhvert kan ta følge med storebroren. I alle fall blir det bare ett barn å levere om morgenen, når hun bare kommer i gjenge med å gå til skolen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På den jobben ble jeg mobbet ut og sykemeldte meg og sa opp tilslutt.

Og slik skal det ikke være i et likestillingssamfunn, der de oppfordrer til å få barn og samtidig være ute i jobb.:(

Du kunne like gjerne ha skrevet den samme overskriften.

Tror vi må skrive brev Til Karita. Hun vil forstå oss. Denne regjeringa er den eneste som vil skjønne slikt. De har lettere for å se helheten. Med borgelig regjering blir det ihvertfall ikke noe fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dagene jeg både leverer og henter, jobber jeg fra ca 9 til 1550.

Da venter jeg til eldstemann har gått til skolen 08.10 (vil helst slippe morgen-sfo), kjører jentene til hver sin barnehage, parkerer ved E-18, venter på bussen og er på jobb mellom 8.50 og 9.15. Går fra jobb 15.50 for å rekke en buss 16.00, hente bilen og rekke barnehagen før den første stenger halv fem, og den andre klokka fem. Et pes!

Nå skal nr 2 på skolen. Blir spent på hvordan det blir med henting på sfo. Håper hun etterhvert kan ta følge med storebroren. I alle fall blir det bare ett barn å levere om morgenen, når hun bare kommer i gjenge med å gå til skolen :-)

Hvis minstemor hadde gått på samme skole som de eldste hadde det ikke vært noe problem. Da kunne de ha fulgt og hentet. Men barneskolen ligger et sted og ungdomskolen ligger et annet sted og videregående et tredje sted:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og slik skal det ikke være i et likestillingssamfunn, der de oppfordrer til å få barn og samtidig være ute i jobb.:(

Du kunne like gjerne ha skrevet den samme overskriften.

Tror vi må skrive brev Til Karita. Hun vil forstå oss. Denne regjeringa er den eneste som vil skjønne slikt. De har lettere for å se helheten. Med borgelig regjering blir det ihvertfall ikke noe fremgang.

Samfunnet vil tydeligvis ikke ha meg i jobb, med eller uten unger så jeg har egentlig gitt opp for denne gang. Du skal bare se at til vinteren så begynner på'n igjen og søke jobb for det er så kjedelig å være hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet vil tydeligvis ikke ha meg i jobb, med eller uten unger så jeg har egentlig gitt opp for denne gang. Du skal bare se at til vinteren så begynner på'n igjen og søke jobb for det er så kjedelig å være hjemme.

Det har vel stått noe om dette i avisen i det siste. Forferdelig at det ikke er lagt opp bedre for at funksjonshemmede som ønsker jobbe når de er stand til å jobbe, ikke skal få lov til det.

Bra at det har blitt satt søkelys på det. Håper noe blir gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel stått noe om dette i avisen i det siste. Forferdelig at det ikke er lagt opp bedre for at funksjonshemmede som ønsker jobbe når de er stand til å jobbe, ikke skal få lov til det.

Bra at det har blitt satt søkelys på det. Håper noe blir gjort.

Det hjelper ikke hva som blir gjort så lenge arbeidsgivere ikke vil ansette og det er det store problemet. Men å snu hue til folk er vanskelig. Jeg kjenner folk med høy utdannelse som sitter med studielån fordi de ikke ville gå på attføring som har vært uten jobb i årevis.

Og ikke får man attføring for å ta høyere utdannelse heller så da er man like langt. For uten det får man ikke jobb. De burde vært mye strengere med hvem som får attføring og heller latt de som fikk tatt en skikkelig utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes småbarnsfamilier blir presentert et fullstendig umulig regnestykke.

Man skal følge opp barna. Passe på lekser, treninger, kamper, oppvisninger, dugnader, foreldremøter osv. osv. Man skal aldeles ikke sløvt regne med at barna lære det de skal i skolen, men aktivt følge med og ta afære om det blir problemer. Blir det faglige problemer går de fleste barn på skoler de blir prisgitt foreldrenes egeninnsats.

Og så skal vi ikke kjøpe ferdigmat, men trylle frem god og næringsrik laget-fra-bunnen-hjemme-mat. Vi skal passe på at ungene får nok fysisk aktivitet, at de har gode venner å være sammen med og gjerne ha et våkent blikk for nabounger som sliter. Vi skal snakke med barna, lytte og være levende interessert i hva som opptar dem.

Dessuten skal vi være kjærester og ta vare på vår partner og eventuelt gamle foreldre, tanter og onkler. Vi må holde oss slanke og i god fysisk form. For bleikfeite, anpustne slabbedasker med høyt blodtrykk og insulinforstyrrelser vil ikke gamle Norge ha.

Selvsagt skal vi også gjøre en karriære. Ikke minst vi kvinner. For menn regnes det som reflektert og sterk prioritering om de dropper jobbkarriære for å vie seg helt og fullt til papparollen. Vi kvinner er derimot brødhuer og har drittsekker til menn om vi ikke kommer oss langt vekk fra kjøkkenbenken vi brukte ca 200.000,- på å få satt opp.

For å gjøre karriære må jeg stille opp når og hvor arbeidsgiveren trenger meg. Det skrikes stadig på større fleksibilitet i arbeidslivet og påpekes at folk må være villige til både omstilling på det meste innkludert arbeidstider. Snart er de eneste 8-4-jobbene som er mulig å oppdrive i barnehager eller på SFO.

Jeg får ikke regnestykket til å gå opp. Så vi kjører vårt eget løp.

;-)

Om du vil jobbe 100% må du enten gi barnas far et ultimatum. Eller du må finne en jobb som gir deg den nødvendige fleksibilitet eller du må betale noen for å gjøre den elvere-hentebiten du ikke får gjort selv. Og da har du kanskje brukt så mange gunker på barnepass at du like godt kan jobbe 60 eller 80.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor i alle deg MÅ du jobbe 100 % da? Fatter ikke at du ønsker å gjøre hverdagen sinnsykt travel om du ikke må. Hva med å jobbe 80 % og heller litt kortere dager? Da rekker du både å hente og levere.

Samfunner et nok lagt opp til at begge foreldrene på være med på å få kabalen til å gå opp om de jobber fult. Her åpner riktignok sfo kl 0715, men den stenger 1600. Skjønner jo at det kan by på problem for mange folk, inkludert oss selv. Samtidig syns jeg det er litt ok at det dermed betyr at ingen barn trener å blil henta så kjempe seint på ettermiddagen. Et lite press til foreldrene, liksom.

Det er fint det der om du vil gå tilbake til butikker som stenger klokka fire og telefontider i servicebedrifter fra ti til to. Om du og dine i tillegg kan avstå fra å være syk og ha behov for helsetjenester mellom klokken 16.00 og 08.00 samt hele helgene og også avstå fra tilgang på brannbil, ambulanse, politi, kolektivtransport, tog, flyreiser, hoteller i de samme tidsrommene vil det funkt nokså bra.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har prioritert ungene lenge nå og nå er de store(6,13 og 16) og jeg har ikke tenkt å vente med å jobbe fullt i all evigehet heller.

Hvem vet hva fremtiden bringer? Jeg kan jo bli sittende igjen alene en vakker dag. Sånt vet man aldri og en dag starter pensjonsutbetalingene også og hva om jeg sitter igjen som enke og minstepensjonist den dagen da?

Og så er det prinsippet da.

Stengetidene rimer ikke helt med hvilken samfunn den rødgrønne regjeringa ønsker å ha. De ønsker jo gjerne at flest mulig av dem som vil jobbe skal kunne få jobbe og ALLE vet jo at det fremdeles er slik at mange menn vegrer seg for å gå ned i stillingsprosent og dermed burde de forstå at det som oftest ender opp med at det er kvinnene som må redusere stillingen sin.

Dermed fører det igjen til at kvinnene fortsatt vil ligge etter i lønn og det er jo ikke det de jobber for.

Ja, de vil gjerne at mannen skal ta sin del, men det greier de ALDRI å få til med den type menn som tenker karriere og lønn.

Da for de heller tilrettelegge for at det skal være mulig for kvinnene og delta også da. Det er jo det de egentlig ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint det der om du vil gå tilbake til butikker som stenger klokka fire og telefontider i servicebedrifter fra ti til to. Om du og dine i tillegg kan avstå fra å være syk og ha behov for helsetjenester mellom klokken 16.00 og 08.00 samt hele helgene og også avstå fra tilgang på brannbil, ambulanse, politi, kolektivtransport, tog, flyreiser, hoteller i de samme tidsrommene vil det funkt nokså bra.

;-)

mvh

Så kommer Pielill og setter alt på plass;)

"applaus"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes småbarnsfamilier blir presentert et fullstendig umulig regnestykke.

Man skal følge opp barna. Passe på lekser, treninger, kamper, oppvisninger, dugnader, foreldremøter osv. osv. Man skal aldeles ikke sløvt regne med at barna lære det de skal i skolen, men aktivt følge med og ta afære om det blir problemer. Blir det faglige problemer går de fleste barn på skoler de blir prisgitt foreldrenes egeninnsats.

Og så skal vi ikke kjøpe ferdigmat, men trylle frem god og næringsrik laget-fra-bunnen-hjemme-mat. Vi skal passe på at ungene får nok fysisk aktivitet, at de har gode venner å være sammen med og gjerne ha et våkent blikk for nabounger som sliter. Vi skal snakke med barna, lytte og være levende interessert i hva som opptar dem.

Dessuten skal vi være kjærester og ta vare på vår partner og eventuelt gamle foreldre, tanter og onkler. Vi må holde oss slanke og i god fysisk form. For bleikfeite, anpustne slabbedasker med høyt blodtrykk og insulinforstyrrelser vil ikke gamle Norge ha.

Selvsagt skal vi også gjøre en karriære. Ikke minst vi kvinner. For menn regnes det som reflektert og sterk prioritering om de dropper jobbkarriære for å vie seg helt og fullt til papparollen. Vi kvinner er derimot brødhuer og har drittsekker til menn om vi ikke kommer oss langt vekk fra kjøkkenbenken vi brukte ca 200.000,- på å få satt opp.

For å gjøre karriære må jeg stille opp når og hvor arbeidsgiveren trenger meg. Det skrikes stadig på større fleksibilitet i arbeidslivet og påpekes at folk må være villige til både omstilling på det meste innkludert arbeidstider. Snart er de eneste 8-4-jobbene som er mulig å oppdrive i barnehager eller på SFO.

Jeg får ikke regnestykket til å gå opp. Så vi kjører vårt eget løp.

;-)

Om du vil jobbe 100% må du enten gi barnas far et ultimatum. Eller du må finne en jobb som gir deg den nødvendige fleksibilitet eller du må betale noen for å gjøre den elvere-hentebiten du ikke får gjort selv. Og da har du kanskje brukt så mange gunker på barnepass at du like godt kan jobbe 60 eller 80.

mvh

"Vi kvinner er derimot brødhuer og har drittsekker til menn om vi ikke kommer oss langt vekk fra kjøkkenbenken vi brukte ca 200.000,- på å få satt opp"

"Tørker lattertårer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint for oss, så lenge vi er to foreldre. Men jeg må levere hver dag, og kommer en halv time for sent på jobb. Som jeg må jobbe inn igjen. Så lenge vi byttet på å hente/bringe går det fint. Men vår sfo har åpent mellom 7.30 og 16.45, da. Og det siste kvarteret hjelper endel, men det kunne godt vært åpent til kl.17.00.

Nå har jeg et barn som blir 3.klassing, og hun kan gå hjem selv etterhvert. Hun kan låse seg inn selv og være hjemme alene en stund. Da er problemet løst sånn sett. Men vi har skolestarter nå, og da går jo ikke det :) Lykke til!

ps vi jobber 100% begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes småbarnsfamilier blir presentert et fullstendig umulig regnestykke.

Man skal følge opp barna. Passe på lekser, treninger, kamper, oppvisninger, dugnader, foreldremøter osv. osv. Man skal aldeles ikke sløvt regne med at barna lære det de skal i skolen, men aktivt følge med og ta afære om det blir problemer. Blir det faglige problemer går de fleste barn på skoler de blir prisgitt foreldrenes egeninnsats.

Og så skal vi ikke kjøpe ferdigmat, men trylle frem god og næringsrik laget-fra-bunnen-hjemme-mat. Vi skal passe på at ungene får nok fysisk aktivitet, at de har gode venner å være sammen med og gjerne ha et våkent blikk for nabounger som sliter. Vi skal snakke med barna, lytte og være levende interessert i hva som opptar dem.

Dessuten skal vi være kjærester og ta vare på vår partner og eventuelt gamle foreldre, tanter og onkler. Vi må holde oss slanke og i god fysisk form. For bleikfeite, anpustne slabbedasker med høyt blodtrykk og insulinforstyrrelser vil ikke gamle Norge ha.

Selvsagt skal vi også gjøre en karriære. Ikke minst vi kvinner. For menn regnes det som reflektert og sterk prioritering om de dropper jobbkarriære for å vie seg helt og fullt til papparollen. Vi kvinner er derimot brødhuer og har drittsekker til menn om vi ikke kommer oss langt vekk fra kjøkkenbenken vi brukte ca 200.000,- på å få satt opp.

For å gjøre karriære må jeg stille opp når og hvor arbeidsgiveren trenger meg. Det skrikes stadig på større fleksibilitet i arbeidslivet og påpekes at folk må være villige til både omstilling på det meste innkludert arbeidstider. Snart er de eneste 8-4-jobbene som er mulig å oppdrive i barnehager eller på SFO.

Jeg får ikke regnestykket til å gå opp. Så vi kjører vårt eget løp.

;-)

Om du vil jobbe 100% må du enten gi barnas far et ultimatum. Eller du må finne en jobb som gir deg den nødvendige fleksibilitet eller du må betale noen for å gjøre den elvere-hentebiten du ikke får gjort selv. Og da har du kanskje brukt så mange gunker på barnepass at du like godt kan jobbe 60 eller 80.

mvh

Dette er jeg veldig enig i! Ikke rart det blir for mye for noen, når vi må være så perfekte og fikse alt heletiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikkeskyldpåsamfunnet

Det er ikke lik lønn for likt arbeid enda, så politikerne har et stykke igjen fremdeles.

Og hvis du leser ordentlig det jeg skrev, så ser du at jeg også skylder litt på mannen min. Mulig en moderne mann ville takket nei til en årslønn på halvannen mill, men en slik mann har ikke jeg.

Hvis du leser det jeg skrev en gang til, så ser du dette. Det jeg ønsker er at samfunnet skal legge opp til at kvinner som meg (med karrieremenn) også skal kunne bidra i samfunnet fullt ut om det er det de ønsker. Som du skjønner er det ikke pengene som driver meg til det ønsket, men et ønske om å jobbe.

Mannen min får jeg ikke endret likevel. Fra nå av vil han bruke ca. en halvtime fra jobben til barnehagen så sant det er køfritt og det er det nok ikke mellom Asker og Oslo. Han må ha dratt fra jobben ganske tidlig hver dag og det hadde han ikke gått med på. Det er ikke slik jobben hans fungerer heller. Blir noe reisevirksomhet innimellom også.

Jeg tror ikke jeg er den eneste i verden som har slike menn. De kan ikke tvinges og da bør man gjøre det lettere for både kvinner og menn heller, så slipper man og krangle om slike ting. Det er nok skillsmisser i fra før av. Jeg tenker ikke at det er løsningen.

Dessuten så har barna blitt prioritert i mange år nå. Nå er de store og tiden er inne. Har ikke dårlig smavittighet over det nei.

Men det er nå slik at det finnes aleneforeldre som også vil jobbe fullt sikkert, så det gjeder nok flere enn meg.

De kan ikke tvinges, sier du - hvorfor mener du at SAMFUNNET har et større ansvar enn din mann har???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...