Gå til innhold

Ble nysgjerrig, ang "sukkerfri"bhg.


Linnea78

Anbefalte innlegg

Hva spiser de til pålegg på brødskivene? Fikk ikke svar da jeg spurte på tråden lenger ned. Forstår snart ikke hva som er igjen.

Dette inneholder jo sukker som da altså er forbudt i barnehagen: sjokolade selvfølgelig (helt enig med den!)ost, prim, makrell i tomat, leverpostei, forskjellige salater (ala rekesalat), syltetøy.

Så blir det eneste som er lov pølsemat da? Seriøst? Eller finnes det en påleggruppe jeg har glemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sofline

    19

  • Linnea78

    9

  • tzatziki1365380058

    6

  • kaffepiken

    4

Foresten er det jo ikke tilsatt sukker i ost, så siden det er forbudt selv om det inneholder naturlige sukkerarter burde vel frukt også forbys? Siden det også inneholder masse sukker. Og salt er jo abolutt ikke bra, derfor burde iallfall ikke salt pølse (som salami, haugpølse, svartpølse osv) Være lov i barnehagen. Da sitter vi igjen med skinke og servelat da? (P.s. vet dette er litt på kanten men er litt usikker på hvor barnehagen trekker grensen).

Når sant skal sies er jeg helt enig med at det ikke bør serveres sjokolade i barnehagen. Heller ikke kaker for hver bursdag. Og selv om en kanskje ikke bør spise syltetøy hver dag, ser jeg ikke noe galt med det av og til.

Så til dere som har barna i "sukkerfrie" barnehager, hvilket pålegg får barna i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foresten er det jo ikke tilsatt sukker i ost, så siden det er forbudt selv om det inneholder naturlige sukkerarter burde vel frukt også forbys? Siden det også inneholder masse sukker. Og salt er jo abolutt ikke bra, derfor burde iallfall ikke salt pølse (som salami, haugpølse, svartpølse osv) Være lov i barnehagen. Da sitter vi igjen med skinke og servelat da? (P.s. vet dette er litt på kanten men er litt usikker på hvor barnehagen trekker grensen).

Når sant skal sies er jeg helt enig med at det ikke bør serveres sjokolade i barnehagen. Heller ikke kaker for hver bursdag. Og selv om en kanskje ikke bør spise syltetøy hver dag, ser jeg ikke noe galt med det av og til.

Så til dere som har barna i "sukkerfrie" barnehager, hvilket pålegg får barna i barnehagen?

Tull og vas, det finnes da skinke laget med sukker også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anta at de færreste er så fanatiske at de ikke tillater leverpostei.

Hvorfor skulle det være lov med leverpostei som er tilsatt sukker, men ikke ost, som ikke er tilsatt sukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt bak mål hvis disse barnehagene foretrekker farsemat som pølsepålegg, men nekter barna makrell i tomat og leverpostei.

Syns det jeg også, men altså; ost er ikke tilsatt sukker men er forbudt. Makrell og leverpostei er tilsatt sukker, så bør iallfall det være forbudt. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være lov med leverpostei som er tilsatt sukker, men ikke ost, som ikke er tilsatt sukker?

Jeg kjempet for mindre sukker i barnehagen i flere år da mine gikk der, men jeg er sannelig glad de ikke begynte før mine sluttet så jeg i ettertid! Har en venninne med et barn som er året yngre enn min yngste så jeg fikk se papirene fra henne. Der var det plutselig slutt på prim og brunost og syltetøy og alt. Synes det blir litt for hysterisk og misforstått jeg.

Jeg var ute etter å droppe kakekosen som i perioder kunne bli flere ganger i uka om det var mange tette bursdager, syntes de kunne holde ett kakeselskap i slutten av mnd for bursdagsbarna i den mnd f.eks. Og alle de andre gangene de hadde godis - synes det var alt for ofte det vanket kaker, vafler, is eller annet av den typen godt. Vi fikk dårlig samvittighet om vi ville kose oss med noe slikt hjemme nesten fordi det var så ofte i barnehagen. Det var jo ikke de vanlige måltidene vi ville til livs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være lov med leverpostei som er tilsatt sukker, men ikke ost, som ikke er tilsatt sukker?

Jeg kunne godt ha utvidet lista med ost, kaviar osv. Når en barnehage omtaler seg som "sukkerfri" antar jeg at det betyr de ikke serverer frokostblandinger med 30% sukker, kaker til bursdager og pannekaker med sukker som varmmat. Jeg har aldri hørt om barnehager som nekter barna å spise ost, bortsett fra den i linken i den andre tråden, men jeg har lest om matprinsippene i diverse barnehager som kaller seg "sukkerfrie". Om det så er et berettiget begrep kan selvsagt diskuteres, men det får være måte på kverulering synes jeg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt ha utvidet lista med ost, kaviar osv. Når en barnehage omtaler seg som "sukkerfri" antar jeg at det betyr de ikke serverer frokostblandinger med 30% sukker, kaker til bursdager og pannekaker med sukker som varmmat. Jeg har aldri hørt om barnehager som nekter barna å spise ost, bortsett fra den i linken i den andre tråden, men jeg har lest om matprinsippene i diverse barnehager som kaller seg "sukkerfrie". Om det så er et berettiget begrep kan selvsagt diskuteres, men det får være måte på kverulering synes jeg. :-)

Så du mener det er lov med ost i en "sukkerfri" bhg? Samt makrell og leverpostei? Bare gode gamle syltetøyet som er bannlyst? :-) Jaja, pussig det der. Men som jeg skrev ellers så syns jeg det er helt rett at det ikke skal spises kake og sjokolade og drikkes saft eller brus i barnehagen. Men jeg stusser litt på hvordan de kan kalle seg sukkerfri bhg, hvis de faktisk serverer pålegg som er tilsatt sukker. Greit nok at det er kverulering. Men i utgangspunktet ble jeg bare nysgjerrig. Siden det stod i den linken at ost (som ikke er tilsatt sukker) var forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke sukker i gulost og smøreost, bare i brunostvarianter, eller hva?

Tydelig at jeg ikke er helt oppdatert på denslags...

Hvitost (som vi kaller det) inneholder ikke melkesukker nei, det er derfor den er ganske sikker for de med laktosintoleranse, laktose = melkesukker. Hvordan det er med smøreoster vet jeg ikke, men de inneholder vel ikke naturlig melkesukker, men avhengig av smak kan de sikkert være tilsatt litt sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvitost (som vi kaller det) inneholder ikke melkesukker nei, det er derfor den er ganske sikker for de med laktosintoleranse, laktose = melkesukker. Hvordan det er med smøreoster vet jeg ikke, men de inneholder vel ikke naturlig melkesukker, men avhengig av smak kan de sikkert være tilsatt litt sukker.

* spiser gulost og gulrøtter så lenge det er lovlig *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Så du mener det er lov med ost i en "sukkerfri" bhg? Samt makrell og leverpostei? Bare gode gamle syltetøyet som er bannlyst? :-) Jaja, pussig det der. Men som jeg skrev ellers så syns jeg det er helt rett at det ikke skal spises kake og sjokolade og drikkes saft eller brus i barnehagen. Men jeg stusser litt på hvordan de kan kalle seg sukkerfri bhg, hvis de faktisk serverer pålegg som er tilsatt sukker. Greit nok at det er kverulering. Men i utgangspunktet ble jeg bare nysgjerrig. Siden det stod i den linken at ost (som ikke er tilsatt sukker) var forbudt.

Jeg har aldri hørt om at hvitost har vært forbudt i barnehager,bare brunost, som sant å si har næringsinnhold på linje med nugatti, hvis du leser innholdsbeskrivelsen. I alle fall ikke i vår, som er såkalt "sukkerfri". Nå må jeg faktisk innrømme at barnehagen aldri har kalt seg "sukkerfri", det er det vi foreldre som kaller den. Barnehagen sier at de ønsker å droppe kaker til bursdagsfeiring, og heller lage sunne varianter, og generelt legge vekt på sunnere kosthold uten for mye sukker. Foreldre har ikke fått "føringer" i forhold til matpakker, heller.

Leverpostei, makrell i tomat, hvitost, skinke, kaviar osv blir servert i vår barnehage. Prim, syltetøy og sjokoladevarianter serveres ikke.

Bursdager blir feiret med diverse aktiviteter, også får bursdagsbarnet velge mellom taco og pizza til middag og smoothies eller fruktsalat til dessert.

Vi er kjempefornøyde med opplegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker på pålegg med sukker i, så tenker jeg på sjokoladepålegg, syltetøy, prim og brunost. Kroppen trenger _litt_ sukker (eller gjør den ikke det?), så det blir umulig å unngå det helt. Man kan allikevel være bevisst på hvilke pålegg som inneholder mye sukker (står sukker som nummer 1 eller 2 på innholdslista, så inneholder det MYE sukker!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen!

Helt enig. Blir vel mye hysteri.

At de holder seg unna juice, saft, syltetøy, sjokoladepålegg og kaker mange ganger i måneden synest jeg er bra. Men barna bør absolutt få spise normal, sunn mat. Ingen får meg til å forstå at leverpostei og makrell i tomat er usunt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...