Gå til innhold

Ble nysgjerrig, ang "sukkerfri"bhg.


Linnea78

Anbefalte innlegg

Og det er meg en gåte hvorfor folk ikke kan se at det er forskjell på sukker. Knekkebrød og Cola er ikke det samme ernæringsmessig, men tenker man bare på å ikke spise karbohydrater, ender man jo opp med å tro at man like gjerne kan spise sukkertøy som vannmelon. Det er faktisk farlig å ikke få i seg nok karbohydrater, især for barn.

http://www.dagbladet.no/dinside/2003/08/15/376020.html

Diabetes type 1 får man forøvrig ikke av å spise for mye sukker. Det er diabetes type 2 man kan få av å få i seg for mye sukker, men jeg har aldri hørt om noen som har fått diabetes av å fråtse i brunost.

Jeg har aldri sagt at man får diabetes type 1 av for mye karbohydrater, det er vel noe alle vet. Men virkningen på blodsukkeret av å spise raske karbohydrater er den samme, uansett om man har type 1 eller type 2.

Jeg har heller aldri sagt at man ikke skal gi barn karbohydrater, men karbohydratene i brunosten er av den raske, usunne typen, som gir høyt blodsukker. Det er vel ikke mange som spiser brunost hele tiden, men totalen av brunost, syltetøy, kneippbrød, sjokoladepålegg. etc. KAN gi diabetes (type 2, for at det skal være sagt) over tid. Særlig hvis man spiser mye av dette i barneårene. Og dere som tror at dette er sunt må nok tro om igjen. Det er pga. slika holdninger og argumenter hos mange at fedmeproblematikken øker, men så lenge ingen vil innrømme det, vil det fortsette å bli flere fete barn.

Har en liten anelse om at de som forsvarer dette med nebb og klør er mange av de samme som har fedmeproblemer i familien selv. Hadde jeg gitt blaffen i dette, hadde nok både jeg selv om 1 av mine barn vært overvektig. MEN jeg ønsker ikke det verken for meg selv eller mitt barn.(har vært det, både som barn og voksen i perioder). Ser egentlig på det som en slags barnemishandling å LA VÆRE å gjøre noe for å hindre at barn skal bli overvektig. Kjenner en helsesøster som forteller at mange overvektige foreldre saboterer kostholdsrådene de får ang. de overvektige barna sine, med argumenter som jeg har sett flere av her i debattene.

Bare så det er sagt, jeg mener ikke at ALLE som ikke er enige med meg er overvektige, men de gangene jeg får slike argumenter fra folk jeg kjenner, så er det fra de som har fedmeproblematikk i familien. De innser det bare ikke selv.

Kona til en kokk som påsto at det var mer næring i loff enn i grovt brød, målte blodsukkeret hos meg for moro skyld etter et måltid en gang, og det lå rett rundt 12. Rådet henne til å sjekke det ut, hun er overvektig og har diabetes i familien. Men både hun og mannen hennes (mannen trøstet henne med at det sikkert var feil, enda det har målt riktig på alle andre som har prøvd) stakk hodet i sanden og gav blaffen. Har inntrykk av at mange er slik.

Kan også nevne at jeg gikk ned 10 kg. på et halvt år ved å kutte NED på (ikke UT) raske karbohydrater, og jeg har holdt vekten siden(snart 2 år). Hun som målte 12 i blodsukker gikk også ned 10 kg. på å telle kalorier, hun gikk rett opp igjen når hun gikk tilbake til vanlig kosthold + at hun la på seg et par kg ekstra også. Så idag er vel hun 20 kg overvektig, mens jeg er normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sofline

    19

  • Linnea78

    9

  • tzatziki1365380058

    6

  • kaffepiken

    4

tzatziki1365380058

''Fiskepålegg som makrell i tomat er "konge", i følge grete roede-kurset jeg gikk på for maaaaange år siden.''

Herlig! *Knasker videre på sine havreknekkebrød med makrell i tomat* Fullstendig dilla!

Kos deg, du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at man får diabetes type 1 av for mye karbohydrater, det er vel noe alle vet. Men virkningen på blodsukkeret av å spise raske karbohydrater er den samme, uansett om man har type 1 eller type 2.

Jeg har heller aldri sagt at man ikke skal gi barn karbohydrater, men karbohydratene i brunosten er av den raske, usunne typen, som gir høyt blodsukker. Det er vel ikke mange som spiser brunost hele tiden, men totalen av brunost, syltetøy, kneippbrød, sjokoladepålegg. etc. KAN gi diabetes (type 2, for at det skal være sagt) over tid. Særlig hvis man spiser mye av dette i barneårene. Og dere som tror at dette er sunt må nok tro om igjen. Det er pga. slika holdninger og argumenter hos mange at fedmeproblematikken øker, men så lenge ingen vil innrømme det, vil det fortsette å bli flere fete barn.

Har en liten anelse om at de som forsvarer dette med nebb og klør er mange av de samme som har fedmeproblemer i familien selv. Hadde jeg gitt blaffen i dette, hadde nok både jeg selv om 1 av mine barn vært overvektig. MEN jeg ønsker ikke det verken for meg selv eller mitt barn.(har vært det, både som barn og voksen i perioder). Ser egentlig på det som en slags barnemishandling å LA VÆRE å gjøre noe for å hindre at barn skal bli overvektig. Kjenner en helsesøster som forteller at mange overvektige foreldre saboterer kostholdsrådene de får ang. de overvektige barna sine, med argumenter som jeg har sett flere av her i debattene.

Bare så det er sagt, jeg mener ikke at ALLE som ikke er enige med meg er overvektige, men de gangene jeg får slike argumenter fra folk jeg kjenner, så er det fra de som har fedmeproblematikk i familien. De innser det bare ikke selv.

Kona til en kokk som påsto at det var mer næring i loff enn i grovt brød, målte blodsukkeret hos meg for moro skyld etter et måltid en gang, og det lå rett rundt 12. Rådet henne til å sjekke det ut, hun er overvektig og har diabetes i familien. Men både hun og mannen hennes (mannen trøstet henne med at det sikkert var feil, enda det har målt riktig på alle andre som har prøvd) stakk hodet i sanden og gav blaffen. Har inntrykk av at mange er slik.

Kan også nevne at jeg gikk ned 10 kg. på et halvt år ved å kutte NED på (ikke UT) raske karbohydrater, og jeg har holdt vekten siden(snart 2 år). Hun som målte 12 i blodsukker gikk også ned 10 kg. på å telle kalorier, hun gikk rett opp igjen når hun gikk tilbake til vanlig kosthold + at hun la på seg et par kg ekstra også. Så idag er vel hun 20 kg overvektig, mens jeg er normal.

Du er tydligvis forkjemper for halvfeite Fedon. Syns det er så rart at han ikke er slank jeg... Han som er "slankeguru".

Det er totalen av hva vi spiser og gjør som avgjør om vi blir kraftige eller ikke. Helt ærlig blir ingen feite av å spise ei skive med brunost og ei skive med syltetøy hver dag. Det er det totale som avgjør! eks. hvis noen spiser mange skiver med syltettøy og brunost hver dag. Spiser pommes frites e.l til middag og is til dessert og drikker brus. Uten å være i bevegelse om ettermiddagen, eller tidligere på dagen.

Hvis du tenker litt på det du skriver, at folk blir feite av brunost og syltetøy. Hvis vi tenker på vår besteforeldregenerasjon, oldeforeldregenrasjon, så var vel de fleste av dem ganske slanke. Men; jeg vil tro store deler av dem spiste mye brunost og syltetøy. Potet spiste de også vet du! Men de var aktive og spiste ikke sjokolade, selv ikke på lørdagene!

Så at det er brunosten som gjør folk feite kan du glemme! Det som gjør folk feite er brus og godteri og at vi er altfor slappe til å bevege oss.

Det beste er å spise sunn variert mat og bevege seg mer enn de fleste av oss gjør. Og selvfølgelig kutte ut alt godteri og søtt utenom på lørdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg at det er naturlig sukker i stratos også..

*eter den siste biten av stratosen*

Sjokolade er jo laget av kakaobønner, og burde derfor defineres som grønnsak ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade er jo laget av kakaobønner, og burde derfor defineres som grønnsak ;-).

Jeg stoler på deg!!!

*løper til kjøleskapet for å hente stratosen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det jeg også mener. Selv sunn mat jo kan inneholde fruktsukker, det gjør den jo ikke usunn.

Derfor burde det som jeg skrev hete "Barnehage med bevisst forhold til mat" eller "Matvett barnehage".

Fruktsukker i for store mengder er like usunt som alt annet sukker i store mengder. En kilo druer om dagen...

Men sukker finnes i mange sunne matvarer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri sagt at man får diabetes type 1 av for mye karbohydrater, det er vel noe alle vet. Men virkningen på blodsukkeret av å spise raske karbohydrater er den samme, uansett om man har type 1 eller type 2.

Jeg har heller aldri sagt at man ikke skal gi barn karbohydrater, men karbohydratene i brunosten er av den raske, usunne typen, som gir høyt blodsukker. Det er vel ikke mange som spiser brunost hele tiden, men totalen av brunost, syltetøy, kneippbrød, sjokoladepålegg. etc. KAN gi diabetes (type 2, for at det skal være sagt) over tid. Særlig hvis man spiser mye av dette i barneårene. Og dere som tror at dette er sunt må nok tro om igjen. Det er pga. slika holdninger og argumenter hos mange at fedmeproblematikken øker, men så lenge ingen vil innrømme det, vil det fortsette å bli flere fete barn.

Har en liten anelse om at de som forsvarer dette med nebb og klør er mange av de samme som har fedmeproblemer i familien selv. Hadde jeg gitt blaffen i dette, hadde nok både jeg selv om 1 av mine barn vært overvektig. MEN jeg ønsker ikke det verken for meg selv eller mitt barn.(har vært det, både som barn og voksen i perioder). Ser egentlig på det som en slags barnemishandling å LA VÆRE å gjøre noe for å hindre at barn skal bli overvektig. Kjenner en helsesøster som forteller at mange overvektige foreldre saboterer kostholdsrådene de får ang. de overvektige barna sine, med argumenter som jeg har sett flere av her i debattene.

Bare så det er sagt, jeg mener ikke at ALLE som ikke er enige med meg er overvektige, men de gangene jeg får slike argumenter fra folk jeg kjenner, så er det fra de som har fedmeproblematikk i familien. De innser det bare ikke selv.

Kona til en kokk som påsto at det var mer næring i loff enn i grovt brød, målte blodsukkeret hos meg for moro skyld etter et måltid en gang, og det lå rett rundt 12. Rådet henne til å sjekke det ut, hun er overvektig og har diabetes i familien. Men både hun og mannen hennes (mannen trøstet henne med at det sikkert var feil, enda det har målt riktig på alle andre som har prøvd) stakk hodet i sanden og gav blaffen. Har inntrykk av at mange er slik.

Kan også nevne at jeg gikk ned 10 kg. på et halvt år ved å kutte NED på (ikke UT) raske karbohydrater, og jeg har holdt vekten siden(snart 2 år). Hun som målte 12 i blodsukker gikk også ned 10 kg. på å telle kalorier, hun gikk rett opp igjen når hun gikk tilbake til vanlig kosthold + at hun la på seg et par kg ekstra også. Så idag er vel hun 20 kg overvektig, mens jeg er normal.

''Kjenner en helsesøster som forteller at mange overvektige foreldre saboterer kostholdsrådene de får ang. de overvektige barna sine, med argumenter som jeg har sett flere av her i debattene.''

Det tviler jeg ikke på, men jeg har aldri hørt om helsesøstre som anbefaler Fedon og hans likemenns kostholdsråd. Fem om dagen, kutt ned på godterier, brus og og mettet fett og tallerkenmodellen til middag er det eneste jeg har hørt fra "sånne".

''Bare så det er sagt, jeg mener ikke at ALLE som ikke er enige med meg er overvektige, men de gangene jeg får slike argumenter fra folk jeg kjenner, så er det fra de som har fedmeproblematikk i familien. De innser det bare ikke selv.''

Vel, jeg er i hvert fall ikke overvektig, og det er det heller ingen i familien min som er. Jeg har en bestefar som har hatt diabetes type 2, men han ble kvitt det igjen etter noen år hvor han kuttet ut det meste av sukker, dvs. sukker på frokostblandinger, kaker, osv.

Å si at man ikke blir tykk av å spise vanlig, sunn, norsk mat er ikke det samme som å si at loff er like sunt som grovbrød. Men jeg synes ærlig talt ikke det er bedre å påstå at Cola og knekkebrød med brunost er like usunt.

Jeg tviler ikke på at du har gått ned i vekt av lavkarbodiett, og jeg tviler ikke på at for mange er det en fin måte å slanke seg på, men det er så absolutt ikke noe for barn, og jeg synes det er ekstremt uforsvarlig å lære barn at brunost og brus er omtrent det samme når det gjelder næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...