Gå til innhold

Ble nysgjerrig, ang "sukkerfri"bhg.


Linnea78

Anbefalte innlegg

Så du mener det er lov med ost i en "sukkerfri" bhg? Samt makrell og leverpostei? Bare gode gamle syltetøyet som er bannlyst? :-) Jaja, pussig det der. Men som jeg skrev ellers så syns jeg det er helt rett at det ikke skal spises kake og sjokolade og drikkes saft eller brus i barnehagen. Men jeg stusser litt på hvordan de kan kalle seg sukkerfri bhg, hvis de faktisk serverer pålegg som er tilsatt sukker. Greit nok at det er kverulering. Men i utgangspunktet ble jeg bare nysgjerrig. Siden det stod i den linken at ost (som ikke er tilsatt sukker) var forbudt.

Jeg tror ikke pålegg med noe som helst sukker var tillatt i den barnehagen der, men jeg synes det hørtes ekstremt ut. Så ekstreme har ikke de "sukkerfrie" barnehagene jeg før har hørt om vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sofline

    19

  • Linnea78

    9

  • tzatziki1365380058

    6

  • kaffepiken

    4

Gulrøtter er jo ganske søte til grønnsaker å være, så ta deg i akt!! ;-)

Jeg kjøper bare gulrøtter merket "ikke tilsatt sukker" :-))

Har du sett den reklamen for sørlandschips eller hva det er - de er ikke tilsatt sukker, og dessuten alkoholfrie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper bare gulrøtter merket "ikke tilsatt sukker" :-))

Har du sett den reklamen for sørlandschips eller hva det er - de er ikke tilsatt sukker, og dessuten alkoholfrie!

*knegg* Ja, de er ganske festlige:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker på pålegg med sukker i, så tenker jeg på sjokoladepålegg, syltetøy, prim og brunost. Kroppen trenger _litt_ sukker (eller gjør den ikke det?), så det blir umulig å unngå det helt. Man kan allikevel være bevisst på hvilke pålegg som inneholder mye sukker (står sukker som nummer 1 eller 2 på innholdslista, så inneholder det MYE sukker!)

Brunost inneholder ikke sukker. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke sukker i gulost og smøreost, bare i brunostvarianter, eller hva?

Tydelig at jeg ikke er helt oppdatert på denslags...

Brunost inneholder ikke sukker. Melkesukker ja, men unngår man det for å unngå sukker, er også frukt som sukkerbomber å regne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysterisk.

Det må holde å la være å bruke sjokoladepålegg og drikke saft hele tiden.

Prim og ost må være greit.

Begrense bruken av kaker etc på bursdager går også an, selv om jeg ikke vet om jeg er helt enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunost inneholder ikke sukker. :-)

Gjør det ikke? Nå måtte jeg sjekke i kjøleskapet her og jammen har du rett! Jeg har blitt fortalt at brunost er like ille som prim pga alt sukkeret...Jaja, man skal visst ikke tro alt man hører ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om at hvitost har vært forbudt i barnehager,bare brunost, som sant å si har næringsinnhold på linje med nugatti, hvis du leser innholdsbeskrivelsen. I alle fall ikke i vår, som er såkalt "sukkerfri". Nå må jeg faktisk innrømme at barnehagen aldri har kalt seg "sukkerfri", det er det vi foreldre som kaller den. Barnehagen sier at de ønsker å droppe kaker til bursdagsfeiring, og heller lage sunne varianter, og generelt legge vekt på sunnere kosthold uten for mye sukker. Foreldre har ikke fått "føringer" i forhold til matpakker, heller.

Leverpostei, makrell i tomat, hvitost, skinke, kaviar osv blir servert i vår barnehage. Prim, syltetøy og sjokoladevarianter serveres ikke.

Bursdager blir feiret med diverse aktiviteter, også får bursdagsbarnet velge mellom taco og pizza til middag og smoothies eller fruktsalat til dessert.

Vi er kjempefornøyde med opplegget!

Hvor har du fra at brunost inneholder omtrent samme næring som nugatti?

Næringsinnhold brunost (ikke lett) per 100 g:

energi 1923 kJ (461 kcal)

protein 11 g

karbohydrat 39 g

fett 29 g

kalsium 350 mg 44 %'

fosfor 450 mg 56 %'

magnesium 60 mg 20 %'

vitamin A 330 µg 41 %'

riboflavin 1,2 mg 75 %'

vitamin B12 1,1 µg 110 %'

' av referanseverdien

Næringsinnhold nugatti per 100 g:

Energi 2136 kJ(510 kcal)

Protein 5,1 g

Karbohydrat 64,3 (tilsatt sukker 56 g)

Fett 25,8 g

Vitamin E 68% av referanseverdien

Kalsium 15% av referanseverdien

Fosfor 27% av referanseverdien

Jern 10% av referanseverdien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunost inneholder ikke sukker. :-)

Joda, brunost inneholder forholdsvis store mengder laktose, som er melkesukker. Dette forårsaker blodsukkerstigning på lik linje med andre typer sukker (bortsett fra hos laktoseintolerante da, som ikke tar opp laktose.)

Men brunost er sikkert ikke tilsatt noe sukker utover den som fins i melken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, brunost inneholder forholdsvis store mengder laktose, som er melkesukker. Dette forårsaker blodsukkerstigning på lik linje med andre typer sukker (bortsett fra hos laktoseintolerante da, som ikke tar opp laktose.)

Men brunost er sikkert ikke tilsatt noe sukker utover den som fins i melken.

Men så inneholder nesten alle matvarer sukker da. I såfall skal også all frukt bannlyses, for det inneholder ikke annet enn sukker. Karbohydrater=sukker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det ikke? Nå måtte jeg sjekke i kjøleskapet her og jammen har du rett! Jeg har blitt fortalt at brunost er like ille som prim pga alt sukkeret...Jaja, man skal visst ikke tro alt man hører ;)

Brunost er sikkert søtt, men det er frukt også, som jo som kjent ikke inneholder særlig annet enn sukker. :-)

Prim er forøvrig tilsatt 9% sukker, mot 56% sukker i nugatti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men så inneholder nesten alle matvarer sukker da. I såfall skal også all frukt bannlyses, for det inneholder ikke annet enn sukker. Karbohydrater=sukker

Sukker må vi ha for å leve, men jeg tenker det kan være greit å være forsiktig med _tilsatt_ sukker. Den andre typen sukker gidder jeg ikke å bry meg særlig med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunost er sikkert søtt, men det er frukt også, som jo som kjent ikke inneholder særlig annet enn sukker. :-)

Prim er forøvrig tilsatt 9% sukker, mot 56% sukker i nugatti.

Da fortsetter vi med Litago Prim her i huset! Jerninnholdet veier opp for sukkeret;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker må vi ha for å leve, men jeg tenker det kan være greit å være forsiktig med _tilsatt_ sukker. Den andre typen sukker gidder jeg ikke å bry meg særlig med...

Sånn tenker jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du fra at brunost inneholder omtrent samme næring som nugatti?

Næringsinnhold brunost (ikke lett) per 100 g:

energi 1923 kJ (461 kcal)

protein 11 g

karbohydrat 39 g

fett 29 g

kalsium 350 mg 44 %'

fosfor 450 mg 56 %'

magnesium 60 mg 20 %'

vitamin A 330 µg 41 %'

riboflavin 1,2 mg 75 %'

vitamin B12 1,1 µg 110 %'

' av referanseverdien

Næringsinnhold nugatti per 100 g:

Energi 2136 kJ(510 kcal)

Protein 5,1 g

Karbohydrat 64,3 (tilsatt sukker 56 g)

Fett 25,8 g

Vitamin E 68% av referanseverdien

Kalsium 15% av referanseverdien

Fosfor 27% av referanseverdien

Jern 10% av referanseverdien

''Hvor har du fra at brunost inneholder omtrent samme næring som nugatti?''

Sikkert fra Fedon..

(Jeg har for øvrig ingenting imot brunost.)

http://www.dagbladet.no/dinside/2003/08/15/376020.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også. Det sukkeret som finnes naturlig i matvarene, må vi da kunne spise!

*slår knytteneven i bordet!*

*slår med deg*

Hva er det igjen hvis vi ikke kan spise sukker som finnes naturlig i matvarene, kjøtt og fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...