Gå til innhold

Ble nysgjerrig, ang "sukkerfri"bhg.


Linnea78

Anbefalte innlegg

*slår med deg*

Hva er det igjen hvis vi ikke kan spise sukker som finnes naturlig i matvarene, kjøtt og fisk?

Makrell kan jo ha en anelse søt smak i seg, så det er sikkert litt naturlig sukker der også....

Nei maken til hysteri!

Spis normal hverdagsmat, og skei ut til fest!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sofline

    19

  • Linnea78

    9

  • tzatziki1365380058

    6

  • kaffepiken

    4

tzatziki1365380058

Hvor har du fra at brunost inneholder omtrent samme næring som nugatti?

Næringsinnhold brunost (ikke lett) per 100 g:

energi 1923 kJ (461 kcal)

protein 11 g

karbohydrat 39 g

fett 29 g

kalsium 350 mg 44 %'

fosfor 450 mg 56 %'

magnesium 60 mg 20 %'

vitamin A 330 µg 41 %'

riboflavin 1,2 mg 75 %'

vitamin B12 1,1 µg 110 %'

' av referanseverdien

Næringsinnhold nugatti per 100 g:

Energi 2136 kJ(510 kcal)

Protein 5,1 g

Karbohydrat 64,3 (tilsatt sukker 56 g)

Fett 25,8 g

Vitamin E 68% av referanseverdien

Kalsium 15% av referanseverdien

Fosfor 27% av referanseverdien

Jern 10% av referanseverdien

Skal være helt ærlig å innrømme at jeg husker at jeg sammenliknet brunost med et eller annet en gang, og kom til at det var omtrent like lite næring i det, men jeg husker ikke helt hva det var jeg sammenliknet med... Så jeg tok sjansen på at det var nugatti, siden det er det vi av og til har i huset, men da husket jeg altså feil (rødmer...)

Uansett er ikke brunost noe å skryte så veldig av når det gjelder næringsinnhold; energirikt, mye sukker og fett. Men vi har ikke innført forbud i heimen likevel, det er tross alt tradisjon :) Dessuten er ikke mine unger så veldig glad i det, så jeg tror ikke det vil ha fryktelig effekt på helsen deres på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Helt enig. Blir vel mye hysteri.

At de holder seg unna juice, saft, syltetøy, sjokoladepålegg og kaker mange ganger i måneden synest jeg er bra. Men barna bør absolutt få spise normal, sunn mat. Ingen får meg til å forstå at leverpostei og makrell i tomat er usunt:-)

Jeg orker ikke lese hele tråden, men er det virkelig noen barnehager som ikke serverer leverpostei og makrell i tomat? Det siste er jo til og med kjempesunt!

Er det noen som vet det, eller er det synsing nedover i tråden her?

Hvis det er sånn, så er det i alle fall hysterisk!

Som jeg skrev nedenfor, så har vi barn i "sukkerfri" barnehage, men det er vi foreldre som kaller det det. Barnehagen sier bare at de ønsker å legge vekt på sunnere kosthold, og slippe disse sukkerbombene som kake, godteri, sjokoladepålegg osv. Vi er kjempefornøyde! Og ungene også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klarer ikke å la være å blande meg inn.

Når det gjelder brunosten, inneholder den stort sett de samme vitaminene som gulosten, forskjellen er dog vesentlig på karbohydratfronten: Brunost inneholder 39 g karbohydrater per 100 G, mens gulosten inneholder 0 gram karbohydrat. Fettinnholdet er det samme. Da sier det seg selv at brunosten er en blodsukkerbombe, på linje med sjokoladepålegg. Spiser man kneippbrød med brunost på. kunne man like gjerne spist et sjokoladekakestykke hvis man skal se på hvilken påvirkning det har på blodsukkeret.

Hvis man spiser for mye mat som påvirker blodsukkeret på denne måten, vil kroppen reagere med å produsere mer og mer insulin for å kompensere for blodsukkerstigningen, og avhengig av gener vil dette føre til at insulinnivået i kroppen blir så høyt at fettforbrenningen fungerer dårlig, fører til fedme, eller insulinproduksjonen kollapser, dvs. man utvikler diabetes.

At folk ikke snart ser denne sammenhengen med karbohydratene er for meg et mysterium.

Ei venninne av meg har en sønn på 2 år som har fått diebetse type 1, og han får et blodsukker på 30 (blodsukkeret bør være under 7 på personer uten diabetes) av å spise et grovt kjøperundstykke (a la kneipp), som av mange anses for å være sunt, spiser han derimot brød med lite karbohydrater, går blodsukkeret ikke så mye opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest alle trådene som inneholder en masse uenighet om brunost bør være lov eller forbudt i en "sukkerfri" bhg. Brunost inneholder en del sukker som er naturlig i melk. Men så inneholder den endel sunne ting også, og en har ikke på mange skiver ost på ei brødskive. Slik som er lett å gjøre med sjokoladepålegg.

Frukt inneholder jo også MYE sukker. Riktignok fruktsukker, men sukker er sukker! ;-) Eller?

Så hvorfor er egentlig brunost som kun inneholder naturlig sukker forbudt, hvis makrell som er tilsatt sukker skal være lov?

Bra de fleste her ser ut til å ha ett ganske bevisst forhold til hva de og barna putter i munnen. ( Sjokolade og gulrot :-) Ha en fortsatt fin kveld alle sammen.

P.s. hvorfor ikke kalle det bhg med bevisst forhold til mat? Sukkerfri må bli helt feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest alle trådene som inneholder en masse uenighet om brunost bør være lov eller forbudt i en "sukkerfri" bhg. Brunost inneholder en del sukker som er naturlig i melk. Men så inneholder den endel sunne ting også, og en har ikke på mange skiver ost på ei brødskive. Slik som er lett å gjøre med sjokoladepålegg.

Frukt inneholder jo også MYE sukker. Riktignok fruktsukker, men sukker er sukker! ;-) Eller?

Så hvorfor er egentlig brunost som kun inneholder naturlig sukker forbudt, hvis makrell som er tilsatt sukker skal være lov?

Bra de fleste her ser ut til å ha ett ganske bevisst forhold til hva de og barna putter i munnen. ( Sjokolade og gulrot :-) Ha en fortsatt fin kveld alle sammen.

P.s. hvorfor ikke kalle det bhg med bevisst forhold til mat? Sukkerfri må bli helt feil!

Jeg synes fokuset burde dreies i retning hva det er viktig at maten inneholder mer enn hva den ikke burde inneholde.

Sunn mat handler om mye mer enn fravær av sukker :-)

(I motsatt fall er jeg ultrasunn her jeg sitter og drikker cola-light!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fokuset burde dreies i retning hva det er viktig at maten inneholder mer enn hva den ikke burde inneholde.

Sunn mat handler om mye mer enn fravær av sukker :-)

(I motsatt fall er jeg ultrasunn her jeg sitter og drikker cola-light!)

''(I motsatt fall er jeg ultrasunn her jeg sitter og drikker cola-light!)''

Jeg bladde litt i "Sukkerbiten" av Lindberg i dag og var forsåvidt enig i at det er sukker i det meste, men da boka kom opp med sukkerfrie alternativer på slutten og det meste av det var såkalt "kunstig søtet" så skar det seg for meg. Jeg tar heller _litt_ vanlig sukker enn kunstige søtningsstoffer som vi stadig får mostridende meldinger om sunnhetsgehalten i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fokuset burde dreies i retning hva det er viktig at maten inneholder mer enn hva den ikke burde inneholde.

Sunn mat handler om mye mer enn fravær av sukker :-)

(I motsatt fall er jeg ultrasunn her jeg sitter og drikker cola-light!)

Akkurat det jeg også mener. Selv sunn mat jo kan inneholde fruktsukker, det gjør den jo ikke usunn.

Derfor burde det som jeg skrev hete "Barnehage med bevisst forhold til mat" eller "Matvett barnehage".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke lese hele tråden, men er det virkelig noen barnehager som ikke serverer leverpostei og makrell i tomat? Det siste er jo til og med kjempesunt!

Er det noen som vet det, eller er det synsing nedover i tråden her?

Hvis det er sånn, så er det i alle fall hysterisk!

Som jeg skrev nedenfor, så har vi barn i "sukkerfri" barnehage, men det er vi foreldre som kaller det det. Barnehagen sier bare at de ønsker å legge vekt på sunnere kosthold, og slippe disse sukkerbombene som kake, godteri, sjokoladepålegg osv. Vi er kjempefornøyde! Og ungene også...

Jeg tror ikke det er noen her som kjenner til en konkret barnehage som ikke serverer leverpostei eller makrell i tomat på grunn av sukkerinnhold. Det blir brukt som eksempel hvis man skal ta "sukkerfri" 100% bokstavlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal være helt ærlig å innrømme at jeg husker at jeg sammenliknet brunost med et eller annet en gang, og kom til at det var omtrent like lite næring i det, men jeg husker ikke helt hva det var jeg sammenliknet med... Så jeg tok sjansen på at det var nugatti, siden det er det vi av og til har i huset, men da husket jeg altså feil (rødmer...)

Uansett er ikke brunost noe å skryte så veldig av når det gjelder næringsinnhold; energirikt, mye sukker og fett. Men vi har ikke innført forbud i heimen likevel, det er tross alt tradisjon :) Dessuten er ikke mine unger så veldig glad i det, så jeg tror ikke det vil ha fryktelig effekt på helsen deres på sikt.

Hvilke pålegg er å skryte av ernæringsmessig da? Brunost inneholder mange vikige næringsstoffer. Man kan ikke sammenligne sukker med sukker. Hvitt sukker som brukes i saft og sukkertøy er ikke det samme som det som er i brunost (eller frukt for den saks skyld). Les linken til kaffepiken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å la være å blande meg inn.

Når det gjelder brunosten, inneholder den stort sett de samme vitaminene som gulosten, forskjellen er dog vesentlig på karbohydratfronten: Brunost inneholder 39 g karbohydrater per 100 G, mens gulosten inneholder 0 gram karbohydrat. Fettinnholdet er det samme. Da sier det seg selv at brunosten er en blodsukkerbombe, på linje med sjokoladepålegg. Spiser man kneippbrød med brunost på. kunne man like gjerne spist et sjokoladekakestykke hvis man skal se på hvilken påvirkning det har på blodsukkeret.

Hvis man spiser for mye mat som påvirker blodsukkeret på denne måten, vil kroppen reagere med å produsere mer og mer insulin for å kompensere for blodsukkerstigningen, og avhengig av gener vil dette føre til at insulinnivået i kroppen blir så høyt at fettforbrenningen fungerer dårlig, fører til fedme, eller insulinproduksjonen kollapser, dvs. man utvikler diabetes.

At folk ikke snart ser denne sammenhengen med karbohydratene er for meg et mysterium.

Ei venninne av meg har en sønn på 2 år som har fått diebetse type 1, og han får et blodsukker på 30 (blodsukkeret bør være under 7 på personer uten diabetes) av å spise et grovt kjøperundstykke (a la kneipp), som av mange anses for å være sunt, spiser han derimot brød med lite karbohydrater, går blodsukkeret ikke så mye opp.

Og det er meg en gåte hvorfor folk ikke kan se at det er forskjell på sukker. Knekkebrød og Cola er ikke det samme ernæringsmessig, men tenker man bare på å ikke spise karbohydrater, ender man jo opp med å tro at man like gjerne kan spise sukkertøy som vannmelon. Det er faktisk farlig å ikke få i seg nok karbohydrater, især for barn.

http://www.dagbladet.no/dinside/2003/08/15/376020.html

Diabetes type 1 får man forøvrig ikke av å spise for mye sukker. Det er diabetes type 2 man kan få av å få i seg for mye sukker, men jeg har aldri hørt om noen som har fått diabetes av å fråtse i brunost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest alle trådene som inneholder en masse uenighet om brunost bør være lov eller forbudt i en "sukkerfri" bhg. Brunost inneholder en del sukker som er naturlig i melk. Men så inneholder den endel sunne ting også, og en har ikke på mange skiver ost på ei brødskive. Slik som er lett å gjøre med sjokoladepålegg.

Frukt inneholder jo også MYE sukker. Riktignok fruktsukker, men sukker er sukker! ;-) Eller?

Så hvorfor er egentlig brunost som kun inneholder naturlig sukker forbudt, hvis makrell som er tilsatt sukker skal være lov?

Bra de fleste her ser ut til å ha ett ganske bevisst forhold til hva de og barna putter i munnen. ( Sjokolade og gulrot :-) Ha en fortsatt fin kveld alle sammen.

P.s. hvorfor ikke kalle det bhg med bevisst forhold til mat? Sukkerfri må bli helt feil!

Gode poenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest alle trådene som inneholder en masse uenighet om brunost bør være lov eller forbudt i en "sukkerfri" bhg. Brunost inneholder en del sukker som er naturlig i melk. Men så inneholder den endel sunne ting også, og en har ikke på mange skiver ost på ei brødskive. Slik som er lett å gjøre med sjokoladepålegg.

Frukt inneholder jo også MYE sukker. Riktignok fruktsukker, men sukker er sukker! ;-) Eller?

Så hvorfor er egentlig brunost som kun inneholder naturlig sukker forbudt, hvis makrell som er tilsatt sukker skal være lov?

Bra de fleste her ser ut til å ha ett ganske bevisst forhold til hva de og barna putter i munnen. ( Sjokolade og gulrot :-) Ha en fortsatt fin kveld alle sammen.

P.s. hvorfor ikke kalle det bhg med bevisst forhold til mat? Sukkerfri må bli helt feil!

1.) Ikke alt som inneholder raffinert sukker inneholder like mye sukker. 2.) Ikke alt som inneholder sukker smaker søtt.

Det virker som om det er den søte smaken/søthunger og matvarer som inneholder uforholdsmessig mye sukker i forhold til nytteverdi de vil til livs. Jeg tror ikke målet er å ha en barnehage kjemisk fri for sukker. Dét hadde vært hysterisk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Hvilke pålegg er å skryte av ernæringsmessig da? Brunost inneholder mange vikige næringsstoffer. Man kan ikke sammenligne sukker med sukker. Hvitt sukker som brukes i saft og sukkertøy er ikke det samme som det som er i brunost (eller frukt for den saks skyld). Les linken til kaffepiken...

Fiskepålegg som makrell i tomat er "konge", i følge grete roede-kurset jeg gikk på for maaaaange år siden. Fet fisk er det vel knapt noen som har noe i mot, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepålegg som makrell i tomat er "konge", i følge grete roede-kurset jeg gikk på for maaaaange år siden. Fet fisk er det vel knapt noen som har noe i mot, tror jeg.

''Fiskepålegg som makrell i tomat er "konge", i følge grete roede-kurset jeg gikk på for maaaaange år siden.''

Herlig! *Knasker videre på sine havreknekkebrød med makrell i tomat* Fullstendig dilla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...