Gå til innhold

Skolegudstjeneste


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

Jeg har meget blandete følelser for skolegudstjenestene i forbindelse med jul og påske og hvordan enkelte barn oppfatter. det.

Jeg personlig mener at denne er meget forkynnende i form og innhold. Selvfølgelig avhening av presten, men vi er ikke akkurat belemret med de mest inkluderende prestene i landet.

Etter en slik vanlig skolegudstjeneste kom min datter hjem og lurte på om jeg trodde på Gud og Jesus og ble kjempeforvilet da jeg ikke trodde. Dette var ensbetydende at jeg ikke kom til himmelen, for det hadde de lært i kirken.

At jeg tror at bibelen er en samling med til eventyr, med et vist historisk tilsnitt, er vanskelig å forstå for mange barn, da de ofte oppfatter det ut i fra skoleundervisningen at det er sant det som står i bibelen. I alle fall har de to eldste strevet med dette i forhold til jeg som ikke tror og hva de får såkalt undervist på skolen.

Vil ungene gå i kirken, nekter jeg dem det ikke. Minsten i barnehagen kommer jeg til å unnta fra kirkebesøk, frem til han begynner på skolen og eventuelt ønsker selv å delta på skolegudstjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 428
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • morsan

    39

  • Sofline

    27

  • Helmi

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Hykleren

Lang tråd dette, oppdaga den først nå.

Har foreløpig bare barn i barnehage, der de har "kirkebesøk" før jul. Jeg lar dem gå, siden alternativet er å la dem sitte igjen i bhg. Men det er en kamel å svelge. De må gjerne få kunnskap om den kristne religionen, men det skal ikke skje i barnhagens åpningstid i samarbeid med kirken. De har også det jeg oppfatter som "forkynnende" elementer i førjulstida.

Som sagt, jeg svelger alt, for at de ikke skal skille seg ut. Så mye for mine prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer forresten på om tråden ville ha blitt så lang hvis temaet var: "Hvorfor tillater man sukkerholdig mat i barnehagen? Kan ikke folk servere dette til barna sine på fritiden sin istedet?"

Og så hadde det kommet ørten svar av typen: "Hva?? Skal virkelig ikke mitt barn få spise sukkerholdig mat i barnehagen fordi DU ikke vil at ditt barn skal ha det? Barnet ditt kan jo få alternativ mat når de andre spiser sukkerholdig mat!"

osv...

Nei, det hadde jammen blitt en sjokkerende dol-tråd!! M-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at det virker som om muslimene har mindre imot å gå i kirka enn ikke-kristne nordmenn.......

Har vært med på en del skolegudstjenester i voksen alder, og kan vel ikke helt se hva som er så forkynnende..., men det er nå min mening. Når det er sagt, så er det sikkert litt forskjellig fra prest til prest...

Mitt inntrykk i denne saken er derimot at det som oftest ikke har noe med tro å gjøre hvorvidt elevene er med i kirka eller ikke, men hva de synes er morsomst!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer forresten på om tråden ville ha blitt så lang hvis temaet var: "Hvorfor tillater man sukkerholdig mat i barnehagen? Kan ikke folk servere dette til barna sine på fritiden sin istedet?"

Og så hadde det kommet ørten svar av typen: "Hva?? Skal virkelig ikke mitt barn få spise sukkerholdig mat i barnehagen fordi DU ikke vil at ditt barn skal ha det? Barnet ditt kan jo få alternativ mat når de andre spiser sukkerholdig mat!"

osv...

Nei, det hadde jammen blitt en sjokkerende dol-tråd!! M-)

Igjen: JEG ER MED!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjas det der

synes du det er et problem for deg at noen helst vil slippe?

Nei, det er selvsakt ikke noe problem for meg hvem som blir med eller ei til en skolegudstjeneste.

Men du spurte hva vi mente og det er det jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Merkelig at det virker som om muslimene har mindre imot å gå i kirka enn ikke-kristne nordmenn.......

Har vært med på en del skolegudstjenester i voksen alder, og kan vel ikke helt se hva som er så forkynnende..., men det er nå min mening. Når det er sagt, så er det sikkert litt forskjellig fra prest til prest...

Mitt inntrykk i denne saken er derimot at det som oftest ikke har noe med tro å gjøre hvorvidt elevene er med i kirka eller ikke, men hva de synes er morsomst!!!

At noen muslimer velger å sende barna i kirka betyr ikke at dette gjelder for alle mennesker.

En gudstjeneste er forkynnende per definisjon, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Lurer forresten på om tråden ville ha blitt så lang hvis temaet var: "Hvorfor tillater man sukkerholdig mat i barnehagen? Kan ikke folk servere dette til barna sine på fritiden sin istedet?"

Og så hadde det kommet ørten svar av typen: "Hva?? Skal virkelig ikke mitt barn få spise sukkerholdig mat i barnehagen fordi DU ikke vil at ditt barn skal ha det? Barnet ditt kan jo få alternativ mat når de andre spiser sukkerholdig mat!"

osv...

Nei, det hadde jammen blitt en sjokkerende dol-tråd!! M-)

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Lang tråd dette, oppdaga den først nå.

Har foreløpig bare barn i barnehage, der de har "kirkebesøk" før jul. Jeg lar dem gå, siden alternativet er å la dem sitte igjen i bhg. Men det er en kamel å svelge. De må gjerne få kunnskap om den kristne religionen, men det skal ikke skje i barnhagens åpningstid i samarbeid med kirken. De har også det jeg oppfatter som "forkynnende" elementer i førjulstida.

Som sagt, jeg svelger alt, for at de ikke skal skille seg ut. Så mye for mine prinsipper.

Jeg skjønner godt at du gjør det, men synes det er synd at man skal trenge å gjøre det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg har meget blandete følelser for skolegudstjenestene i forbindelse med jul og påske og hvordan enkelte barn oppfatter. det.

Jeg personlig mener at denne er meget forkynnende i form og innhold. Selvfølgelig avhening av presten, men vi er ikke akkurat belemret med de mest inkluderende prestene i landet.

Etter en slik vanlig skolegudstjeneste kom min datter hjem og lurte på om jeg trodde på Gud og Jesus og ble kjempeforvilet da jeg ikke trodde. Dette var ensbetydende at jeg ikke kom til himmelen, for det hadde de lært i kirken.

At jeg tror at bibelen er en samling med til eventyr, med et vist historisk tilsnitt, er vanskelig å forstå for mange barn, da de ofte oppfatter det ut i fra skoleundervisningen at det er sant det som står i bibelen. I alle fall har de to eldste strevet med dette i forhold til jeg som ikke tror og hva de får såkalt undervist på skolen.

Vil ungene gå i kirken, nekter jeg dem det ikke. Minsten i barnehagen kommer jeg til å unnta fra kirkebesøk, frem til han begynner på skolen og eventuelt ønsker selv å delta på skolegudstjenester.

Takk for et interessant innlegg, jorun:)

Fint å se at noen er enige med meg i hvert fall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva om man la gudstjenesten på kvelden av hensyn til de som ikke er kristne?

Skolegudstjeneste på kvelden, er det det du har ment når du har sagt "ikke i skoletiden"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Nei, det er selvsakt ikke noe problem for meg hvem som blir med eller ei til en skolegudstjeneste.

Men du spurte hva vi mente og det er det jeg mener.

jeg bare siktet til følgende uttalelse fra deg:

"Skal det være så himlade vanskelig å være litt tolerant for halvannen time i norske kirke en gang i året eller noe?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spekepølse

Skolegudstjeneste på kvelden, er det det du har ment når du har sagt "ikke i skoletiden"?

vel, kvelden er jo blant annet et tidspunkt utenfor skoletiden:)

Men det kan jo også være like etter skoletid, etter middag etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Det er ganske så interessant at du leser svarene dine slik, for jeg leser nemlig noe annet. Og hvis du ikke har funnet svar på hvorfor det KAN legges til skoletiden, så må du lese hele tråden igjen. Jeg fant svaret flere ganger, jeg.

Du påberoper deg en toleranse og en tolkning av begrepet likestilling som slettes ikke alle kjenner igjen, men samtidig tråkker du på oss som ikke mener det samme som deg. Vel-vel...

God jul.

tråkker og tråkker... likestilling er fremdeles ikke fremheving og fordeler til en av partene.

Selv om mange har grunner til hvorfor de VIL legge det til skoletiden, en av grunnene er at de ikke ser at det er problematisk at det ligger i skoletiden, eller at de undervurderer og blåser i problematikken. Jeg savner grunner til at det ikke kan flyttes til etter skoletid. Jeg savner gode grunner til at man ikke kan flytte skolegudstjenesten til etter skolen, slik at man får 1) en samlende skoleavslutning 2) julegudstjeneste for de som ønsker det.

Jeg savner gode argumenter for at dette ikke er en bedre løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Du tillegger meg noen riktig hyggelige egenskaper, du, tusen takk for det.

ingen har tillagt deg noe som helst ....

Du ville ikke svare på spørsmålet mitt om hvorfor kommentaren var verre når det kom fra meg enn om det kom fra andre, du ba meg tenke over det selv, jeg sa hva jeg kanskje trodde var grunnen. Du vet selv best om det stemmer eller ei, og om det ikke stemmer er du mer en hjertelig velkommen til å fortelle selv hvorfor kommentaren var verre når den kom fra meg istedene for å spille kostbar.

Så slipper vi misforståelser og du har ditt på det rene:)

om ikke får du ha en riktig trivelig jul:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjas det der

jeg bare siktet til følgende uttalelse fra deg:

"Skal det være så himlade vanskelig å være litt tolerant for halvannen time i norske kirke en gang i året eller noe?"

At jeg var litt kjapp i avtrekkeren har sitt med at vi i disse tider hører svært så mye gnål om hvor ille dette er, og på papirene fra skolen så står det "de som ikke skal/vil til kirken kan være på igjen på skolen" osv.

Jeg driter i hvem som dra i kirken eller ei, jeg/vi gjør som vi vil. Men ja, jeg er noe drittlei det stadige gnålet om kirkebesøk, som ofte stikker i en negativ retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi sender ungene i gudstjenestene og vi møter også opp selv hvis "vi er bedt"

Ser ikke noe galt i det selvom noen skulle være ikketroende eller tro på noe annet.

Våre barn i norske skolen lærer nå - en stor prosent - om andre trossamfunn, og det blir til og med planlagt besøk i moskeer og greier.

Skal det være så himlade vanskelig å være litt tolerant for halvannen time i norske kirke en gang i året eller noe?

''Våre barn i norske skolen lærer nå - en stor prosent - om andre trossamfunn, og det blir til og med planlagt besøk i moskeer og greier.

Skal det være så himlade vanskelig å være litt tolerant for halvannen time i norske kirke en gang i året eller noe?''

Svært godt sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har ingen tilknytning til kirken og jeg mener at min barn ikke har noe å gjøre der i en gudtjeneste. De kan gjerne gå i en kirke for å lære om denne religionen, men ikke for å ha juleavslutning. Vi tilhører ikke denne troen/tradisjonen og ønsker ike å bli prakket på en gudstjeneste, eller avspist med en vanlig skoletime på selve skoleavslutningsdagen. Det er en kortversjon av min personlige begrunnelse.

Jeg synes det er en bedre løsning at de som vil kan gå på en skolegudtjeneste utenfor skoletiden. det er en mer samlende ordning, som viser respekt for alle livssyn - også de kristne, som kan gå i kirken, men ETTER skoletid. ingen taper på det.

Hva er forskjellen på å gå i kirken ved juletider og ellers i løpet av året? I julestria lærer de da å relatere det til noe (julefeiringen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man studerer gammel egyptisk historie og religion, så kan man se bakgrunnen for vår egen julefeiring.

Solguden Horus var født av en jomfru (gudinnen Isis) den 25 desember. Hans fødsel kom samtidig med stjerne i øst, og tre vise menn kom for å feire ham. Horus hadde 12 disipler og han reiste rundt og utførte mirakler og helet syke.

Disse egenskapene deler han med Jesus, og hvis man undersøker andre kulturers gudeskikkelser vil man se at disse karakteristikaene gjelder for mange guder.

Dionysis fra Hellas, Mithra fra Persia og Krishna fra Inda har deler alle den samme historien: Nemlig - de er alle født den 24/25 desember, de er født av en jomfru, da har 12 følgesvenner, de utfører mirakler og de kalles "sønn av lyset", "sannheten", "Lammet". Alle deler også den egenskapen at de ble ofret og var død i tre dager før de gjenoppsto fra de døde.

Høres det kjent ut?

Årsaken til at alle disse ulike gudene, innkludert vår egen Jesus, har så lik historie er som følger: Jesus (og de andre gudene jeg fortalte om) er egentlig en mytisk representasjon for astrologiske fenomener.

De gamle kulturene dyrket himmelen, stjernene og hadde stor kunnskap om solens gang gjennom året. Stjernen i øst er Sirius, den klareste stjernen på himmelen, som på den 24 desember står på rekke med de tre klareste stjernene i Orions Belte. Disse tre stjernene kalles for "de tre konger!". De tre konger sammen med Sirius peker mot stedet for soloppgang den 25 desember, årets mørkeste dag.

Så altså - De tre konger følger den østlige stjerne for å vise hvor solen skal fødes på årets mørkeste dag. Solen står opp i stjernetegnet "Jomfruen" og er årsaken til at alle disse gudene "er født av en jomfru".

Alle disse gudene (Horus, Jesus, Krishnah, Mithra, Dionysis) hadde en annen ting til felles - nemlig at de ble korsfestet og var døde i tre dager før de gjenoppsto. Årsaken til dette er også astrologisk. Mot vintersolhverv så ble dagene kortere og kortere, og dette hadde stor betydning for folk som levde av jorden. Fra den 22 til 25 desember så står solen stille på sitt aller laveste ved stjernen Syd-korset (Crux). Først den 25 des begynner solen og stige på himmelen igjen, og bevege seg mot lysere dager.

Så slik ble myten skapt at solen hang på et kors i tre dager før den gjenoppsto den 25 desember.

Jesus er en mytologisk figur som er mye eldre enn kristendommen. Jesus er en billedlig fremstilling av en gammel solgud som menneksene har dyrket i tusenvis av år.

I vår kultur er alle de samme symbolene tilstede - stjernen, fødsel av en konge, fering av at solen snur osv. Det som er så trist er at nesten ingen kjenner til bakgrunnen for våre egen religion og kultur - og få kjenner historien bak historien. Jeg syntes at det er helt utrolig at folk fortsetter å tro at det fantes et menneske som hette Jesus og som levde for 2000 år siden, når man får vite litt mer om den mytologiske bakgrunnen. Vår religion er ikke noe annet enn en eldgammel egyptisk solkultus som har blitt forvrengt og personliggjort av kirken gjennom århundrene.

Her har du noen linker, så kan du lære mer og dømme selv.

http://hubpages.com/hub/Jesus-and-the-Astrological-Zodiac

http://www.alisonmoroney.com/egypt/frameset_jc.html

http://www.theosophy-nw.org/theosnw/world/christ/xt-preb2.htm

Det er bevist igjen og igjen av historikere at Jesus som omtales i Bibelen faktisk har levd. Hvorvidt man tror på at han var Guds sønn eller ikke er selvsagt en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...