Gå til innhold

Skolegudstjeneste


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

Har faktisk lest at man beholdt en feiring midtvinters med lys og fest, for at ikke overgangen fra hedenske skikker til kristendom skulle bli så stor. At det var for inngrodd i hedningen å ha denne "lysfesten" til at noen tørte å ta den vekk, og at man da tilfeldigvis fant ut at Jesus ble født da :). Forskerne mener at han ble født senere enn vi egentlig feirer, og mener at årsaken er at man satte fødselen rundt det som nå er "jul", for at det skulle bli en ny lysfest.

Så jul er og blir noe som stammer fra hedningene, uansett hvordan man ser på det. Men at det handler om fødselen til en jomfru og den historien der, det er jo så klart kristent.

Selv synes jeg det er rart at flertallet nordmenn ikke er aktivt kristne, men julen skal forsvarer med nebb og klør ;o). Ville det blitt like mye styr om man avskaffet påskedagene tro, hvor vi ikke får gaver.. (gjemmer seg for eventuelle reaksjoner på den siste kommentaren der ;o) )

''Ville det blitt like mye styr om man avskaffet påskedagene tro, hvor vi ikke får gaver..''

Selvfølgelig... Så ville folk mistet tre ekstra fridager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 428
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • morsan

    39

  • Sofline

    27

  • Helmi

    8

Mest aktive i denne tråden

vi har ingen tilknytning til kirken og jeg mener at min barn ikke har noe å gjøre der i en gudtjeneste. De kan gjerne gå i en kirke for å lære om denne religionen, men ikke for å ha juleavslutning. Vi tilhører ikke denne troen/tradisjonen og ønsker ike å bli prakket på en gudstjeneste, eller avspist med en vanlig skoletime på selve skoleavslutningsdagen. Det er en kortversjon av min personlige begrunnelse.

Jeg synes det er en bedre løsning at de som vil kan gå på en skolegudtjeneste utenfor skoletiden. det er en mer samlende ordning, som viser respekt for alle livssyn - også de kristne, som kan gå i kirken, men ETTER skoletid. ingen taper på det.

''Jeg synes det er en bedre løsning at de som vil kan gå på en skolegudtjeneste utenfor skoletiden. det er en mer samlende ordning, som viser respekt for alle livssyn - også de kristne, som kan gå i kirken, men ETTER skoletid. ingen taper på det.''

Helt enig. En slik ordning kunne også gitt foreldre som ønsket det en mulighet til å ta del i juleavslutningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det andre poenget er at slik denne tradisjonen har utviklet seg i landet vårt er det langt mer relevant å kalle det en kristen enn en gammel hedensk høytid og tradisjon.

Det er jo påfallende at Kristusmesse, som er det vanligste betegnelsen på høytiden, kun har utviklet seg i land der kristendommen har vært rådende. Om det var en hedensk høytid burde den vel ikke flulgt religionsgrensene.

mvh

Godt poeng! Det feires visst ikke jul, eller noe lignende, i ikke-kristne land. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) for å ikke fremheve en sannhet må man nødvendigvis sidestille de ulike livssynene og ikke ta utgangspunkt i flertallets ide om sannheten. Kanskje finnes det en sannhet, kanskje finnes det ingen sannhet, men det er ikke spørsmålet er ikke viktig her - poenget er at ulike religioner har ulike versjoner av sannheten og ulike måter å praktisere "sannhetens" konsekvenser på.

2) KRistendommen har fremdeles ikke copyright på verdiene de står for. De kristne bør innse at disse verdier (og flere til) lever sitt eget liv uten å være befestet i en tro på gud og jesus som hans sønn og som døde for våre synder.

3) barna vurderer likegodt uten å få en sannhet i mer fokus enn andre sannheter.

4) Det handler ikke om å frata mine barn retten til å gå i kirken.

MEN i tillegg til en rekke andre faktorer - en del ting med kirkens budskap og måten det formidles på, spesielt til barn, finner jeg så forkastelig at jeg ikke ønsker at mine barn skal overvære det.

''KRistendommen har fremdeles ikke copyright på verdiene de står for. De kristne bør innse at disse verdier (og flere til) lever sitt eget liv uten å være befestet i en tro på gud og jesus som hans sønn og som døde for våre synder.''

Riktignok, men svært mange av de verdiene som nordmenn ser på som selvfølger i dag ble tvangsinnført med kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting galt skjer om jeg sender barna i kirka en gang, men det er MYE bedre å ikke sende dem dit. Tar man avstand fra et budskap så tar man avstand. Så enkelt er det. Er det vanskelig å forstå, så prøv å la være:)

Det handler ikke om å skjerme barna fra verdens grusomheter! Vi har ikke noe med kriken å gjøre, derfor har ikke barna noe der å gjøre, med mindre det er en del av en kunnskapsfag i skolen, og ikke en religionsutøvende tradisjon.

Så lenge dere feirer jul har dere noe med kirken å gjøre. Skal du feire vintersolhverv som du har nevt før her blir du nødt til å legge feiringen noen dager tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, om dere tror at de kristne oppfant julen så tar dere feil:)

Men kan du nevne et land hvor man har en form for feiring på denne tiden av året som ikke har noe med julen å gjøre? Julen var ikke en kristen høytid opprinnelig, men den er det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Man har et system hvor man må følge strømmen om man ikke vil bli oppfattes som annerledes.''

Eg skjønner godt ka du mener, men det tror eg blir mer og mer utviska/akseptert all den tid vi har elever fra andre kulturer og trossamfunn i større og større grad.

Men for min del så får sønnen min eventuellt "ta avstand" fra det når han er myndig, voksen og reflektert i forhold til å eventuellt velge bort kristendommen.

Dessuten så er det mitt inntrykk at skolegudstjenestene handler mer om mellommenneskelige relasjoner enn om kristendom, og det trenger de fleste å tenke gjennom.

De som ikkje vil, kan enkelt velge det bort (tror eg).

''Dessuten så er det mitt inntrykk at skolegudstjenestene handler mer om mellommenneskelige relasjoner enn om kristendom, og det trenger de fleste å tenke gjennom.''

Også mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor burde man heller ha dratt i kirken en annen gang enn i jula, i sammenheng med KRL-undervisningen, og hatt den skikkelig diskusjon om det etterpå. Så skulle man ha besøkt en synagoge eller en moske og gjort det samme. Selv om det for mange kan være vanskelig å komme seg til slike, siden de ikke akkurat finnes i hopetall her på bygda:-)

Hvorfor er det verre å dra i kriken i jula enn andre dager? Hva er galt med at barna lærer litt om bakgrunnen til en av de viktigste tradisjonene til nordmenn (julen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ingen tro" er også en tro. Det finnes ingen nøytralitet.

Jeg synes det er like avsindig å skulle likestille alle religioner i norsk skole som å skulle likestille norsk og kinesisk geografi. Det er faktisk noe som er mer relevant enn andre ting.

Jeg synes også at flertallet på ove 90% om vi tar med protestantiske frikirker, må få lov til å beholde noen av sine kristne tradisjoner selv om enkelte ikke har lyst å delta. Det blir fullstendig kunstig om skolen skal formidle juletradisjoner uten å ta med det mest sentrale ved tradisjonen slik den har vært i ca 1000 år, nemlig Kristi fødsel. Det blir som alkoholfri sprit.

mvh

Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres absolutt ikke ut som et skrekkscenario:-)

Man må selvsagt ta hensyn til hva tiden tillater, samt også økonomi/utstyr, men jeg synes faktisk at skolens gymnastikk helst bør være mest mulig 'allidrett'.

Hvorfor skal man tilgodese fotballspillerne med masse fotball i gymtimene, når disse fotballelskerne kanskje går på trening 3 g i uka, spiller fotball i hvert friminutt samt på kvelden? :;-)

Men min anti-fotball-kjeppehest kan jeg heller ri i en annen tråd en annen gang;-)

Hihi,- da vil jeg også være med,- men til en avveksling som en motpart... (glad i fotball)...ellers pleier vi å være enige om det meste, tror jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''KRistendommen har fremdeles ikke copyright på verdiene de står for. De kristne bør innse at disse verdier (og flere til) lever sitt eget liv uten å være befestet i en tro på gud og jesus som hans sønn og som døde for våre synder.''

Riktignok, men svært mange av de verdiene som nordmenn ser på som selvfølger i dag ble tvangsinnført med kristendommen.

''Riktignok, men svært mange av de verdiene som nordmenn ser på som selvfølger i dag ble tvangsinnført med kristendommen.''

Hvilke er de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere feirer jul har dere noe med kirken å gjøre. Skal du feire vintersolhverv som du har nevt før her blir du nødt til å legge feiringen noen dager tidligere.

Jeg så på "Grumpy old ladies at Christmas" i går, og der var det flere jødiske damer som likevel 'feiret' jul, fordi det var så vanlig i samfunnet ellers. Så de hadde juletre og pakker og kalkun på Christmas Day (dette var i England).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi,- da vil jeg også være med,- men til en avveksling som en motpart... (glad i fotball)...ellers pleier vi å være enige om det meste, tror jeg ;-)

;-)

Jeg synes også at fotball er artig, særlig VM. Men den anti-holdningen går mer på at det til tider kan minne om en avgudsdyrkelse i barnemiljøene, og at man merker godt hvor ekstremt høyt man prioriterer forball på bekostning av annen lek/aktivitet for barn;-)

*går ned fra såpe-kassa*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

;-)

Jeg synes også at fotball er artig, særlig VM. Men den anti-holdningen går mer på at det til tider kan minne om en avgudsdyrkelse i barnemiljøene, og at man merker godt hvor ekstremt høyt man prioriterer forball på bekostning av annen lek/aktivitet for barn;-)

*går ned fra såpe-kassa*

I barnefotball-forskriftene for idrettslaget der sønnen min går, står det klart og tydelig at medlemmene skal oppmuntres til å drive andre idretter på vinterstid (idrettslaget har et mangfoldig tilbud som inkluderer langrenn, alpint, håndball mm.).

Alt vel og bra sålangt. Men så ansetter de plutselig en ny koordinator for yngresfotballen, og det første han gjør er å starte vintertrening for 8 - 12-åringene som for sikkerhets skyld kolliderer tidsmessig med håndballtreningen for de yngste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

At jeg var litt kjapp i avtrekkeren har sitt med at vi i disse tider hører svært så mye gnål om hvor ille dette er, og på papirene fra skolen så står det "de som ikke skal/vil til kirken kan være på igjen på skolen" osv.

Jeg driter i hvem som dra i kirken eller ei, jeg/vi gjør som vi vil. Men ja, jeg er noe drittlei det stadige gnålet om kirkebesøk, som ofte stikker i en negativ retning.

huff da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnefotball-forskriftene for idrettslaget der sønnen min går, står det klart og tydelig at medlemmene skal oppmuntres til å drive andre idretter på vinterstid (idrettslaget har et mangfoldig tilbud som inkluderer langrenn, alpint, håndball mm.).

Alt vel og bra sålangt. Men så ansetter de plutselig en ny koordinator for yngresfotballen, og det første han gjør er å starte vintertrening for 8 - 12-åringene som for sikkerhets skyld kolliderer tidsmessig med håndballtreningen for de yngste...

Uff, så dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Hva er forskjellen på å gå i kirken ved juletider og ellers i løpet av året? I julestria lærer de da å relatere det til noe (julefeiringen).

Synes alle gudstjenester i skoletiden er ille jeg. Men det er nå i julen man driver på med det, ikke ellers i året. Selv om jeg hører at en del skoler også har påskegudstjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Det er bevist igjen og igjen av historikere at Jesus som omtales i Bibelen faktisk har levd. Hvorvidt man tror på at han var Guds sønn eller ikke er selvsagt en annen sak.

Tror de færreste tviler på at han har eksistert, men mange tviler på at han var guds sønn.

Som fuji viser har mange at mytene rundt jesus likhetstrekk med andre myter. I en slik helgenoppbygging som jesus har undergått benytter man gjerne klassiske litterære grep, om man kan kalle det det, for å pynte på fortellingen. Selv historien om Sokrates og Seneca har likhetstrekk med historien om jesu død. Og det er fordi det var vanlige grep som ble brukt, nærmest klisjeer, for å bygge opp en helte- eller helgenmyte.

Når man ser slike mønster, er det enda lettere å tvile på at det var noe mer med jesus enn at han vandret rundt og gjorde en del gode gjerninger. Han er en person som har hatt stor innvirkning på samfunnet vårt i dag, og somsa en del bra ting, men har er ikke den eneste som har prekt om nestekjærlighet, og kristendommen har på ingen måte oppfunnet å være snill mot andre.

Så her om dagen at avisene "Dagen" og "magazinet" skal slås sammen, blant annet for å bekjempe "kristenfobien" i Norge : Kristne verdier trues! Men mankan jo spørre seg hva som er disse kristne verdiene og hva som er verdier som lever sitt eget liv uten å være befestet i troen på gud. Så vidt jeg kan se er det kun "verdier" som å være imot homofile, abort og sex før ekteskapet. De gode verdiene som viser virkelig nestekjærlighet har sitt eget liv, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

''KRistendommen har fremdeles ikke copyright på verdiene de står for. De kristne bør innse at disse verdier (og flere til) lever sitt eget liv uten å være befestet i en tro på gud og jesus som hans sønn og som døde for våre synder.''

Riktignok, men svært mange av de verdiene som nordmenn ser på som selvfølger i dag ble tvangsinnført med kristendommen.

Eller er det svært mange som tar det som en selvfølge at de er her pga kristendommen?

Det er forøvrig en del tvilsomme verdier som holdes i hevd av kristendommen også:) Som vi nok ikke hadde hatt uten den. Pietismens lever godt innbakt i norske mennesker i dag. Man skal ikke tro man er noe:)

og SYNDEN! huff. for et begredelig menneskesyn er det ikke at vi alle er syndere, inntill vi tar imot gud..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Godt poeng! Det feires visst ikke jul, eller noe lignende, i ikke-kristne land. :-)

Gjør det ikke? De fleste kulturer har en midtvintersfest. At den ikke feires like stort i alle land, er en annen sak. Det er de færreste land som feirer nasjonaldagen sin like stort som nordmenn, men de har allikevel en nasjonaldag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...