Gå til innhold

Skolegudstjeneste


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

En verdinøytral skole har ingen troverdighet.... neivel?

tull.

Jeg er enig med PieLill. det er ingeting som heter eller er "verdinøytalt". Hvis du velger å ha et ikke-religiøst livssyn har du valgt de verdiene som det livssynet fremhever. Tror nok ikke du finner mye verdinøytralitet hos HEF... De har absolutt massevis av verdier, både gamle verdier fra antikken, renessansen og andre epoker, og nyere verdier i trpde med vår sekulariserte verden.

Hvorfor skal verdiene fra akkurat dette livssynet være så fryktelig nøytralt? Det er de ikke! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 428
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • morsan

    39

  • Sofline

    27

  • Helmi

    8

Mest aktive i denne tråden

''Man har altså full anledning til å observere uten å måtte delta i noen relegiøse handlinger.''

Dette får meg til å huske et kirkebesøk da jeg var cirka 19-20 år: En venninne og jeg hadde vært på helgetur langt hjemmefra, og skulle kjøre den lange veien hjem på søndagen. Vi har kledt oss komfortabelt for en lang tur i bil.

På veien kjører vi forbi en flott kirke, og så begynner vi å snakke om at det hadde vært artig å se den innvendig, vi ser på klokka og konstaterer at mest sannsynlig er søndagsgudstjenesten over hvert øyeblikk.

Så vi stopper bilen og sniker oss inn bakerst og venter på bakerste benk til gudstjenesten er over, og så titter vi oss rundt i kirka mens menigheten går ut.

Men gjett om vi får hakaslepp da vi på vei ut oppdager at der står presten og tar alle gudstjenestedeltagere i hånden!! Og vi som var der i slappe olabukser og t-skjorter! *ha ha*

Vi prøvde å late som ingenting, men presten stanset oss med et stort glis, ristet lankene våre lenge og vel og takket for oppmøtet og lurte på hvor vi kom fra, ettersom han ikke kjente oss igjen fra tidligere søndager. *pinlig*

Vi lirte av oss noen høflighetsfraser og våget ihvertfall ikke si at vi bare var der for selve byggets skyld! ;-)

''Vi lirte av oss noen høflighetsfraser og våget ihvertfall ikke si at vi bare var der for selve byggets skyld! ;-)''

Og hadde dere turt å hinte litt om det, hadde dere kanskje fått en super omvisning med historiske detaljer og hele pakka.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! flertallet jeg kjenner er medlem av statskirken, døpt og konfirmert. Flertallet jeg kjenner går aldri i kirken unntatt om noen dør/skal gifte seg. Og er det noe som er hyklersk, så er det det synes jeg.

Støtter fullt og helt at alle som bor i Norge, selv må møte opp i nærmeste religonshus for den religionen de tror på, og melde seg inn. Og at ingen kan døpes før de er 15 år og velger det selv. Det er jo faktisk det som står i Bibelen da, derfor mormonere osv praktiserer voksendåp.

Selv sender jeg inn utmeldingen min idag, har tatt lit tid å få endret addresse osv så av praktiske grunner har det ikke blitt før nå. Jeg skulle ønske at jeg ikke var døpt og dermed "inne i et system" jeg ikke valgte selv. Det kom som en selvfølge at jeg valgte kirkelig konfirmasjon, pga tradisjon, ikke fordi noen i familien min er aktivt kristne. Var under konfirmasjonstida jeg også fant ut at dette overhodet ikke var noe for meg.

Jeg har ingen planer om å døpe mine eventuelle framtidige barn. Blir de plutselig religiøse rundt tenårene, så skal jeg be dem lese Bibelen. (står tross alt at mannen er over kvinnen og at alle med en annen religion skal drepes.. selv om det kanskje ikke blir like praktisert idag som før, så burde det strengt tatt fjernes).

Og, det ble beholdet en feiring rundt midtvinters tid slik at at man ikke skulle få en for stor "overgang" fra hedenske skikker til kristendom. Og det fungerte jo også ;-). Så jo, det vi feirer idag hadde neppe vært like stor feiring om det ikke kom fra hedenske tider. Hvor mange her "feirer" aktivt påske f eks?

''alle med en annen religion skal drepes..''

Oj oj, forsiktig nå pærebrus! Hvis du kan dokumentere dette med et skriftsted eller to blir jeg mektig imponert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg er enig med PieLill. det er ingeting som heter eller er "verdinøytalt". Hvis du velger å ha et ikke-religiøst livssyn har du valgt de verdiene som det livssynet fremhever. Tror nok ikke du finner mye verdinøytralitet hos HEF... De har absolutt massevis av verdier, både gamle verdier fra antikken, renessansen og andre epoker, og nyere verdier i trpde med vår sekulariserte verden.

Hvorfor skal verdiene fra akkurat dette livssynet være så fryktelig nøytralt? Det er de ikke! ;-)

har noen sagt at HEFs verdisyn er nøytralt? Det de blant annet kjemper for er likestilling for livssyn, altså en mer nøytral formidling av religionskunnskap.

Formidlingen som skal være i skolen er da heller ikke basert på HEF.

Man ønsker at religionene og livssynene skal ha lik plass, det har ikke noe med å fremheve noe livvssyn at man ønsker å likestille. Det er en stor misforståelse fra deres side.

Og om dere mener at det skal være en kristen basert formidling heller enn en nøytral, så går dere i mot deres eget argument...

Er det ille synes dere at man formidler at alle er like gode og at man lærer like mye om alle religioner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men har de vondt av å ikke gå i kirken i skoletiden?

Det er en grunn til at man kan få fritak, man kan ikke tvinge noen til religiøs aktivitet...

Jeg ser du har diskutert i det vide og brede med alle som har svart. Jeg gidder ikke starte den diskusjonen på nytt igjen med deg.

De elevene som evt. blir eksludert av dette har et annet alternativ på skolen, så de får sitt tilbud de også.

Har ikke vi forresten kristen formålsparagraf i skolen eller er det slutt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noen vil velge å ikke gå inn i f.eks. et buddatempel fordi deres egen tro vil forby dem å gi ære til en annen guddom. De ønsker heller ikke å krenke tempelet ved å bryte "kodeksen".¨''

Hvilken "guddom" mener du buddhismen har?

Buddismen har ingen reell guddom og er på det viset den religionen som skiller seg klarest fra kristendommen. Men slik den praktiseres mange steder har den likevel elementer av tilbedelse som kanskje er mest sammenlignbare med katolikkendes helgendyrkelse.

Den har elementer av tilbedelse av nådige Budda, ting som er hellige og ulike måter å vise ærefrykt på. Buddismen er jo full av buddafigurer, så i praksiss har den sine guder. Jeg mener ganske bestemt at man ikke kan gå inn i et Buddatempel uten å gjøre noen rituelle handlinger.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, skolen har julegudstjeneste, og jeg sender Poden. Vet at de organiserer et alternativ på skolen, men har aldri giddet å undersøke hva dette inneholder.

Er enig med de som sier at kirken ikke bare forvalter religiøse verdier, men også kulturelle. Etter at skolen sluttet å lære ungene julesalmer har jeg gjort dette hjemme, og både Poden og jeg har god julestemning i magen når vi tusler hjem til ribba etter å ha sunget Deilig er jorden etc på julaften.

For ordens skyld; jeg er ikke praktiserende kristen - men kirka brukes altså ved sermonielle anledninger som dåp, bryllup eller konfirmasjon - og altså på julaften.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg ser du har diskutert i det vide og brede med alle som har svart. Jeg gidder ikke starte den diskusjonen på nytt igjen med deg.

De elevene som evt. blir eksludert av dette har et annet alternativ på skolen, så de får sitt tilbud de også.

Har ikke vi forresten kristen formålsparagraf i skolen eller er det slutt på det?

Den er på vei ut, og menneskerettighetsdomstolen har uttrykt "misnøye" med den.

(men (slik jeg har forstått):siden rettssaken ikke gjaldt den, ble den ikke "dømt" slik KRLfaget ble:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er på vei ut, og menneskerettighetsdomstolen har uttrykt "misnøye" med den.

(men (slik jeg har forstått):siden rettssaken ikke gjaldt den, ble den ikke "dømt" slik KRLfaget ble:)

Så da bygger den norske skolen på den framdeles? Og det forholder vi oss til inntil videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Så da bygger den norske skolen på den framdeles? Og det forholder vi oss til inntil videre?

vel, de er jo blant annet oppfordret av departementet å ikke ha skolegudtjenester i skoletiden, selv om det ikke er noen lov mot det .. Noen gir jamt faen i det, og er rimelig ignorante til hvorfor dette er et problem. "de har jo ikke vondt av å gå i kirka", vet du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

''alle med en annen religion skal drepes..''

Oj oj, forsiktig nå pærebrus! Hvis du kan dokumentere dette med et skriftsted eller to blir jeg mektig imponert!

hehe, klart jeg kan dokumentere det:

http://www.skepticsannotatedbible.com/index.htm

her finner du slike utdrag fra alle religiøse bøker, også bibelen. På engelsk.

http://www.bibelguiden.com/18aars_aldersgrense.php

Denne er på norsk.

http://www.nobeliefs.com/DarkBible/DarkBibleContents.htm

Enda en slik side.

Skulle bare kjapt innom forumet og se om noen hadde svart på et annet innlegg jeg skrev idag, så har ikke tid å"grave fram" noen gode sitat. Men de ER der. Jeg fikk samme spørsmålet fra en kristen jeg kjenner (Som driver med kraftig misjonering og tar ikke et hint at jeg ikke føler religion er noe jeg trenger..) og han sjekket da i sin bibel. Så de finnes, har også selv sjekket i en bibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen sagt at HEFs verdisyn er nøytralt? Det de blant annet kjemper for er likestilling for livssyn, altså en mer nøytral formidling av religionskunnskap.

Formidlingen som skal være i skolen er da heller ikke basert på HEF.

Man ønsker at religionene og livssynene skal ha lik plass, det har ikke noe med å fremheve noe livvssyn at man ønsker å likestille. Det er en stor misforståelse fra deres side.

Og om dere mener at det skal være en kristen basert formidling heller enn en nøytral, så går dere i mot deres eget argument...

Er det ille synes dere at man formidler at alle er like gode og at man lærer like mye om alle religioner?

''Er det ille synes dere at man formidler at alle er like gode og at man lærer like mye om alle religioner?''

Nei, jeg synes ikke det er ille i det hele tatt! :) Jeg synes to ting er ille:

1. At alle religioner og livssyn skal sidestilles som potensielle sannheter. Det strider mot sannhetens natur. Derfor synes jeg det er litt skummelt at debatten her dreier seg så mye om hva som faktisk ligger til grunn for f.eks.julefeiringen. Hva er "sannheten" liksom. Kristendommen skal heller ikke fremstilles som "sann", men fortjener en større plass i undervisningen pga.tros- og kultur-arven den har brakt nordmenn gjennom 1000 år.

Og det er nettopp dette siste som synes å være vanskelig for enkelte å forstå (;-)). Nettopp at enten man vil eller ei er man påvirket av den kristne kulturarven. Ingen mennesker lever i et vakum der kun ens egne ønskeverdier esisterer. Det norske samfunnet har så mange eks.på kristen tradisjon hvor man enn snur og vender seg, at det vil være direkte dumt å frata den oppvoksende generasjon en mulighet til å forstå sin egen kultur i lys av kulturarven fra kristendommen.

Jeg ønsker et religionsfag i grunnskolen som legger større vekt på samfunnsaspektet ved kristendommen i samfunnet i dag, tradisjonell kristen påvirkning gjenom billedkunst, litteratur, kultur, arkitektur, musikk, høytider, tankegods osv. Og et fokus på at dette er det mange som tror på, men at religiøsitet tydeligvis er subjektivt. La barna undre seg over dette, la dem filosofere og komme fram til egne betrakninger.

Synes det er synd at så mange ser ut til å undervurdere barns evne til å betrakte og vurdere, undre seg og filosofere. La dem få gå på en gudstjeneste og vurdere for seg selv da vel! Hvorfor vil du på død og liv frata ungene dine det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Her er en link til retningslinjene for skolegudstjeneste som er gitt av ut.dir:

http://www.utdanningsdirektoratet.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=3155

Legg merke til den siste linjen: det bør ikke legges til semesteravslutning (skoleavslutning) da slike skal være av samlende karakter...

Det er ikke bare HEF som mener dette, det er oppfordret til dette fra direktoratet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har faktisk lest at man beholdt en feiring midtvinters med lys og fest, for at ikke overgangen fra hedenske skikker til kristendom skulle bli så stor. At det var for inngrodd i hedningen å ha denne "lysfesten" til at noen tørte å ta den vekk, og at man da tilfeldigvis fant ut at Jesus ble født da :). Forskerne mener at han ble født senere enn vi egentlig feirer, og mener at årsaken er at man satte fødselen rundt det som nå er "jul", for at det skulle bli en ny lysfest.

Så jul er og blir noe som stammer fra hedningene, uansett hvordan man ser på det. Men at det handler om fødselen til en jomfru og den historien der, det er jo så klart kristent.

Selv synes jeg det er rart at flertallet nordmenn ikke er aktivt kristne, men julen skal forsvarer med nebb og klør ;o). Ville det blitt like mye styr om man avskaffet påskedagene tro, hvor vi ikke får gaver.. (gjemmer seg for eventuelle reaksjoner på den siste kommentaren der ;o) )

''Ville det blitt like mye styr om man avskaffet påskedagene tro, hvor vi ikke får gaver.. ''

Ja, jeg tror det ville blitt mye debatt dersom det kom opp forslag om å kutte ut dagene i påsken som offentlige fridager! ;-)

Husker bare 'rabalderet' da man foreslo å gjøre Himmelspretten til arbeidsdag, og den dagen må da vel være den helligdagen som feires desidert minst på kristent vis rundt omkring i de tusen hjem;-)

Man tar ikke fra folk fridager sånn uten videre;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link til retningslinjene for skolegudstjeneste som er gitt av ut.dir:

http://www.utdanningsdirektoratet.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=3155

Legg merke til den siste linjen: det bør ikke legges til semesteravslutning (skoleavslutning) da slike skal være av samlende karakter...

Det er ikke bare HEF som mener dette, det er oppfordret til dette fra direktoratet.

Du feilsiterer. Den siste linjen lyder:

Skolegudstjenesten bør ikke _gis_ _karakter_ _av_ semesteravslutning, da en slik avslutning skal være samlende for alle elever på skolen. (min utheving)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

''Ville det blitt like mye styr om man avskaffet påskedagene tro, hvor vi ikke får gaver.. ''

Ja, jeg tror det ville blitt mye debatt dersom det kom opp forslag om å kutte ut dagene i påsken som offentlige fridager! ;-)

Husker bare 'rabalderet' da man foreslo å gjøre Himmelspretten til arbeidsdag, og den dagen må da vel være den helligdagen som feires desidert minst på kristent vis rundt omkring i de tusen hjem;-)

Man tar ikke fra folk fridager sånn uten videre;-)

haha ja godt poeng. Synes man egentlig kunne gjøre litt som i enkelte stater i usa, kalle det for "midtvintersferie" og lignende. Så har man fridager "man kan gjøre som man vil med". Ikke at jeg ikke vil ha religion i det offentlige, men da blir ikke like mye press på folk med "julegudstjenester" osv, for det er jo bare "midtvintersferie".

Og heller ha et slikt tilbud jeg forelo i en anne post her, at man kan velge siste dagen før ferien å gå i kirken etter skoleslutt.

Så kan ingen si at vi avskaffer fridager og ingen si at vi påtvinger noen religion :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ville det blitt like mye styr om man avskaffet påskedagene tro, hvor vi ikke får gaver.. ''

Ja, jeg tror det ville blitt mye debatt dersom det kom opp forslag om å kutte ut dagene i påsken som offentlige fridager! ;-)

Husker bare 'rabalderet' da man foreslo å gjøre Himmelspretten til arbeidsdag, og den dagen må da vel være den helligdagen som feires desidert minst på kristent vis rundt omkring i de tusen hjem;-)

Man tar ikke fra folk fridager sånn uten videre;-)

Jeg har franske venner som ikke er spesielt religiøse, men de går gjerne i kirken til høytidene likevel. De undrer seg fælt på hvor religiøse vi nordmenn må være, som har så mange kirkelige fridager *S*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

''Er det ille synes dere at man formidler at alle er like gode og at man lærer like mye om alle religioner?''

Nei, jeg synes ikke det er ille i det hele tatt! :) Jeg synes to ting er ille:

1. At alle religioner og livssyn skal sidestilles som potensielle sannheter. Det strider mot sannhetens natur. Derfor synes jeg det er litt skummelt at debatten her dreier seg så mye om hva som faktisk ligger til grunn for f.eks.julefeiringen. Hva er "sannheten" liksom. Kristendommen skal heller ikke fremstilles som "sann", men fortjener en større plass i undervisningen pga.tros- og kultur-arven den har brakt nordmenn gjennom 1000 år.

Og det er nettopp dette siste som synes å være vanskelig for enkelte å forstå (;-)). Nettopp at enten man vil eller ei er man påvirket av den kristne kulturarven. Ingen mennesker lever i et vakum der kun ens egne ønskeverdier esisterer. Det norske samfunnet har så mange eks.på kristen tradisjon hvor man enn snur og vender seg, at det vil være direkte dumt å frata den oppvoksende generasjon en mulighet til å forstå sin egen kultur i lys av kulturarven fra kristendommen.

Jeg ønsker et religionsfag i grunnskolen som legger større vekt på samfunnsaspektet ved kristendommen i samfunnet i dag, tradisjonell kristen påvirkning gjenom billedkunst, litteratur, kultur, arkitektur, musikk, høytider, tankegods osv. Og et fokus på at dette er det mange som tror på, men at religiøsitet tydeligvis er subjektivt. La barna undre seg over dette, la dem filosofere og komme fram til egne betrakninger.

Synes det er synd at så mange ser ut til å undervurdere barns evne til å betrakte og vurdere, undre seg og filosofere. La dem få gå på en gudstjeneste og vurdere for seg selv da vel! Hvorfor vil du på død og liv frata ungene dine det?

1) for å ikke fremheve en sannhet må man nødvendigvis sidestille de ulike livssynene og ikke ta utgangspunkt i flertallets ide om sannheten. Kanskje finnes det en sannhet, kanskje finnes det ingen sannhet, men det er ikke spørsmålet er ikke viktig her - poenget er at ulike religioner har ulike versjoner av sannheten og ulike måter å praktisere "sannhetens" konsekvenser på.

2) KRistendommen har fremdeles ikke copyright på verdiene de står for. De kristne bør innse at disse verdier (og flere til) lever sitt eget liv uten å være befestet i en tro på gud og jesus som hans sønn og som døde for våre synder.

3) barna vurderer likegodt uten å få en sannhet i mer fokus enn andre sannheter.

4) Det handler ikke om å frata mine barn retten til å gå i kirken.

MEN i tillegg til en rekke andre faktorer - en del ting med kirkens budskap og måten det formidles på, spesielt til barn, finner jeg så forkastelig at jeg ikke ønsker at mine barn skal overvære det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var andre tider det.

Og da fantes det kanskje et livssynsfag som enkelte gikk til istedenfor kristendomtimen.

Denne gamle ordningen var på mange måter bedre enn den vi har i dag hvor de to fagene er slått sammen.

Var ikke noe livssynsfag på min skole i "min tid", nei! ;-)

Det var heller ingen som snakket om andre alternative former for feiring av viktige begivenheter i livet heller - noen av de voksne hadde kanskje fått med seg at man i byene praktiserte borgerlig konfirmasjon, men det begrepet fantes ikke i mitt vokabular, nei. ;-)

Mne 4-5 år senere, da lillesøsteren til en venn var i konfirmasjonsalder, hadde det ihvertfall kommet et spedt tilbud om borgerlig konf. Jeg husker vennen min fortalte at lillesøsteren hadde lyst til å ha borgerlig konf, men ombestemte seg fordi det bare var 2 påmeldte eller noe slikt (hun + en venninne), og ingen av dem turte å skille seg ut fra mengden. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Du feilsiterer. Den siste linjen lyder:

Skolegudstjenesten bør ikke _gis_ _karakter_ _av_ semesteravslutning, da en slik avslutning skal være samlende for alle elever på skolen. (min utheving)

fint om du forteller i deltalh hva forskjellen er! Jeg har ikke sitert, jeg har bare gjengitt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...