Gå til innhold

Skolegudstjeneste


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

Gjest pærebrus875

poenget er ikke at jeg vil at de skal melde seg ut, dem om det!

poenget er at en stor del folk er likegyldige og melder seg ikke ut selv om de er aldri så mye ikke-religiøs eller imot kirken. Tallene lyver kan du si. At 90% er medlem sier ganske lite så lenge det ikke er resultat av en praksis hvor man melder seg INN i kirka, men hvor de fleste faktisk er automatisk innmeldt ...

Helt enig! flertallet jeg kjenner er medlem av statskirken, døpt og konfirmert. Flertallet jeg kjenner går aldri i kirken unntatt om noen dør/skal gifte seg. Og er det noe som er hyklersk, så er det det synes jeg.

Støtter fullt og helt at alle som bor i Norge, selv må møte opp i nærmeste religonshus for den religionen de tror på, og melde seg inn. Og at ingen kan døpes før de er 15 år og velger det selv. Det er jo faktisk det som står i Bibelen da, derfor mormonere osv praktiserer voksendåp.

Selv sender jeg inn utmeldingen min idag, har tatt lit tid å få endret addresse osv så av praktiske grunner har det ikke blitt før nå. Jeg skulle ønske at jeg ikke var døpt og dermed "inne i et system" jeg ikke valgte selv. Det kom som en selvfølge at jeg valgte kirkelig konfirmasjon, pga tradisjon, ikke fordi noen i familien min er aktivt kristne. Var under konfirmasjonstida jeg også fant ut at dette overhodet ikke var noe for meg.

Jeg har ingen planer om å døpe mine eventuelle framtidige barn. Blir de plutselig religiøse rundt tenårene, så skal jeg be dem lese Bibelen. (står tross alt at mannen er over kvinnen og at alle med en annen religion skal drepes.. selv om det kanskje ikke blir like praktisert idag som før, så burde det strengt tatt fjernes).

Og, det ble beholdet en feiring rundt midtvinters tid slik at at man ikke skulle få en for stor "overgang" fra hedenske skikker til kristendom. Og det fungerte jo også ;-). Så jo, det vi feirer idag hadde neppe vært like stor feiring om det ikke kom fra hedenske tider. Hvor mange her "feirer" aktivt påske f eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 428
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • morsan

    39

  • Sofline

    27

  • Helmi

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Spekepølse

''vel, de fleste mener de sender ungene sine dit pga tradisjonen og stemningen, og kanskje ikke først og fremst pga budskapet og kunnskapen...''

Nå synes jeg du biter deg selv i halen gitt :) Jeg trodde virkelig det var forkynnelsen som var det kontroversielle vi debatterte om her? ;-)

Javisst er det det. Men det er jo uansett ikke rett at noen skal avspises med noe som kan oppleves som mindre "kos" bare fordi de ikke er i kirka?

Skoletimer er skoletimer, ikke sant? Å være i kirka er ikke skoletime.

Det er forskjell på å bite seg i halen og å ha flere baller i lufta samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg synes faktisk at et overveldende flertall må få lov til å tilgodesees med mer oppmerksomhet på en tusenår lang tradisjon enn mindretallet.

Resultatet av den "nøytrale", verdiløse skolen vil være at stadig flere hjem mangler et verdifellesskap med skolen og dermed vil ønske noe annet enn en offentlig skole til sine barn.

Et kristen tilsnitt på julemarkeringene i skolen gir et verdifellesskap med mer enn 90% av befolkningen. Hvorfor skal så mange fratas så mye fordi noen få er uttilpasse med at barna deres skal gjøre noe annerledes enn de andre en dag eller to i året.

Så lenge ingen tvinges, synes jeg virkelig ikke at det er noe galt i å favorisere det som kulturen vår i stor grad er tuftet på.

mvh

verdiløs????

Der har du jammen kristen arroganse på sitt verste.

Om du mener en skole som velger likestiling og ikke-diskriminering er verdiløs, så får det være din personlige og noe tvilsome holdning.

Ønsker ikke å si mer om den saken. Slike holdninger er skremmende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos frivilligheten: har du lest Snorres kongesagaer? ;-)

Det var ikke bare snakk om mild misjonering, nei! ;-)

Jeg har ingen sans for den type misjonering. Helt horibelt.

Hele poenget med kristendommen er jo at Gud ønsker mennesker som av fri vilje velger Ham. Så å tvinge noen til tro blir etter mitt syn direkte blasfemisk.

Det var for øvrig sterke internasjonale politiske motiv for å kristne Norge. Mange var ganske leie av vikingenes barbariske herjinger rundt omkring i Europa...

Den kristendommen som kom til Norge, var jo heller ikke en tro på Jesus slik de første forfulgte kristne praktiserte den, en en katolsk politisert relegion. Den politiserte maktkirken har for øvrig alltid forfulgt de bevegelser som har gått tilbake til den mer opprinnelige upoliteserte troen på Jesus.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Jeg har aldri sagt at alle egentlig feirer en hedensk jul! Det er jo åpenbart at de fleste feirer den kristne julen.

Jeg har bare sagt at julen ikke er opprinnelig en kristen tradisjon, og at det opprinnelig var en midtvinterfest som kirken "kuppa" og fylte med eget innhold.

Slik er det enten man i dagvelger å feire den kristent eller ei.

Har faktisk lest at man beholdt en feiring midtvinters med lys og fest, for at ikke overgangen fra hedenske skikker til kristendom skulle bli så stor. At det var for inngrodd i hedningen å ha denne "lysfesten" til at noen tørte å ta den vekk, og at man da tilfeldigvis fant ut at Jesus ble født da :). Forskerne mener at han ble født senere enn vi egentlig feirer, og mener at årsaken er at man satte fødselen rundt det som nå er "jul", for at det skulle bli en ny lysfest.

Så jul er og blir noe som stammer fra hedningene, uansett hvordan man ser på det. Men at det handler om fødselen til en jomfru og den historien der, det er jo så klart kristent.

Selv synes jeg det er rart at flertallet nordmenn ikke er aktivt kristne, men julen skal forsvarer med nebb og klør ;o). Ville det blitt like mye styr om man avskaffet påskedagene tro, hvor vi ikke får gaver.. (gjemmer seg for eventuelle reaksjoner på den siste kommentaren der ;o) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spekepølse

Jeg kan aldri tenke meg at det var noe alternativt opplegg til julegudstjeneste da jeg gikk på grunnskolen!

Vi hadde jo til og med konfirmantundervisning i skoletiden, og jeg kan ikke huske at de 2% som ikke skulle konfirmeres hadde noe annet opplegg - tror de bare fikk fritime!!

På småskoletrinnet puuegt vi til og med salmevers som vi resiterte høyt i kor for læreren! ;-)

det var andre tider det.

Og da fantes det kanskje et livssynsfag som enkelte gikk til istedenfor kristendomtimen.

Denne gamle ordningen var på mange måter bedre enn den vi har i dag hvor de to fagene er slått sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg leser så det renner her, men skjønner allikevel ikke helt problemet ;)

Noen ganger tenker jeg at dette er en slags prinsippsak for mange og at de derfor reagerer, for hvilke negative konsekvenser kan egentlig et kirkebesøk ha for våre barn? Jeg klarer ikke å komme på noen....

Selv forteller jeg mine barn at noen tror på Gud og andre ikke, og at det er viktig å respektere hverandres tro. Jeg hadde med glede sett at ungene mine fikk oppleve en seremoni i en moske eller i en synagoge også. Dette ville gitt dem verdifulle kunnskaper om ulike religoner og de ville forhåpentligvis fått positive holdninger til ulike kulturer. Problemet hos oss er at det ikke finnes en moske eller en synagoge i mils omkrets;)

Jeg ønsker at mine barn selv skal velge hva de vil tro på. Ved å la dem få delta i kirken, vil de kanskje lære litt om kristendommen og norske, historiske tradisjoner. Dette mener jeg er viktig læring uansett.

Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Vi har da fortsatt vår kristne formålsparagraf. Den forsvinner nok ikke over natta og det synest jeg er helt greitt:-)

Men den forsvinner.

og de kristne vil kanskje se da at de gode verdiene lever et flott liv utenfor deres tro og innbildning. Men de kjemper med nebb og klør mot at skolen skal bli "verdifattig".

Christ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

verdiløs????

Der har du jammen kristen arroganse på sitt verste.

Om du mener en skole som velger likestiling og ikke-diskriminering er verdiløs, så får det være din personlige og noe tvilsome holdning.

Ønsker ikke å si mer om den saken. Slike holdninger er skremmende

Du missforstår hva jeg legger i ordet verdiløs i denne sammenhengen.

Som sagt er jeg ikke med i Statskirken og mine barn er ikke barnedøpt.

Med verdiløs mener jeg at det er slik det blir om alle ting skal fremstilles som like bra. Da er det jo nesten ingen ting igjen å bygge skolens verdisyn på.

Dermed får vi en skole med svært få samlende verdier og lite verdifellesskap med hjemmene.

Det er nesten ingen mennesker som synes alt er like bra og gir alle ting lik verdi. Tvert imot. En verdinøytral skole er en skole uten troverdighet fordi det ikke finnes noen reell nøytralitet. Jeg foretrekker en skole som står for noe, fremfor en difus smørje av alt mulig.

Av den grunn kunne jeg sendt mine barn på en katolsk skole framfor en utydelig offentlig, selv om jeg ikke er så veldig eninge med dem. Men de står i hvert fall for noe. For meg er det viktigere at barna mine lærer at det finnes noe som er bedre enn noe annet, enn at de lærer at det er akkurat det jeg synes er best som er best.

Jeg ser ingen grunn til å fjerne de samlende verdiene fra den offentlige skolen fordi mindre enn 10% ikke er enige i dem. Så lenge ingen tvinges til noe, har man frihet. Det er også mulig å danne privatskoler som favoriserer den (ikke)religion man har. Ville vært litt lettere med en borgelig regjering.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den forsvinner.

og de kristne vil kanskje se da at de gode verdiene lever et flott liv utenfor deres tro og innbildning. Men de kjemper med nebb og klør mot at skolen skal bli "verdifattig".

Christ...

Du er ateist, men påroper likevel "Christ"? *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Du missforstår hva jeg legger i ordet verdiløs i denne sammenhengen.

Som sagt er jeg ikke med i Statskirken og mine barn er ikke barnedøpt.

Med verdiløs mener jeg at det er slik det blir om alle ting skal fremstilles som like bra. Da er det jo nesten ingen ting igjen å bygge skolens verdisyn på.

Dermed får vi en skole med svært få samlende verdier og lite verdifellesskap med hjemmene.

Det er nesten ingen mennesker som synes alt er like bra og gir alle ting lik verdi. Tvert imot. En verdinøytral skole er en skole uten troverdighet fordi det ikke finnes noen reell nøytralitet. Jeg foretrekker en skole som står for noe, fremfor en difus smørje av alt mulig.

Av den grunn kunne jeg sendt mine barn på en katolsk skole framfor en utydelig offentlig, selv om jeg ikke er så veldig eninge med dem. Men de står i hvert fall for noe. For meg er det viktigere at barna mine lærer at det finnes noe som er bedre enn noe annet, enn at de lærer at det er akkurat det jeg synes er best som er best.

Jeg ser ingen grunn til å fjerne de samlende verdiene fra den offentlige skolen fordi mindre enn 10% ikke er enige i dem. Så lenge ingen tvinges til noe, har man frihet. Det er også mulig å danne privatskoler som favoriserer den (ikke)religion man har. Ville vært litt lettere med en borgelig regjering.

mvh

En verdinøytral skole har ingen troverdighet.... neivel?

tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Du er ateist, men påroper likevel "Christ"? *fnis*

har jeg noensinne hevdet at jeg er ateist? bare lurer:)

Det er forskjell på å være ikke-religiøs og å være ateist...men DEN diskusjonen får bli til en annen gang:)

(Men: man trenger ikke avvise en gud totalt for å være ikke-religiøs.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har jeg noensinne hevdet at jeg er ateist? bare lurer:)

Det er forskjell på å være ikke-religiøs og å være ateist...men DEN diskusjonen får bli til en annen gang:)

(Men: man trenger ikke avvise en gud totalt for å være ikke-religiøs.)

Nei, å kalle deg ateist var kanskje å trekke min begrensede kjennskap til deg noe langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nødt til å lese hva det er jeg skriver. Jeg har ingenting imot at skolene drar på julegudstjenester, og sender også min egen datter på dette - MEN, de som ikke følger seg komfortable med at barna skal i kirken, må kunne avstå fra dette. Det er valgfriheten jeg vil fram til er viktig i denne saken. Enhver forelder skal selv kunne bestemme dette for sitt barn, ikke sant?

Det er jeg helt enig i. Og det er synd om noen skoler er uttydelige på denne valgfriheten.

Jeg går litt i surr på hvem som skriver hva. Beklager.

Jeg blir provosert over de som vil frata alle noe som er en verdifull og/eller øsnket juletradisjon bare fordi noe få ikke ønsker dem. Det blir mindretallsdiktatur.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Det er jeg helt enig i. Og det er synd om noen skoler er uttydelige på denne valgfriheten.

Jeg går litt i surr på hvem som skriver hva. Beklager.

Jeg blir provosert over de som vil frata alle noe som er en verdifull og/eller øsnket juletradisjon bare fordi noe få ikke ønsker dem. Det blir mindretallsdiktatur.

mvh

eller likestilling:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HOs oss er det skolegudstjeneste ja.

Men med de nye reglene som kom i høst gjør jo til at hvem som helst kan slippe å stille der. Mine må pent gå i kirken. Det har ingen vondt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk lest at man beholdt en feiring midtvinters med lys og fest, for at ikke overgangen fra hedenske skikker til kristendom skulle bli så stor. At det var for inngrodd i hedningen å ha denne "lysfesten" til at noen tørte å ta den vekk, og at man da tilfeldigvis fant ut at Jesus ble født da :). Forskerne mener at han ble født senere enn vi egentlig feirer, og mener at årsaken er at man satte fødselen rundt det som nå er "jul", for at det skulle bli en ny lysfest.

Så jul er og blir noe som stammer fra hedningene, uansett hvordan man ser på det. Men at det handler om fødselen til en jomfru og den historien der, det er jo så klart kristent.

Selv synes jeg det er rart at flertallet nordmenn ikke er aktivt kristne, men julen skal forsvarer med nebb og klør ;o). Ville det blitt like mye styr om man avskaffet påskedagene tro, hvor vi ikke får gaver.. (gjemmer seg for eventuelle reaksjoner på den siste kommentaren der ;o) )

Jammen pærebrus da, vet du ikke at også påsken er lagt til en opprinnelig hedens feiring av våren? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Juletreet ble vel innført i Tyskland lenge etter at tradisjonen med Kristusmesse var etablert.

Juletreet slik det har blitt brukt har vært et symbol eller symbolfyldt dekorasjon ene og alene tilkyttet den kristne julen.''

Tja, å ta treet inn i stua og pynte det var en tysk tradison, som spredte seg ut over landegrensene på 1800-tallet. Men det å pynte trær i desember kommer fra romerne, som pyntet trær med edelmetaller og små gudefigurer under saturnalia.

Forøvrig var det mange teologer som var imot juletreet og i Sør-Tyskland og Nord-Frankrike var det i middelalderen forbudt ved lov.

Å synge og danse rundt juletreet har forbindelse til hedensk fruktbarhetsritualer. Carol (det engelske ordet for julesang) kommer av ordet choraula som er navnet på den hendenske sirkeldansen.

Det er vel mange som har pyntet trær av ulike grunner opp gjennom historien.

For meg er det mest interssant å vite hva som ble lagt i tradisjonen når den ble innført i Tyskland, enn hva et pyntet tre betydde for gamle romere.

Juletreet er ingen "nødvendig" del av en kristen julefeiring og har etter mitt syn en ganske svak symbolverdi. Men morro er det lell.

Det engelske språket er satt sammen av ganske mye og har som alle andre språk gjennomgått en utvikling der ord har forandret meningsinnhold. Så jeg er ikke uten videre med på at ordet 'carol' var en hedensk referanse da det ble tatt i bruk som betegnelse på kristne julesanger.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

HOs oss er det skolegudstjeneste ja.

Men med de nye reglene som kom i høst gjør jo til at hvem som helst kan slippe å stille der. Mine må pent gå i kirken. Det har ingen vondt av.

men har de vondt av å ikke gå i kirken i skoletiden?

Det er en grunn til at man kan få fritak, man kan ikke tvinge noen til religiøs aktivitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...