Gå til innhold

Skolegudstjeneste


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

De går til skolegudstjeneste.

Kristendommen er en del av vår kulturarv, og jeg synes vi er heldige som har en så god historie bak oss. (Tenk på for eksempel kvinnesynet i noen andre religioner.) For meg blir det feil at kristendommen får en så liten plass; ja samme plass som islam og andre religioner. Vi tilpasser og tilpasser oss, og jeg er redd for at vi skal miste noe av det som er vårt.

Det blir feil å ta bort noe fordi et mindretall ønsker noe annet.

Kan det ikke bare være gudstjeneste og så kan de som ikke ønsker å delta la være?

Vet ikke helt om jeg er enig i at kristendommens historie er GOD?!

Ikke at kvinnesynet har vært spesiellt positivt heller før de siste 50-100 åra.

Grunntanken er god, men det er den jammen i de fleste andre religioner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 428
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • morsan

    39

  • Sofline

    27

  • Helmi

    8

Mest aktive i denne tråden

Jeg leser så det renner her, men skjønner allikevel ikke helt problemet ;)

Noen ganger tenker jeg at dette er en slags prinsippsak for mange og at de derfor reagerer, for hvilke negative konsekvenser kan egentlig et kirkebesøk ha for våre barn? Jeg klarer ikke å komme på noen....

Selv forteller jeg mine barn at noen tror på Gud og andre ikke, og at det er viktig å respektere hverandres tro. Jeg hadde med glede sett at ungene mine fikk oppleve en seremoni i en moske eller i en synagoge også. Dette ville gitt dem verdifulle kunnskaper om ulike religoner og de ville forhåpentligvis fått positive holdninger til ulike kulturer. Problemet hos oss er at det ikke finnes en moske eller en synagoge i mils omkrets;)

Jeg ønsker at mine barn selv skal velge hva de vil tro på. Ved å la dem få delta i kirken, vil de kanskje lære litt om kristendommen og norske, historiske tradisjoner. Dette mener jeg er viktig læring uansett.

helt enig Togli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange som går som i f.eks. budistiske eller hinduistiske templer. Der må man kanskje ta av seg skoene, vaske hendene, eller andre religiøse handlinger som et tegn på respekt for den aktuelle gudommen.

Tror ikke alle turister tenker på at de har utført relegiøse handlinger.

Noen vil velge å ikke gå inn i f.eks. et buddatempel fordi deres egen tro vil forby dem å gi ære til en annen guddom. De ønsker heller ikke å krenke tempelet ved å bryte "kodeksen".¨

I et protestantisk menighets-/kirkebygg behøver man som regel ikke gjøre noe annet enn å oppføre seg som folk. Man har altså full anledning til å observere uten å måtte delta i noen relegiøse handlinger.

mvh

''Noen vil velge å ikke gå inn i f.eks. et buddatempel fordi deres egen tro vil forby dem å gi ære til en annen guddom. De ønsker heller ikke å krenke tempelet ved å bryte "kodeksen".¨''

Hvilken "guddom" mener du buddhismen har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen her har skolegudstjeneste før jul, tror også det hender de har det før påske. Har ingen problemer med det, ungene mine har alltid deltatt.

Hadde heller ikke hatt problem med å la dem være med på besøk i synagoger, moskeer eller templer hvis det fantes her, noe det altså ikke gjør.

Alle ungene har gått i barnehage med utvidet kristen formålsparagraf, noe som mange finner litt underlig - jeg er nemlig agnostiker. Dette beror rett og slett på at jeg i kraft av jobben kjenner de fleste barnehagene i kommunen godt, og valgte den som jeg synes er best. (Det hører med til historien at det de gjør annerledes enn de andre barnehagene, stort sett består av å synge kristent bordvers, arrangere julegudstjeneste for barnehagene, samt lese en liten bibelhistorie en gang i uken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det finnes en regel om at barn ikke skal begynne på bestemte idretter før de når en viss alder. Men tror ikke dette følges helt:)

Feil... Det er ingenting i veien for at unger kan starte med hvilken idrett som helst, men for å motvirke spesialisering i for tidlig alder har NIF vedtatt endel begrensninger for barn under 10 år. Det går på reiseavstander til konkurranser, det går på offentliggjøring av resultatlister osv.

Noen fylker har laget sine egne barneidrettsbestemmelser som bygger på NIF sine, og disse er gjerne enda strengere - som f.eks. at idrettene må velge kjernetid på året. Jeg skulle ønske NIF var tøffe nok til å gjennomføre dette for alle!

Men det var en direkte avsporing av debatten, altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres absolutt ikke ut som et skrekkscenario:-)

Man må selvsagt ta hensyn til hva tiden tillater, samt også økonomi/utstyr, men jeg synes faktisk at skolens gymnastikk helst bør være mest mulig 'allidrett'.

Hvorfor skal man tilgodese fotballspillerne med masse fotball i gymtimene, når disse fotballelskerne kanskje går på trening 3 g i uka, spiller fotball i hvert friminutt samt på kvelden? :;-)

Men min anti-fotball-kjeppehest kan jeg heller ri i en annen tråd en annen gang;-)

''Men min anti-fotball-kjeppehest kan jeg heller ri i en annen tråd en annen gang;-)''

Da vil jeg være med!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fins flere julebudskap enn det kristendommen har å by på.

Det gjør jo det men jeg tror ikke at mange humanetikere forholder seg til den gamle solfesten akkuat. De jeg kjenner feirer jula med full pakke med unntak av det kristne julebudskapet. Juletrefester med kristne julesanger er visst også ok (for der kommer nissen) men så var det denne gudstenesten da...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg er enig i at kristendommens historie er GOD?!

Ikke at kvinnesynet har vært spesiellt positivt heller før de siste 50-100 åra.

Grunntanken er god, men det er den jammen i de fleste andre religioner også.

''Grunntanken er god, men det er den jammen i de fleste andre religioner også.''

....samt i en rekke ikke-religiøse livssyn! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske lenge siden jeg mistet oversikten over hvem som har sagt hva til hvem om hva i denne tråden. Så treffsikkerheten er nok skrandtende.

Men morro er det læll.

Nå skal jeg ha et stevnemøte med puta...

;-)

mvh

Håper du sov godt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange som går som i f.eks. budistiske eller hinduistiske templer. Der må man kanskje ta av seg skoene, vaske hendene, eller andre religiøse handlinger som et tegn på respekt for den aktuelle gudommen.

Tror ikke alle turister tenker på at de har utført relegiøse handlinger.

Noen vil velge å ikke gå inn i f.eks. et buddatempel fordi deres egen tro vil forby dem å gi ære til en annen guddom. De ønsker heller ikke å krenke tempelet ved å bryte "kodeksen".¨

I et protestantisk menighets-/kirkebygg behøver man som regel ikke gjøre noe annet enn å oppføre seg som folk. Man har altså full anledning til å observere uten å måtte delta i noen relegiøse handlinger.

mvh

''Man har altså full anledning til å observere uten å måtte delta i noen relegiøse handlinger.''

Dette får meg til å huske et kirkebesøk da jeg var cirka 19-20 år: En venninne og jeg hadde vært på helgetur langt hjemmefra, og skulle kjøre den lange veien hjem på søndagen. Vi har kledt oss komfortabelt for en lang tur i bil.

På veien kjører vi forbi en flott kirke, og så begynner vi å snakke om at det hadde vært artig å se den innvendig, vi ser på klokka og konstaterer at mest sannsynlig er søndagsgudstjenesten over hvert øyeblikk.

Så vi stopper bilen og sniker oss inn bakerst og venter på bakerste benk til gudstjenesten er over, og så titter vi oss rundt i kirka mens menigheten går ut.

Men gjett om vi får hakaslepp da vi på vei ut oppdager at der står presten og tar alle gudstjenestedeltagere i hånden!! Og vi som var der i slappe olabukser og t-skjorter! *ha ha*

Vi prøvde å late som ingenting, men presten stanset oss med et stort glis, ristet lankene våre lenge og vel og takket for oppmøtet og lurte på hvor vi kom fra, ettersom han ikke kjente oss igjen fra tidligere søndager. *pinlig*

Vi lirte av oss noen høflighetsfraser og våget ihvertfall ikke si at vi bare var der for selve byggets skyld! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mine tanker her

Vet ikke helt om jeg er enig i at kristendommens historie er GOD?!

Ikke at kvinnesynet har vært spesiellt positivt heller før de siste 50-100 åra.

Grunntanken er god, men det er den jammen i de fleste andre religioner også.

Altså; verdiene er gode mener jeg. Jeg prøver å se på helheten.

Hvorfor skal vi glemme vårt og ta til oss andres religion og det den fører med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satt dere oppe og diskuterte hele natten, eller...?

*merker meg at morsan postet svar kl. 01:45*

Det var siste innlegg fra meg ihvertfall! ;-) Men satt ikke non-stop på dol hele tiden - hadde så mye jeg ikke rakk å gjøre i helgen, og plustelig ble det sent gitt.....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Altså; verdiene er gode mener jeg. Jeg prøver å se på helheten.

Hvorfor skal vi glemme vårt og ta til oss andres religion og det den fører med seg?

Mener du at å lære om andre religioner, som blir mer og mer synlige i vårt eget samfunn, er det samme som at vi skal glemme vår egen religion?

Her handler det om opplysning og likestilling (som jo netopp er en av degode verdiene vi har i vårt samfunn), ikke om å fortrenge kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Man har altså full anledning til å observere uten å måtte delta i noen relegiøse handlinger.''

Dette får meg til å huske et kirkebesøk da jeg var cirka 19-20 år: En venninne og jeg hadde vært på helgetur langt hjemmefra, og skulle kjøre den lange veien hjem på søndagen. Vi har kledt oss komfortabelt for en lang tur i bil.

På veien kjører vi forbi en flott kirke, og så begynner vi å snakke om at det hadde vært artig å se den innvendig, vi ser på klokka og konstaterer at mest sannsynlig er søndagsgudstjenesten over hvert øyeblikk.

Så vi stopper bilen og sniker oss inn bakerst og venter på bakerste benk til gudstjenesten er over, og så titter vi oss rundt i kirka mens menigheten går ut.

Men gjett om vi får hakaslepp da vi på vei ut oppdager at der står presten og tar alle gudstjenestedeltagere i hånden!! Og vi som var der i slappe olabukser og t-skjorter! *ha ha*

Vi prøvde å late som ingenting, men presten stanset oss med et stort glis, ristet lankene våre lenge og vel og takket for oppmøtet og lurte på hvor vi kom fra, ettersom han ikke kjente oss igjen fra tidligere søndager. *pinlig*

Vi lirte av oss noen høflighetsfraser og våget ihvertfall ikke si at vi bare var der for selve byggets skyld! ;-)

*Hehe* Jeg er temmelig sikker på at presten hadde syntes det var bare koselig om dere hadde sagt det som det var - prester er vel vanligvis veldig stolte av kirken sin. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor DU bor heller, men det høres ut som en skole med fornuftige foreldre. Dessverre er det ikke slik over alt. Og heller ikke alle tilbyr kosetime til de som blir igjen ... Her snakker vi skoletime på skoleavslutningsdagen.

Selv har jeg vokst opp med en skole som ikke har hatt skolegudstjeneste. Takk for det:)

Og hvorfor i alle dager skulle man tilby kosetime til de som blir igjen?? Er det det krigen her står om? Kosetimen gjør man seg ferdig med i fellesskap fordi dette ska inkludere alle i klassen/på skolen. Gudstjenesten regnes da ikke som en kosetime!

At man har ett eller annet tilbud til de som ikke vil delta i en gudsteneste må da vel være tilstrekkelig? Opplegget behøver ikke bære preg av en ren kosetime, men det er da heller ikke noen straff av den grunn??

Som lærer så er det nok ikke denne timen før jul som jeg ville lagt sjela mi i for å få koselig, det ville jeg spart til fellesaktiviteter for hele klassa. Et enkelt opplegg som ikke krever for mye hverken av lærer eller elever er helt greitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hehe* Jeg er temmelig sikker på at presten hadde syntes det var bare koselig om dere hadde sagt det som det var - prester er vel vanligvis veldig stolte av kirken sin. :o)

Ja, men vi var som sagt 19-20 år, da! ;-) I dag hadde jeg nok vært mindre redd for å si det som det var.

Pluss at sjansen for at jeg var penere i tøyet selv på en søndag i bil er betraktelig større i dag. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Ut fra dette er det vel mer nærliggende å anta at det ikke var et forsøk på å videreføre en hedensk skikk, men å erstatte en hedensk skikk med en kristen.

mvh

javisst var det det pielill. Det er snakk om fortrengning av fester man ikke ønsket. Erstatte folks etablerte fester med et nytt innhold.Utspekulert og trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor i alle dager skulle man tilby kosetime til de som blir igjen?? Er det det krigen her står om? Kosetimen gjør man seg ferdig med i fellesskap fordi dette ska inkludere alle i klassen/på skolen. Gudstjenesten regnes da ikke som en kosetime!

At man har ett eller annet tilbud til de som ikke vil delta i en gudsteneste må da vel være tilstrekkelig? Opplegget behøver ikke bære preg av en ren kosetime, men det er da heller ikke noen straff av den grunn??

Som lærer så er det nok ikke denne timen før jul som jeg ville lagt sjela mi i for å få koselig, det ville jeg spart til fellesaktiviteter for hele klassa. Et enkelt opplegg som ikke krever for mye hverken av lærer eller elever er helt greitt.

Nå husker jeg overhode ikke hvordan dette ble gjort på barne- og ungdomsskolen, på u-skolen er jeg ikke sikker på om vi hadde skolegudstjenester i det hele tatt da det var et stykke til nærmeste kirke når jeg tenker meg om.

Men på vgs var det i alle fall høyst frivillig, men vi var mange som deltok alikevel. Gudstjeneste var da på dagtid etter den "obligatoriske" kosetimen på skolen, slik at man kunne velge om man ville ha en stille stund i kirken eller om man ville ta juleferie. Mener å huske at det var en god del som valgte denne stunden i kirken faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...