Gå til innhold

Skolegudstjeneste


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

Gjest Spekepølse

Hei spekepølse! Vil bare si takk for debatten! :) Artig med en saftig debatt en gang i blant ;-)

Vil også tilføye at jeg fullt ut respekterer ditt og andres syn på å ikke ønske å la seg påtvinge religiøsitet. Det skulle bare mangle!

Jeg vil heller ikke ha noe av at noen skal fortelle meg at en kristen er en som tenner x antall lys, synger de rette salmene før den aktuelle prekenteksten, døper barn og kaller det troshandling eller går andektig oppover en rød løper i et trehus fra 1700-tallet ;-)

Men artig med en litt livat diskusjon, syns du ikke det da?

God jul! :)

Jepp, flott diskusjon dette:)

Det har bare levd en ekte kristen, og han døde på korset (var det noen som sa en gang)

God Jul:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 428
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • morsan

    39

  • Sofline

    27

  • Helmi

    8

Mest aktive i denne tråden

Skal man dra ett sted så er det vel ikke noe problem å forsvare at det må bli kirka? Siden snaue 90% av den norkse befolkning er medlemmer der. Et helt naturlig valg spør du meg. Ikke at jeg ville hatt noe imot å besøke moskeer og synagoger heller, men her oppover i dalstrøka må jeg si at det er langt mellom disse:-)

Neida, jeg har ikke noe problem med å forsvare at man reiser til kirka i forbindelse med jula, men de som her mener at man skal sende barna til kirka for at de skal ha en reell mulighet til selv å velge livssyn - da må man også sende barna til andre gudshus...

Jeg sender barnet mitt i kirka før jul (vi er da også medlemmer av statskirka), men har heller ingen problemer med evt. å sende henne i den synagoge eller en moske (men også vi bor "oppi dalstrøka", så jeg tror det blir litt vanskelig:-)

Poenget mitt er at alle må kunne ha en reell valgmulighet. Noen foreldre har en annen tro (eller ingen tro), og er ikke komfortable med å sende barna til kirken, og det må vi ha respekt for! Muslimer, jøder eller kristne må ha rett til å lære barna sine den tro de selv har - og man bør da også kunne være sikker på at alle religioner og livssyn får den samme oppmerksomheten i skolen (på opplysende, og ikke forkynnende måte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Undrar bara..

Jepp, flott diskusjon dette:)

Det har bare levd en ekte kristen, og han døde på korset (var det noen som sa en gang)

God Jul:)

Kristen Gislefos er nok også ekte;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela25

Ja, jeg synes det er rett. Norge er jo et kristent land, og jeg liker at vi praktiserer dette. Naa er jeg selv kristen da, er pinsevenn.

For barna er Gudstjenester og kristendoms undervisning veldig viktig, synes jeg. Da kan de selv, naar de blir eldre, ta et standpunkt paa om de vil tro paa dette, eller ikke, selv om foreldrene ikke tror.

Og saa er det jo pga. Jesus at vi feirer jul ogsaa:-) Selv om dette blir mer sett paa som en koselig tradisjon,(?) enn en kristelig feiring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Og jeg vil anta at de fleste som er med i andre kristne trossamfunn ikke har problemer med et statskirkebesøk. Så da er vi vel godt over 90% igjen...

Jeg synes det blir et mindretallsdiktatur om vi skal måtte kamuflere flertallets tro. Det går an å vise respekt uten å være selvutslettende.

mvh

mindretallsdikatur eller likestilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Ja, jeg synes det er rett. Norge er jo et kristent land, og jeg liker at vi praktiserer dette. Naa er jeg selv kristen da, er pinsevenn.

For barna er Gudstjenester og kristendoms undervisning veldig viktig, synes jeg. Da kan de selv, naar de blir eldre, ta et standpunkt paa om de vil tro paa dette, eller ikke, selv om foreldrene ikke tror.

Og saa er det jo pga. Jesus at vi feirer jul ogsaa:-) Selv om dette blir mer sett paa som en koselig tradisjon,(?) enn en kristelig feiring...

Jula var opprinnelig ikke en kristen tradisjon. Jesus var ikke engang født på denne tida av året ... I den grad han i det hele tatt er noe å feire, er det en stjålen høytid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spekepølse

Jah, det er akkurat som om det ikke vedkjennes i samfunnet at sekularismen og pluralismen vi er blitt en del av er en form for livssyn det og! Tror folk at man ikke påvirker ungene sine så lenge man bare ikke preiker om religion?

Er det unger som er fullstendig fordomsfri og blottet fra generasjoners tankegods som vokser opp i Norge i dag?

stort sett er det unger som aldri lærer å tenke sjøl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke en Gudstjeneste i ny og ne er det minste skadelig for barna, så jeg skjønner igrunnen ikke hvorfor noen får helt noia ved tanken på at barna skal eksponeres for kristendommen....

Det kan jo være greit for alle og enhver å vite litt om kristendommen siden vi tross alt lever i et land som har kristne tradisjoner. Det blir jo ganske håpløst for våre barn å selv ta standpunkt om tro eller ikke tro dersom de ikke har noen særlig viten om hva de kan tro på eller ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stort sett er det unger som aldri lærer å tenke sjøl...

Jeg må si jeg synes det er en ganske frekk påstand (om en noe indirekte fra din side), at barn av kristne foreldre ikke lærer å tenke sjøl, men barn av humanetikere lærer det? Har du noe statistikk på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Og litt lenger inn i sakens kjerne blir da: Hvis du mener at barna må få oppleve en gudstjeneste (som observatører) så MÅ de også bli tatt med i synagoger eller moskeer eller andre gudesteder for å _observere_ andre religioners gudedyrkelse også. Man kan da ikke bare dra til kirka, og få innblikk i én religion...

netopp, og det bør være tydelig at man er der for å observere og lære, ikke for å ha det koselig og tradisjonelt:) Dessuten bør man disktuere og sammenligne det som blir preket om og det som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke-religiøse og ønsker selvfølgelig at barna våre skal oppdras i denne mangelen på tro, på samme måte som troende ønsker at barna deres skal tro.

Selvfølgelig skal barna kunne velge selv etter hvert, men det betyr ikke at vi legger opp til noen nøytralt "servere alle muligheter"-løsning.

Vi feier jul på ikke-religiøst vis, uten at vi nødvendigvis utlater engler og julesanger av den grunn. Barna har lov til å lære om kristendommen på skolen, synge sanger osv (men vi ser helst at dette skjer i like stor grad for alle religioner). Det vil ikke ønsker er at barna skal delta på gudtjeneste eller i bønn. Bønn går det greit å unngå, for det gjør de stort sett ikke, men det byr meg i mot at de skal læres opp til å synge "å du som metter liten fugl" og takke gud for maten, bare fordi det er en tradisjon å synge denne sangen i skolen."

Gudstjenesten er det verre med. Vi ønsker ikke at barna våre skal ta del i denne tradisjonen rett og slett. De må gjerne besøke kirken og andre templer og overvære sermonier, om det er det som er formålet med besøket, og det er klart at de kommer som observatører. Poenget er at skolegudstjenester ikke har noe observasjonsformål, det er noe man gjør fordi det er en tradisjon. Men vi står utenfor denne tradisjonen, på samme måte som muslimer og jøder gjør det.

Det ER eksluderende for de som står utenfor trasisjonen å gjøre den til en del av skoledagen. Få har forståelse for dette, og man blir møtt med uttalelser som "de harvel ikke vondt av å være i kirka." Men jeg ser ingen grunn til å sende dem til en slik tilstelning.

De alternative tilbudene er dessverre alt for ofte for dårlige, selv om noen skoler gjør det bra her og skjønner at gudstjeneste er "kos og tradisjon" ( som erstattes med alternativ kos) og ikke "observasjon og kunnskap" (som erstattes med skoletime)

I slike tilfeller er det ofte lettere å bli forstått som muslim eller jøde, enn det er å bli forstått som ikke-religiøs. Dessverre.

I en gudstjeneste utsettes man for forkynnelse, enten man bare er observatører eller aktivit deltakende. Jeg mener mye av det som presten lirer av seg til barna både i juletiden og ellers i året,er ting jeg vil ha meg frabedt at barna hører. Riktignok handler det "bare" om medmenneskelighet" og være snill mot andre, men hel perspektivet med jesus og gud, er noe jeg ikke ønsker koblet til mine barns forståelse av medmenneskelighet. Jeg synes faktisk mye av den retorikken som brukes overfor barn i kristne sammenhenger er forkastelig, selv om budskapet er utelukkende "godt ment".

Jeg er helt enig med deg i at det bør være et tydelig og godt alternativ til kirkegang. Jeg synes også at et ateistisk ikke-religiøst livssyn fortjener samme respekt som et jødisk ortodoks.

Men jeg synes ikke at et svært lite mindretall skal få nekte det store flertallet å opprettholde og ta del i en tradisjon de verdsetter.

Jeg synes også du overdriver dramatikken i det å bli satt utenfor. Det dreier seg om én dag i året. Såpass må man tåle å 'være utenfor' for sin tro. Å ha et livssyn innebærer at man ikke vil kunne følge med i alle sammenhenger, enten det er i kirken man ikke vil gå eller på nattklubb.

Om du vil prøve hva det vil si å ikke få akspet og respekt for sin tro, kan du jo forsøke å være den ene eleven som forsvarer skapelsesberettningen. Du kan forsøke å være den forelderen som ikke er fornøyd med at seksualundervisning serveres som teknikk og prevansjon løsrevet fra moral. Du kan også forsøke å ta til motmele mot en del av innholdet og tekstvalgene i språkundervisningen.

Eller du kan forsøke deg som edru på fester.

Slike eksprimenter gir som regel intoleranse et helt nytt innhold.

Norsk fordomsfullhet lever i beste velgående på helt andre områder enn de media skriker opp om.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela25

Jula var opprinnelig ikke en kristen tradisjon. Jesus var ikke engang født på denne tida av året ... I den grad han i det hele tatt er noe å feire, er det en stjålen høytid.

''Jula var opprinnelig ikke en kristen tradisjon. ''

Hva var den opprinnelig?

''Jesus var ikke engang født på denne tida av året''

Ingen vet eksagt dato, men vi bruker denne datoen for aa feire Hans fodsel. Den kunne likke gjerne vaert lagt til 24 juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spekepølse

Jeg tror ikke en Gudstjeneste i ny og ne er det minste skadelig for barna, så jeg skjønner igrunnen ikke hvorfor noen får helt noia ved tanken på at barna skal eksponeres for kristendommen....

Det kan jo være greit for alle og enhver å vite litt om kristendommen siden vi tross alt lever i et land som har kristne tradisjoner. Det blir jo ganske håpløst for våre barn å selv ta standpunkt om tro eller ikke tro dersom de ikke har noen særlig viten om hva de kan tro på eller ikke ;)

kanskje du hadde forstått det bedre om du skjønte at det ikke dreier seg om noia for at ungen skal bli utsatt for kristendom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kaller det ikke skolegudstjeneste, men førsteklassingen skal på julegudstjeneste med klassen, ja. Vi går ikke i kirken i julen eller ellers selv, så jeg synes det er fint.

Stusser over at jeg ikke har hørt om noe alternativt opplegg, om det finnes må man tydeligvis oppsøke det selv.

Hos oss fikk vi brev med hjem, med beskjed om at skolen vil ha beskjed dersom barna våre ikke skal delta på julegudstjenesten. De vil da får et alternativt tilbud på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg i at det bør være et tydelig og godt alternativ til kirkegang. Jeg synes også at et ateistisk ikke-religiøst livssyn fortjener samme respekt som et jødisk ortodoks.

Men jeg synes ikke at et svært lite mindretall skal få nekte det store flertallet å opprettholde og ta del i en tradisjon de verdsetter.

Jeg synes også du overdriver dramatikken i det å bli satt utenfor. Det dreier seg om én dag i året. Såpass må man tåle å 'være utenfor' for sin tro. Å ha et livssyn innebærer at man ikke vil kunne følge med i alle sammenhenger, enten det er i kirken man ikke vil gå eller på nattklubb.

Om du vil prøve hva det vil si å ikke få akspet og respekt for sin tro, kan du jo forsøke å være den ene eleven som forsvarer skapelsesberettningen. Du kan forsøke å være den forelderen som ikke er fornøyd med at seksualundervisning serveres som teknikk og prevansjon løsrevet fra moral. Du kan også forsøke å ta til motmele mot en del av innholdet og tekstvalgene i språkundervisningen.

Eller du kan forsøke deg som edru på fester.

Slike eksprimenter gir som regel intoleranse et helt nytt innhold.

Norsk fordomsfullhet lever i beste velgående på helt andre områder enn de media skriker opp om.

mvh

Amen PieLill! Amen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje du hadde forstått det bedre om du skjønte at det ikke dreier seg om noia for at ungen skal bli utsatt for kristendom?

Hva dreier det seg om da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela25

Jeg tror ikke en Gudstjeneste i ny og ne er det minste skadelig for barna, så jeg skjønner igrunnen ikke hvorfor noen får helt noia ved tanken på at barna skal eksponeres for kristendommen....

Det kan jo være greit for alle og enhver å vite litt om kristendommen siden vi tross alt lever i et land som har kristne tradisjoner. Det blir jo ganske håpløst for våre barn å selv ta standpunkt om tro eller ikke tro dersom de ikke har noen særlig viten om hva de kan tro på eller ikke ;)

Nettopp! Fint svar, Togli:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

''Jula var opprinnelig ikke en kristen tradisjon. ''

Hva var den opprinnelig?

''Jesus var ikke engang født på denne tida av året''

Ingen vet eksagt dato, men vi bruker denne datoen for aa feire Hans fodsel. Den kunne likke gjerne vaert lagt til 24 juni.

ja, men midtsommerfesten hadde de allerede erstattet/fortrengt med feiringen av St.Hans, hvem enn det var:) Men fortrengningen her har ikke vært like vellykket som julen - de fleste feirer bare at sola snur. Til jul er det ferreste som fremdeles feirer at solen snur. De fleste barn vet ikke om det engang...

Jul eller Jol er en gammel hedensk midtvintersfest, som de kristne fant meget beleilig å bruke til å feire en av sine store begivenheter ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

netopp, og det bør være tydelig at man er der for å observere og lære, ikke for å ha det koselig og tradisjonelt:) Dessuten bør man disktuere og sammenligne det som blir preket om og det som skjer.

Nettopp derfor burde man heller ha dratt i kirken en annen gang enn i jula, i sammenheng med KRL-undervisningen, og hatt den skikkelig diskusjon om det etterpå. Så skulle man ha besøkt en synagoge eller en moske og gjort det samme. Selv om det for mange kan være vanskelig å komme seg til slike, siden de ikke akkurat finnes i hopetall her på bygda:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...