Gå til innhold

Skolegudstjeneste


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

Gjest Spekepølse

Hva dreier det seg om da?

Du kan jo lese gjennom debatten og se om du finner ut av det:) Der finner du en del svar, om du ønsker å se dem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 428
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • morsan

    39

  • Sofline

    27

  • Helmi

    8

Mest aktive i denne tråden

''Jula var opprinnelig ikke en kristen tradisjon. ''

Hva var den opprinnelig?

''Jesus var ikke engang født på denne tida av året''

Ingen vet eksagt dato, men vi bruker denne datoen for aa feire Hans fodsel. Den kunne likke gjerne vaert lagt til 24 juni.

Det er endel av oss som feirer at sola snur også.

http://no.wikipedia.org/wiki/Jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg må si jeg synes det er en ganske frekk påstand (om en noe indirekte fra din side), at barn av kristne foreldre ikke lærer å tenke sjøl, men barn av humanetikere lærer det? Har du noe statistikk på det?

jeg snakker om den generelle ungdomsgruppen som du nevnte i innlegget over, ikke bare kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men midtsommerfesten hadde de allerede erstattet/fortrengt med feiringen av St.Hans, hvem enn det var:) Men fortrengningen her har ikke vært like vellykket som julen - de fleste feirer bare at sola snur. Til jul er det ferreste som fremdeles feirer at solen snur. De fleste barn vet ikke om det engang...

Jul eller Jol er en gammel hedensk midtvintersfest, som de kristne fant meget beleilig å bruke til å feire en av sine store begivenheter ....

St Hans = døperen Johannes:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men midtsommerfesten hadde de allerede erstattet/fortrengt med feiringen av St.Hans, hvem enn det var:) Men fortrengningen her har ikke vært like vellykket som julen - de fleste feirer bare at sola snur. Til jul er det ferreste som fremdeles feirer at solen snur. De fleste barn vet ikke om det engang...

Jul eller Jol er en gammel hedensk midtvintersfest, som de kristne fant meget beleilig å bruke til å feire en av sine store begivenheter ....

Men er du nå helt sikker på at det var nordens beboere (med norrøn tradisjon) som bestemte datoen for julefeiringen i verden da spekepølse? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor burde man heller ha dratt i kirken en annen gang enn i jula, i sammenheng med KRL-undervisningen, og hatt den skikkelig diskusjon om det etterpå. Så skulle man ha besøkt en synagoge eller en moske og gjort det samme. Selv om det for mange kan være vanskelig å komme seg til slike, siden de ikke akkurat finnes i hopetall her på bygda:-)

Ja da ville vi fått dette omtale skillet mellom KRL-faget og den kristne formålsparagrafen i skolen! Det er nemlig sistnevnte som er årsaken til slike markeringer som en julegudstjeneste. Ikke KRL-faget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er du nå helt sikker på at det var nordens beboere (med norrøn tradisjon) som bestemte datoen for julefeiringen i verden da spekepølse? ;-)

Det var da ikke bare i Norden at man feiret vintersolverv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg er helt enig med deg i at det bør være et tydelig og godt alternativ til kirkegang. Jeg synes også at et ateistisk ikke-religiøst livssyn fortjener samme respekt som et jødisk ortodoks.

Men jeg synes ikke at et svært lite mindretall skal få nekte det store flertallet å opprettholde og ta del i en tradisjon de verdsetter.

Jeg synes også du overdriver dramatikken i det å bli satt utenfor. Det dreier seg om én dag i året. Såpass må man tåle å 'være utenfor' for sin tro. Å ha et livssyn innebærer at man ikke vil kunne følge med i alle sammenhenger, enten det er i kirken man ikke vil gå eller på nattklubb.

Om du vil prøve hva det vil si å ikke få akspet og respekt for sin tro, kan du jo forsøke å være den ene eleven som forsvarer skapelsesberettningen. Du kan forsøke å være den forelderen som ikke er fornøyd med at seksualundervisning serveres som teknikk og prevansjon løsrevet fra moral. Du kan også forsøke å ta til motmele mot en del av innholdet og tekstvalgene i språkundervisningen.

Eller du kan forsøke deg som edru på fester.

Slike eksprimenter gir som regel intoleranse et helt nytt innhold.

Norsk fordomsfullhet lever i beste velgående på helt andre områder enn de media skriker opp om.

mvh

Det dreier seg ikke om at et mindretall skal styre et flertall, det dreier seg om likestilling. Tiltak for likestilling er ofte nødvendig nettopp fordi et flertall ikke alltid skal styre showet og forvente at mindretallet skal tilpasse seg.

Man kan forsvare veldig mange typer diskrimingering med argumentet om at et mindretall ikke skal styre et flertall.

Men det er ikke noe nytt at vi synes demokrati og likestilling er fint og flott så lenge folk er enige med flertallet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mindretallsdikatur eller likestilling?

Hva er likestilling?

Kristendommen har historisk og kulturelt en helt annen stilling i det norske samfunn enn noen andre religioner. Jeg ser ingen grunn til å utslette dette bare fordi ikke alle deler denne troen.

Ingen skal tvinges til noe. Men jeg kan ikke helt forstå mindretallets trang til å frarøve flertallet muligheten til å utøve sin tro og tradisjon. Dere får ikke lov å gjøre noe jeg ikke vil være med på!

Skal vi ha likestilling innen idrett også. Alle typer idrett skal gis like vilkår og i like mengder i skolen. Hvis barna må spille fotball i gymmen må de også ha bryting, karate, bordtennis og bueskyting. For hvorfor skal noe være bedre enn det andre. Gymundervisningen må være idrettsgrennøytral!

Det er alltid en pris for å tilhøre et mindretall. Det vil alltid være noe man ikke føler seg helt innkludert i. Men så lenge det ikke utøves tvang, utfrysning eller mobbing, har man ikke stort å klage på.

Vi du ha en religionsfri skole, får du starte din egen privatskole. Akkurat som katolikkene må skape sine egne skoler om de vil ha noe som ivaretar akkurat deres livssyn best mulig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lese gjennom debatten og se om du finner ut av det:) Der finner du en del svar, om du ønsker å se dem:)

Jeg leser så det renner her, men skjønner allikevel ikke helt problemet ;)

Noen ganger tenker jeg at dette er en slags prinsippsak for mange og at de derfor reagerer, for hvilke negative konsekvenser kan egentlig et kirkebesøk ha for våre barn? Jeg klarer ikke å komme på noen....

Selv forteller jeg mine barn at noen tror på Gud og andre ikke, og at det er viktig å respektere hverandres tro. Jeg hadde med glede sett at ungene mine fikk oppleve en seremoni i en moske eller i en synagoge også. Dette ville gitt dem verdifulle kunnskaper om ulike religoner og de ville forhåpentligvis fått positive holdninger til ulike kulturer. Problemet hos oss er at det ikke finnes en moske eller en synagoge i mils omkrets;)

Jeg ønsker at mine barn selv skal velge hva de vil tro på. Ved å la dem få delta i kirken, vil de kanskje lære litt om kristendommen og norske, historiske tradisjoner. Dette mener jeg er viktig læring uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da ikke bare i Norden at man feiret vintersolverv.

I følge det som ble sagt her nå var det den norrøne feiringen "jol" som skulle være grunnlaget for å legge den kristne julefeiringen til "de datoene". At denne norrøne markeringen har gitt NAVN til den høytiden vi nå går inn i, ja det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Men er du nå helt sikker på at det var nordens beboere (med norrøn tradisjon) som bestemte datoen for julefeiringen i verden da spekepølse? ;-)

Vintersolverv fantes ikke bare i norden, det fins overalt. Og tilfeldigvis til samme tidspunkt, gitt:) Romerne hadde sin midtvintersfest som ble erstattet. Så kom kristningen nordover og "vi" måtte erstatte vår jul med den kristne jula. Vi er vel av de få som har beholdt det opprinnelige navnet - "jul". Ellers går det vel i kristusmesse?

Så det handler ikke bare om nordboere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er likestilling?

Kristendommen har historisk og kulturelt en helt annen stilling i det norske samfunn enn noen andre religioner. Jeg ser ingen grunn til å utslette dette bare fordi ikke alle deler denne troen.

Ingen skal tvinges til noe. Men jeg kan ikke helt forstå mindretallets trang til å frarøve flertallet muligheten til å utøve sin tro og tradisjon. Dere får ikke lov å gjøre noe jeg ikke vil være med på!

Skal vi ha likestilling innen idrett også. Alle typer idrett skal gis like vilkår og i like mengder i skolen. Hvis barna må spille fotball i gymmen må de også ha bryting, karate, bordtennis og bueskyting. For hvorfor skal noe være bedre enn det andre. Gymundervisningen må være idrettsgrennøytral!

Det er alltid en pris for å tilhøre et mindretall. Det vil alltid være noe man ikke føler seg helt innkludert i. Men så lenge det ikke utøves tvang, utfrysning eller mobbing, har man ikke stort å klage på.

Vi du ha en religionsfri skole, får du starte din egen privatskole. Akkurat som katolikkene må skape sine egne skoler om de vil ha noe som ivaretar akkurat deres livssyn best mulig.

mvh

''Skal vi ha likestilling innen idrett også. Alle typer idrett skal gis like vilkår og i like mengder i skolen. Hvis barna må spille fotball i gymmen må de også ha bryting, karate, bordtennis og bueskyting. For hvorfor skal noe være bedre enn det andre. Gymundervisningen må være idrettsgrennøytral!''

Åja!! Det hadde vært noe det! Tenk å få slippe fotballstyranniet!! *drømmesegbort*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vintersolverv fantes ikke bare i norden, det fins overalt. Og tilfeldigvis til samme tidspunkt, gitt:) Romerne hadde sin midtvintersfest som ble erstattet. Så kom kristningen nordover og "vi" måtte erstatte vår jul med den kristne jula. Vi er vel av de få som har beholdt det opprinnelige navnet - "jul". Ellers går det vel i kristusmesse?

Så det handler ikke bare om nordboere:)

OK, æ bomma litt på målet der gitt, argumentet mitt falt liksom litt sammen. Fillern...

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

I følge det som ble sagt her nå var det den norrøne feiringen "jol" som skulle være grunnlaget for å legge den kristne julefeiringen til "de datoene". At denne norrøne markeringen har gitt NAVN til den høytiden vi nå går inn i, ja det er en annen sak.

vintersolverv var grunnlaget for datoene. I norden vil det si julen, i roma saturnalia. Pluss en rekke andre hedenske fester i andre deler av europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skal vi ha likestilling innen idrett også. Alle typer idrett skal gis like vilkår og i like mengder i skolen. Hvis barna må spille fotball i gymmen må de også ha bryting, karate, bordtennis og bueskyting. For hvorfor skal noe være bedre enn det andre. Gymundervisningen må være idrettsgrennøytral!''

Åja!! Det hadde vært noe det! Tenk å få slippe fotballstyranniet!! *drømmesegbort*

He,he :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes ikke det er så overraskende egentlig! For en troende muslim er det nok mye tryggere å oppholde seg blant "fredens folk", som er navnet muslimer har på troende fra de andre monoteistiske religionene, enn å bli møtt med halvfiendtlige holdninger til religiøsitet i en sekulær og offentlig skole.

I den grad de kristne og muslimene er vennlig innstilt overfor hverandre selvsagt, og inneforstått med hverandres praksis.

Jeg var overrasket fordi det innbar at barna deres på skolen ville få høre at Jesus er Herre, at Han er Guds sønn og verdens frelser. De ville også være til stedet under kristen bønn.

Alt dette hadde jeg trodd var ganske uspiselig for muslimer, men for enkelte altså ikke like uspiselig som en sekkularisert skole.

Jo, jeg var faktisk overrasket.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintersolverv var grunnlaget for datoene. I norden vil det si julen, i roma saturnalia. Pluss en rekke andre hedenske fester i andre deler av europa.

It's been a pleasure!!

Nå er jeg kjempetrøtt! Og må opp tidlig i mårra og undervise litt islam :)

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var overrasket fordi det innbar at barna deres på skolen ville få høre at Jesus er Herre, at Han er Guds sønn og verdens frelser. De ville også være til stedet under kristen bønn.

Alt dette hadde jeg trodd var ganske uspiselig for muslimer, men for enkelte altså ikke like uspiselig som en sekkularisert skole.

Jo, jeg var faktisk overrasket.

mvh

Jeg jobber på en kristen skole, og vi har en del muslimer. En av dem sa til meg her en dag: "Det er bare du og jeg som kjenner Gud vet du, xxx!" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...