Gå til innhold

Skolegudstjeneste


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

Vintersolverv fantes ikke bare i norden, det fins overalt. Og tilfeldigvis til samme tidspunkt, gitt:) Romerne hadde sin midtvintersfest som ble erstattet. Så kom kristningen nordover og "vi" måtte erstatte vår jul med den kristne jula. Vi er vel av de få som har beholdt det opprinnelige navnet - "jul". Ellers går det vel i kristusmesse?

Så det handler ikke bare om nordboere:)

Vintersolverv fantes ikke bare i norden, det fins overalt. Og tilfeldigvis til samme tidspunkt, gitt:)

Neida. Det er ikke på samme tidspunkt. På den sørlige halvkule er det stikk motsatt.

;-)

Men når folk i f.eks. kina eller korea velger kristendom og også velger å feire kristen jul. (Som i tradisjon og tidspunkt ikke matcher deres kulturer.) Tror du de da velger en gammel hedensk tradisjon som de holdt på med for 10-20 århundrer siden på andre kanten av kloden, eller en etablert kristen tradisjon.

Jeg har en langt større tilknytning til mine besteforelder og oldeforeldres tradisjoner enn hva de nå enn måtte holde på med her på berget eller i roma for noen tusen år siden. Jeg tror faktisk jeg ville finne både slaveriet og menneskeofringene som ganske uspiselige. Kvinnesynet for den del, også.

Det blir en smule absurd om man på visse områder skal holde oss til definisjoner og fortolkninger som gikk ut på dato for flere tusen år siden og holde disse for mer relevante og ekte enn det de har blitt til. Om vi skal holde på slik, hva blir da egentlig hva vi tillegger det i 2007.

For meg er det langt mer vesentlig hva julen _er_ enn hva den en gang var. Og vi kan jo spørre oss om den hadde overlevd århundrene og blitt en så internasjonal felles feiring uten kristendommen.

Om vi fikk sopt fram noen ekte vikinger fra et eller to tusen år tilbake. Tror du virkelig de ville gjenkjent julen?

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 428
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • morsan

    39

  • Sofline

    27

  • Helmi

    8

Mest aktive i denne tråden

''Men er du nå helt sikker på at det var nordens beboere (med norrøn tradisjon) som bestemte datoen for julefeiringen i verden da spekepølse? ;-)''

Nei, det var pave Julius 1. som (i år 350) erklærte det for offisielt at Jesus var født den 25. desember, som også er guden Mithras fødselsdag.

Mithras var en persisk solgud som på den tiden var veldig populær blant romerske soldater. Mange mener derfor at valget av datoen for Jesus fødsel ikke akkurat var tilfeldig.

Her på wiki kan du et stykke ned på siden også lese om likheter mellom Mithras og Jesus: http://no.wikipedia.org/wiki/Mithras-kulten

Ut fra dette er det vel mer nærliggende å anta at det ikke var et forsøk på å videreføre en hedensk skikk, men å erstatte en hedensk skikk med en kristen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintersolverv fantes ikke bare i norden, det fins overalt. Og tilfeldigvis til samme tidspunkt, gitt:)

Neida. Det er ikke på samme tidspunkt. På den sørlige halvkule er det stikk motsatt.

;-)

Men når folk i f.eks. kina eller korea velger kristendom og også velger å feire kristen jul. (Som i tradisjon og tidspunkt ikke matcher deres kulturer.) Tror du de da velger en gammel hedensk tradisjon som de holdt på med for 10-20 århundrer siden på andre kanten av kloden, eller en etablert kristen tradisjon.

Jeg har en langt større tilknytning til mine besteforelder og oldeforeldres tradisjoner enn hva de nå enn måtte holde på med her på berget eller i roma for noen tusen år siden. Jeg tror faktisk jeg ville finne både slaveriet og menneskeofringene som ganske uspiselige. Kvinnesynet for den del, også.

Det blir en smule absurd om man på visse områder skal holde oss til definisjoner og fortolkninger som gikk ut på dato for flere tusen år siden og holde disse for mer relevante og ekte enn det de har blitt til. Om vi skal holde på slik, hva blir da egentlig hva vi tillegger det i 2007.

For meg er det langt mer vesentlig hva julen _er_ enn hva den en gang var. Og vi kan jo spørre oss om den hadde overlevd århundrene og blitt en så internasjonal felles feiring uten kristendommen.

Om vi fikk sopt fram noen ekte vikinger fra et eller to tusen år tilbake. Tror du virkelig de ville gjenkjent julen?

;-)

mvh

''Om vi fikk sopt fram noen ekte vikinger fra et eller to tusen år tilbake. Tror du virkelig de ville gjenkjent julen?''

Neppe, men poenget er at mennesker i de fleste (alle?) kulturer har markert overganger som sommer- og vintersolverv.

Selv uten kristningen av Norge ville man sannsynligvis ha fortsatt med en midtvintersfeiring, som selvsagt ville ha utviklet seg enormt på 1000 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og litt lenger inn i sakens kjerne blir da: Hvis du mener at barna må få oppleve en gudstjeneste (som observatører) så MÅ de også bli tatt med i synagoger eller moskeer eller andre gudesteder for å _observere_ andre religioners gudedyrkelse også. Man kan da ikke bare dra til kirka, og få innblikk i én religion...

Jeg synes faktisk at det er mer vesentlig å lære barna om den religionen kulturen vår i stor grad er tuftet på fremfor diverse minoriteter og "nykomlinger".

Det er så mange religioner at man rekker ikke over alle på ti år.

En del gudshus/tempel går det ikke an å besøke uten å utføre rituelle religiøse handlinger for å få lov til å kunne gå inn.

Og hvor skal man sende barna i Finnmark for at de skal eksponeres bredt og nøytralt nok.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Om vi fikk sopt fram noen ekte vikinger fra et eller to tusen år tilbake. Tror du virkelig de ville gjenkjent julen?''

Neppe, men poenget er at mennesker i de fleste (alle?) kulturer har markert overganger som sommer- og vintersolverv.

Selv uten kristningen av Norge ville man sannsynligvis ha fortsatt med en midtvintersfeiring, som selvsagt ville ha utviklet seg enormt på 1000 år.

Og det andre poenget er at slik denne tradisjonen har utviklet seg i landet vårt er det langt mer relevant å kalle det en kristen enn en gammel hedensk høytid og tradisjon.

Det er jo påfallende at Kristusmesse, som er det vanligste betegnelsen på høytiden, kun har utviklet seg i land der kristendommen har vært rådende. Om det var en hedensk høytid burde den vel ikke flulgt religionsgrensene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo late som det er en forskjell. Det er formålsparagrafen som har skapt KRLfaget som norge har fått en dom for. Pga den er det diskriminerende.

Skolene er anbefalt å styre unna gudstjeneste i skoletiden

Anbefalt av hvem da?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det andre poenget er at slik denne tradisjonen har utviklet seg i landet vårt er det langt mer relevant å kalle det en kristen enn en gammel hedensk høytid og tradisjon.

Det er jo påfallende at Kristusmesse, som er det vanligste betegnelsen på høytiden, kun har utviklet seg i land der kristendommen har vært rådende. Om det var en hedensk høytid burde den vel ikke flulgt religionsgrensene.

mvh

Ja, men ettersom den kristen tradisjonen bygget på den hedenske, må det være lov i dag å bygge på den kristen men utvikle den til en ny, hedensk skikk med å feire vintersolverv;-)

Det er heldigvis ikke noen lov i Norge mot å feire vintersolverv...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg har ikke noe problem med å forsvare at man reiser til kirka i forbindelse med jula, men de som her mener at man skal sende barna til kirka for at de skal ha en reell mulighet til selv å velge livssyn - da må man også sende barna til andre gudshus...

Jeg sender barnet mitt i kirka før jul (vi er da også medlemmer av statskirka), men har heller ingen problemer med evt. å sende henne i den synagoge eller en moske (men også vi bor "oppi dalstrøka", så jeg tror det blir litt vanskelig:-)

Poenget mitt er at alle må kunne ha en reell valgmulighet. Noen foreldre har en annen tro (eller ingen tro), og er ikke komfortable med å sende barna til kirken, og det må vi ha respekt for! Muslimer, jøder eller kristne må ha rett til å lære barna sine den tro de selv har - og man bør da også kunne være sikker på at alle religioner og livssyn får den samme oppmerksomheten i skolen (på opplysende, og ikke forkynnende måte).

"Ingen tro" er også en tro. Det finnes ingen nøytralitet.

Jeg synes det er like avsindig å skulle likestille alle religioner i norsk skole som å skulle likestille norsk og kinesisk geografi. Det er faktisk noe som er mer relevant enn andre ting.

Jeg synes også at flertallet på ove 90% om vi tar med protestantiske frikirker, må få lov til å beholde noen av sine kristne tradisjoner selv om enkelte ikke har lyst å delta. Det blir fullstendig kunstig om skolen skal formidle juletradisjoner uten å ta med det mest sentrale ved tradisjonen slik den har vært i ca 1000 år, nemlig Kristi fødsel. Det blir som alkoholfri sprit.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ettersom den kristen tradisjonen bygget på den hedenske, må det være lov i dag å bygge på den kristen men utvikle den til en ny, hedensk skikk med å feire vintersolverv;-)

Det er heldigvis ikke noen lov i Norge mot å feire vintersolverv...;-)

Det er kun delvis rett og si at julen _bygger_ på hedenske tradisjoner. Det er mer korrekt å si at kristendommen kuppet en del hedenske tradisjoner og erstattet dem med kristne, spesielt hva meningsinnhold angår.

Du må gjerne forsøke å kuppe tilbake og feire nøyaktig hva du vil.

Men kan ikke vi andre få lov til å beholde gleden ved en julegudstjeneste for barna våre midt i beste skole og advendtstid. Over 90% av befolkningen er tilsluttet et kristent trossamfunn. Så den toleransen bør dere solvervsfeirere kunne vise.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religionskunnskap skal formidles som kunnskap og ikke som noe annet. Følger man det bør det gå braTror også de religiøse kan klare dette. Men lærebøkene må jo også være mer "nøytrale" . Til høsten skal de bare endre på opplegget i KRL (eller RLE) men ikke lærebøkene.. det er ille.

Å være nøytral er ikke å fremheve et livssyn, DET er å dra det for langt.

Ved å være "nøytral" hevder man at det finnes noe som er nøytralt. Det bryter med svært mange religioner.

Det kan godt hende at både kristen, muslimer og budister ville hevde at du ikke gir en riktig og nøytral framstilling av deres tro.

Fra mitt ståsted ville det være bedre å la representanter for de ulike relegionene få lov å presantere hva de står for, fremfor utenforstående forståsegpåere med større eller mindre respekt for relegionen.

Aller best ville det være å la barn i småskolealder få lov å slippe å bli pepret med ulike forvirrende religiøse budskap og heller få lov å tro at det mor og far sier er riktig i noen år til.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De går til skolegudstjeneste.

Kristendommen er en del av vår kulturarv, og jeg synes vi er heldige som har en så god historie bak oss. (Tenk på for eksempel kvinnesynet i noen andre religioner.) For meg blir det feil at kristendommen får en så liten plass; ja samme plass som islam og andre religioner. Vi tilpasser og tilpasser oss, og jeg er redd for at vi skal miste noe av det som er vårt.

Det blir feil å ta bort noe fordi et mindretall ønsker noe annet.

Kan det ikke bare være gudstjeneste og så kan de som ikke ønsker å delta la være?

Norge er et kristlig land,så det synes jeg er helt rett..

De gruppene som ikke kan/vil,de får jo bare la være å gå da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religionskunnskap skal formidles som kunnskap og ikke som noe annet. Følger man det bør det gå braTror også de religiøse kan klare dette. Men lærebøkene må jo også være mer "nøytrale" . Til høsten skal de bare endre på opplegget i KRL (eller RLE) men ikke lærebøkene.. det er ille.

Å være nøytral er ikke å fremheve et livssyn, DET er å dra det for langt.

Med ditt uttolige arrogante og negative syn på "de relegiøse" forstår jeg ikke hvordan du kan formidle KRL på en nøytral måte. Du syder jo av fordommer.

Hva i hele vide verden er det som gjør deg med ditt livssyn så mye bedre skikket til en objektiv relegionsundervisning enn "troende" og "relegiøse"?

Med slike utsagn har du opphøyet ditt eget livssyn og tro til noe langt bedre enn de fleste andres. Du har også misstenkeliggjort både objektivitet, integritet og motiver til mange av dine kollegaer.

Tror du virkelig ikke at ditt ikkereligiøse livssyn ikke siver igjennom?

KRL-faget har fått flere kristne til å ta barna sine ut av offentlig og over i private skoler. De jeg kjenner som har gjort det, gjør det ikke pga at det undervises i andre religioner, men pga fremstillingen av kristendommen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Juletre som kristent symbol?? Haha, da er man jo i beste fall historieløs:-) Men det var vel amerikanere det var snakk om, så da sier det vel seg selv... Huff å huff!!

Juletreet ble vel innført i Tyskland lenge etter at tradisjonen med Kristusmesse var etablert.

Juletreet slik det har blitt brukt har vært et symbol eller symbolfyldt dekorasjon ene og alene tilkyttet den kristne julen.

Jeg tenker ikke på det som et kristen symbol.

Kristne symboler tenker jeg mer på som et kors, et anker, en bibel og en fisk. Det aller første kristne symbolet. Et hemmelig tegn som ble brukt etter som man fort kunne ende opp som løvemat på cirkus om man ble avslørt som kristen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun delvis rett og si at julen _bygger_ på hedenske tradisjoner. Det er mer korrekt å si at kristendommen kuppet en del hedenske tradisjoner og erstattet dem med kristne, spesielt hva meningsinnhold angår.

Du må gjerne forsøke å kuppe tilbake og feire nøyaktig hva du vil.

Men kan ikke vi andre få lov til å beholde gleden ved en julegudstjeneste for barna våre midt i beste skole og advendtstid. Over 90% av befolkningen er tilsluttet et kristent trossamfunn. Så den toleransen bør dere solvervsfeirere kunne vise.

mvh

''Men kan ikke vi andre få lov til å beholde gleden ved en julegudstjeneste''

Har du lest hva jeg skrev om akkurat det? ;-)

Juleskikk-argumentene var først og fremst inspirert av innlegg rettet mot trådstarter om "hvorfor gir du bort gaver" og "hvorfor tar du juleferie", ikke ment fra min side som innleg i debatten om julegudstjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men kan ikke vi andre få lov til å beholde gleden ved en julegudstjeneste''

Har du lest hva jeg skrev om akkurat det? ;-)

Juleskikk-argumentene var først og fremst inspirert av innlegg rettet mot trådstarter om "hvorfor gir du bort gaver" og "hvorfor tar du juleferie", ikke ment fra min side som innleg i debatten om julegudstjeneste.

Det er ganske lenge siden jeg mistet oversikten over hvem som har sagt hva til hvem om hva i denne tråden. Så treffsikkerheten er nok skrandtende.

Men morro er det læll.

Nå skal jeg ha et stevnemøte med puta...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg synes det er helt greit at barna mine blir invitert til skolegudstjeneste og har absolutt ingen sterke meninger rundt dette. Ungene synes det er en koselig måte å ta juleferie på. Den ene timen de er der tror ikke jeg vil påvirke dem nevneverdig mht til tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke nødvendigvis. Jeg tror det handler om noe man husker som en koselig hendelse, at det som sagt er tradisjon - og at julen handler om kristne ting man får formidlet i kirken - men ikke at man går dit FORDI det er en kristen ramme.

Tror jeg da, ikke sikkert det er sånn :)

Dette blir jo bare noe jeg tror og ikke vet: men jeg tenker meg at den som totalt avviser den kristne budskapet i forhold til jul, ikke går i kirken til jul? For å si det sånn: jeg ville ikke ha gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det skolegudtjeneste på kvelden siste skoledag. Skolen inviterer til fakkeltog fra skolen til kirken, og så står det presisert at de som ønsker å delta på gudstjenesten kan gjøre det.

Jeg oppfatter det helt klart som et valg, og synes det er en bedre måte å gjøre dette på enn pliktig oppmøte der det føres fravær.

At barna går til gudstjeneste har jeg ingenting imot. Jeg har heller ingenting imot religion, men jeg har svære problemer med visse personers praktisering av religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ingen tro" er også en tro. Det finnes ingen nøytralitet.

Jeg synes det er like avsindig å skulle likestille alle religioner i norsk skole som å skulle likestille norsk og kinesisk geografi. Det er faktisk noe som er mer relevant enn andre ting.

Jeg synes også at flertallet på ove 90% om vi tar med protestantiske frikirker, må få lov til å beholde noen av sine kristne tradisjoner selv om enkelte ikke har lyst å delta. Det blir fullstendig kunstig om skolen skal formidle juletradisjoner uten å ta med det mest sentrale ved tradisjonen slik den har vært i ca 1000 år, nemlig Kristi fødsel. Det blir som alkoholfri sprit.

mvh

Du er nødt til å lese hva det er jeg skriver. Jeg har ingenting imot at skolene drar på julegudstjenester, og sender også min egen datter på dette - MEN, de som ikke følger seg komfortable med at barna skal i kirken, må kunne avstå fra dette. Det er valgfriheten jeg vil fram til er viktig i denne saken. Enhver forelder skal selv kunne bestemme dette for sitt barn, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...