Gå til innhold

Skolegudstjeneste


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

Jeg er agnostiker, barnet mitt er ikke døpt og jeg er ikke medlem i statskirka.

Men jeg ser ikke problemet med julegudstjenesten. Jeg hadde rett og slett bare spurt barnet mitt om han ville gå, skolebarn er gamle nok til å velge slikt selv.

Så kan man selvfølgelig gjøre dette til en kjepphest. Forlange at slikt legges utenfor skoletiden, for eksempel. Eller droppes fullstendig. Men all den tid det er et alternativ for elevene som ikke vil gå (eller som foreldrene ikke vil skal gå, det er vel heller det...), så snakker vi fremdeles om religionsfrihet. Jeg orker virkelig ikke hisse meg opp over det.

Det er stort sett lite sosialt press rundt religion i Norge. Om noe, så går det vel heller andre veien. Jeg husker en homofil mann som sa: "Det er verre for meg å stå fram som kristen enn som homofil."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 428
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • morsan

    39

  • Sofline

    27

  • Helmi

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Spekepølse

Vintersolverv fantes ikke bare i norden, det fins overalt. Og tilfeldigvis til samme tidspunkt, gitt:)

Neida. Det er ikke på samme tidspunkt. På den sørlige halvkule er det stikk motsatt.

;-)

Men når folk i f.eks. kina eller korea velger kristendom og også velger å feire kristen jul. (Som i tradisjon og tidspunkt ikke matcher deres kulturer.) Tror du de da velger en gammel hedensk tradisjon som de holdt på med for 10-20 århundrer siden på andre kanten av kloden, eller en etablert kristen tradisjon.

Jeg har en langt større tilknytning til mine besteforelder og oldeforeldres tradisjoner enn hva de nå enn måtte holde på med her på berget eller i roma for noen tusen år siden. Jeg tror faktisk jeg ville finne både slaveriet og menneskeofringene som ganske uspiselige. Kvinnesynet for den del, også.

Det blir en smule absurd om man på visse områder skal holde oss til definisjoner og fortolkninger som gikk ut på dato for flere tusen år siden og holde disse for mer relevante og ekte enn det de har blitt til. Om vi skal holde på slik, hva blir da egentlig hva vi tillegger det i 2007.

For meg er det langt mer vesentlig hva julen _er_ enn hva den en gang var. Og vi kan jo spørre oss om den hadde overlevd århundrene og blitt en så internasjonal felles feiring uten kristendommen.

Om vi fikk sopt fram noen ekte vikinger fra et eller to tusen år tilbake. Tror du virkelig de ville gjenkjent julen?

;-)

mvh

Du tenker sikkert sånn, men det er ikke alle som gjør det.

Skal vi ikke få feire jul nå fordi vi mener at jesus er en relativt uvesentlig skikkelse som vi ikke ønsker å hedre som guds sønn?

Har man lov til å tenke at vi feirer ikke jesus fødsel, men jul handler like mye om solsnu og mørketid og derfor feirer vi det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Det er kun delvis rett og si at julen _bygger_ på hedenske tradisjoner. Det er mer korrekt å si at kristendommen kuppet en del hedenske tradisjoner og erstattet dem med kristne, spesielt hva meningsinnhold angår.

Du må gjerne forsøke å kuppe tilbake og feire nøyaktig hva du vil.

Men kan ikke vi andre få lov til å beholde gleden ved en julegudstjeneste for barna våre midt i beste skole og advendtstid. Over 90% av befolkningen er tilsluttet et kristent trossamfunn. Så den toleransen bør dere solvervsfeirere kunne vise.

mvh

ja, men det handler om likestilling for religioner i skolen. Ingen skal fremheves fremfor andre. Det gjør manfor å skape et ikke-.diskriminerende og inkluderende samfunn hvor ikke barna læres opp til at noe er bedre enn annet PÅ SKOLEN. Foreldre må derimot gjøre hva de vil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

''Jeg ser ikke det store problemet med at det i skoletiden gis tilbud om å besøke et trossamfunn som ca 90% av befolkningen er medlem i.''

Godt poeng!! (Selv om jeg tror prosenten nå er nede i 86%... ;-))

Jeg er heller ikke medlem i statskirken og vi har heller ikke barnedøpt knærten vår :)

er det så mye som 80-90% da?

om man legger til kirkens motstreberske praksis når det gjelder å få tilsendt utmeldingsskjema ( slik var det før,nå kan man gjøre det på andre måter), og ikke minst det at de til stadighet melder inn igjen de somer meldt ut, så kan jo det være en forklaring på hvorfor tallet er så høyt...

Men at 90% er medlem betyr langt u fra at 90% er kristen eller støtter kirken. De fleste bare gidder ikke å melde seg ut. En stor del er barn som blir direkte innmeldt selv om de ikke er døpt, fordi moren er medlem (mange vet ikke om at dette skjer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Nei, skal det være likt så skal det være likt.

Da bare må vi ta oss råd og tid til å reflektere alle idretter likt!

LIKESTILLING!!!!

Det jeg prøver å si er at det faktisk heller ikke er mulig å reflektere alle religioner likt i skolen. Jeg ser heller ingen grunn til det etter som samfunnet heller ikke reflekterer likt.

Man må da dundre meg kunne lære ungene å respektere trosulikheter og flertall og mindretall i denne sammenhengen uten å gjøre det ved relegionsusynliggjøring.

mvh

religionsusynliggjøring? Jeg vil tro at disse som er opptatt av at barna skal oppdras og eller opplæres i den kristne tro sørger for å gjøre dette på hjemmebane også.

Det handler som sagt om likestilling, lære om alle religionene og ikke fremheve den ene som bedre enn de andre. det handler om respekt for andre religioner med å vise at i vår skole har alle like stor plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

De fleste skoler har ikke et åpent valg om "enten noe på skolen eller gå i kirken". Men om man derimot går til læreren og sier man ikke vil være med, så blir man da satt i kontakt med de som styrer med alternativet.

Ofte er det en slags undervisning om jul osv, litt julepyntlaging eller noe sånt "kjedelig". Så det er ikke så rart du ikke har hørt om det, om det ikke er noe som gjelder deg. For skulle mange elever valg mellom skole og kirke, så ville nok en del valgt alternativet.

Var faktisk en muslim som gikk på ungdomsskolen med oss, han var med på alternativet 2 første årene. Siste året ga han faen, det var så kjedelig. Da ville han heller besøke en kirke og lære noe nytt. Så det er mer et slags "jo du har et valg.."-tilbud føler jeg. Ikke noe reelt alternativ.

skolen SKAL ha fritaksmulighet for slike aktiviteter, om ed ikke har det bryter de reglene. men jeg regner med at det stemmer at en god del gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spekepølse

Jeg synes faktisk at det er mer vesentlig å lære barna om den religionen kulturen vår i stor grad er tuftet på fremfor diverse minoriteter og "nykomlinger".

Det er så mange religioner at man rekker ikke over alle på ti år.

En del gudshus/tempel går det ikke an å besøke uten å utføre rituelle religiøse handlinger for å få lov til å kunne gå inn.

Og hvor skal man sende barna i Finnmark for at de skal eksponeres bredt og nøytralt nok.

mvh

hva med å holde seg til teorien?

De kommer langt med det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Anbefalt av hvem da?

mvh

det var en sak her når opplegget ble lagt om og man ikke lenger kunne drive forkynning i skolen. Det er vel departementet som står for det. Dette er ingen ukjent sak. Og det er heller ikke ukjent at skolegudstjenesteordningen oppleves som pproblematisk og ER problematisk ifht opplæringsloven, eller hva det nå heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Med ditt uttolige arrogante og negative syn på "de relegiøse" forstår jeg ikke hvordan du kan formidle KRL på en nøytral måte. Du syder jo av fordommer.

Hva i hele vide verden er det som gjør deg med ditt livssyn så mye bedre skikket til en objektiv relegionsundervisning enn "troende" og "relegiøse"?

Med slike utsagn har du opphøyet ditt eget livssyn og tro til noe langt bedre enn de fleste andres. Du har også misstenkeliggjort både objektivitet, integritet og motiver til mange av dine kollegaer.

Tror du virkelig ikke at ditt ikkereligiøse livssyn ikke siver igjennom?

KRL-faget har fått flere kristne til å ta barna sine ut av offentlig og over i private skoler. De jeg kjenner som har gjort det, gjør det ikke pga at det undervises i andre religioner, men pga fremstillingen av kristendommen.

mvh

Jeg vet ikke hvem som har et arrogant syn her..

Du oppfatter ønske om lkestiling og nøytralitet som "et livssyn".

Det skal ikke være noe religiøst BUDSKAP i skolen, det skal være et kunnskapsfag, slik er det tross alt definert i dag - ingen forkynnende virksomhet!

Nøytraliteten ligger i at man formidler det som ligger innenfor rammene av faget, objektivtet er kanskje nødvendig da - ikke formidle noe som sannheter. Men lære dem hva de ulike religionene står for, sammenligne dem, lære dem å se likheter og forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Dette blir jo bare noe jeg tror og ikke vet: men jeg tenker meg at den som totalt avviser den kristne budskapet i forhold til jul, ikke går i kirken til jul? For å si det sånn: jeg ville ikke ha gjort det.

nemlg, og de ville vel egentlig ikke ønsket å sende sine barn dit heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Og hvorfor i alle dager skulle man tilby kosetime til de som blir igjen?? Er det det krigen her står om? Kosetimen gjør man seg ferdig med i fellesskap fordi dette ska inkludere alle i klassen/på skolen. Gudstjenesten regnes da ikke som en kosetime!

At man har ett eller annet tilbud til de som ikke vil delta i en gudsteneste må da vel være tilstrekkelig? Opplegget behøver ikke bære preg av en ren kosetime, men det er da heller ikke noen straff av den grunn??

Som lærer så er det nok ikke denne timen før jul som jeg ville lagt sjela mi i for å få koselig, det ville jeg spart til fellesaktiviteter for hele klassa. Et enkelt opplegg som ikke krever for mye hverken av lærer eller elever er helt greitt.

vel, de fleste mener de sender ungene sine dit pga tradisjonen og stemningen, og kanskje ikke først og fremst pga budskapet og kunnskapen...

hvorfor skal de alternative elevene da ha vanlig skoletime?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det så mye som 80-90% da?

om man legger til kirkens motstreberske praksis når det gjelder å få tilsendt utmeldingsskjema ( slik var det før,nå kan man gjøre det på andre måter), og ikke minst det at de til stadighet melder inn igjen de somer meldt ut, så kan jo det være en forklaring på hvorfor tallet er så høyt...

Men at 90% er medlem betyr langt u fra at 90% er kristen eller støtter kirken. De fleste bare gidder ikke å melde seg ut. En stor del er barn som blir direkte innmeldt selv om de ikke er døpt, fordi moren er medlem (mange vet ikke om at dette skjer)

Det er vel sånn at hvis en melder seg ut av statskirka så går det kirkeskatt dit for deg likevel, så fremst du ikke har meldt seg inn annet sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå husker jeg overhode ikke hvordan dette ble gjort på barne- og ungdomsskolen, på u-skolen er jeg ikke sikker på om vi hadde skolegudstjenester i det hele tatt da det var et stykke til nærmeste kirke når jeg tenker meg om.

Men på vgs var det i alle fall høyst frivillig, men vi var mange som deltok alikevel. Gudstjeneste var da på dagtid etter den "obligatoriske" kosetimen på skolen, slik at man kunne velge om man ville ha en stille stund i kirken eller om man ville ta juleferie. Mener å huske at det var en god del som valgte denne stunden i kirken faktisk.

Jeg kan aldri tenke meg at det var noe alternativt opplegg til julegudstjeneste da jeg gikk på grunnskolen!

Vi hadde jo til og med konfirmantundervisning i skoletiden, og jeg kan ikke huske at de 2% som ikke skulle konfirmeres hadde noe annet opplegg - tror de bare fikk fritime!!

På småskoletrinnet puuegt vi til og med salmevers som vi resiterte høyt i kor for læreren! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Både i barnehager og skoler jeg kjenner til her i området sendes det ut beskjed i god tid om når gudstjenesten er, hva som er det alternative opplegget og at man kan reservere seg. Heldigvis.

Det hørtes ut som en flott løsning da! At man faktisk har et valg man vet om. Verken på barne eller ungdomsskolen kan jeg huske at vi hadde et slikt "egentlig" valg, bare at noen (stort sett utlendinger) var på skolen og gjorde noe annet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg overhode ikke hvordan dette ble gjort på barne- og ungdomsskolen, på u-skolen er jeg ikke sikker på om vi hadde skolegudstjenester i det hele tatt da det var et stykke til nærmeste kirke når jeg tenker meg om.

Men på vgs var det i alle fall høyst frivillig, men vi var mange som deltok alikevel. Gudstjeneste var da på dagtid etter den "obligatoriske" kosetimen på skolen, slik at man kunne velge om man ville ha en stille stund i kirken eller om man ville ta juleferie. Mener å huske at det var en god del som valgte denne stunden i kirken faktisk.

Skal prøve å skjerpe egget når det gjelder å lese korrektur;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juletreet ble vel innført i Tyskland lenge etter at tradisjonen med Kristusmesse var etablert.

Juletreet slik det har blitt brukt har vært et symbol eller symbolfyldt dekorasjon ene og alene tilkyttet den kristne julen.

Jeg tenker ikke på det som et kristen symbol.

Kristne symboler tenker jeg mer på som et kors, et anker, en bibel og en fisk. Det aller første kristne symbolet. Et hemmelig tegn som ble brukt etter som man fort kunne ende opp som løvemat på cirkus om man ble avslørt som kristen.

mvh

''Juletreet ble vel innført i Tyskland lenge etter at tradisjonen med Kristusmesse var etablert.

Juletreet slik det har blitt brukt har vært et symbol eller symbolfyldt dekorasjon ene og alene tilkyttet den kristne julen.''

Tja, å ta treet inn i stua og pynte det var en tysk tradison, som spredte seg ut over landegrensene på 1800-tallet. Men det å pynte trær i desember kommer fra romerne, som pyntet trær med edelmetaller og små gudefigurer under saturnalia.

Forøvrig var det mange teologer som var imot juletreet og i Sør-Tyskland og Nord-Frankrike var det i middelalderen forbudt ved lov.

Å synge og danse rundt juletreet har forbindelse til hedensk fruktbarhetsritualer. Carol (det engelske ordet for julesang) kommer av ordet choraula som er navnet på den hendenske sirkeldansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det så mye som 80-90% da?

om man legger til kirkens motstreberske praksis når det gjelder å få tilsendt utmeldingsskjema ( slik var det før,nå kan man gjøre det på andre måter), og ikke minst det at de til stadighet melder inn igjen de somer meldt ut, så kan jo det være en forklaring på hvorfor tallet er så høyt...

Men at 90% er medlem betyr langt u fra at 90% er kristen eller støtter kirken. De fleste bare gidder ikke å melde seg ut. En stor del er barn som blir direkte innmeldt selv om de ikke er døpt, fordi moren er medlem (mange vet ikke om at dette skjer)

''De fleste bare gidder ikke å melde seg ut.''

Men dem om det da! Det er vel ikke noe hverken du eller jeg har noe med? Det må jo være opp til den enkelte å skulle argumentere med hvorfor de er medlem av statskirka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Hvis man studerer gammel egyptisk historie og religion, så kan man se bakgrunnen for vår egen julefeiring.

Solguden Horus var født av en jomfru (gudinnen Isis) den 25 desember. Hans fødsel kom samtidig med stjerne i øst, og tre vise menn kom for å feire ham. Horus hadde 12 disipler og han reiste rundt og utførte mirakler og helet syke.

Disse egenskapene deler han med Jesus, og hvis man undersøker andre kulturers gudeskikkelser vil man se at disse karakteristikaene gjelder for mange guder.

Dionysis fra Hellas, Mithra fra Persia og Krishna fra Inda har deler alle den samme historien: Nemlig - de er alle født den 24/25 desember, de er født av en jomfru, da har 12 følgesvenner, de utfører mirakler og de kalles "sønn av lyset", "sannheten", "Lammet". Alle deler også den egenskapen at de ble ofret og var død i tre dager før de gjenoppsto fra de døde.

Høres det kjent ut?

Årsaken til at alle disse ulike gudene, innkludert vår egen Jesus, har så lik historie er som følger: Jesus (og de andre gudene jeg fortalte om) er egentlig en mytisk representasjon for astrologiske fenomener.

De gamle kulturene dyrket himmelen, stjernene og hadde stor kunnskap om solens gang gjennom året. Stjernen i øst er Sirius, den klareste stjernen på himmelen, som på den 24 desember står på rekke med de tre klareste stjernene i Orions Belte. Disse tre stjernene kalles for "de tre konger!". De tre konger sammen med Sirius peker mot stedet for soloppgang den 25 desember, årets mørkeste dag.

Så altså - De tre konger følger den østlige stjerne for å vise hvor solen skal fødes på årets mørkeste dag. Solen står opp i stjernetegnet "Jomfruen" og er årsaken til at alle disse gudene "er født av en jomfru".

Alle disse gudene (Horus, Jesus, Krishnah, Mithra, Dionysis) hadde en annen ting til felles - nemlig at de ble korsfestet og var døde i tre dager før de gjenoppsto. Årsaken til dette er også astrologisk. Mot vintersolhverv så ble dagene kortere og kortere, og dette hadde stor betydning for folk som levde av jorden. Fra den 22 til 25 desember så står solen stille på sitt aller laveste ved stjernen Syd-korset (Crux). Først den 25 des begynner solen og stige på himmelen igjen, og bevege seg mot lysere dager.

Så slik ble myten skapt at solen hang på et kors i tre dager før den gjenoppsto den 25 desember.

Jesus er en mytologisk figur som er mye eldre enn kristendommen. Jesus er en billedlig fremstilling av en gammel solgud som menneksene har dyrket i tusenvis av år.

I vår kultur er alle de samme symbolene tilstede - stjernen, fødsel av en konge, fering av at solen snur osv. Det som er så trist er at nesten ingen kjenner til bakgrunnen for våre egen religion og kultur - og få kjenner historien bak historien. Jeg syntes at det er helt utrolig at folk fortsetter å tro at det fantes et menneske som hette Jesus og som levde for 2000 år siden, når man får vite litt mer om den mytologiske bakgrunnen. Vår religion er ikke noe annet enn en eldgammel egyptisk solkultus som har blitt forvrengt og personliggjort av kirken gjennom århundrene.

Her har du noen linker, så kan du lære mer og dømme selv.

http://hubpages.com/hub/Jesus-and-the-Astrological-Zodiac

http://www.alisonmoroney.com/egypt/frameset_jc.html

http://www.theosophy-nw.org/theosnw/world/christ/xt-preb2.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, de fleste mener de sender ungene sine dit pga tradisjonen og stemningen, og kanskje ikke først og fremst pga budskapet og kunnskapen...

hvorfor skal de alternative elevene da ha vanlig skoletime?

''vel, de fleste mener de sender ungene sine dit pga tradisjonen og stemningen, og kanskje ikke først og fremst pga budskapet og kunnskapen...''

Nå synes jeg du biter deg selv i halen gitt :) Jeg trodde virkelig det var forkynnelsen som var det kontroversielle vi debatterte om her? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...