Gå til innhold

Skolegudstjeneste


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

Synes du det er vanskelig å forstå?

Jeg tror heller det blir "krig i verden" (...) fordi mange ikke har evner til å forstå andres synspunkter og innstillinger ...

Det har du selvfølgelig rett i, og det blir i grunnen det samme som prinsipprytteri.

Du om dine meninger, jeg tror kanskje at vi som aksepterer skolegudstjeneste uten å være religiøse er vel så tolerante som dere som ikke gjør det. Man gir og får i et samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 428
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • morsan

    39

  • Sofline

    27

  • Helmi

    8

Mest aktive i denne tråden

Synes du det er vanskelig å forstå?

Jeg tror heller det blir "krig i verden" (...) fordi mange ikke har evner til å forstå andres synspunkter og innstillinger ...

Men kjære deg, det er da ingen her som vil tinge hverken deg eller barna dine i kirken. Men DU vil frata alle oss som setter pris på skolegudstjenesten den muligheten. Du skal ha et valg, men vi som velger annerledes skal ikke få det. Og så etterlyser du toleranse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk folk som vet LITE om julen og dens tradisjoner. Kanskje fordi de har vært for mye på skolegudtjeneste og lært for lite om det som ikke har med kristendom å gjøre;)

Herregud...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Det har du selvfølgelig rett i, og det blir i grunnen det samme som prinsipprytteri.

Du om dine meninger, jeg tror kanskje at vi som aksepterer skolegudstjeneste uten å være religiøse er vel så tolerante som dere som ikke gjør det. Man gir og får i et samfunn.

det ser sikkert slik ut, men det er en rekke grunnleggende prisnsipper som overkjøres med skolegudstjenesten... fx likestilling for livssyn.

Hva om man laget en samlende skoleavslutning hvor alle deltok samlet hele dagen, og så hadde man skolegudstjenesten etter skoletid, slik at de som ville dit kunne gå dit da?

Hadde det vært noe problem for "de kristne" å gå med på en slik plan, som ikke gir dem noe mindre, bare et annet tidspunkt for kirkegangen, som så bare for å skape en samlende avslutning som alle kan delta på?

Jeg for min del kan ikke se noen gode argumenter for hvorfor denne gudstjenesten må være i skoletiden. Jeg har faktisk enda til gode å få argumenter FOR denne ordningen, som regel vi lman bare ha de som er i mot til å forsvare sin holdning, og møter dem med utrolig enkle motargumenter som "hjelpe meg er det så viktig å være prinsippfast da" "barna har ikke vondt av å være i kirken" osv.

Så, fyr løs - gi meg ETT godt argument for dagens ordning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjas det der

Ja, vi sender ungene i gudstjenestene og vi møter også opp selv hvis "vi er bedt"

Ser ikke noe galt i det selvom noen skulle være ikketroende eller tro på noe annet.

Våre barn i norske skolen lærer nå - en stor prosent - om andre trossamfunn, og det blir til og med planlagt besøk i moskeer og greier.

Skal det være så himlade vanskelig å være litt tolerant for halvannen time i norske kirke en gang i året eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Ja, vi sender ungene i gudstjenestene og vi møter også opp selv hvis "vi er bedt"

Ser ikke noe galt i det selvom noen skulle være ikketroende eller tro på noe annet.

Våre barn i norske skolen lærer nå - en stor prosent - om andre trossamfunn, og det blir til og med planlagt besøk i moskeer og greier.

Skal det være så himlade vanskelig å være litt tolerant for halvannen time i norske kirke en gang i året eller noe?

synes du det er et problem for deg at noen helst vil slippe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det ser sikkert slik ut, men det er en rekke grunnleggende prisnsipper som overkjøres med skolegudstjenesten... fx likestilling for livssyn.

Hva om man laget en samlende skoleavslutning hvor alle deltok samlet hele dagen, og så hadde man skolegudstjenesten etter skoletid, slik at de som ville dit kunne gå dit da?

Hadde det vært noe problem for "de kristne" å gå med på en slik plan, som ikke gir dem noe mindre, bare et annet tidspunkt for kirkegangen, som så bare for å skape en samlende avslutning som alle kan delta på?

Jeg for min del kan ikke se noen gode argumenter for hvorfor denne gudstjenesten må være i skoletiden. Jeg har faktisk enda til gode å få argumenter FOR denne ordningen, som regel vi lman bare ha de som er i mot til å forsvare sin holdning, og møter dem med utrolig enkle motargumenter som "hjelpe meg er det så viktig å være prinsippfast da" "barna har ikke vondt av å være i kirken" osv.

Så, fyr løs - gi meg ETT godt argument for dagens ordning?

''det ser sikkert slik ut, men det er en rekke grunnleggende prisnsipper som overkjøres med skolegudstjenesten... fx likestilling for livssyn.''

Kjære deg, man rekker ikke veldig mye overkjøring på den tiden en skolegudstjeneste tar...

''Hva om man laget en samlende skoleavslutning hvor alle deltok samlet hele dagen, og så hadde man skolegudstjenesten etter skoletid, slik at de som ville dit kunne gå dit da?''

Slik er det hos oss, og selvfølgelig er det fint. Hvordan dette legges opp er vel i stor grad avhengig av bl.a. geografi, og ulike erfaringer med hva som fungerer best. Disse som ikke skal være med på skolegudstjeneste får jo et alternativ.

''Hadde det vært noe problem for "de kristne" å gå med på en slik plan, som ikke gir dem noe mindre, bare et annet tidspunkt for kirkegangen, som så bare for å skape en samlende avslutning som alle kan delta på?''

Som sagt, vi har det slik, og som sagt - hvordan skolegudstjenesten legges opp avhenger sannsynligvis av flere ting.

''Jeg for min del kan ikke se noen gode argumenter for hvorfor denne gudstjenesten må være i skoletiden. Jeg har faktisk enda til gode å få argumenter FOR denne ordningen, som regel vi lman bare ha de som er i mot til å forsvare sin holdning, og møter dem med utrolig enkle motargumenter som "hjelpe meg er det så viktig å være prinsippfast da" "barna har ikke vondt av å være i kirken" osv.''

Du har fått masse svar på dette av andre.

''Så, fyr løs - gi meg ETT godt argument for dagens ordning?''

Igjen - du har fått masse svar på dette av andre, men du ønsker jo ikke å få gode argumenter for andre synspunkter enn ditt eget. Derfor aksepterer du jo heller ingen andre argumenter som gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja,d et er vanskelig å skjønne en spøk når man ikke ser den:)

Fra et annet nick hadde det vært morsomt, men spøken får "dobbel bunn" når den kommer fra deg i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje mest et problem i så måte fordi en juleavslutningsdag bør være samlende?

Og hvorfor er den ikke samlende i en kirke? Mine barn går på en barneskole der skoleåret avsluttes i en kirke. Én klasse har ansvaret for programmet, det synges et par sanger, presten sier noen ord, rektor takker for året som har gått og ønsker alle god jul.

Jeg ser ikke problemet. Har ikke hørt noen kritiske røster på skolen.

På en annen skole i distriktet har rektor bestemt at det ikke blir julekirke for skolen...FAU protesterer høylydt fordi de ikke er enige i denne avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

''det ser sikkert slik ut, men det er en rekke grunnleggende prisnsipper som overkjøres med skolegudstjenesten... fx likestilling for livssyn.''

Kjære deg, man rekker ikke veldig mye overkjøring på den tiden en skolegudstjeneste tar...

''Hva om man laget en samlende skoleavslutning hvor alle deltok samlet hele dagen, og så hadde man skolegudstjenesten etter skoletid, slik at de som ville dit kunne gå dit da?''

Slik er det hos oss, og selvfølgelig er det fint. Hvordan dette legges opp er vel i stor grad avhengig av bl.a. geografi, og ulike erfaringer med hva som fungerer best. Disse som ikke skal være med på skolegudstjeneste får jo et alternativ.

''Hadde det vært noe problem for "de kristne" å gå med på en slik plan, som ikke gir dem noe mindre, bare et annet tidspunkt for kirkegangen, som så bare for å skape en samlende avslutning som alle kan delta på?''

Som sagt, vi har det slik, og som sagt - hvordan skolegudstjenesten legges opp avhenger sannsynligvis av flere ting.

''Jeg for min del kan ikke se noen gode argumenter for hvorfor denne gudstjenesten må være i skoletiden. Jeg har faktisk enda til gode å få argumenter FOR denne ordningen, som regel vi lman bare ha de som er i mot til å forsvare sin holdning, og møter dem med utrolig enkle motargumenter som "hjelpe meg er det så viktig å være prinsippfast da" "barna har ikke vondt av å være i kirken" osv.''

Du har fått masse svar på dette av andre.

''Så, fyr løs - gi meg ETT godt argument for dagens ordning?''

Igjen - du har fått masse svar på dette av andre, men du ønsker jo ikke å få gode argumenter for andre synspunkter enn ditt eget. Derfor aksepterer du jo heller ingen andre argumenter som gode.

jeg har faktisk ikke sett noen argumenter FOR gudtjeneste i skoletiden som ikke er diskriminerende eller overkjører likestilling for livssyn, eller manglende forståelse for at det kan være problematisk ...

Overkjøring er overkjøring - det er ikke tidsrommet det kommer an på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Og hvorfor er den ikke samlende i en kirke? Mine barn går på en barneskole der skoleåret avsluttes i en kirke. Én klasse har ansvaret for programmet, det synges et par sanger, presten sier noen ord, rektor takker for året som har gått og ønsker alle god jul.

Jeg ser ikke problemet. Har ikke hørt noen kritiske røster på skolen.

På en annen skole i distriktet har rektor bestemt at det ikke blir julekirke for skolen...FAU protesterer høylydt fordi de ikke er enige i denne avgjørelsen.

det er ikke samlende fordi ikke alle tilhører kirken eller ønsker at barna skal være i kirken. De må være igjen på skolen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Fra et annet nick hadde det vært morsomt, men spøken får "dobbel bunn" når den kommer fra deg i denne tråden.

hvorfor det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har faktisk ikke sett noen argumenter FOR gudtjeneste i skoletiden som ikke er diskriminerende eller overkjører likestilling for livssyn, eller manglende forståelse for at det kan være problematisk ...

Overkjøring er overkjøring - det er ikke tidsrommet det kommer an på:)

Vet du, dette er bare sløsing av tid. Du har din definisjon av likestilling, overkjøring, påvirkningskraften i kirken osv., og det må du bare leve med. Ingen argumenter i verden vil være gode nok for deg, slik er det bare.

Du har fått utrolig mange gode svar her, så flere argumenter er det litt meningsløst å be om.

Når det er sagt, så må du gjerne ha dine egne meninger.

Ha en flott - hva var det det ble kalt - midtvintersfest! (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke samlende fordi ikke alle tilhører kirken eller ønsker at barna skal være i kirken. De må være igjen på skolen,

Hvorfor kan ikke dine barn gå i et kirkebygg? Det er da en viktig bygning lokalt og kulturelt. Hva er du redd for skal skje? Har de vondt av å se at mennesker tror på forskjellige ting? Gir du dem muligheten til åpent å observere forskjeller i samfunnet på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, får svare jeg også da, så jeg blir med i rekordtråden!

De skal på skolegudstjeneste i morgen, og min skal gå. Her i huset er vi en kristen og en agnostiker uten sans for sterk forkynnelse til barna (undertegnede), men akkurat julegudstjeneste klarer jeg ikke å opparbeide en stor aversjon mot...

Vi hadde da det da jeg var liten også, og vi satt nå der og kjedet oss gjennom gudstjenesten uten å ta skade av det :-) Det er jo en del av den norske kulturarven også.

Synd hvis veldig mange sier nei da. Da blir det jo bare tull, mange som blir "utenfor" og praktiske problemer med logistikken på hvem som skal hit og dit og sånt. Og jeg syns det er mer realt når det er en slags økumenisk julegudstjeneste som alle er med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest b&u arbeider

Er det deg eller barna dette er et problem for?

Kan vi ikke bare sitte ved pulten å lese og regn hele tiden, vi kutter ut morsdagskort/farsdagskort, laging av pynt, sanger er forbudt å synge, "vi kan ikke lage denne maten for da kan ikke kreti og pleti spise", å nå skal vi kutte ut julegudstjenesten også? Jeg kunne ha skrevet mye mere om ting vi har måttet kutte ut i skolen i de siste årene.

Hvorfor feirer vi jul? hvorfor ialle verden kan ikke dine barn høre et par julesanger å en liten julehilsning fra prest og rektor i kirken sammen med de fleste av de andre barna?

Neste år kutter vi ut jula også dere!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har skolen til barna deres skolegudstjeneste? Sender dere barna deres dit? Hva synes dere om at skolen er delaktig i religiøs utøvelse som kan ekskludere enkelte elever? Er det rett?''

Mine går i skolegudtjeneste ja. Jeg har aldri tenkt på de som ikke går at de blir ekskludert, men at de får fri. Jeg forstår at denne tradisjonen også kanskje burde endres pga skolens nye kristendomsundervisning. Nå er det jo alt fra a til å av gudstro som gjennomgås i skolen.

Om det bare kunne gå an å finne noe likt i alle disse trossamfunnene, da kunne de laget en felles seremoni for alle.

Samtidig så har jo dette alltid eksistert, med kirke før jul og til 17mai, så det er ikke noe uventet for barna som ikke skal delta. Og i disse dager(år) når alle kristendommer gjennomgås så tåler de sikkert (?) å være i kirken en time?

Jeg kan ikke se at jeg hadde hatt imot å sende mine unger innom en annens kirke en gang eller to i løpet av året. (pga den undervisningen som eksisterer på skolen)

Må vel også føye til at vi ikke er _dypt_ kristne. Jeg er mere åpen for at det finnes mye rett i de fleste religioner. Ingen har en skikkelig fasit på rett og galt. Man kan best tro på seg selv.

Jeg diskuterer (egentlig) aldri kristendom med folk, men ville bare gi mitt svar. Jeg har ikke lest tråden, men det er fordi jeg har sett før at det har nærmest blitt krangling om tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Er det deg eller barna dette er et problem for?

Kan vi ikke bare sitte ved pulten å lese og regn hele tiden, vi kutter ut morsdagskort/farsdagskort, laging av pynt, sanger er forbudt å synge, "vi kan ikke lage denne maten for da kan ikke kreti og pleti spise", å nå skal vi kutte ut julegudstjenesten også? Jeg kunne ha skrevet mye mere om ting vi har måttet kutte ut i skolen i de siste årene.

Hvorfor feirer vi jul? hvorfor ialle verden kan ikke dine barn høre et par julesanger å en liten julehilsning fra prest og rektor i kirken sammen med de fleste av de andre barna?

Neste år kutter vi ut jula også dere!?

ja la oss:) Vi gjør det enkelt - så slipper vi å forstå andre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...