Gå til innhold

Skolegudstjeneste


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

Gjest Spekepølse

Hvorfor kan ikke dine barn gå i et kirkebygg? Det er da en viktig bygning lokalt og kulturelt. Hva er du redd for skal skje? Har de vondt av å se at mennesker tror på forskjellige ting? Gir du dem muligheten til åpent å observere forskjeller i samfunnet på denne måten?

vi har ingen tilknytning til kirken og jeg mener at min barn ikke har noe å gjøre der i en gudtjeneste. De kan gjerne gå i en kirke for å lære om denne religionen, men ikke for å ha juleavslutning. Vi tilhører ikke denne troen/tradisjonen og ønsker ike å bli prakket på en gudstjeneste, eller avspist med en vanlig skoletime på selve skoleavslutningsdagen. Det er en kortversjon av min personlige begrunnelse.

Jeg synes det er en bedre løsning at de som vil kan gå på en skolegudtjeneste utenfor skoletiden. det er en mer samlende ordning, som viser respekt for alle livssyn - også de kristne, som kan gå i kirken, men ETTER skoletid. ingen taper på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 428
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • morsan

    39

  • Sofline

    27

  • Helmi

    8

Mest aktive i denne tråden

ja la oss:) Vi gjør det enkelt - så slipper vi å forstå andre:)

''ja la oss:) Vi gjør det enkelt - så slipper vi å forstå andre:)''

Nå har jeg lest hele denne tråden, og du fremstår slett ikke som en som prøver å forstå andre. Ikke i et eneste svar gir du inntrykk av å ville forstå noen av de som syns det er fint at skolen tar en frivillig tur til kirken før jul. Men du vil gjerne at andre skal forstå deg, eller egentlig at de skal være enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Vet du, dette er bare sløsing av tid. Du har din definisjon av likestilling, overkjøring, påvirkningskraften i kirken osv., og det må du bare leve med. Ingen argumenter i verden vil være gode nok for deg, slik er det bare.

Du har fått utrolig mange gode svar her, så flere argumenter er det litt meningsløst å be om.

Når det er sagt, så må du gjerne ha dine egne meninger.

Ha en flott - hva var det det ble kalt - midtvintersfest! (?)

det kalles jul:)

likestilling for livssyn er liksetilling for livssyn, samme hva du sier.

Likestilling for livssyn er IKKE å fremheve ett av livssynene og ha dette som utgangspunkt for en juleavslutning.

Du/dere sier ikke at det ikke ER likestilling for livssyn, dere sier at det ikke bør være likestilling for livssyn. Det er trist.

Je ghar enda ikke fått noe svar på hvorfor dette ikke kan leggges utenfor skoletiden for å slippe å ekskludere enkelte elever. Det eneste jeg har fått er argumenter som sier at det ikke er ekskluderende og at man får tilpasse seg eller holde seg utenfor...

Det er faktisk et kjipt verdisyn, som vitner om mangledene forståelse for andres måte å tenke på. En fremheving av flertallet, som i mange tilfeller fører til mye vondt i verden,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig sender jeg dem dit, det er jo en grunn til at vi feirer jul.

Jeg lurer litt på de som ikke er religiøse,hvorfor feirer dere egentlig jul ?

Julegudstjenesten er noe av det viktigste for meg i jula, og håper virkelig ungene får med seg litt av julebudskapet også, og ikke glemmer hvorfor vi egentlig feirer jul.

Og jeg synest synd på dem som ikke kan få være med p.g.a foreldrenes avgjørelse, det er helt uforståelig for meg, at noen tar ut barna for å gjøre noe annet.

Og hadde det blitt slik at gudstjenesten ikke ble noe av, av hensyn til de ikketroende, ja da hadde jeg blitt ordentlig lei meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at alle egentlig feirer en hedensk jul! Det er jo åpenbart at de fleste feirer den kristne julen.

Jeg har bare sagt at julen ikke er opprinnelig en kristen tradisjon, og at det opprinnelig var en midtvinterfest som kirken "kuppa" og fylte med eget innhold.

Slik er det enten man i dagvelger å feire den kristent eller ei.

Det var noe nytt for meg gitt, trodde vi feiret jul for fordi jesus ble født jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Selvfølgelig sender jeg dem dit, det er jo en grunn til at vi feirer jul.

Jeg lurer litt på de som ikke er religiøse,hvorfor feirer dere egentlig jul ?

Julegudstjenesten er noe av det viktigste for meg i jula, og håper virkelig ungene får med seg litt av julebudskapet også, og ikke glemmer hvorfor vi egentlig feirer jul.

Og jeg synest synd på dem som ikke kan få være med p.g.a foreldrenes avgjørelse, det er helt uforståelig for meg, at noen tar ut barna for å gjøre noe annet.

Og hadde det blitt slik at gudstjenesten ikke ble noe av, av hensyn til de ikketroende, ja da hadde jeg blitt ordentlig lei meg.

men hva om man la gudstjenesten på kvelden av hensyn til de som ikke er kristne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spekepølse

''ja la oss:) Vi gjør det enkelt - så slipper vi å forstå andre:)''

Nå har jeg lest hele denne tråden, og du fremstår slett ikke som en som prøver å forstå andre. Ikke i et eneste svar gir du inntrykk av å ville forstå noen av de som syns det er fint at skolen tar en frivillig tur til kirken før jul. Men du vil gjerne at andre skal forstå deg, eller egentlig at de skal være enig med deg.

jeg vil bare at andre skal forstå at det kan være prolematisk med en gudstjeneste i skoletiden.

jeg forstår veldig godt de som er for denne ordningen, det jeg IKKE forstå er hvorfor de ikke ønsker å vise hensyn til det er problematisk for, og heller legge gudstjenesten utefor skoletiden og skape en samlende avsllutning.

Det jeg ikke forstår er hvorfor de setter sine egne behov over en ordning som er samlende for alle elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Det må du nesten bare prøve å tenke deg fram til selv.

Jeg tenker at dette dreier seg om fordommer, og at du tror at jeg ikke kan spøke på en vennlig måte bare fordi jeg uenig med noen. Men slik er det nå en gang ikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har ingen tilknytning til kirken og jeg mener at min barn ikke har noe å gjøre der i en gudtjeneste. De kan gjerne gå i en kirke for å lære om denne religionen, men ikke for å ha juleavslutning. Vi tilhører ikke denne troen/tradisjonen og ønsker ike å bli prakket på en gudstjeneste, eller avspist med en vanlig skoletime på selve skoleavslutningsdagen. Det er en kortversjon av min personlige begrunnelse.

Jeg synes det er en bedre løsning at de som vil kan gå på en skolegudtjeneste utenfor skoletiden. det er en mer samlende ordning, som viser respekt for alle livssyn - også de kristne, som kan gå i kirken, men ETTER skoletid. ingen taper på det.

Men _gjør_ det noe om dette skjer i skoletiden? Jeg vet ikke om du la merke til at jeg fortalte om min barndom i USA der jeg og mine søsken var med i ritualet rundt det amerikanske flagget hver morgen på skolen? Veldig merkelig opplevelse, men en måte å være deltagende i noe som majoriteten rundt oss syntes var naturlig. Den eneste konsekvensen var at vi fikk innblikk i noe vi ikke var en del av ellers.

Kristne blir ofte kaldt for tangsynte, men jammen synes jeg spekepølser kan være det også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Men _gjør_ det noe om dette skjer i skoletiden? Jeg vet ikke om du la merke til at jeg fortalte om min barndom i USA der jeg og mine søsken var med i ritualet rundt det amerikanske flagget hver morgen på skolen? Veldig merkelig opplevelse, men en måte å være deltagende i noe som majoriteten rundt oss syntes var naturlig. Den eneste konsekvensen var at vi fikk innblikk i noe vi ikke var en del av ellers.

Kristne blir ofte kaldt for tangsynte, men jammen synes jeg spekepølser kan være det også....

ja, det gjør noe at det skjer i skoletiden. En åpenbar grunn som har vært nevnt flere ganger er at det ekskluderer en rekke elever fra å delta på deler av skoleavslutningen.

Jeg synes for min del at det er stor forskjell på å delta i en flaggsermoni og i en gudstjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det gjør noe at det skjer i skoletiden. En åpenbar grunn som har vært nevnt flere ganger er at det ekskluderer en rekke elever fra å delta på deler av skoleavslutningen.

Jeg synes for min del at det er stor forskjell på å delta i en flaggsermoni og i en gudstjeneste.

Ville egentlig ikke blande meg inn her, men dette ble FOR drøyt: vil du heller la barna dine delta på et slags "Hyll deg, Amerika"-opplegg en å delta på en julegudstjeneste??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Ville egentlig ikke blande meg inn her, men dette ble FOR drøyt: vil du heller la barna dine delta på et slags "Hyll deg, Amerika"-opplegg en å delta på en julegudstjeneste??

Haha, nei på ingen måte, og det er ikke en relevant problemstilling heller, men det er FORSKJELL på en flaggsermoni og en gudstjeneste.

Jeg vet ikke nok om denne sermonien til å uttale meg, men den vil selvfølgelig ha et lignende problematisk aspekt om man nevner gud i hyllesten.

men dette har lite med saken å gjøre:) Det er ikke en reell problemstilling for min del - det er derimot skolegudstjenesten.

Men la oss si det sånn - om man i norsk skole skulle hylle flagget og nasjonen og gud hver morgen, så ville jeg oppmuntret til revolusjon:) Jeg synes også at man nekter andre flagg enn de norske i enkelte 17maitog i norge er en meget tvilsom praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest b&u arbeider

vi har ingen tilknytning til kirken og jeg mener at min barn ikke har noe å gjøre der i en gudtjeneste. De kan gjerne gå i en kirke for å lære om denne religionen, men ikke for å ha juleavslutning. Vi tilhører ikke denne troen/tradisjonen og ønsker ike å bli prakket på en gudstjeneste, eller avspist med en vanlig skoletime på selve skoleavslutningsdagen. Det er en kortversjon av min personlige begrunnelse.

Jeg synes det er en bedre løsning at de som vil kan gå på en skolegudtjeneste utenfor skoletiden. det er en mer samlende ordning, som viser respekt for alle livssyn - også de kristne, som kan gå i kirken, men ETTER skoletid. ingen taper på det.

Er det sånn at du må nekte barna dine å bli med sine medelever på skolegudstjenesten?

Da vil jeg si at det er du som er ekskluderende.

Hvorfor kan de ikke bare få bli med nå så får de heller bestemme selv når de vokser til?

Hvorfor feirer dere jul?

Synger dere de norske julesangene som glade jul,julekveldsvisa osv...

Venter dere på at julen ringes inn på julekvelden?

Jeg tenker sånn at hvorfor må dere ha julekvelden samtidig som oss "andre"? Dere kan jo like godt ta det en helt annen dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Er det sånn at du må nekte barna dine å bli med sine medelever på skolegudstjenesten?

Da vil jeg si at det er du som er ekskluderende.

Hvorfor kan de ikke bare få bli med nå så får de heller bestemme selv når de vokser til?

Hvorfor feirer dere jul?

Synger dere de norske julesangene som glade jul,julekveldsvisa osv...

Venter dere på at julen ringes inn på julekvelden?

Jeg tenker sånn at hvorfor må dere ha julekvelden samtidig som oss "andre"? Dere kan jo like godt ta det en helt annen dag!

"Er det sånn at du må nekte barna dine å bli med sine medelever på skolegudstjenesten? Da vil jeg si at det er du som er ekskluderende."

Dette er et argument jeg hører mye av. Det du sier et at jeg må tilpasse meg flertallets mening slik at ikke mitt barn skal bli ekskludert. Dette er en vanvittig påstand et et samfunn som norge som skal være inkluderende.

Ikke mye vits med inkludering, om alle bare må tilpasse seg og bli som andre.

"Hvorfor feirer dere jul? Synger dere de norske julesangene som glade jul,julekveldsvisa osv..."

Ja, men denne disusjonen har vi flere steder i denne diskusjonen. Jula er ikke oppfunnet av kristne, det fins flere grunner til å feire jul enn å feire jesu fødsel.

"Venter dere på at julen ringes inn på julekvelden? Jeg tenker sånn at hvorfor må dere ha julekvelden samtidig som oss "andre"? Dere kan jo like godt ta det en helt annen dag!"

Vi venter ikke på at julen skal ringes inn. Vi har jul samtidig som "de kristne" fordi det er da julen er:) Men vi kunne jo tatt det den 21/22, når solen snur. Men ser ingen grunn til å være så kategorisk, ettersom julen i dag lever sitt eget liv og ikke er betinget av en kristen tro...

– b&u arbeider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest b&u arbeider

"Er det sånn at du må nekte barna dine å bli med sine medelever på skolegudstjenesten? Da vil jeg si at det er du som er ekskluderende."

Dette er et argument jeg hører mye av. Det du sier et at jeg må tilpasse meg flertallets mening slik at ikke mitt barn skal bli ekskludert. Dette er en vanvittig påstand et et samfunn som norge som skal være inkluderende.

Ikke mye vits med inkludering, om alle bare må tilpasse seg og bli som andre.

"Hvorfor feirer dere jul? Synger dere de norske julesangene som glade jul,julekveldsvisa osv..."

Ja, men denne disusjonen har vi flere steder i denne diskusjonen. Jula er ikke oppfunnet av kristne, det fins flere grunner til å feire jul enn å feire jesu fødsel.

"Venter dere på at julen ringes inn på julekvelden? Jeg tenker sånn at hvorfor må dere ha julekvelden samtidig som oss "andre"? Dere kan jo like godt ta det en helt annen dag!"

Vi venter ikke på at julen skal ringes inn. Vi har jul samtidig som "de kristne" fordi det er da julen er:) Men vi kunne jo tatt det den 21/22, når solen snur. Men ser ingen grunn til å være så kategorisk, ettersom julen i dag lever sitt eget liv og ikke er betinget av en kristen tro...

– b&u arbeider

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kalles jul:)

likestilling for livssyn er liksetilling for livssyn, samme hva du sier.

Likestilling for livssyn er IKKE å fremheve ett av livssynene og ha dette som utgangspunkt for en juleavslutning.

Du/dere sier ikke at det ikke ER likestilling for livssyn, dere sier at det ikke bør være likestilling for livssyn. Det er trist.

Je ghar enda ikke fått noe svar på hvorfor dette ikke kan leggges utenfor skoletiden for å slippe å ekskludere enkelte elever. Det eneste jeg har fått er argumenter som sier at det ikke er ekskluderende og at man får tilpasse seg eller holde seg utenfor...

Det er faktisk et kjipt verdisyn, som vitner om mangledene forståelse for andres måte å tenke på. En fremheving av flertallet, som i mange tilfeller fører til mye vondt i verden,

Det er ganske så interessant at du leser svarene dine slik, for jeg leser nemlig noe annet. Og hvis du ikke har funnet svar på hvorfor det KAN legges til skoletiden, så må du lese hele tråden igjen. Jeg fant svaret flere ganger, jeg.

Du påberoper deg en toleranse og en tolkning av begrepet likestilling som slettes ikke alle kjenner igjen, men samtidig tråkker du på oss som ikke mener det samme som deg. Vel-vel...

God jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette dreier seg om fordommer, og at du tror at jeg ikke kan spøke på en vennlig måte bare fordi jeg uenig med noen. Men slik er det nå en gang ikke:)

Du tillegger meg noen riktig hyggelige egenskaper, du, tusen takk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har barna skolegudstjeneste i påsken.

Min mening er at så lenge Norge har en statsreligion - kristendommen - så er det greit at statlige instanser (som skolen er) formidler det denne religionen står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...