Gå til innhold

Skolegudstjeneste


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

Hvis man studerer gammel egyptisk historie og religion, så kan man se bakgrunnen for vår egen julefeiring.

Solguden Horus var født av en jomfru (gudinnen Isis) den 25 desember. Hans fødsel kom samtidig med stjerne i øst, og tre vise menn kom for å feire ham. Horus hadde 12 disipler og han reiste rundt og utførte mirakler og helet syke.

Disse egenskapene deler han med Jesus, og hvis man undersøker andre kulturers gudeskikkelser vil man se at disse karakteristikaene gjelder for mange guder.

Dionysis fra Hellas, Mithra fra Persia og Krishna fra Inda har deler alle den samme historien: Nemlig - de er alle født den 24/25 desember, de er født av en jomfru, da har 12 følgesvenner, de utfører mirakler og de kalles "sønn av lyset", "sannheten", "Lammet". Alle deler også den egenskapen at de ble ofret og var død i tre dager før de gjenoppsto fra de døde.

Høres det kjent ut?

Årsaken til at alle disse ulike gudene, innkludert vår egen Jesus, har så lik historie er som følger: Jesus (og de andre gudene jeg fortalte om) er egentlig en mytisk representasjon for astrologiske fenomener.

De gamle kulturene dyrket himmelen, stjernene og hadde stor kunnskap om solens gang gjennom året. Stjernen i øst er Sirius, den klareste stjernen på himmelen, som på den 24 desember står på rekke med de tre klareste stjernene i Orions Belte. Disse tre stjernene kalles for "de tre konger!". De tre konger sammen med Sirius peker mot stedet for soloppgang den 25 desember, årets mørkeste dag.

Så altså - De tre konger følger den østlige stjerne for å vise hvor solen skal fødes på årets mørkeste dag. Solen står opp i stjernetegnet "Jomfruen" og er årsaken til at alle disse gudene "er født av en jomfru".

Alle disse gudene (Horus, Jesus, Krishnah, Mithra, Dionysis) hadde en annen ting til felles - nemlig at de ble korsfestet og var døde i tre dager før de gjenoppsto. Årsaken til dette er også astrologisk. Mot vintersolhverv så ble dagene kortere og kortere, og dette hadde stor betydning for folk som levde av jorden. Fra den 22 til 25 desember så står solen stille på sitt aller laveste ved stjernen Syd-korset (Crux). Først den 25 des begynner solen og stige på himmelen igjen, og bevege seg mot lysere dager.

Så slik ble myten skapt at solen hang på et kors i tre dager før den gjenoppsto den 25 desember.

Jesus er en mytologisk figur som er mye eldre enn kristendommen. Jesus er en billedlig fremstilling av en gammel solgud som menneksene har dyrket i tusenvis av år.

I vår kultur er alle de samme symbolene tilstede - stjernen, fødsel av en konge, fering av at solen snur osv. Det som er så trist er at nesten ingen kjenner til bakgrunnen for våre egen religion og kultur - og få kjenner historien bak historien. Jeg syntes at det er helt utrolig at folk fortsetter å tro at det fantes et menneske som hette Jesus og som levde for 2000 år siden, når man får vite litt mer om den mytologiske bakgrunnen. Vår religion er ikke noe annet enn en eldgammel egyptisk solkultus som har blitt forvrengt og personliggjort av kirken gjennom århundrene.

Her har du noen linker, så kan du lære mer og dømme selv.

http://hubpages.com/hub/Jesus-and-the-Astrological-Zodiac

http://www.alisonmoroney.com/egypt/frameset_jc.html

http://www.theosophy-nw.org/theosnw/world/christ/xt-preb2.htm

Ja teosofien er i levende live blant enkelte i dag og ser jeg. Dette er jo også en tro. Fint at folk er fri til å tro på det de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 428
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • morsan

    39

  • Sofline

    27

  • Helmi

    8

Mest aktive i denne tråden

''Man har altså full anledning til å observere uten å måtte delta i noen relegiøse handlinger.''

Dette får meg til å huske et kirkebesøk da jeg var cirka 19-20 år: En venninne og jeg hadde vært på helgetur langt hjemmefra, og skulle kjøre den lange veien hjem på søndagen. Vi har kledt oss komfortabelt for en lang tur i bil.

På veien kjører vi forbi en flott kirke, og så begynner vi å snakke om at det hadde vært artig å se den innvendig, vi ser på klokka og konstaterer at mest sannsynlig er søndagsgudstjenesten over hvert øyeblikk.

Så vi stopper bilen og sniker oss inn bakerst og venter på bakerste benk til gudstjenesten er over, og så titter vi oss rundt i kirka mens menigheten går ut.

Men gjett om vi får hakaslepp da vi på vei ut oppdager at der står presten og tar alle gudstjenestedeltagere i hånden!! Og vi som var der i slappe olabukser og t-skjorter! *ha ha*

Vi prøvde å late som ingenting, men presten stanset oss med et stort glis, ristet lankene våre lenge og vel og takket for oppmøtet og lurte på hvor vi kom fra, ettersom han ikke kjente oss igjen fra tidligere søndager. *pinlig*

Vi lirte av oss noen høflighetsfraser og våget ihvertfall ikke si at vi bare var der for selve byggets skyld! ;-)

''Men gjett om vi får hakaslepp da vi på vei ut oppdager at der står presten og tar alle gudstjenestedeltagere i hånden!! Og vi som var der i slappe olabukser og t-skjorter! *ha ha*

Vi prøvde å late som ingenting, men presten stanset oss med et stort glis, ristet lankene våre lenge og vel og takket for oppmøtet og lurte på hvor vi kom fra, ettersom han ikke kjente oss igjen fra tidligere søndager. *pinlig*

Vi lirte av oss noen høflighetsfraser og våget ihvertfall ikke si at vi bare var der for selve byggets skyld! ;-)''

Dette avnsittet ditt sier veldig mye om din oppfatning av kristendom og kirkebygg ;-) Ikke sett likhetstegn mellom disse oppfatningene og det å være en troende kristen.

Som troende kristen går jeg aldri på en oppstyltet gudstjeneste i en bygning med spir... Jeg går som regel alltid med ola-bukser, og jeg skal love deg at presten i nærmiljøet her aldri har sett meg satt en fot inn i kirkebygningen. Han hadde sikkert rista labbene mine lenge og vel om han hadde fått sjansen også...

Det jeg mener å si er at det finnes vanvittig mange stereotypiske oppfatninger av hva en kristen er og hva kristendom er. Når alt kommer til stykke så handler det om én ting: Hvem sier DU at Jesus Kristus er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er rett. Norge er jo et kristent land, og jeg liker at vi praktiserer dette. Naa er jeg selv kristen da, er pinsevenn.

For barna er Gudstjenester og kristendoms undervisning veldig viktig, synes jeg. Da kan de selv, naar de blir eldre, ta et standpunkt paa om de vil tro paa dette, eller ikke, selv om foreldrene ikke tror.

Og saa er det jo pga. Jesus at vi feirer jul ogsaa:-) Selv om dette blir mer sett paa som en koselig tradisjon,(?) enn en kristelig feiring...

Hei Angela, har du funnet deg noen pinsemenighet i Spania eller? Kunne vært interessant å vite ;-) Spania er jo ellers et tradisjonsbundet katolsk land, men det er dukket opp mange evangeliske menigheter der og etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nemlg, og de ville vel egentlig ikke ønsket å sende sine barn dit heller.

Da er det jo bare å la være. Synes det er virkelig synd at så mange skoler velger å droppe skolegudstjenesten - uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så er det nå en gang slik at majoriteten i dette landet feirer jul og den julen som feires har sitt utgangspunkt i Kristi fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Hei Angela, har du funnet deg noen pinsemenighet i Spania eller? Kunne vært interessant å vite ;-) Spania er jo ellers et tradisjonsbundet katolsk land, men det er dukket opp mange evangeliske menigheter der og etterhvert...

Nei desverre... Her jeg bor finnes det ikke slike menigheter, bortsett fra en baptistmenighet som jeg skal besoke en dag:-)

Men jeg tror det finnes en pinsemenighet i Valencia, saa jeg vil gjerne dra dit aa se. Maa bare faa sette av en dag forst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Ja teosofien er i levende live blant enkelte i dag og ser jeg. Dette er jo også en tro. Fint at folk er fri til å tro på det de vil...

Ja, det er klart at jeg er enig i at folk er fri til å tro på hva de vil.

Men bare så det er sagt - mitt innlegg har ingenting med teosofien å gjøre.

Jeg ville bare gi litt informasjon om bakgrunnen for vår kristne kulturarv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen kristen formålsparagraf i skolen lenger. Norge ble nettopp dømt i menneskerettsdomstolen for å ha et KRL-opplegg som bryter med menneskerettighetene ...

Fra høsten av skal kristendommen ikke har mer plass i undervisningen enn andre religioner:) men skolegudstjenesten lever visst sitt eget (u)hellige liv....

Vi har da fortsatt vår kristne formålsparagraf. Den forsvinner nok ikke over natta og det synest jeg er helt greitt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan aldri tenke meg at det var noe alternativt opplegg til julegudstjeneste da jeg gikk på grunnskolen!

Vi hadde jo til og med konfirmantundervisning i skoletiden, og jeg kan ikke huske at de 2% som ikke skulle konfirmeres hadde noe annet opplegg - tror de bare fikk fritime!!

På småskoletrinnet puuegt vi til og med salmevers som vi resiterte høyt i kor for læreren! ;-)

Vi pugget både salmevers og hele gudstjenesteliturgien inkludert trosbekjennelse, fadervår, syndsbekjennelse. Når jeg er i kirken i dag, må jeg nesten kjempe mot for å ikke snakke med av gammel vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei desverre... Her jeg bor finnes det ikke slike menigheter, bortsett fra en baptistmenighet som jeg skal besoke en dag:-)

Men jeg tror det finnes en pinsemenighet i Valencia, saa jeg vil gjerne dra dit aa se. Maa bare faa sette av en dag forst!

Ja hvis det er langt for deg å reise helt til Valencia vil jeg nok anbefale deg å sjekke ut Baptistmenigheten! Fint om du finner andre som er på samme alder som deg da! Hadde vært spennende å høre om, så gi gjerne et lite pip på meldinger e.l.når du har vært der!? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pugget både salmevers og hele gudstjenesteliturgien inkludert trosbekjennelse, fadervår, syndsbekjennelse. Når jeg er i kirken i dag, må jeg nesten kjempe mot for å ikke snakke med av gammel vane.

He,he, hjernevasken har gjort underverker skjønner du ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pugget både salmevers og hele gudstjenesteliturgien inkludert trosbekjennelse, fadervår, syndsbekjennelse. Når jeg er i kirken i dag, må jeg nesten kjempe mot for å ikke snakke med av gammel vane.

Ja, he he, jeg husker vi også lærte alt det der.

Først så lærte vi Fader Vår i gammel variant, med "helliget vorde ditt navn" og senere måtte vi lære dne nye varianten (som kanskje er byttet ut igjen nå??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men gjett om vi får hakaslepp da vi på vei ut oppdager at der står presten og tar alle gudstjenestedeltagere i hånden!! Og vi som var der i slappe olabukser og t-skjorter! *ha ha*

Vi prøvde å late som ingenting, men presten stanset oss med et stort glis, ristet lankene våre lenge og vel og takket for oppmøtet og lurte på hvor vi kom fra, ettersom han ikke kjente oss igjen fra tidligere søndager. *pinlig*

Vi lirte av oss noen høflighetsfraser og våget ihvertfall ikke si at vi bare var der for selve byggets skyld! ;-)''

Dette avnsittet ditt sier veldig mye om din oppfatning av kristendom og kirkebygg ;-) Ikke sett likhetstegn mellom disse oppfatningene og det å være en troende kristen.

Som troende kristen går jeg aldri på en oppstyltet gudstjeneste i en bygning med spir... Jeg går som regel alltid med ola-bukser, og jeg skal love deg at presten i nærmiljøet her aldri har sett meg satt en fot inn i kirkebygningen. Han hadde sikkert rista labbene mine lenge og vel om han hadde fått sjansen også...

Det jeg mener å si er at det finnes vanvittig mange stereotypiske oppfatninger av hva en kristen er og hva kristendom er. Når alt kommer til stykke så handler det om én ting: Hvem sier DU at Jesus Kristus er.

''Dette avnsittet ditt sier veldig mye om din oppfatning av kristendom og kirkebygg ;-)''

???

Snakk om å overfortolke en historie! ;-)

Alt dette dreide seg om at vi trodde vi bare kunne snike oss til en titt mens de andre var på vei ut og så forsvinne ubemerket ut - vi hadde ikke regnet med å bli "tatt på fersken" av presten i slaskete klær! ;-)

Det har absolutt ingenting med mitt generelle syn på kirkebygninger eller kirstendom å gjøre - bare at vi der og da i den alderen og de antrekkene syntes dette var pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er agnostiker, barnet mitt er ikke døpt og jeg er ikke medlem i statskirka.

Men jeg ser ikke problemet med julegudstjenesten. Jeg hadde rett og slett bare spurt barnet mitt om han ville gå, skolebarn er gamle nok til å velge slikt selv.

Så kan man selvfølgelig gjøre dette til en kjepphest. Forlange at slikt legges utenfor skoletiden, for eksempel. Eller droppes fullstendig. Men all den tid det er et alternativ for elevene som ikke vil gå (eller som foreldrene ikke vil skal gå, det er vel heller det...), så snakker vi fremdeles om religionsfrihet. Jeg orker virkelig ikke hisse meg opp over det.

Det er stort sett lite sosialt press rundt religion i Norge. Om noe, så går det vel heller andre veien. Jeg husker en homofil mann som sa: "Det er verre for meg å stå fram som kristen enn som homofil."

Si mer! Si mer!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

javisst var det det pielill. Det er snakk om fortrengning av fester man ikke ønsket. Erstatte folks etablerte fester med et nytt innhold.Utspekulert og trist.

Tja, det kommer vel an på hva de gjorde på de festene da. Og hvor frivillig det var å bytte innhold.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker sikkert sånn, men det er ikke alle som gjør det.

Skal vi ikke få feire jul nå fordi vi mener at jesus er en relativt uvesentlig skikkelse som vi ikke ønsker å hedre som guds sønn?

Har man lov til å tenke at vi feirer ikke jesus fødsel, men jul handler like mye om solsnu og mørketid og derfor feirer vi det slik?

Du må feire jul av akkurat den begrunnelsen du ønsker. Det har ikke jeg noe med.

Men kan du ikke la være å fortelle meg at jeg bedriver en hedensk tradisjon om jeg feirer Krustusmesse.

Det er bare ikke sant at julefeiringen slik vi fikk den overlevert fra våre foreldre og besteforeldre er en hedensk tradisjon, samme hvordan den begynte. Der var en høytid spekket med referanser til bibelske hendelser og kristen tro i alle små og store ting vi gjorde. Det hadde ingen ting med noen gamle guder å gjøre.

Om du vil gå tilbake til gamle hedenske skikker, så er jo det ditt valg. Men ikke kom å fortell meg at det er det vi egentlig gjør alle sammen.

Håper jo du dropper menneskeofringene og alle de andre bestialske ritualene som fulgte med den gamle norønske troen.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Ja hvis det er langt for deg å reise helt til Valencia vil jeg nok anbefale deg å sjekke ut Baptistmenigheten! Fint om du finner andre som er på samme alder som deg da! Hadde vært spennende å høre om, så gi gjerne et lite pip på meldinger e.l.når du har vært der!? :)

Ja, det skal jeg gjore:-) Jeg synes gudstjenester i kirka er fine òg, kjenner Gudsnaervaeret, selv om jeg ikke forstaar saa mye:-)

"Vaya con Dios" var vel ett av de forste ordene jeg laerte meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kommer vel an på hva de gjorde på de festene da. Og hvor frivillig det var å bytte innhold.

;-)

mvh

Apropos frivilligheten: har du lest Snorres kongesagaer? ;-)

Det var ikke bare snakk om mild misjonering, nei! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

''De fleste bare gidder ikke å melde seg ut.''

Men dem om det da! Det er vel ikke noe hverken du eller jeg har noe med? Det må jo være opp til den enkelte å skulle argumentere med hvorfor de er medlem av statskirka!

poenget er ikke at jeg vil at de skal melde seg ut, dem om det!

poenget er at en stor del folk er likegyldige og melder seg ikke ut selv om de er aldri så mye ikke-religiøs eller imot kirken. Tallene lyver kan du si. At 90% er medlem sier ganske lite så lenge det ikke er resultat av en praksis hvor man melder seg INN i kirka, men hvor de fleste faktisk er automatisk innmeldt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Du må feire jul av akkurat den begrunnelsen du ønsker. Det har ikke jeg noe med.

Men kan du ikke la være å fortelle meg at jeg bedriver en hedensk tradisjon om jeg feirer Krustusmesse.

Det er bare ikke sant at julefeiringen slik vi fikk den overlevert fra våre foreldre og besteforeldre er en hedensk tradisjon, samme hvordan den begynte. Der var en høytid spekket med referanser til bibelske hendelser og kristen tro i alle små og store ting vi gjorde. Det hadde ingen ting med noen gamle guder å gjøre.

Om du vil gå tilbake til gamle hedenske skikker, så er jo det ditt valg. Men ikke kom å fortell meg at det er det vi egentlig gjør alle sammen.

Håper jo du dropper menneskeofringene og alle de andre bestialske ritualene som fulgte med den gamle norønske troen.

;-)

mvh

Jeg har aldri sagt at alle egentlig feirer en hedensk jul! Det er jo åpenbart at de fleste feirer den kristne julen.

Jeg har bare sagt at julen ikke er opprinnelig en kristen tradisjon, og at det opprinnelig var en midtvinterfest som kirken "kuppa" og fylte med eget innhold.

Slik er det enten man i dagvelger å feire den kristent eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men det handler om likestilling for religioner i skolen. Ingen skal fremheves fremfor andre. Det gjør manfor å skape et ikke-.diskriminerende og inkluderende samfunn hvor ikke barna læres opp til at noe er bedre enn annet PÅ SKOLEN. Foreldre må derimot gjøre hva de vil her.

Jeg synes faktisk at et overveldende flertall må få lov til å tilgodesees med mer oppmerksomhet på en tusenår lang tradisjon enn mindretallet.

Resultatet av den "nøytrale", verdiløse skolen vil være at stadig flere hjem mangler et verdifellesskap med skolen og dermed vil ønske noe annet enn en offentlig skole til sine barn.

Et kristen tilsnitt på julemarkeringene i skolen gir et verdifellesskap med mer enn 90% av befolkningen. Hvorfor skal så mange fratas så mye fordi noen få er uttilpasse med at barna deres skal gjøre noe annerledes enn de andre en dag eller to i året.

Så lenge ingen tvinges, synes jeg virkelig ikke at det er noe galt i å favorisere det som kulturen vår i stor grad er tuftet på.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...