Gå til innhold

Skolegudstjeneste


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

Jeg har franske venner som ikke er spesielt religiøse, men de går gjerne i kirken til høytidene likevel. De undrer seg fælt på hvor religiøse vi nordmenn må være, som har så mange kirkelige fridager *S*.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 428
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • morsan

    39

  • Sofline

    27

  • Helmi

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Spekepølse

haha ja godt poeng. Synes man egentlig kunne gjøre litt som i enkelte stater i usa, kalle det for "midtvintersferie" og lignende. Så har man fridager "man kan gjøre som man vil med". Ikke at jeg ikke vil ha religion i det offentlige, men da blir ikke like mye press på folk med "julegudstjenester" osv, for det er jo bare "midtvintersferie".

Og heller ha et slikt tilbud jeg forelo i en anne post her, at man kan velge siste dagen før ferien å gå i kirken etter skoleslutt.

Så kan ingen si at vi avskaffer fridager og ingen si at vi påtvinger noen religion :-)

jeg synes man bør se at helligdagene i stor grad har løsrevet seg fra sitt religiøse innhold, og at man uten prinsipielle problemer kan beholde fridagene selv om man ikke er religiøs eller man ikke har et spesielt religiøst land. Dette fordi det er tradisjoner som en gang har hatt religiøst innhold, men som ikke lenger (for de fleste) har det.

Gudstjenesten er også en slik tradisjon, men forskjellen på

en feriedag og en gudstjeneste er at gudtjenesten fremdeles er av religiøs karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi lirte av oss noen høflighetsfraser og våget ihvertfall ikke si at vi bare var der for selve byggets skyld! ;-)''

Og hadde dere turt å hinte litt om det, hadde dere kanskje fått en super omvisning med historiske detaljer og hele pakka.

;-)

mvh

Ja, ikke sant? :-)

Ung&dum, ass!;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Var ikke noe livssynsfag på min skole i "min tid", nei! ;-)

Det var heller ingen som snakket om andre alternative former for feiring av viktige begivenheter i livet heller - noen av de voksne hadde kanskje fått med seg at man i byene praktiserte borgerlig konfirmasjon, men det begrepet fantes ikke i mitt vokabular, nei. ;-)

Mne 4-5 år senere, da lillesøsteren til en venn var i konfirmasjonsalder, hadde det ihvertfall kommet et spedt tilbud om borgerlig konf. Jeg husker vennen min fortalte at lillesøsteren hadde lyst til å ha borgerlig konf, men ombestemte seg fordi det bare var 2 påmeldte eller noe slikt (hun + en venninne), og ingen av dem turte å skille seg ut fra mengden. ;-)

så bra at det er bedre tider nå:) Og la oss håpe at fler og fler tør å skille seg ut fra mengden og ikke føler at de blir tilgodesett med dårligere tilbud pga sin tro:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fint om du forteller i deltalh hva forskjellen er! Jeg har ikke sitert, jeg har bare gjengitt:)

Men selv om du ikke siterer bør du vel gjengi det riktig?

Du skrev at det sto at gudstjenesten ikke burde legges til semesteravslutning. Det betyr slik jeg leser det at det ikke skal være på siste dag før jul (eller påske, eller sommerferie). I linken sto det at gudstjenesten ikke bør gis karakter av semesteravslutning. Slik jeg tolker dette betyr det at det er helt greit at det legges til siste dag før jul (eller påske, eller sommerferie), men at det er ikke er selve gudstjenesten som skal _være_ semesteravslutningen. Var det tydelig nok eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Men selv om du ikke siterer bør du vel gjengi det riktig?

Du skrev at det sto at gudstjenesten ikke burde legges til semesteravslutning. Det betyr slik jeg leser det at det ikke skal være på siste dag før jul (eller påske, eller sommerferie). I linken sto det at gudstjenesten ikke bør gis karakter av semesteravslutning. Slik jeg tolker dette betyr det at det er helt greit at det legges til siste dag før jul (eller påske, eller sommerferie), men at det er ikke er selve gudstjenesten som skal _være_ semesteravslutningen. Var det tydelig nok eller?

skjønner hva du mener ja, jeg skulle nok gjengitt det bedre.

Men man kommer ikke utenom at det er en del av avslutningen selv om det bare er EN DEL av den ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men selv om du ikke siterer bør du vel gjengi det riktig?

Du skrev at det sto at gudstjenesten ikke burde legges til semesteravslutning. Det betyr slik jeg leser det at det ikke skal være på siste dag før jul (eller påske, eller sommerferie). I linken sto det at gudstjenesten ikke bør gis karakter av semesteravslutning. Slik jeg tolker dette betyr det at det er helt greit at det legges til siste dag før jul (eller påske, eller sommerferie), men at det er ikke er selve gudstjenesten som skal _være_ semesteravslutningen. Var det tydelig nok eller?

Enig med deg, det var en forskjell, og den burde være tydelig nok selv før din detaljerte forklaring :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra at det er bedre tider nå:) Og la oss håpe at fler og fler tør å skille seg ut fra mengden og ikke føler at de blir tilgodesett med dårligere tilbud pga sin tro:)

Ja, helt enig!

Og ikke minst fordi det bredere tilbudet nå for tiden også gjør at både 'konfirmanten' og foreldrene er klar over at det finnes et alternativ, og at de kanskje stopper opp og tenker hva som er det riktige valget.

Jeg kommer verken fra en spesiell kristen familie eller et spesielt kristent sted. Men det var voldsomt med tradisjoner knyttet til dette med konfirmasjon. Det var ingen som stilte noe spørsmål ved om man skulle gjøre det eller ikke.

Men på den annen side var det heller ingen i familien som fokuserte på det religiøse aspektet - det var tradisjonen og familiefesten som var det essensielle.

Mange år i forveien snakket man om det. Foreldrene mine reserverte plass på serveringssted flere år i forveien, moren min startet 'automatisk' med å bestille/sy bunad etc etc.

Det var ingen som spurte meg om jeg egentlig ville konfirmere meg i kirken - ei heller jeg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, klart jeg kan dokumentere det:

http://www.skepticsannotatedbible.com/index.htm'>http://www.skepticsannotatedbible.com/index.htm

her finner du slike utdrag fra alle religiøse bøker, også bibelen. På engelsk.

http://www.bibelguiden.com/18aars_aldersgrense.php

Denne er på norsk.

http://www.nobeliefs.com/DarkBible/DarkBibleContents.htm

Enda en slik side.

Skulle bare kjapt innom forumet og se om noen hadde svart på et annet innlegg jeg skrev idag, så har ikke tid å"grave fram" noen gode sitat. Men de ER der. Jeg fikk samme spørsmålet fra en kristen jeg kjenner (Som driver med kraftig misjonering og tar ikke et hint at jeg ikke føler religion er noe jeg trenger..) og han sjekket da i sin bibel. Så de finnes, har også selv sjekket i en bibel.

I følge denne Internettsida: http://www.skepticsannotatedbible.com

La meg oppklare noen av de sitatene de bruker der:

''Deuteronomy 13:6-10

If thy brother, the son of thy mother, or thy son, or thy daughter, or the wife of thy bosom, or thy friend, which is as thine own soul, entice thee secretly, saying, Let us go and serve other gods, which thou hast not known, thou, nor thy fathers; Namely, of the gods of the people which are round about you, nigh unto thee, or far off from thee, from the one end of the earth even unto the other end of the earth; Thou shalt not consent unto him, nor hearken unto him; neither shall thine eye pity him, neither shalt thou spare, neither shalt thou conceal him: But thou shalt surely kill him; thine hand shall be first upon him to put him to death, and afterwards the hand of all the people. And thou shalt stone him with stones, that he die.''

Det her handler om straffen for dem som lokker andre til frafall. Når man ser på alternativet til å følge Isralittenes Gud i GT, og den fortapelsen som skal finne sted for de ikke-troende, er dette en advarsel til ikke å lokke andre med seg til frafall. det står IKKE her at om du tilhører en annen religion skal du drepes!!... Det værste som kunne skje Isralesfolket var hvis Herren deres Gud vendte seg bort fra dem, og det gjorde han hvis de vendte seg bort fra ham først. derfor denne kraftige påminnelsen.

''2 Chronicles 15:13

Whosoever would not seek the LORD God of Israel should be put to death, whether small or great, whether man or woman.''

Dette handler om noe Kong Asa uttalte på et tidspunkt etter at han hadde ryddet unna avgudsbildene som befant seg blant Isralittene. Det står ingenting om at han lot isralittene drepe eller andre heller for den saks skyld fordi de hadde valgt å lage seg avgudsbilder, men det står at hvis folket gikk bort fra pakten som ble laget blant Isralesfolket og prøvde å dra andre med seg, ja da skulle de straffes ved dreping. Igjen, det er aspektet ved det å vende seg bort fra Gud og prøve å dra andre med seg.

Husk, det er viktig å huske på at på denne tiden kriget "alle" med hverandre, derfor var det å ta liv, drepe, krige, vinne i krig osv.et hot og vanlig tema! Forsøk å se om du kan finne utsagn fra Jesus som støtter at andre skal "drepes" fordi de velger en annen religion!

''Mark 16:1

He that believeth and is baptized shall be saved; but he that believeth not shall be damned.''

Dette er et helt unødvendig sitat å ta med i denne sammeheng, for det handler om fortapelsen som kommer etter døden, ikke "å bli drept fordi man tilhører en annen religion..."

Det er en vanlig feil å gjøre, det å ta ting ut av sin sammenheng for å bevise noe. Jeg har ikke egentlig motbevist de anklagene du retter mot bibelen jeg heller, men jeg har i det minste forsøkt å sette det inn i en litt større sammenheng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, de er jo blant annet oppfordret av departementet å ikke ha skolegudtjenester i skoletiden, selv om det ikke er noen lov mot det .. Noen gir jamt faen i det, og er rimelig ignorante til hvorfor dette er et problem. "de har jo ikke vondt av å gå i kirka", vet du:)

Jeg kan ikke se at det er noe problem når de som ikke ønsker å gå i kirken får et annet tilbud på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg tror nesten dette er den lengste tråden jeg noen gang har sett på dol!

Mine unger blir sendt i kirken, jeg synes det er helt uproblematisk.

Jeg ville ikke sendt dem i moskeen, pga forskjellsbehandling av kvinner, menn, gutter og jenter som, så vidt jeg vet, skjer der. Men jeg ville sendt dem i en synagoge, i buddhist-tempel osv hvis det hadde vært noe sånt i skole-regi i forbindelse med slike høytider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men....er dette virkelig et stort problem? Gjør det noe om alle barn av alle slags foreldre tilbringer en 1/2-1 time i kirken? Hva slags skade tar de av det? Er det noe galt i å få innblikk i hva den kristne julen dreier seg om? Hvorfor er du så bekymret for dette? Hva kan skje som er så ille?

Et par kristne julesanger, juleevangeliet, en prest... kan vel knapt kalles brudd på menneskerettigheter.

Tilsvarende historie fra min barndom: gikk på skolen i USA, deltok hver morgen i ritualet rundt det amerikanske flagget. Det fallt aldri mine foreldre inn å kreve fritak fra dette, men det var en naturlig del av den amerikanske kulturen og en del av vår skoledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså; verdiene er gode mener jeg. Jeg prøver å se på helheten.

Hvorfor skal vi glemme vårt og ta til oss andres religion og det den fører med seg?

Jeg tror nok ikke at de som regner seg som agnostikere har tenkt å la seg påvirke av andre religioner heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså; verdiene er gode mener jeg. Jeg prøver å se på helheten.

Hvorfor skal vi glemme vårt og ta til oss andres religion og det den fører med seg?

Alle religioner har gode verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) for å ikke fremheve en sannhet må man nødvendigvis sidestille de ulike livssynene og ikke ta utgangspunkt i flertallets ide om sannheten. Kanskje finnes det en sannhet, kanskje finnes det ingen sannhet, men det er ikke spørsmålet er ikke viktig her - poenget er at ulike religioner har ulike versjoner av sannheten og ulike måter å praktisere "sannhetens" konsekvenser på.

2) KRistendommen har fremdeles ikke copyright på verdiene de står for. De kristne bør innse at disse verdier (og flere til) lever sitt eget liv uten å være befestet i en tro på gud og jesus som hans sønn og som døde for våre synder.

3) barna vurderer likegodt uten å få en sannhet i mer fokus enn andre sannheter.

4) Det handler ikke om å frata mine barn retten til å gå i kirken.

MEN i tillegg til en rekke andre faktorer - en del ting med kirkens budskap og måten det formidles på, spesielt til barn, finner jeg så forkastelig at jeg ikke ønsker at mine barn skal overvære det.

''MEN i tillegg til en rekke andre faktorer - en del ting med kirkens budskap og måten det formidles på, spesielt til barn, finner jeg så forkastelig at jeg ikke ønsker at mine barn skal overvære det.''

Bare lurer på hva du tror vil skje med dine barn dersom de overværer en gudstjeneste? At de blir grepet og ført inn i evig tro?

Og - hva med alle andre grusomheter i samfunnet, hvordan klarer du å skjerme dem mot disse? Jeg mener, det er jo endel forferdelige ting som skjer og som man ikke bør utsette barn for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Men....er dette virkelig et stort problem? Gjør det noe om alle barn av alle slags foreldre tilbringer en 1/2-1 time i kirken? Hva slags skade tar de av det? Er det noe galt i å få innblikk i hva den kristne julen dreier seg om? Hvorfor er du så bekymret for dette? Hva kan skje som er så ille?

Et par kristne julesanger, juleevangeliet, en prest... kan vel knapt kalles brudd på menneskerettigheter.

Tilsvarende historie fra min barndom: gikk på skolen i USA, deltok hver morgen i ritualet rundt det amerikanske flagget. Det fallt aldri mine foreldre inn å kreve fritak fra dette, men det var en naturlig del av den amerikanske kulturen og en del av vår skoledag.

kanskje mest et problem i så måte fordi en juleavslutningsdag bør være samlende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

''MEN i tillegg til en rekke andre faktorer - en del ting med kirkens budskap og måten det formidles på, spesielt til barn, finner jeg så forkastelig at jeg ikke ønsker at mine barn skal overvære det.''

Bare lurer på hva du tror vil skje med dine barn dersom de overværer en gudstjeneste? At de blir grepet og ført inn i evig tro?

Og - hva med alle andre grusomheter i samfunnet, hvordan klarer du å skjerme dem mot disse? Jeg mener, det er jo endel forferdelige ting som skjer og som man ikke bør utsette barn for...

Ingenting galt skjer om jeg sender barna i kirka en gang, men det er MYE bedre å ikke sende dem dit. Tar man avstand fra et budskap så tar man avstand. Så enkelt er det. Er det vanskelig å forstå, så prøv å la være:)

Det handler ikke om å skjerme barna fra verdens grusomheter! Vi har ikke noe med kriken å gjøre, derfor har ikke barna noe der å gjøre, med mindre det er en del av en kunnskapsfag i skolen, og ikke en religionsutøvende tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting galt skjer om jeg sender barna i kirka en gang, men det er MYE bedre å ikke sende dem dit. Tar man avstand fra et budskap så tar man avstand. Så enkelt er det. Er det vanskelig å forstå, så prøv å la være:)

Det handler ikke om å skjerme barna fra verdens grusomheter! Vi har ikke noe med kriken å gjøre, derfor har ikke barna noe der å gjøre, med mindre det er en del av en kunnskapsfag i skolen, og ikke en religionsutøvende tradisjon.

Ja-ja. Ikke rart det er ufred rundt omkring, når prinsipper skal ris så inni gampræva hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Ja-ja. Ikke rart det er ufred rundt omkring, når prinsipper skal ris så inni gampræva hele tiden.

Synes du det er vanskelig å forstå?

Jeg tror heller det blir "krig i verden" (...) fordi mange ikke har evner til å forstå andres synspunkter og innstillinger ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...