Gå til innhold

Skolegudstjeneste


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

Gjest Spekepølse

Så lenge dere feirer jul har dere noe med kirken å gjøre. Skal du feire vintersolhverv som du har nevt før her blir du nødt til å legge feiringen noen dager tidligere.

Nei det er jeg ikke det så:)

Det blir jo litt som å si til dere kristne at dere ikke skal spise mye i julen, fordi det er fråtseri og det er en dødssynd. I tillegg er det etegildet som julen har blitt for de fleste en direkte nedarving fra vikingene og hedensk jól:)

Og ikke kan dere feire jul i jula heller, for det var ikke da jesus ble født. Og sist men ikke minst: dere kan ikke engang kalle det jul (som var den hedenske navnet på vintersolvervsfesten), dere må kalle det kristusmesse:)

Men det synes jeg er for tåpelig å si:)

Som at jeg må godta at mye av julen har kristen opprinnelse (fx julenissen), så må nok de kristne godta at en god det av det de forbinder med sin kristne jul både er hedensk nedarving, og folkloristiskiske tilskudd som har lite med kristus å gjøre, samt en del adopterte skikker fra andre kulturer, fester.

Julen er en blanding, og det er en tradisjonell fest, som ikke har sterkere tilknyning til kristus enn til andre ting fra vår tradisjon og kulturhistorie.

enkelt og greit: man kan med god samvittighet feire jul når det er jul, selv om man tar avstand fra det kristne budskapet og ikke tror at jesus var guds sønn- og selv om man ikke går i kirka:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 428
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • morsan

    39

  • Sofline

    27

  • Helmi

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Spekepølse

Høres absolutt ikke ut som et skrekkscenario:-)

Man må selvsagt ta hensyn til hva tiden tillater, samt også økonomi/utstyr, men jeg synes faktisk at skolens gymnastikk helst bør være mest mulig 'allidrett'.

Hvorfor skal man tilgodese fotballspillerne med masse fotball i gymtimene, når disse fotballelskerne kanskje går på trening 3 g i uka, spiller fotball i hvert friminutt samt på kvelden? :;-)

Men min anti-fotball-kjeppehest kan jeg heller ri i en annen tråd en annen gang;-)

Jeg synes fotballavsporingen kan sammenlignes med kristendomsfordelene i skolen, faktisk.

Selv synes jeg også at når man først har utdannede gymlærere, så bør man snaske seg til å gi barna et variert tilbud av fysisk fostring. Ikke minst bør man også sørge for aktiviteter som ikke er så konkurransepreget.

En god blanding av ulike sporter, både konkuransepregede og de sombare er for lekens skyld, både lagidrett og individuelle grener. Det hadde vært bra!

Som med skolegudstjenesten: likestilling for sporter, fortball kan de spille ETTER skoletid.

(ikke faen om jeg hadde send ungene på kamp til brann stadion i regi av skolen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Hvorfor er det verre å dra i kriken i jula enn andre dager? Hva er galt med at barna lærer litt om bakgrunnen til en av de viktigste tradisjonene til nordmenn (julen)?

Det er ikke noe galt, men det er galt at barna skal delta på en gudtjeneste i skoletiden.

At noen (de som ikke ønsker å være der av ulike grunner) skal ekskluderes.

Om man legger den etter skoletid, får alle det de som de vil (ha).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

"Ingen tro" er også en tro. Det finnes ingen nøytralitet.

Jeg synes det er like avsindig å skulle likestille alle religioner i norsk skole som å skulle likestille norsk og kinesisk geografi. Det er faktisk noe som er mer relevant enn andre ting.

Jeg synes også at flertallet på ove 90% om vi tar med protestantiske frikirker, må få lov til å beholde noen av sine kristne tradisjoner selv om enkelte ikke har lyst å delta. Det blir fullstendig kunstig om skolen skal formidle juletradisjoner uten å ta med det mest sentrale ved tradisjonen slik den har vært i ca 1000 år, nemlig Kristi fødsel. Det blir som alkoholfri sprit.

mvh

Hvor sentral tror du egentlig kristus er i de tusen hjem?

Julen er i ferd med å avkristnes enten du liker det eller ei, og det er den fordi julen har like mye i seg av andre tradisjonelle og folkloristiske elementer som det har av jesus. Disse lever videre sterkere enn jesus.

Og mange av de som viderefører jesus gjør det til og med uten å egentlig være personlig kristen. De personlige kristne blir det mindre og mindre av.

Det er ikke som å likestille norsk og kinesisk geografi, fordi vi lærer om religioner som fins i Norge, som i større og større grad blir et flerkulturelt samfunn, som igjen krever stor grad av kunnskap, forståelse og likestilling for å kunne eksistere problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

''Dessuten så er det mitt inntrykk at skolegudstjenestene handler mer om mellommenneskelige relasjoner enn om kristendom, og det trenger de fleste å tenke gjennom.''

Også mitt inntrykk.

Handler mer om mellommenneskelige forhold enn om kristendom?

Disse forholdene er jo en del av det kristne budskapet, så man må vel kunne si at det går for det samme. poenget er at disse tingene serveres i en kristen ramme - det er en kristen gudstjeneste, et kristent rituale, en kristen sermoni, men historier fra bibelen, som er de kristnes hellige bok, og ikke minst: med de kristnes hellige mann Jesus som utgangspunkt for måten disse mellommenneskelige forholdene omtales på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Men kan du nevne et land hvor man har en form for feiring på denne tiden av året som ikke har noe med julen å gjøre? Julen var ikke en kristen høytid opprinnelig, men den er det nå.

julen er rimelig sekulær i de fleste land i dag.

På sparket kan jeg ikke nevne noen land, men kan sikert finne det om du gir meg tid. Som sagt alle kulturer har en markering av mintviter og solverv. At den kriste julen har bredt om seg med den kristne/vestlige imperialismen, gjør at dette kanskje er den mest utbredte festen. Det har jeg ikke noe å si på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes fotballavsporingen kan sammenlignes med kristendomsfordelene i skolen, faktisk.

Selv synes jeg også at når man først har utdannede gymlærere, så bør man snaske seg til å gi barna et variert tilbud av fysisk fostring. Ikke minst bør man også sørge for aktiviteter som ikke er så konkurransepreget.

En god blanding av ulike sporter, både konkuransepregede og de sombare er for lekens skyld, både lagidrett og individuelle grener. Det hadde vært bra!

Som med skolegudstjenesten: likestilling for sporter, fortball kan de spille ETTER skoletid.

(ikke faen om jeg hadde send ungene på kamp til brann stadion i regi av skolen!)

''En god blanding av ulike sporter, både konkuransepregede og de sombare er for lekens skyld, både lagidrett og individuelle grener. Det hadde vært bra!''

helt enig!

''(ikke faen om jeg hadde send ungene på kamp til brann stadion i regi av skolen!)''

LOL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Riktignok, men svært mange av de verdiene som nordmenn ser på som selvfølger i dag ble tvangsinnført med kristendommen.''

Hvilke er de?

For eksempel at mennesker ikke kan eies av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det ikke? De fleste kulturer har en midtvintersfest. At den ikke feires like stort i alle land, er en annen sak. Det er de færreste land som feirer nasjonaldagen sin like stort som nordmenn, men de har allikevel en nasjonaldag.

''Gjør det ikke? De fleste kulturer har en midtvintersfest.''

Hvilke ikke-kristne kulturer har det? Jeg tviler på at man for eksempel i Sør-Amerika hadde feiret jul uten kristendommen. De fleste menensker bor steder hvor forskjellen mellom hvor lenge sola er oppe vinter og sommer ikke er så stor. Hvorfor skulle de feire jul uten kristendommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er det svært mange som tar det som en selvfølge at de er her pga kristendommen?

Det er forøvrig en del tvilsomme verdier som holdes i hevd av kristendommen også:) Som vi nok ikke hadde hatt uten den. Pietismens lever godt innbakt i norske mennesker i dag. Man skal ikke tro man er noe:)

og SYNDEN! huff. for et begredelig menneskesyn er det ikke at vi alle er syndere, inntill vi tar imot gud..

"Man skal ikke tro man er noe" har ikke noe med kristendommen å gjøre, eller en annen religion for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jeg ikke det så:)

Det blir jo litt som å si til dere kristne at dere ikke skal spise mye i julen, fordi det er fråtseri og det er en dødssynd. I tillegg er det etegildet som julen har blitt for de fleste en direkte nedarving fra vikingene og hedensk jól:)

Og ikke kan dere feire jul i jula heller, for det var ikke da jesus ble født. Og sist men ikke minst: dere kan ikke engang kalle det jul (som var den hedenske navnet på vintersolvervsfesten), dere må kalle det kristusmesse:)

Men det synes jeg er for tåpelig å si:)

Som at jeg må godta at mye av julen har kristen opprinnelse (fx julenissen), så må nok de kristne godta at en god det av det de forbinder med sin kristne jul både er hedensk nedarving, og folkloristiskiske tilskudd som har lite med kristus å gjøre, samt en del adopterte skikker fra andre kulturer, fester.

Julen er en blanding, og det er en tradisjonell fest, som ikke har sterkere tilknyning til kristus enn til andre ting fra vår tradisjon og kulturhistorie.

enkelt og greit: man kan med god samvittighet feire jul når det er jul, selv om man tar avstand fra det kristne budskapet og ikke tror at jesus var guds sønn- og selv om man ikke går i kirka:)

Hvem har sagt at jeg er kristen?

Jeg vil bare frem til at dagens julefeiring har vi på grunn av kristendommen. Jeg er fullt klar over at tidspunkt osv. kommer fra før-kristen tid, men som så mange andre har sagt i denne tråden, så hadde dagens julefeiring ikke sett ut som den gjør hvis det ikke var for kristendommens innførelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på "Grumpy old ladies at Christmas" i går, og der var det flere jødiske damer som likevel 'feiret' jul, fordi det var så vanlig i samfunnet ellers. Så de hadde juletre og pakker og kalkun på Christmas Day (dette var i England).

Det tviler jeg ikke på. Jeg kjenner også muslimer som feirer en slags jul med juletre og gaver for at barna ikke skal føle seg utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt, men det er galt at barna skal delta på en gudtjeneste i skoletiden.

At noen (de som ikke ønsker å være der av ulike grunner) skal ekskluderes.

Om man legger den etter skoletid, får alle det de som de vil (ha).

Hvorfor ekskluderes de som ikke vil være med? Skulle man kuttet ut alle skolens aktiviteter fordi noen få ikke ville/kunne være med måtte man kuttet ut det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Handler mer om mellommenneskelige forhold enn om kristendom?

Disse forholdene er jo en del av det kristne budskapet, så man må vel kunne si at det går for det samme. poenget er at disse tingene serveres i en kristen ramme - det er en kristen gudstjeneste, et kristent rituale, en kristen sermoni, men historier fra bibelen, som er de kristnes hellige bok, og ikke minst: med de kristnes hellige mann Jesus som utgangspunkt for måten disse mellommenneskelige forholdene omtales på.

Og hva er galt med det? Jeg har svært vanskelig for å tro at noen kan bli hjernevasket av en gudstjeneste i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja teosofien er i levende live blant enkelte i dag og ser jeg. Dette er jo også en tro. Fint at folk er fri til å tro på det de vil...

Fint at du sa det jeg tenkte på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi hatt skolegudstjeneste i en av de største bykirkene i byen vår. Oppmøtet er frivillig (vgs), og kirka var helt full, og det er vel plass til ihvertfal 400 stk.der. Gudstjenesten var kl.14, og elevene hadde ikke timer først, de møtte rett i kirka. Dette er helt klart et svært populært arrangement som både lærere og elever setter stoor pris på. Deilig følekse å ta juleferie etter å ha sunget Deilig er jorden firstemt sammen med 400 ungdommer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fotballavsporingen kan sammenlignes med kristendomsfordelene i skolen, faktisk.

Selv synes jeg også at når man først har utdannede gymlærere, så bør man snaske seg til å gi barna et variert tilbud av fysisk fostring. Ikke minst bør man også sørge for aktiviteter som ikke er så konkurransepreget.

En god blanding av ulike sporter, både konkuransepregede og de sombare er for lekens skyld, både lagidrett og individuelle grener. Det hadde vært bra!

Som med skolegudstjenesten: likestilling for sporter, fortball kan de spille ETTER skoletid.

(ikke faen om jeg hadde send ungene på kamp til brann stadion i regi av skolen!)

Det er faktisk ikke uvanlig at en skoletime kan avlyses til fordel for at klassen ser en fotballkamp eller skiskytterstafetten e.l.isteden!... Hva med alle de ungene som ikke liker fotball eller skiskyting? De får kanskje ankledning til å sitte og gjøre noe annet, men dette er vel veldig diskriminerende av de som enten ikke liker sport eller som kanskje liker en annen type sport! Skulle dette blitt ulovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

''Gjør det ikke? De fleste kulturer har en midtvintersfest.''

Hvilke ikke-kristne kulturer har det? Jeg tviler på at man for eksempel i Sør-Amerika hadde feiret jul uten kristendommen. De fleste menensker bor steder hvor forskjellen mellom hvor lenge sola er oppe vinter og sommer ikke er så stor. Hvorfor skulle de feire jul uten kristendommen?

Det tviles på at de ville feiret jul i søramerika uten kristendommen... Det kan sikkert stemme at de ikke hadde feiret JUL (i betydning kristiusmesse, for de har vel aldri feilet nordeurpeisk Jol i søramerika...), men det er stor sannsynlighet for at de ville feiret en solvervsfest på denne tiden om ikke de kristne hadde omvendt dem, slik vi også ville gjort i Norge om vi ikke hadde blitt kristnet.

Vintersolverv er forsåvidt veldig sentral i mayakaldenderen, som jo har sitt opphav i søramerika. Blant annet er det da den nye tidsepoken skal begynne i 2012.

Det er ikke hvor lenge det er lyst og mørkt det kommer an på. Vintersolverv er mye er enn mørketid - astronomisk sett. De fleste kulturer opp gjennom tidene har hatt et nært forhold til slike datoer - uavhengig av om de kaller det sommersolverv, vintersolverv, midtvinter eller hva det måtte være). Fester har ofte blitt lagt til slike atronomisk/ årstidsmessig spesielle datoer. Også feiringen av gudene, fordi disse gjerne er knyttet til naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

"Man skal ikke tro man er noe" har ikke noe med kristendommen å gjøre, eller en annen religion for den saks skyld.

Nei du kan jo like å tro det:) Jantene hadde det fra et sted vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...