Gå til innhold

Skolegudstjeneste


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

Gjest Spekepølse

Og hva er galt med det? Jeg har svært vanskelig for å tro at noen kan bli hjernevasket av en gudstjeneste i året.

Hva er galt i det? Skjønner ikke hva det du spør om har med saken å gjøre her.

Det jeg sa om mellommenneskelige forhold og kristendommen var et svar til noen som mente at gudstjenesten handler MER om menneskelige forhold enn om kristendom - noe jeg forsøkte å vise at ikke stemmer. Så lenge disse forholdene omtales på kristne premisser, så handler det like mye om kristendommen.

Om det er galt eller ikke at det er slik må være opp til enhver å bedømme selv, og har ikke noe med det vi snakket om akkurat her å gjøre. Men: selv om du ikke synes at det er noe galt i at mellommenneskeligehet serveres på kristne premisser, så kan andre være mer skeptiske til dette. Noen av oss foretrekker å holde hellige menn og bøker og gud utenfor moral, etikk og livssyn. Andre igjen har ANDRE hellige menn og hellige bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 428
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • morsan

    39

  • Sofline

    27

  • Helmi

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Spekepølse

Det er faktisk ikke uvanlig at en skoletime kan avlyses til fordel for at klassen ser en fotballkamp eller skiskytterstafetten e.l.isteden!... Hva med alle de ungene som ikke liker fotball eller skiskyting? De får kanskje ankledning til å sitte og gjøre noe annet, men dette er vel veldig diskriminerende av de som enten ikke liker sport eller som kanskje liker en annen type sport! Skulle dette blitt ulovlig?

Husker jeg hatet skistaffetter og andre ol-ting:) Men det var fint å få fri fra timen.

Jeg synes skolen er et sted for å lære, og tror fri til å se kamper og slikt handler mer om at absolutt skal se det på direkten selv:)

Men det er en viss forskjell mellom sport og religion. Det blir liksom ikke samme nivå av diskriminering:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Hvem har sagt at jeg er kristen?

Jeg vil bare frem til at dagens julefeiring har vi på grunn av kristendommen. Jeg er fullt klar over at tidspunkt osv. kommer fra før-kristen tid, men som så mange andre har sagt i denne tråden, så hadde dagens julefeiring ikke sett ut som den gjør hvis det ikke var for kristendommens innførelse.

Ok, trekker tilbake "dere" kristne.

Ellers føler jeg at vi går i sirkel her.

Julen hadde ikke vært det samme uten veldig mange ikke-kristelige faktorer heller.

Som sagt det er en blanding, og din uttalelse om at "feirer du jul så har du med kirken å gjøre" er helt på viddene.

Julen er folkets tradisjon, og det er DET som har gjort den til det den er i dag, Kirken har aldri eid julen, selv om de velger å gjøre den til en av sine store høytider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Det tviler jeg ikke på. Jeg kjenner også muslimer som feirer en slags jul med juletre og gaver for at barna ikke skal føle seg utenfor.

Du snakker om det som om det er noe galt og rart med det...

Dette skjer jo nettopp fordi julen er en rimelig sekulær tradisjon her i norge, og man kan velge å adoptere den med eller uten kristus.

Tror ikke det handler så fryktelig mye om at barna ikke skal føle seg utenfor, men om at det er en koselig tradisjon, som hører til i det landet de bor i?

Muslimene har nå dessuten jesus som profet, så de kan vel lett feire MED jesus også? Kanskje ikke christ the saviour, akkurat, men:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Hvorfor ekskluderes de som ikke vil være med? Skulle man kuttet ut alle skolens aktiviteter fordi noen få ikke ville/kunne være med måtte man kuttet ut det meste.

Jeg ser at du ikke helt har skjønt poenget, og ønsker ikke helt å gå tilbake til dette stadiet i diskusjonen.

Du er en av de som avskriver at det er et problem, og det må du bare gjøre:)

Men du skal vite at det finnes ganske mange som skjønner hvorfor det er et problem, og hvorfor det er annerledes med religiøs aktivitet og andre skoletimer.

God jul:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg ser at du ikke helt har skjønt poenget, og ønsker ikke helt å gå tilbake til dette stadiet i diskusjonen.

Du er en av de som avskriver at det er et problem, og det må du bare gjøre:)

Men du skal vite at det finnes ganske mange som skjønner hvorfor det er et problem, og hvorfor det er annerledes med religiøs aktivitet og andre skoletimer.

God jul:)

Det hadde vært fint om du kommenterte siste del av innlegget mitt også, sofline,:

Om man legger den etter skoletid, får alle det de som de vil (ha).

Det er nemlig akkruat dette jeg aller mest savner svar på i denne debatten, hvorfor kan vi ikke bare gjøre det slik, så kan vi ha en juleavslutning som samler alle, eventuelt sørge for en praksis i skolen hvor ingen religioner får fordeler fremfor de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tviles på at de ville feiret jul i søramerika uten kristendommen... Det kan sikkert stemme at de ikke hadde feiret JUL (i betydning kristiusmesse, for de har vel aldri feilet nordeurpeisk Jol i søramerika...), men det er stor sannsynlighet for at de ville feiret en solvervsfest på denne tiden om ikke de kristne hadde omvendt dem, slik vi også ville gjort i Norge om vi ikke hadde blitt kristnet.

Vintersolverv er forsåvidt veldig sentral i mayakaldenderen, som jo har sitt opphav i søramerika. Blant annet er det da den nye tidsepoken skal begynne i 2012.

Det er ikke hvor lenge det er lyst og mørkt det kommer an på. Vintersolverv er mye er enn mørketid - astronomisk sett. De fleste kulturer opp gjennom tidene har hatt et nært forhold til slike datoer - uavhengig av om de kaller det sommersolverv, vintersolverv, midtvinter eller hva det måtte være). Fester har ofte blitt lagt til slike atronomisk/ årstidsmessig spesielle datoer. Også feiringen av gudene, fordi disse gjerne er knyttet til naturen.

Jeg har tilbragt en del tid i Sør-Amerika, og det var ingen av de "innfødte" jeg støtte på der som hadde noen form for solfest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om det som om det er noe galt og rart med det...

Dette skjer jo nettopp fordi julen er en rimelig sekulær tradisjon her i norge, og man kan velge å adoptere den med eller uten kristus.

Tror ikke det handler så fryktelig mye om at barna ikke skal føle seg utenfor, men om at det er en koselig tradisjon, som hører til i det landet de bor i?

Muslimene har nå dessuten jesus som profet, så de kan vel lett feire MED jesus også? Kanskje ikke christ the saviour, akkurat, men:)

''Tror ikke det handler så fryktelig mye om at barna ikke skal føle seg utenfor, men om at det er en koselig tradisjon, som hører til i det landet de bor i?''

Ikke hos dem jeg kjenner i hvert fall. Julefeiringen ble det slutt på da barna ble store og gav uttrykk for at de ikke syntes om å feire jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg har tilbragt en del tid i Sør-Amerika, og det var ingen av de "innfødte" jeg støtte på der som hadde noen form for solfest.

ok. Men hva så egentlig?

You are missing the point here...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du ikke helt har skjønt poenget, og ønsker ikke helt å gå tilbake til dette stadiet i diskusjonen.

Du er en av de som avskriver at det er et problem, og det må du bare gjøre:)

Men du skal vite at det finnes ganske mange som skjønner hvorfor det er et problem, og hvorfor det er annerledes med religiøs aktivitet og andre skoletimer.

God jul:)

Du må gjerne komme med en forklaring på hvorfor det er et problem.

De skolene jeg kjenner til har skolegudstjeneste som noe frivillig siste dag før juleferien. De som ikke skal delta kan få fri. Juleavslutningen foregår på skolen for eksempel dagen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Du må gjerne komme med en forklaring på hvorfor det er et problem.

De skolene jeg kjenner til har skolegudstjeneste som noe frivillig siste dag før juleferien. De som ikke skal delta kan få fri. Juleavslutningen foregår på skolen for eksempel dagen før.

det høres ut som en fin skole, dessverre er ikke alle slik.

Når det gjelder spørsmålet ditt, tror heller du skal lese tråden og se om du ikke finner et svar. Jeg har sagt det mange nok ganger de siste dagene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er galt i det? Skjønner ikke hva det du spør om har med saken å gjøre her.

Det jeg sa om mellommenneskelige forhold og kristendommen var et svar til noen som mente at gudstjenesten handler MER om menneskelige forhold enn om kristendom - noe jeg forsøkte å vise at ikke stemmer. Så lenge disse forholdene omtales på kristne premisser, så handler det like mye om kristendommen.

Om det er galt eller ikke at det er slik må være opp til enhver å bedømme selv, og har ikke noe med det vi snakket om akkurat her å gjøre. Men: selv om du ikke synes at det er noe galt i at mellommenneskeligehet serveres på kristne premisser, så kan andre være mer skeptiske til dette. Noen av oss foretrekker å holde hellige menn og bøker og gud utenfor moral, etikk og livssyn. Andre igjen har ANDRE hellige menn og hellige bøker.

Jeg har vel ikke påstått at en gudstjeneste i kirken ikke har noe med kristendommen å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det høres ut som en fin skole, dessverre er ikke alle slik.

Når det gjelder spørsmålet ditt, tror heller du skal lese tråden og se om du ikke finner et svar. Jeg har sagt det mange nok ganger de siste dagene:)

Du må gjerne gjenta det, for nå har jeg lest hele tråden og jeg forstår fortsatt ikke hvorfor julegudstjeneste er så fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Du påstår at julefeiringen hadde alle folk hatt kristendom eller ikke.

Nei, det påstår jeg ikke.

jeg påstår at det finnes midtvintersfester/solvervsfester som ikke er kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Du må gjerne gjenta det, for nå har jeg lest hele tråden og jeg forstår fortsatt ikke hvorfor julegudstjeneste er så fælt.

vet du hva? Jeg tror du klarer deg fint uten, for i så fall er du lite observant, eventuelt er det ikke mulig å nå inn til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg har vel ikke påstått at en gudstjeneste i kirken ikke har noe med kristendommen å gjøre?

nei, det var ikke du som påsto det, du bare kom inn i tråden og bidro med et spørsmål om hva som var halt med det... Sov godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du hva? Jeg tror du klarer deg fint uten, for i så fall er du lite observant, eventuelt er det ikke mulig å nå inn til deg.

Jeg kan jo si det samme om deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg kan jo si det samme om deg.

javisst kan du det.

hør, du har en skole som harløst problemet. HVa somer problematisk er blitt nevnt MANGE ganger i tråden. Er det ikke nok, så glem det.

I motsetning til samtlige andre smådiskusjoner jeg har hatt med folk i denne tråden, gir ikke disse jeg har med deg meg noe som helst. Det virker ikke som du henger helt med i det du sier og det som sies til deg. Baklager, jeg har ikke noe mer å si om det skal være på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...