Gå til innhold

Skolegudstjeneste


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

Gjest Spekepølse

Hva er likestilling?

Kristendommen har historisk og kulturelt en helt annen stilling i det norske samfunn enn noen andre religioner. Jeg ser ingen grunn til å utslette dette bare fordi ikke alle deler denne troen.

Ingen skal tvinges til noe. Men jeg kan ikke helt forstå mindretallets trang til å frarøve flertallet muligheten til å utøve sin tro og tradisjon. Dere får ikke lov å gjøre noe jeg ikke vil være med på!

Skal vi ha likestilling innen idrett også. Alle typer idrett skal gis like vilkår og i like mengder i skolen. Hvis barna må spille fotball i gymmen må de også ha bryting, karate, bordtennis og bueskyting. For hvorfor skal noe være bedre enn det andre. Gymundervisningen må være idrettsgrennøytral!

Det er alltid en pris for å tilhøre et mindretall. Det vil alltid være noe man ikke føler seg helt innkludert i. Men så lenge det ikke utøves tvang, utfrysning eller mobbing, har man ikke stort å klage på.

Vi du ha en religionsfri skole, får du starte din egen privatskole. Akkurat som katolikkene må skape sine egne skoler om de vil ha noe som ivaretar akkurat deres livssyn best mulig.

mvh

Likestilling for religioner og livssyn i skolen er ikke det samme som at de kristne skal utslette sin tro, eller at de ikke skal få utøve religionen. Men kanskje i vårt moderne og flerkulturelle samfunn så kan disse tingene holdes utenfor skolen slik at det er mulig å gi barna våreet mer inkluderende grunnlag?

Hvorfor må de kristne på død og liv ha denne aktiviteten i skolen? jeg synes det er vanskelig å få gode argumenter for hvorfor man ikke kan vise dette lille hensynet.

Jeg vil ikke ha en religionsfri skole, jeg vil ha en ikke-religiøs skole, hvor religioner likestilles i et kunnskapsfag og forskynning og religiøs utøvelse holdes utenfor, og barna kan møte de ulike religionene i teori og praksis PÅ LIK LINJE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 428
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • morsan

    39

  • Sofline

    27

  • Helmi

    8

Mest aktive i denne tråden

''Skal vi ha likestilling innen idrett også. Alle typer idrett skal gis like vilkår og i like mengder i skolen. Hvis barna må spille fotball i gymmen må de også ha bryting, karate, bordtennis og bueskyting. For hvorfor skal noe være bedre enn det andre. Gymundervisningen må være idrettsgrennøytral!''

Åja!! Det hadde vært noe det! Tenk å få slippe fotballstyranniet!! *drømmesegbort*

Men til gjengjeld måtte du drive med fekting, bryting, bowling, blijard, bordtennis, turn, sportsgymnastikk, hocky, skøyter, langrenn, alpint, svømming, stup, karate, hådball, basket, volleyball, sandvolley med dertil tilhørende tanga, tennis, sykling, klatring, scatebord, amerikansk fotball, baseball, ridning, seiling, skyting, golf, osv. osv. Og selvfølgelig litt fotball ville det bli.

Likt for alle og likestilling!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg var overrasket fordi det innbar at barna deres på skolen ville få høre at Jesus er Herre, at Han er Guds sønn og verdens frelser. De ville også være til stedet under kristen bønn.

Alt dette hadde jeg trodd var ganske uspiselig for muslimer, men for enkelte altså ikke like uspiselig som en sekkularisert skole.

Jo, jeg var faktisk overrasket.

mvh

kanskje fordi de vet at de ber til den samme guden? Gud og Allah er jo den samme uansett. Dessuten er jo Jesus profet hos muslimene også. Det er vel bedre for dem enn den grusomme ateistiske offentlige skolen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

''Skal vi ha likestilling innen idrett også. Alle typer idrett skal gis like vilkår og i like mengder i skolen. Hvis barna må spille fotball i gymmen må de også ha bryting, karate, bordtennis og bueskyting. For hvorfor skal noe være bedre enn det andre. Gymundervisningen må være idrettsgrennøytral!''

Åja!! Det hadde vært noe det! Tenk å få slippe fotballstyranniet!! *drømmesegbort*

Jeg mener det finnes en regel om at barn ikke skal begynne på bestemte idretter før de når en viss alder. Men tror ikke dette følges helt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en kristen skole, og vi har en del muslimer. En av dem sa til meg her en dag: "Det er bare du og jeg som kjenner Gud vet du, xxx!" :)

Kult!

;-)

Hvordan synes du balansegangen mellom utøvelse av tro og respekt for dem som ikke deler den går. Nå er det ulik grad av forkynnelse og utøvelse av tro på ulike kristne skoler. Mitt eksempel referer vel til en av skolene som fort kunne endt på Trond Giskes svarteliste.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Ja da ville vi fått dette omtale skillet mellom KRL-faget og den kristne formålsparagrafen i skolen! Det er nemlig sistnevnte som er årsaken til slike markeringer som en julegudstjeneste. Ikke KRL-faget! :)

Du kan jo late som det er en forskjell. Det er formålsparagrafen som har skapt KRLfaget som norge har fått en dom for. Pga den er det diskriminerende.

Skolene er anbefalt å styre unna gudstjeneste i skoletiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men til gjengjeld måtte du drive med fekting, bryting, bowling, blijard, bordtennis, turn, sportsgymnastikk, hocky, skøyter, langrenn, alpint, svømming, stup, karate, hådball, basket, volleyball, sandvolley med dertil tilhørende tanga, tennis, sykling, klatring, scatebord, amerikansk fotball, baseball, ridning, seiling, skyting, golf, osv. osv. Og selvfølgelig litt fotball ville det bli.

Likt for alle og likestilling!

;-)

mvh

Høres absolutt ikke ut som et skrekkscenario:-)

Man må selvsagt ta hensyn til hva tiden tillater, samt også økonomi/utstyr, men jeg synes faktisk at skolens gymnastikk helst bør være mest mulig 'allidrett'.

Hvorfor skal man tilgodese fotballspillerne med masse fotball i gymtimene, når disse fotballelskerne kanskje går på trening 3 g i uka, spiller fotball i hvert friminutt samt på kvelden? :;-)

Men min anti-fotball-kjeppehest kan jeg heller ri i en annen tråd en annen gang;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

''Personlig synes jeg at troende kristne IKKE bør undervise i KRL. Klart deres tro vil smitte over på elevene, og de vil få problemer med å forholde seg objektiv til de ulike religionene!''

Og alle andre vil være nøytrale? F.eks. budister, hinduister, ateister, muslimer og agnostikere?

Hva er forresten en nøytral framstilling av livssyn? Bare ved å hevde at det finnes noe nøytralt, har man allerede fremmet et livssyn?

Jeg håper din fordomsfullhet mot troende kristne ikke skinner gjennom når du underviser KRL. Min erfaring er at de som har en tro ofte er de som er flinkest til å respektere andres. De har som regel bred erfaring med hva det vil si å ikke bli respektert.

mvh

Religionskunnskap skal formidles som kunnskap og ikke som noe annet. Følger man det bør det gå braTror også de religiøse kan klare dette. Men lærebøkene må jo også være mer "nøytrale" . Til høsten skal de bare endre på opplegget i KRL (eller RLE) men ikke lærebøkene.. det er ille.

Å være nøytral er ikke å fremheve et livssyn, DET er å dra det for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Hvis barna selv skal ta et reelt valg av ståsted når det gjelder religion, så kan ikke skolene bare arrangere skoleturer til kirka. Da må de også arrangere turer til synagoger og moskeer ved spesielle anledninger. Da kan man snakke om ren opplysning, men ved at man bare velger kirka, så blir dette sannsynligvis forkynnende, regner jeg med - og slik skal det jo ikke være i den norske skolen i dag.

nemlig bokorm... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg er så enig med deg laban. Makan til hysteri for en kort gudsteneste i kirka.... Jula vil vi ha men hold julebudskapet laaangt unna.

Vi har julegudstjenster på skolen vår og så og det er en veldig trivelig førjuls-avslutning. Og det virker ikke som dette er noe stort problem for våre muslimer og buddister. Men humanetikere derimot..

At noen opplever dette som så grusomt når det samtidig finnes alternativer (selv om det ikke alltid er de helt store oppleggene), ja det orker jeg ikke engang ta inn over meg

Det fins flere julebudskap enn det kristendommen har å by på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestilling for religioner og livssyn i skolen er ikke det samme som at de kristne skal utslette sin tro, eller at de ikke skal få utøve religionen. Men kanskje i vårt moderne og flerkulturelle samfunn så kan disse tingene holdes utenfor skolen slik at det er mulig å gi barna våreet mer inkluderende grunnlag?

Hvorfor må de kristne på død og liv ha denne aktiviteten i skolen? jeg synes det er vanskelig å få gode argumenter for hvorfor man ikke kan vise dette lille hensynet.

Jeg vil ikke ha en religionsfri skole, jeg vil ha en ikke-religiøs skole, hvor religioner likestilles i et kunnskapsfag og forskynning og religiøs utøvelse holdes utenfor, og barna kan møte de ulike religionene i teori og praksis PÅ LIK LINJE.

Da synes jeg du bør jobbe for å starte din egen private skole med denne vinklingen.

Skolen er en stor del av våre barns liv og svært mange foreldre ønsker ikke en slik skole for sine barn. De ønsker som regel en skole som i størst mulig grad speiler deres eget livssyn.

Det finnes for øvrig ikke noe som er reelt livssynsnøytralt. Å persentere alle relegioner som like gode/dårlige er også et livssyn som strider imot de fleste store verdensreligioner.

Har det slått deg at ved å presentere f.eks. kristendom og islam som jevnbyrdige og like "riktige" har du støtt fra deg både de troende kristne og de troende muslimene. Å la andre få lov å ha en annen tro, betyr ikke det samme som å usynliggjøre eller ubetydeliggjøre sin egen.

Hvorfor kan ikke du la de mange som ønsker at barna deres skal få en kirkeopplevelse i skoleregi få lov å beholde dette? Kan du ikke vise den forståelsen, bare den ene gangen i året?

Jeg har ingen problemer med å respektere at du ikke ønsker at barna dine går i kirken. Men prøv også å respekter at jeg ønsker at barna skal få nettopp dette, selv om jeg ikke selv er medlem av statskirken.

Det finnes ingen nøytralitet. Du fratar mange noe viktig ved å skulle nekte alle å gå i kirken, bare fordi du personlig vil velge det bort.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres absolutt ikke ut som et skrekkscenario:-)

Man må selvsagt ta hensyn til hva tiden tillater, samt også økonomi/utstyr, men jeg synes faktisk at skolens gymnastikk helst bør være mest mulig 'allidrett'.

Hvorfor skal man tilgodese fotballspillerne med masse fotball i gymtimene, når disse fotballelskerne kanskje går på trening 3 g i uka, spiller fotball i hvert friminutt samt på kvelden? :;-)

Men min anti-fotball-kjeppehest kan jeg heller ri i en annen tråd en annen gang;-)

Nei, skal det være likt så skal det være likt.

Da bare må vi ta oss råd og tid til å reflektere alle idretter likt!

LIKESTILLING!!!!

Det jeg prøver å si er at det faktisk heller ikke er mulig å reflektere alle religioner likt i skolen. Jeg ser heller ingen grunn til det etter som samfunnet heller ikke reflekterer likt.

Man må da dundre meg kunne lære ungene å respektere trosulikheter og flertall og mindretall i denne sammenhengen uten å gjøre det ved relegionsusynliggjøring.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

"det er ikke fordi alle blir så religiøse den dagen, det er fordi det er tradisjon."

Men det har vel litt å gjøre med at alle som er i kirken på en eller annen måte ser på julen som en kristen høytid og ønsker å få også den rammen rundt feiringen?

Nei, ikke nødvendigvis. Jeg tror det handler om noe man husker som en koselig hendelse, at det som sagt er tradisjon - og at julen handler om kristne ting man får formidlet i kirken - men ikke at man går dit FORDI det er en kristen ramme.

Tror jeg da, ikke sikkert det er sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener det finnes en regel om at barn ikke skal begynne på bestemte idretter før de når en viss alder. Men tror ikke dette følges helt:)

Det er vel mer at de ikke skal _spesialisere_ seg.

Det er fysisk umulig å begynne med alle idretter. Så en viss form for seleksjon i forhold til tilbud og ønsker blir man nødt til å gjøre. Ellers kan de ikke gjøre noe.

På vei mot viddene...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje fordi de vet at de ber til den samme guden? Gud og Allah er jo den samme uansett. Dessuten er jo Jesus profet hos muslimene også. Det er vel bedre for dem enn den grusomme ateistiske offentlige skolen:)

Gud og Allah er absolutt ikke den samme guden, hverken av definisjon; hva/hvem er Gud, og av natur; hvordan er Gud.

Islam og kristendom har det fellestrekk at begge gjør krav på å være den eneset riktige tro. Det er elementer i både Islam og kristendom som gjensidig ekskluderer dem fra å kunne forenes og enes i det sentrale.

I en del etiske og moralske spørsmål har derimot kristendommen og islam en del fellestrekk.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mine tanker her

De går til skolegudstjeneste.

Kristendommen er en del av vår kulturarv, og jeg synes vi er heldige som har en så god historie bak oss. (Tenk på for eksempel kvinnesynet i noen andre religioner.) For meg blir det feil at kristendommen får en så liten plass; ja samme plass som islam og andre religioner. Vi tilpasser og tilpasser oss, og jeg er redd for at vi skal miste noe av det som er vårt.

Det blir feil å ta bort noe fordi et mindretall ønsker noe annet.

Kan det ikke bare være gudstjeneste og så kan de som ikke ønsker å delta la være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jula var opprinnelig ikke en kristen tradisjon. ''

Hva var den opprinnelig?

''Jesus var ikke engang født på denne tida av året''

Ingen vet eksagt dato, men vi bruker denne datoen for aa feire Hans fodsel. Den kunne likke gjerne vaert lagt til 24 juni.

''Hva var den opprinnelig?''

Desember var måneden da antikkens romere æret gudene med etegilder hvor de frotset i delikatesser. Dette var en av de hedenske tradisjonene de kristne innlemmet i sin egen høytid.

Denne feiringen het saturnalia, etter guden Saturn, som ble feiret etter at avlingene var i hus. Under feiringe dekorerte romerne trær med med edelmetall og gudefigurer. De utvekslet også gaver i stor stil, barna fikk gaver, de voksne ga til hverandre og det samme med herrer og slaver.

Tradisjonen med kyssing under mistelteinen har også sitt utspring fra romernes bruk av misteltein og kristtorn under saturnalia, men er opprinnelig en keltisk skikk hvor fiender skulle holde våpenhvile til neste dag.

Tradisjonen med å tenne vokslys er knyttet til vintersolverv, da romerne tente lys for å hjelpe solen gjennom mørket.

Du finner sikkert mer utfyllende info om du leter litt på nettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg ikke om at et mindretall skal styre et flertall, det dreier seg om likestilling. Tiltak for likestilling er ofte nødvendig nettopp fordi et flertall ikke alltid skal styre showet og forvente at mindretallet skal tilpasse seg.

Man kan forsvare veldig mange typer diskrimingering med argumentet om at et mindretall ikke skal styre et flertall.

Men det er ikke noe nytt at vi synes demokrati og likestilling er fint og flott så lenge folk er enige med flertallet:)

Nå er jeg så lite enig med flertallet at barna mine går i en privat skole.

;-)

Likestilling er at det gis et tilbud til alle. Så lenge ditt barn får et tilbud i trå med sitt/hjemmets livssyn er ditt barn likestilt med dem som velger tilbudet om kirkebesøk.

Men likestilling kan ikke bety at et stort flertall skal nektes å gjøre noe pga et mindretall.

Jeg er for øvrig ikke enig i at alle religioner skal likestilles i skolen. For det første finnes det som mange religioner og troer at det ikke er plass til alle. For det andre er det mest naturlig og riktig å lære barna mest om det som står dem nærmest.

Derfor lærer barn i Norge mer om norsk geografi og historie enn svensk, dansk eller kinesisk. Derfor lærer de mer om Europa enn Australia.

Å lære barna om kristendom handler ikke bare om relegion men om historisk og kulturell forståelse av det samfunnet man lever i. Tenk bare på hvor mange uttrykk i språket som kommer fra bibelhistorien.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar del i en gudstjeneste selv om de ikke gjør noe mer enn å være der.

(og ingen går vel i andre religioners gudtjenester gjør de?)

Det er jo mange som går som i f.eks. budistiske eller hinduistiske templer. Der må man kanskje ta av seg skoene, vaske hendene, eller andre religiøse handlinger som et tegn på respekt for den aktuelle gudommen.

Tror ikke alle turister tenker på at de har utført relegiøse handlinger.

Noen vil velge å ikke gå inn i f.eks. et buddatempel fordi deres egen tro vil forby dem å gi ære til en annen guddom. De ønsker heller ikke å krenke tempelet ved å bryte "kodeksen".¨

I et protestantisk menighets-/kirkebygg behøver man som regel ikke gjøre noe annet enn å oppføre seg som folk. Man har altså full anledning til å observere uten å måtte delta i noen relegiøse handlinger.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du nå helt sikker på at det var nordens beboere (med norrøn tradisjon) som bestemte datoen for julefeiringen i verden da spekepølse? ;-)

''Men er du nå helt sikker på at det var nordens beboere (med norrøn tradisjon) som bestemte datoen for julefeiringen i verden da spekepølse? ;-)''

Nei, det var pave Julius 1. som (i år 350) erklærte det for offisielt at Jesus var født den 25. desember, som også er guden Mithras fødselsdag.

Mithras var en persisk solgud som på den tiden var veldig populær blant romerske soldater. Mange mener derfor at valget av datoen for Jesus fødsel ikke akkurat var tilfeldig.

Her på wiki kan du et stykke ned på siden også lese om likheter mellom Mithras og Jesus: http://no.wikipedia.org/wiki/Mithras-kulten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...