Gå til innhold

Hva synes dere om navnet Hedvig?


Gjest TheaAlice

Anbefalte innlegg

Alt krever stell og omsorg. Også valg av navn. Min mor fortalte at det var veldig mange i familien som ville ha et ord med i laget når mine foreldre valgte navn til meg. De valgte til slutt et kort fornavn på grunn av et veldig langt etternavn. Et navn med litt likhet med besteforeldres navn på farssiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 3 uker senere...

Det navnet er ikke min type sjanger. Ville aldri brukt det. Jeg trodde det var et guttenavn men det er et jentenavn? 

Jeg tenker på å heade ball i mål. Hedvig. Men egentlig et navn skjemmer ingen. Det er helt andre ting som teller i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thebutterfly skrev:

Det navnet er ikke min type sjanger. Ville aldri brukt det. Jeg trodde det var et guttenavn men det er et jentenavn? 

Jeg tenker på å heade ball i mål. Hedvig. Men egentlig et navn skjemmer ingen. Det er helt andre ting som teller i livet. 

Hedvig er jentenavn ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Hedvig er jentenavn ja. 

Da vet jeg det. Greit å vite. For dersom jeg mottok en bestilling på jobben med navn Hedvig så hadde jeg tenkt på en gammel mann automatisk. Men da vet jeg.  :)

Er ikke meningen å kritisere navnet.  For et navn er kun et navn. Og det skjemmer ingen. Personlighet er det som teller. Jeg har selv et navn som de fleste i Norge sier er fint. Men i utlandet så liker ikke mange navnet mitt. 

Anonymkode: fed7b...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da vet jeg det. Greit å vite. For dersom jeg mottok en bestilling på jobben med navn Hedvig så hadde jeg tenkt på en gammel mann automatisk. Men da vet jeg.  :)

Er ikke meningen å kritisere navnet.  For et navn er kun et navn. Og det skjemmer ingen. Personlighet er det som teller. Jeg har selv et navn som de fleste i Norge sier er fint. Men i utlandet så liker ikke mange navnet mitt. 

Anonymkode: fed7b...0cd

Var meg som skrev 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Hvorfor har du inntrykk av at folk i utlandet ikke liker navnet ditt?

Mange i utlandet sier at de synes det er rart. Mens i Norden så sier mange at det er fint eller helt okey.  Tror mitt navn er nordisk. Men skulle tro det ikke var så problematisk å uttale det i utlandet og. Men noen gir opp og sliter med å si det selv om det er utrolig kort og enkelt. Rart med det :D

Jeg har null forståelse for at mitt navn er noe vanskelig å uttale for utlendinger. Men nå gjelder dette kun noen få land som jeg har vært i. Vet ikke med resten av verden hehe. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 14.58, Thebutterfly skrev:

Mange i utlandet sier at de synes det er rart. Mens i Norden så sier mange at det er fint eller helt okey.  Tror mitt navn er nordisk. Men skulle tro det ikke var så problematisk å uttale det i utlandet og. Men noen gir opp og sliter med å si det selv om det er utrolig kort og enkelt. Rart med det :D

Jeg har null forståelse for at mitt navn er noe vanskelig å uttale for utlendinger. Men nå gjelder dette kun noen få land som jeg har vært i. Vet ikke med resten av verden hehe. 

Hvis du heter Bjørg f.eks er det umulig å uttale for alle utenom Norden, men at noen sier til deg at det er rart tviler jeg på.  Hvorvidt du har forståelse for at det er vanskelig å uttale forandrer ikke vanskeligheten for de som ikke klarer det.

Det er ikke lett for oss å uttale alle Yin Lan Tang Won navn i verden.

Anonymkode: c3261...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du heter Bjørg f.eks er det umulig å uttale for alle utenom Norden, men at noen sier til deg at det er rart tviler jeg på.  Hvorvidt du har forståelse for at det er vanskelig å uttale forandrer ikke vanskeligheten for de som ikke klarer det.

Det er ikke lett for oss å uttale alle Yin Lan Tang Won navn i verden.

Anonymkode: c3261...42b

Jeg kjenner en del utenlandske og de sliter virkelig med å bruke navnet mitt. Men de har gitt meg et kallenavn som ligner navnet mitt. Noe som står i hop med vanlige navn i deres land.  

Jeg heter ikke Bjørg. Men noe annet. Men mitt navn er nordisk. Kun vanlig i Norge, Sverige og Danmark. Mulig Island og Finland og. Men jeg er fornøyd med navnet mitt :)

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

(...)

Det er ikke lett for oss å uttale alle Yin Lan Tang Won navn i verden.

Anonymkode: c3261...42b

Kinesiske navn har tross alt bare én stavelse. Jeg sliter med med Indiske navn som f.eks Srikrishnaanjaneya.

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gargamel skrev:

Kinesiske navn har tross alt bare én stavelse. Jeg sliter med med Indiske navn som f.eks Srikrishnaanjaneya.

:D Var en gang en fra Sri Lanka på biblioteket hos meg og hadde glemt lånekortet og jeg skulle søke ham opp. Av gammel vane spurte jeg:"Hva heter du?" og la hendene på tastaturet klar til å taste. Han bare flirte:"Det klarer du ikke å stave uansett." Og det hadde han jo helt rett i. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Kinesiske navn har tross alt bare én stavelse. Jeg sliter med med Indiske navn som f.eks Srikrishnaanjaneya.

Det er helt riktig.  Jeg kastet det kun frem fordi jeg husket det der og da.  Jeg tror likevel ikke at vi her uttaler dem helt korrekt med kinesisk uttale.

Det er ingenting å reagere på at ikke alle kan uttale ord og/eller navn.  Hvis det hadde vært enkelt så hadde alle forstått hverandre.

Tenk å hete Høst på fransk😁.  Ø finnes ikke i fransk (ikke bokstav eller lyd), st blir ikke uttalt i slutten av ord og h i begynnelsen av ord.

Anonymkode: c3261...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(...)

Tenk å hete Høst på fransk😁.  Ø finnes ikke i fransk (ikke bokstav eller lyd), st blir ikke uttalt i slutten av ord og h i begynnelsen av ord.

Anonymkode: c3261...42b

😃

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hvorfor, men jeg begynner å tenke på "flink pike" når jeg hører det.. og lit gammeldags. kjenner ingen som heter det, men synes ikke det er særlig fint nei.

Anonymkode: 39ae7...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg vet ikke hvorfor, men jeg begynner å tenke på "flink pike" når jeg hører det.. og lit gammeldags. kjenner ingen som heter det, men synes ikke det er særlig fint nei.

Anonymkode: 39ae7...324

Jeg liker gammeldags navn.  Synes Hedvig er fantastisk fint😀

Anonymkode: c3261...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...