Gå til innhold

Ikke bare og bare med barnehage og fri fra jobb.


Gjest Amen 4 that

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Spørsmålet mitt er: hvorfor kan man ikke avspasere foreldresamtaler på kveldstid når man kan avspasere planlegging?

Jeg tror jeg svarte deg på dette et sted tidligere:

En plandag involverer alle ansatte, og når alle ansatte skal avspasere en dag gjør man det samtidig - og stenger barnehagen/skolen.

En foreldresamtale, et foreldremøte el involverer bare noen få av de ansatte - og dersom de skal avspasere må man leie inn en vikar, som betyr en kostnad, og som igjen betyr et problem.

Noe på kveldstid som inkluderer alle = kollektiv stenging = ingen kostnad = ikke problem.

Problemene oppstår når man skal begynne å ta ut enkelttimer, enkeltdager el - for da må det leies inn ekstra ressurser. Eller så må noen sperres ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    47

  • Persille1365381127

    34

  • morsan

    25

  • trollemor;o)

    21

Persille1365381127

Ja, alt koster penger, men du tjener jo gode penger på å drive barnehagen din, og foreldrene betaler for å få barna sine passet i din barnehage.

Du kunne jo bruke litt av overskuddet ditt til å betale vikarkostnadene.

Du har selv i tidligere tråder sagt at barnehagen din går med et stort overskudd.

Nei, det har jeg ALDRI sagt.

At vi har penger til overs ett år betyr at vi har en buffer neste år - det betyr ikke at vi kan sløse.

Vi hadde et overskudd på 119.000 kroner i 2008 - men vi hadde også ett helt årsverk som ikke tok ut lønn, så i prinsippet har vi et underskudd på 200.000. Året før hadde vi et underskudd på 28.000, og året før det igjen et underskudd på 19.000. Mao; vi tjener ikke gode penger....

De pengene skal gå til å dekke opp sykefravær, ting som må skiftes ut, kurs for ansatte osv. Vi bruker ikke 15.000 kroner for å holde barnehagen åpen én ekstra dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Nei, det har jeg ALDRI sagt.

At vi har penger til overs ett år betyr at vi har en buffer neste år - det betyr ikke at vi kan sløse.

Vi hadde et overskudd på 119.000 kroner i 2008 - men vi hadde også ett helt årsverk som ikke tok ut lønn, så i prinsippet har vi et underskudd på 200.000. Året før hadde vi et underskudd på 28.000, og året før det igjen et underskudd på 19.000. Mao; vi tjener ikke gode penger....

De pengene skal gå til å dekke opp sykefravær, ting som må skiftes ut, kurs for ansatte osv. Vi bruker ikke 15.000 kroner for å holde barnehagen åpen én ekstra dag.

Jammen i en tråd for en god stund siden, lurte du på hvordan du kunne få overført noen av alle pengene, du tjente til moren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Jeg tror jeg svarte deg på dette et sted tidligere:

En plandag involverer alle ansatte, og når alle ansatte skal avspasere en dag gjør man det samtidig - og stenger barnehagen/skolen.

En foreldresamtale, et foreldremøte el involverer bare noen få av de ansatte - og dersom de skal avspasere må man leie inn en vikar, som betyr en kostnad, og som igjen betyr et problem.

Noe på kveldstid som inkluderer alle = kollektiv stenging = ingen kostnad = ikke problem.

Problemene oppstår når man skal begynne å ta ut enkelttimer, enkeltdager el - for da må det leies inn ekstra ressurser. Eller så må noen sperres ute...

Eller hele opplegget med lønn til vikarer og avspasseringer tas med inn i budsjettet.

Disse utgiftene vil aldri komme som noen overraskelse.

Det er gi foreldrene bedre service, for den betalingen de tilfører barnehagen.

Du får det til å høres ut som om at barna er til for barnehagens skyld, mens det i virkeligheten er omvendt.

Uten barn så ville det ikke være noen barnehage, og barnehagen driver du som et firma med ansatte, og det er vanlig i firmaer at man strekker seg langt for kundene, som her i ditt tilfelle er foreldrene. Men det vil barnehagen (ditt firma) tydeligvis ikke gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jammen i en tråd for en god stund siden, lurte du på hvordan du kunne få overført noen av alle pengene, du tjente til moren din?

Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Eller hele opplegget med lønn til vikarer og avspasseringer tas med inn i budsjettet.

Disse utgiftene vil aldri komme som noen overraskelse.

Det er gi foreldrene bedre service, for den betalingen de tilfører barnehagen.

Du får det til å høres ut som om at barna er til for barnehagens skyld, mens det i virkeligheten er omvendt.

Uten barn så ville det ikke være noen barnehage, og barnehagen driver du som et firma med ansatte, og det er vanlig i firmaer at man strekker seg langt for kundene, som her i ditt tilfelle er foreldrene. Men det vil barnehagen (ditt firma) tydeligvis ikke gjøre.

Pisspreik.

Mine foreldre betaler ekstra for å ha tre færre plandager ila året - så vi har gjort noe med dette. Ikke generaliser meg inn i noe her. Jeg har forsøkt å forklare hvordan dette fungerer hundre ganger i denne tråden, og jeg har flere steder skrevet at vi løser det litt annerledes.

Vi har også langt flere tilleggstjenester, måltider og aktiviteter inkludert enn de fleste andre barnehager, så ikke oppdra meg på serviceinnstilling!

Jeg har også skrevet at vi holder åpent selv på de dagene hvor hele bydelen holder stengt, så du får lese litt mer før du uttaler deg om min drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstløv

Pisspreik.

Mine foreldre betaler ekstra for å ha tre færre plandager ila året - så vi har gjort noe med dette. Ikke generaliser meg inn i noe her. Jeg har forsøkt å forklare hvordan dette fungerer hundre ganger i denne tråden, og jeg har flere steder skrevet at vi løser det litt annerledes.

Vi har også langt flere tilleggstjenester, måltider og aktiviteter inkludert enn de fleste andre barnehager, så ikke oppdra meg på serviceinnstilling!

Jeg har også skrevet at vi holder åpent selv på de dagene hvor hele bydelen holder stengt, så du får lese litt mer før du uttaler deg om min drift.

Du er bare så selvgod og selvrettferdig i dine innlegg, at jeg skulle ha deg ned på jorden igjen.

Jeg søkte forresten etter det innlegget om å overføre penger til moren din, men du har jo 12000 innlegg for foreldreforumet og 6000 innlegg på åpent, så det var helt umulig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Du er bare så selvgod og selvrettferdig i dine innlegg, at jeg skulle ha deg ned på jorden igjen.

Jeg søkte forresten etter det innlegget om å overføre penger til moren din, men du har jo 12000 innlegg for foreldreforumet og 6000 innlegg på åpent, så det var helt umulig å finne.

''Du er bare så selvgod og selvrettferdig i dine innlegg, at jeg skulle ha deg ned på jorden igjen.''

Med fare for å gjenta meg selv; pisspreik.

Svarene mine i denne tråden er utelukkende basert på fakta, det har ingenting med mine meninger eller min drift å gjøre. Du gikk til angrep på meg som person og min barnehage - uten å vite hva du snakket om. Hadde du lest de andre innleggene mine i denne tråden, så hadde du også sett at jeg har andre ordninger enn dette - fordi ett av mine prinsipper er å gjøre barnehagen så arbeidsvennlig som jeg kan, ut fra de forutsetningene som er gitt.

Vi har ikke dugnader, vi bruker håndverkere. Vi har alltid vikarer når noen er syke. Vi har tre måltider om dagen i barnehagen. Vi har åpent når de andre barnehagene har plandager midt i ukene. Vi har aldri stengt en dag ekstra etter jul, påske og sånne ting. Vi lar foreldrene selv velge når de vil ha foreldresamtale. Vi har et fungerende SU. Vi har fungerende økonomi. De ansatte får i stor grad tilrettelegge sine egne arbeidsdager. Både pedagoger og assistenter har tid til planlegging og tilrettelegging. De ansatte har høyere lønn enn tariff. Og jeg kunne fortsatt lenge.

Jeg legger min stolthet i det produktet jeg leverer til både barn og foreldre, og den arbeidsplassen jeg skaper for mine ansatte.

Men foreldre er EKSTREMT vanskelig kundegruppe å forholde seg til, og det skjønner de ikke selv. De forstår ikke at barnehager, skoler og andre ordninger for barn skal fungere for flere familier enn dem, at det er arbeidsplasser og ikke livsverk - og at det er både praktiske, økonomiske og juridiske rammer å forholde seg til.

Nå har jeg gjentatte ganger gjort rede for det i denne tråden, og mange tidligere tråder - og du (og andre uvitende/ignorante med deg) svarer meg å angripe meg og min drift, fremfor å gå litt i seg selv og kravene de stiller.

Jeg vil anta at du ikke er blant de som kjemper for lavere makspris og fjerning av likebehandlingsloven? For det blir jo i så fall å skyte seg selv i benet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

''Du er bare så selvgod og selvrettferdig i dine innlegg, at jeg skulle ha deg ned på jorden igjen.''

Med fare for å gjenta meg selv; pisspreik.

Svarene mine i denne tråden er utelukkende basert på fakta, det har ingenting med mine meninger eller min drift å gjøre. Du gikk til angrep på meg som person og min barnehage - uten å vite hva du snakket om. Hadde du lest de andre innleggene mine i denne tråden, så hadde du også sett at jeg har andre ordninger enn dette - fordi ett av mine prinsipper er å gjøre barnehagen så arbeidsvennlig som jeg kan, ut fra de forutsetningene som er gitt.

Vi har ikke dugnader, vi bruker håndverkere. Vi har alltid vikarer når noen er syke. Vi har tre måltider om dagen i barnehagen. Vi har åpent når de andre barnehagene har plandager midt i ukene. Vi har aldri stengt en dag ekstra etter jul, påske og sånne ting. Vi lar foreldrene selv velge når de vil ha foreldresamtale. Vi har et fungerende SU. Vi har fungerende økonomi. De ansatte får i stor grad tilrettelegge sine egne arbeidsdager. Både pedagoger og assistenter har tid til planlegging og tilrettelegging. De ansatte har høyere lønn enn tariff. Og jeg kunne fortsatt lenge.

Jeg legger min stolthet i det produktet jeg leverer til både barn og foreldre, og den arbeidsplassen jeg skaper for mine ansatte.

Men foreldre er EKSTREMT vanskelig kundegruppe å forholde seg til, og det skjønner de ikke selv. De forstår ikke at barnehager, skoler og andre ordninger for barn skal fungere for flere familier enn dem, at det er arbeidsplasser og ikke livsverk - og at det er både praktiske, økonomiske og juridiske rammer å forholde seg til.

Nå har jeg gjentatte ganger gjort rede for det i denne tråden, og mange tidligere tråder - og du (og andre uvitende/ignorante med deg) svarer meg å angripe meg og min drift, fremfor å gå litt i seg selv og kravene de stiller.

Jeg vil anta at du ikke er blant de som kjemper for lavere makspris og fjerning av likebehandlingsloven? For det blir jo i så fall å skyte seg selv i benet...

Jeg har ikke barn i barnehage.

Men din måte å lede en bedrift eller barnehage på er ikke nødvendigvis den eneste riktige måten å gjøre det på, selv om du selv åpenbart mener akkurat det.

Lykke til i din virksomhet, men andre kan gjøre tingene likeså godt som deg, og noen kan til og med gjøre det bedre. Tenk på det!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg har ikke barn i barnehage.

Men din måte å lede en bedrift eller barnehage på er ikke nødvendigvis den eneste riktige måten å gjøre det på, selv om du selv åpenbart mener akkurat det.

Lykke til i din virksomhet, men andre kan gjøre tingene likeså godt som deg, og noen kan til og med gjøre det bedre. Tenk på det!

:-)

Jeg har aldri hevdet noe annet heller? Og jeg skjønner ikke hvorfor du trekker meg inn i denne tråden?

Det eneste jeg har gjort er å forklare hvorfor man velger å ha plandager, hvorfor man velger å ha dem på kvelden og så avspasere en dag - og hvorfor man ikke kan gjøre det med foreldresamtaler.

Det var du som trakk inn mine ting her...

Tenk litt på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Jeg har aldri hevdet noe annet heller? Og jeg skjønner ikke hvorfor du trekker meg inn i denne tråden?

Det eneste jeg har gjort er å forklare hvorfor man velger å ha plandager, hvorfor man velger å ha dem på kvelden og så avspasere en dag - og hvorfor man ikke kan gjøre det med foreldresamtaler.

Det var du som trakk inn mine ting her...

Tenk litt på det :)

Ja, jeg tenker.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barnehagansatt

Har lest litt i tråden og reagerer faktisk på at lærere og barnehageansatte arbeider på kveldstid for å kunne avspasere planleggingsdagen. De jobber jo så sinnsykt mye ellers når det ikke er ferie, at ENDA mer jobbing kvelder og helger for å avspasere ENDA mer vel ikke kan være særlig lurt? Ihvertfall ikke så lenge det medfører så mye problemer for alle andre? Og om de nå på død og liv må avspasere - kan de ikke avspasere en og en hvis det er noe - må alle tra fri samme dag?

Og som jeg nevnte tidligere - foreldresamtaler må man ta fri fra jobb for å komme på for det kan de ikke ha på kveldstid, men de kan arbeide inn planleggingsdager på kveldstid? Hvor er logikken her???

Du har en utrolig morsom holdning til de som jobber i barnehage/skole... Har du tenkt på at også disse har den samme kabalen som skal gå opp når det gjelder ferie og stengte barnehager som deg selv?

Det er jo like klin umulig for oss å be om fri en planleggingsdag som for mange andre. Her har mannen måtte ta samtlige slike dager. Helt til vi de siste årene har begynt å jobbe inn noen av disse dagene. Resultatet blir jo det sammen for dere foreldre. Barnehagen hadde vært like stengt om vi var på jobb eller ikke :0)

Visse ting må man rett og slett ta på kjøpet når man velger å få barn. Da får man plutselig andre å måtte ta hensyn til enn bare seg selv, noe som byr på utfordringer som blant annet planleggignsdager:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Mine godt voksne lærerkollegaer synes ikke alltid det er et gode. Mange av dem synes sommerferien/avspaseringen er for lang, og ville heller tatt ut avspaseringene sine i forbindelse med langhelger slik at de kunne reist på langweekender osv.

For meg er et absolutt et svært stort gode å ha visshet om at jeg nesten alltid har fri når ungene mine har ferie, og noe annet har jeg heller ikke sagt ;)

Så de ville heller hatt (max!) tre- seks dager i forbindelse med langhelger i avspasering i løpet av året, enn 7 uker om sommeren + påske + jul + vinterferie + høstferie????

Da tror jeg ikke de har tenkt gjennom hva de ønsker seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Hvorfor skriver du mindre ferie. Det er ikke ferie, men avspasering. Som det har blitt påpekt opptil flere ganger. Det er jo slike som deg som gjør at lærere går i skyttergraven, om de da gjør det.

At de klarer jobben fordi de har lang ferie. Det er ikke slik. De jobber mye inn, og trenger defor nødvendig avspasering for å klare jobben. Slik alle trenger å balansere en 100%stilling i jobb på den ene eller den andre måten.

Jeg skriver ferie fordi det opprinnelig var ferie, og jeg er vant til å kalle det ferie. Den konstruksjonen å kalle det avspasering, er noe som kom for et par tiår tilbake, for å forsvare/bortforklare den lange ferien. Mine foreldre avspaserte ikke på 60 - og 70- tallet. De hadde lang ferie, og det var det vi kalte det.

Og personlig hevder jeg at det er det lærere fremdeles har. En generell ordning basert på en forutsetning om at alle lærere jobber 43 timer i uken i alle uker de jobber, uten at det kreves noen form for timeføring for å dokumentere det,er ikke det man normalt regner for avspasering. For at noen skal kunne avspasere, må man i første omgang finne ut hvor mye de faktisk jobber. Lærerne har ingen rapporterings - eller timeføringsplikt, det er umulig å vite hvor mye de jobber. Da er det også umulig å vite om det er avspasering eller ferie de har.

.

Mange, antagelig de fleste, lærere jobber sikkert nok timer slik at de kan avspasere, selv om den type avspaseringsordning er uforholdemessig god i forhold til andre yrker. En del lærere gjør det helt sikkert ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Hvorfor skriver du mindre ferie. Det er ikke ferie, men avspasering. Som det har blitt påpekt opptil flere ganger. Det er jo slike som deg som gjør at lærere går i skyttergraven, om de da gjør det.

At de klarer jobben fordi de har lang ferie. Det er ikke slik. De jobber mye inn, og trenger defor nødvendig avspasering for å klare jobben. Slik alle trenger å balansere en 100%stilling i jobb på den ene eller den andre måten.

''At de klarer jobben fordi de har lang ferie. Det er ikke slik. De jobber mye inn, og trenger defor nødvendig avspasering for å klare jobben. Slik alle trenger å balansere en 100%stilling i jobb på den ene eller den andre måten.''

Hva er det egentlig du mener her? Tror du at alle som jobber 43 timer i uken i snitt "balanserer det" ved å ta de overskytende timene som avspasering? Det er i så fall en villfarelse.

Og som jeg svarte i sta, noen jobber inn slik at det kvalifiserer til avspasering. Andre gjør det ikke. På samme måte som i alle andre jobber, noen yter mer enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det er akkurat sånt som gjør at de som fra før ikke har noen særlig forståelse for arbeidssituasjonen i skoler og barnehager, får vann på mølla.

Du vet antakelig at verken AAA eller jeg selv hører til den gruppa (altså av folk som synes skole- og barnehageansatte har for mye fri som det er), men at den faktisk finnes.

Når avspasering døpes om til planlegging, oppfatter noen - ikke alle - dette omtrent som hvis vi andre skulle kalle det hjemmekontor når _vi_ avspaserer. Og det er unødvendig - det ingen som vinner noe som helst på det, bortsett fra de som leter etter enda mer å kritisere disse yrkesgruppene for.

Takk Laban, det var akkurat det jeg mente.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Laban, det var akkurat det jeg mente.

:)

:-))

Du fikk med deg at det var ditt ønske overfor trollemor om å "kalle en spade for en spade", som fikk vridd hele tråden over fra stengt barnehage til læreres arbeidstid?

Ganske underholdende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-))

Du fikk med deg at det var ditt ønske overfor trollemor om å "kalle en spade for en spade", som fikk vridd hele tråden over fra stengt barnehage til læreres arbeidstid?

Ganske underholdende.

Ja helt fantastisk! Jeg har fulgt med og øynene mine har blitt større og større og rundere og rundere de siste dagene.

Hehe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvorfor få barn?

En barnehageassistent har svært lite utdanning, og like lite studielån. Da er ikke 230000 ekstremt dårlig betalt, når en person med høy utdanning, og i "helt vanlig jobb" i offentlig sektor, tjener 100 - 200000 mer.

Det er høyst uvanlig i arbeidslivet å bemanne for "toppene". I skole og barnehage gjør man jo gjøre det, men ellers - både i privat og offentlig sektor - bemanner man for et forventet "snitt" av arbeidsoppgaver, og regner med at folk dekker inn toppene med å arebeide mer i hektiske perioder. I teorien skal de også jobbe mindre i mindre hektiske perioder, men de kommer jo sjelden.

Jeg kan naturlivis ikke kreve at folk skal akseptere å jobbe utover "tariffer" eller hva det er, men jeg begriper ikke at folk har et sånt forhold til jobb at de synes det er et offer å legge inn noen timer ekstra. En ting er folk uten utdanning som kanskje bare har havnet i en jobb, men fagfolk med høy utdanning og spennende jobber.... Begriper det ikke. Men du har rett i at jeg ikke kan kreve det samme av folk som jeg synes er helt naturlig å legge inn selv.

Men det å legge ned hele arbeidsplassen for en dag, er ikke tariff - festet, og er dessuten høyst uvanlig. Jeg har lite sans for "sutring" over at foreldre reagerer på det. Spesielt når det ikke en gang er opplyst at det er det som blir gjort. Dersom det er mulig å avvikle planleggingsdager med kveldsjobbing og avspasering, så kunne det vel vært en ide å fordele avspaseringsdagene mellom folk, slik at man slapp å stenge.

''....men jeg begriper ikke at folk har et sånt forhold til jobb at de synes det er et offer å legge inn noen timer ekstra.''

Det jeg ikke skjønner er folk som syns det er et offer å måtte tilbringe litt tid med barna sine... Jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke skjønner at slike foreldre velger å få barn. Om jobben er så mye viktigere enn å gi barna noen dager med fri.

Jeg ser på mine barn at de har behov for disse dagene med fri. Særlig skolejenta. Det er jo ikke ene og alene pga lærerne at skolen stenger. Det er jo for at elevene også trenger fri.

Jeg kjenner jeg blir så sykt provosert av mye av det du skriver. Virkelig stakkarsliggjør det selv og dine egne valg!!!

Ærevære lærerne, sier nå jeg. Og jeg er ikke lærer selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Du har en utrolig morsom holdning til de som jobber i barnehage/skole... Har du tenkt på at også disse har den samme kabalen som skal gå opp når det gjelder ferie og stengte barnehager som deg selv?

Det er jo like klin umulig for oss å be om fri en planleggingsdag som for mange andre. Her har mannen måtte ta samtlige slike dager. Helt til vi de siste årene har begynt å jobbe inn noen av disse dagene. Resultatet blir jo det sammen for dere foreldre. Barnehagen hadde vært like stengt om vi var på jobb eller ikke :0)

Visse ting må man rett og slett ta på kjøpet når man velger å få barn. Da får man plutselig andre å måtte ta hensyn til enn bare seg selv, noe som byr på utfordringer som blant annet planleggignsdager:0)

Men ærlig talt det var da også en grunn. Vi som ikke jobber i barnehage og skole har jo også problemer med å få fri disse dagene. Kanskje er det en helt "umulig" dag på jobben å ta fri? Selv om man har visst om det siden skolestart. Alle jobber er ikke like. Noen må feks være på jobb bestemte dager i mnd og kan derfor heller ikke ta mer enn 2 uker ferie i strekk sammenhengende. Kolliderer disse dagene med en planleggingsdag så er det umulig for meg å ta fri.

Dessuten er det ikke alle som jobber i barnehage og skole som har dette problemet da det jo ikke er alle som har barn. Og for de det gjelder så får dere ta i bruk mann/naboer/besteforeldre dere også da? Slik som vi må gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...