Gå til innhold

Ikke bare og bare med barnehage og fri fra jobb.


Gjest Amen 4 that

Anbefalte innlegg

black wealch

Jeg vet ikke helt hvorfor du tror lærere ikke jobber mye. Jeg kommer fra en familie med to lærere og begge jobber oppimot 55 timer i uka.

De kan heller ikke avspasere når de vil.

Jeg er usikker på hvilke lærere du kjenner, men hvis de jobber så lite og har så stor frihet til avspasering som du påstår, så er jeg noe forundret. De må ta rimelig lett på jobben sin og jobbe på ekstremt fleksible skoler med uvanlige muligheter til avspasering.

Jeg kjenner mange lærere :-)

Kan kanskje hende en uke med 55 timer, når det er foreldresamtale el. Men det er laaangt i fra normalen... heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    47

  • Persille1365381127

    34

  • morsan

    25

  • trollemor;o)

    21

black wealch

Jeg vet ikke helt hvorfor du tror lærere ikke jobber mye. Jeg kommer fra en familie med to lærere og begge jobber oppimot 55 timer i uka.

De kan heller ikke avspasere når de vil.

Jeg er usikker på hvilke lærere du kjenner, men hvis de jobber så lite og har så stor frihet til avspasering som du påstår, så er jeg noe forundret. De må ta rimelig lett på jobben sin og jobbe på ekstremt fleksible skoler med uvanlige muligheter til avspasering.

''De kan heller ikke avspasere når de vil.''

Det er det veldig få som kan. De fleste har jo et ansvar på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange lærere :-)

Kan kanskje hende en uke med 55 timer, når det er foreldresamtale el. Men det er laaangt i fra normalen... heldigvis.

Det er nok mange lærere som er så samvittighetsfulle at de jobber såpass mye, er jeg redd. For noen er læreryrket mer enn en jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Så det er sånn man ordner seg, altså? Hvis man likevel jobber inn på kveldene for å avspasere, så kan man da jammen la være å ta avspasering samme dag, hele gjengen. HVORFOR skal lærere og barnehager ha anledninng til å stenge sjappa, til ulempe for alle andre - noe man ikke kan gjøre på NOEN andre arbeidsplasser? Og tar man det som avspasering, får man være tøff nok til å si det" Vi har jobbet på kvelden, og tar fri i stedet". Årsaken til at det ikke blir sagt, er vel at det blir mye bråk om det dersom det sies. Og det burde være et tankekors i forhold til at det kanskje ikke er en super ide å gjøre det på den måten?!''

Jeg har sagt at vår arbeidsplass har gitt beskjed til foreldrene om at vi avspaserer idag fordi vi har tatt/skal ta planlegging to ettermiddager. Vi har fått beskjed fra øverste hold om å avspasere idag, så skolen ville vært stengt uansett. Jeg er ikke politiker, så kanskje du skulle skrive til politikerne og klage der istedet? ;)

''Og ikke kom med lærerlønningene - jeg jobber også i offentlig sektor nå, og tjener like mye som en lærer med samme ansiennitet, til tross for lenger utdanning. Ikke får jeg anledning til å avspasere ukesvis om sommeren, heller - har jeg over 40 plusstimer, mister jeg de overskytende dersom jeg ikke får tatt dem ut før avregningen to ganger i året. Det er stort sett ingen som får tatt ut all avspasering.''

Hvor har jeg klaget på lærerlønningene? Jeg er fornøyd med lønna mi, jeg :)

Hvorfor forsøker du ikke å skifte jobb siden du er så misfornøyd?

Jeg finnes ikke misfornøyd med jobben min - jeg har faktisk helt ny jobb i offentlig sektor, og har gått ned ca 100000 i lønn. Fordi det er så mange FORDELER ved å jobbe der, + at arbeidsoppgavene er mye mer givende og spennende for meg enn noe annet sted jeg har vært, så var det et veldig enkelt valg.

Og - dersom jeg var misfornøyd og ønsket meg lærernes ferier osv, så er det faktisk ingen andre muligheter for å få det enn å bli lærer. Siden de er den eneste gruppen med det ekstreme frynsegodet.

Lærere har ikke bakkekontakt når det gjelder andres arbeidshverdag. Og jeg har tenkt å fortsette å realitetsorienter dere så ofte jeg får sjansen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

En lærer tjener mer enn 240 000 i året.

En lærer kan avspasere slik at de kan reise på billigturer. Og får selvsagt alltid fri i fellesferien..

Jeg unner lærere alt dette, og mere til!

Men jeg forstår bare ikke hvorfor de ikke kan si at lang ferie og kortere arbeidstid er en gode de har. De er alltid i forsvar for å fortelle hvor fryktelig mye de jobber, og slik er det faktisk ikke :-)

En lærer ja, en barnehageassistent nei.

Og nei, alle lærere kan ikke avspasere som det passer dem. Ikke barnehageansatte heller. Det er jo nettopp derfor man avspaserer kollektivt, fordi det ikke er midler til å gjøre det ellers i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''En annen ting, er at lærernes arbeidstimer så vidt jeg vet, aldri er blitt skikkelig målt. Jeg har aldri hørt om stemplingsur og timeføring blant lærerne. Det hadde vært veldig interessant og sett hva en slik oversikt ville bringe.''

Det har, så vidt jeg vet, vært gjort forsøk med dette i noen skoler. Det viste seg at lærerne jobbet minst like mye som andre arbeidstakere de kunne sammenligne seg med.

Timeføring ble gjort på en skole jeg jobbet før. Problemet var at da ble det oppført så mange overtidstimer at skolen måtte stoppe det slik at lærerne ikke skulle begynne å kreve overtidsbetalt ;)

Mange skoler er så nedslitte og har så få arbeidsplasser at lærerne ser seg nødt til å jobbe hjemme en god del av den ubundne tida. Problemet er jo også at hvis vi skal få avspasering i sommerferien, så må vi sitte på jobb til 18-19 hver dag. Det går ikke for oss som har barn. Veldig greit å kunne være hjemme klokka 16 og ha noen timer sammen med ungene før vi kan jobbe mer. Jeg jobber ikke hver kveld, men tar heller igjen endel i helgene (gjerne sent på kveld, for da er det helt stille i huset :)).

Meg bekjent er det ingen lærere som påstår at de jobber mye _mer_ enn andre, men det føles urettferdig å hele tiden få "stikk" om at vi jobber mye _mindre_ enn alle andre.

Javel. Jeg tror ikke dere jobber mye mindre enn et årsverk, men jeg tror heller ikke det er en veldig spesiell arbeidsmengde dere har den delen av året dere jobber. Andre jobber like mye som dere i store deler av året, men får ikke avspasere. Det er helt vanlig.

Derimot tror jeg dere har en veldig spesiell arbeidssituasjon pga helt andre ting enn arbeidstiden. Det tror jeg flere og flere får øynene opp for etterhvert, og det hadde vært en befrielse om lærerne kunne fokusert på det, i stedet for å ta det personlig hver gang noen kommenterer det ekstremt gode frynsegodet dere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

black wealch

Jeg finnes ikke misfornøyd med jobben min - jeg har faktisk helt ny jobb i offentlig sektor, og har gått ned ca 100000 i lønn. Fordi det er så mange FORDELER ved å jobbe der, + at arbeidsoppgavene er mye mer givende og spennende for meg enn noe annet sted jeg har vært, så var det et veldig enkelt valg.

Og - dersom jeg var misfornøyd og ønsket meg lærernes ferier osv, så er det faktisk ingen andre muligheter for å få det enn å bli lærer. Siden de er den eneste gruppen med det ekstreme frynsegodet.

Lærere har ikke bakkekontakt når det gjelder andres arbeidshverdag. Og jeg har tenkt å fortsette å realitetsorienter dere så ofte jeg får sjansen :)

''Lærere har ikke bakkekontakt når det gjelder andres arbeidshverdag. ''

Sant!

Jeg har flere gode lærervenninner. De klarer aldri å huske at jeg ikke har fri hele høst- , sommer- eller vinterferien.

Gode forslag på utflukter må gang på gang avslås av denne grunn; jeg må nok jobbe, jeg

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Men så får "de andre" sikkert mye mer betalt.

Nei, andre i offentlig sektor får ikke bedre betalt. Jeg jobber i offentlig sektor, har 6 års utdanning, og lønna mi ligger omtrent på nivå med lærer med samme ansiennitet.

Det er offentlig sektor som er "dårlig" betalt - ikke lærere spesielt.

Folk i privat sektor får bedre betalt, men du verden så mye "hardere" arbeidskrav og dårligere sikkerhet og rettigheter de må forholde seg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Men om du VELGER å jobbe mer uten å få betalt for det, så kan du ikke klandre andre for å ikke gjøre det?

Overtidsbetalt er faktisk lovfestet. Om du ikke klarer å gjøre jobben din på 40 timer i uken så har du enten for mye å gjøre, eller er for lite effektiv. Er du for lite effektiv får du ta deg sammen, har du for mye å gjøre får du be om flere ressurser.

Det nytter ikke å legge an skyts mot andre som ikke ønsker å jobbe mer enn det de får betalt for selv om du gjør det.

Og; hadde mine ansatte tjent 400' i året, så hadde kanskje også villet yte mer enn de gjør. Problemet er at en gjennomsnittlig barnehageassistent tjener mellom 230' og 250' i året - uten muligheter for skifttillegg eller annet, og da stiller saken seg litt annerledes!

En barnehageassistent har svært lite utdanning, og like lite studielån. Da er ikke 230000 ekstremt dårlig betalt, når en person med høy utdanning, og i "helt vanlig jobb" i offentlig sektor, tjener 100 - 200000 mer.

Det er høyst uvanlig i arbeidslivet å bemanne for "toppene". I skole og barnehage gjør man jo gjøre det, men ellers - både i privat og offentlig sektor - bemanner man for et forventet "snitt" av arbeidsoppgaver, og regner med at folk dekker inn toppene med å arebeide mer i hektiske perioder. I teorien skal de også jobbe mindre i mindre hektiske perioder, men de kommer jo sjelden.

Jeg kan naturlivis ikke kreve at folk skal akseptere å jobbe utover "tariffer" eller hva det er, men jeg begriper ikke at folk har et sånt forhold til jobb at de synes det er et offer å legge inn noen timer ekstra. En ting er folk uten utdanning som kanskje bare har havnet i en jobb, men fagfolk med høy utdanning og spennende jobber.... Begriper det ikke. Men du har rett i at jeg ikke kan kreve det samme av folk som jeg synes er helt naturlig å legge inn selv.

Men det å legge ned hele arbeidsplassen for en dag, er ikke tariff - festet, og er dessuten høyst uvanlig. Jeg har lite sans for "sutring" over at foreldre reagerer på det. Spesielt når det ikke en gang er opplyst at det er det som blir gjort. Dersom det er mulig å avvikle planleggingsdager med kveldsjobbing og avspasering, så kunne det vel vært en ide å fordele avspaseringsdagene mellom folk, slik at man slapp å stenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea Silvia

Problemet er ikke at DU avspaserer, men at ALLE avspaserer på SAMME dag. Og tvinger foreldre med mindre barn til å avspasere/ta ferie - eller som jeg gjør, permisjon uten lønn -samme dag. I min jobb - og mange andre steder - må noen være på på jobb den dagen.

Barnehagen er stengt uansett. Det er bestemt. Om de ansatte planla den dagen eller to kvelder i uken er vel ett fett for deg? Barnehagen skal være stengt for planlegging fem dager i året.

Jeg forstår ikke at det skal være så vanskelig å forstå dette her jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''I store deler av norsk arbeidsliv er avspasering noe som skjer kun unntaksvis. Å avspasere kurs eller helger, er noe som var helt uvant for meg i de jobbene jeg hadde tidligere. ''

Min mann jobber i privat sektor, som jeg ser mange her inne klager over. Og de kan velge mellom å få overtidsbetalt eller avspasering for kvelder/helger.

''Nå har jeg gått over til offentlig sektor, og skjønner at det er vanligere med avspasering, men det er ingen som klarer å få avviklet alle mertimene sine.''

Men da må dere jo enten bare synes at det er greit, eller så får dere stå på litt for å få bedre ordninger da? Overtidsbetalt for eksempel.

''Jeg synes det er en underlig holdnign en del folk har til jobb. De skal på død og liv BARE gjøre akkurat det de får betalt for - og teller hver time. Hva med alt man får tilført da, av å være på jobb?! Og hva med arbeidsgleden - det å se resultater, OG det å få utvikle seg selv som menneske. Det er så viktig for meg at jeg blåser langt i om jeg får avspasert eller overtid for hver minset lille ting - og spesielt ikke dersom jeg er så heldig at jeg får gå på kurs. Selv om det er en lørdag''

Jer har også arbeidsglede, jeg liker jobben min og jeg utfører den godt og grundig. Selv om jeg er en av dem som jobber "på gulvet" - en av sliterne i kommunal sektor. Men jeg jobber for å leve, ikke omvendt.

Og hvis jeg ikke hadde fått lønn for jobben hadde jeg ikke hatt noe å leve av. Så enkelt er det faktisk. For meg er jobben noe jeg gjør for å overleve. Ikke et gudegitt kall. Og jeg vil gjerne ha litt tid til overs for familien ved siden av. Jeg har betalt for 80% stilling, og det er deltid. Da forventer jeg å ha fritid som jeg kan bruke på mann, barn, hobbyer og husarbeid. Og jeg syns ikke det er umoralsk på noen som helst måte.

I denne tråden virker du fryktelig aggressiv overfor lærere og deres ordninger, og jeg skjønner ikke hvorfor. Mener du at lærere på død og liv skal ha det dårligere enn alle andre arbeidstakere? Jeg syns det er fint at mine barns lærere har noen ordninger som gjør at de holder ut i jobben, år etter år. Og hvis avspaseringsordningene er med på å holde dem i jobben, flott. Muligheten til å jobbe inn en planleggingsdag? like flott.

''I denne tråden virker du fryktelig aggressiv overfor lærere og deres ordninger, og jeg skjønner ikke hvorfor. Mener du at lærere på død og liv skal ha det dårligere enn alle andre arbeidstakere? ''

Jeg synes at lærerne skal ha de arbeidstidsordningen de har, fordi de har en ekstra krevende arbeidssituasjon. Ikke egentlig fordi jeg tror de jobber så sinnsvakt mye. MEN jeg er "aggressiv" i forhold til lærere fordi de fremstiller seg som ofre gang på gang "vi legger inne så mye, og da er det og det og det bare noe vi fortjener". Jeg synes lærere har utrolig liten forståelse for hvordan andre jobber er, og ikke minst hvordan andres livssituasjon er, og de tror de er har det "verst i verden". Det synes jeg er uspiselig, og jeg tror med fordel noen av dem kunne tatt seg en tur innom andre deler av arbeidslivet. Jeg har jobbet som lærer i perioder, og vet hvordan arbeidshverdagen deres er. Jeg jobber ikke mindre enn dem nå, for å si det sånn - men jeg HAR en mindre krevende arbeidssituasjon fordi jeg slipper å forholde meg til 25 barn dagen lang, med alt det innebærer.

Lønn er det kanskje ikke så mye bråk om nå lenger. Uansett er offentlig sektor er dårligere betalt enn privat - sånn er det bare, og det er noe alle i den sektoren må forholde seg til. Lærere er ikke noe dårligere betalt enn andre med tilsvarende utdanning i samme sektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Og da vet du at det er stengt to uker i juli, og at du må spørre hvilke når du skal planlegge ferien din.

Jeg ser ikke problemet i det hele tatt.

Det er ikke noe problem for oss, men jeg skjønner at det er et problem for mange at ukene ikke blir fastsatt før i mars/april. Det går ikke an å be om eller planlegge ferie etter "to uker i juli" - prinsippet. Det må være spesifisert, og burde vært det fra oppstart om høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Nei, du gjør ikke det. Du tjener nemlig mye mer per år enn det barnehage- og skoleansatte gjør. Og du har helt andre betingelser generelt sett - enn det de fleste andre i denne sektoren har.

Du kan velge selv når du vil ha ferie, barnehageansatte må ALLTID ta de tre siste ukene i juli. Lærere kan aldri dra på billigferie, eller ta seg langhelger når de har lyst til det.

De kan ikke velge seg flexitid, og de får ikke alltid gå hjem selv om dagen er over - de kan sitte igjen med barn som ikke blir hentet, og det skjer ting som krever mye av et menneske, barnevernssaker f.eks.

Du går så hardt ut i den tråden her at man skulle tro du hadde noe personlig imot alle lærere og barnehageansatte, og mener de egentlig bare er snyltere på samfunnet som gjør sitt beste for å gjøre foreldres hverdag til et helvete.

Forsøk i bare ett eneste minutt, å tenke på det disse menneskene legger igjen av innsats for at barna dine skal ha en kvalititativ hverdag. De tilbringer mer tid med barna dine enn du gjør, de lærer dem alt de trenger å vite for å komme seg videre i livet, de viser dem kjærlighet, omsorg og trygghet selv om det ikke er deres barn.

Og det for den nette sum av 240.000 kroner i året....

''Nei, du gjør ikke det. Du tjener nemlig mye mer per år enn det barnehage- og skoleansatte gjør. Og du har helt andre betingelser generelt sett - enn det de fleste andre i denne sektoren har.''

Nei, jeg gjør ikke det, skjønner du. Jeg tjener mer enn barnehageansatte, men jeg tjener omtrent det samme som en lærer med tilsvarende utdanning gjør i offentlig sektor. Lærere er ikke underbetalt i forhold til andre offentlige ansatte.

Og nei, jeg må ikke sitte igjen med barn som ikke blir henten, men jeg må haugevis av ganger sitte over pga ting som skjer sent på dagen. Det er ikke noe annerledes for barnehageansatte - ting skjer i alle jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Jeg vet ikke helt hvorfor du tror lærere ikke jobber mye. Jeg kommer fra en familie med to lærere og begge jobber oppimot 55 timer i uka.

De kan heller ikke avspasere når de vil.

Jeg er usikker på hvilke lærere du kjenner, men hvis de jobber så lite og har så stor frihet til avspasering som du påstår, så er jeg noe forundret. De må ta rimelig lett på jobben sin og jobbe på ekstremt fleksible skoler med uvanlige muligheter til avspasering.

Hvem kan avsapsere når de vil ????? Som sagt, det må jammen en realitetsorientering til når det gjelder andre deler av arbeidslivet, INGEN kan avspasere når de vil.

Og der hvor mine barn går på skole, har da lærere tatt fri utenfor sesong og avspasert - ikke uvanlig i det hele tatt. Og mine foreldre gjorde også det da de jobbet.

Du mener altså at dine foreldre jobber 11 timer alle hverdager, altså fra 0800 - 1900, hver dag, hver uke, hele arbeidsåret? Det blir 55 timer. Jeg kjenner INGEN lærere som jobber så mye. Ikke mine foreldre, ikke mine lærer-venner og ikke mine lærer-søsken. Og heller ikke jeg, da jeg jobbet som lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De kan heller ikke avspasere når de vil.''

Det er det veldig få som kan. De fleste har jo et ansvar på jobben.

''Det er det veldig få som kan. De fleste har jo et ansvar på jobben.''

Nemlig. Jeg har straks 30 plusstimer nå og har svært få muligheter til avspasering ettersom vi ikke får vikar for avspasering og selvfølgelig ikke kan avspasere når jeg er alene på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg skulle av og til ønske jeg kunne ta meg fri 2 uker i november og reise til sydligere strøk sånn som søstra mi gjør hvert år.

Men nei da, vi må følge skoleruta!

Vi som har barn kan heller ikke ta 2 uker fri i november. Vi har nemlig bare 5 ukers ferie som skal dekke opp planleggingsdager, høst, vinter, jule, påske- og vinterferier.

Og jeg kjenner for øvrig mange lærere som får til å ta fri utenfor fellesferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg tror helt klart at mange jobber mye mer enn de får lønn for, men det som er trasig er at det ofte er lærerne som får "skylda" for dette...av en eller annen merkelig grunn ;)

Dere får ikke skylda, men dere regner med at noe annet skal gjelde for dere enn det som er normalt for de fleste arbeidstagere med høy utdanning. Det ligger i kortene - for alle andre enn lærerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem kan avsapsere når de vil ????? Som sagt, det må jammen en realitetsorientering til når det gjelder andre deler av arbeidslivet, INGEN kan avspasere når de vil.

Og der hvor mine barn går på skole, har da lærere tatt fri utenfor sesong og avspasert - ikke uvanlig i det hele tatt. Og mine foreldre gjorde også det da de jobbet.

Du mener altså at dine foreldre jobber 11 timer alle hverdager, altså fra 0800 - 1900, hver dag, hver uke, hele arbeidsåret? Det blir 55 timer. Jeg kjenner INGEN lærere som jobber så mye. Ikke mine foreldre, ikke mine lærer-venner og ikke mine lærer-søsken. Og heller ikke jeg, da jeg jobbet som lærer.

Oi da, så sinna du hørtes ut :)

Jeg sa da aldri at noen kan avspasere når de vil ^^ Jeg sa at de to lærerne jeg har i familie ikke får avspasert noe særlig utenom sommerferien.

De jobber svært mye, ja, men helger teller selvfølgelig også med, slik at ikke alle ukedager innebærer elleve timers jobbing. Noen dager er det også mer, andre dager mindre, avhengig av hva som skjer på jobb.

Forøvrig jobber ikke begge foreldrene mine som lærere. Faren min jobber nok en god del mer enn elleve timer dagen, tenker jeg, men så har han et helt annet yrke og en helt annen lønn enn hva lærere har ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''men at dere jobber like mye som andre i tilsvarende krevende jobber, tror jeg ikke noe på''

Og det forklarer jo holdningene dine i denne tråden.

Ssss - det er fakta. Jeg regnet ut at en lærer må jobbe 41 timer i uken de ukene de jobber, for å tjene opp de timene de avspaserer i ferier.

Vis meg den person i krevende jobb som ikke jobber 41 timer i uken i snitt, OGSÅ i de ukene lærerne avspaserer. En lærer avspaserer ca 4 uker i året (egentlig mer, men hvis man regner 2 ekstra sommeruker + høst - og vinterferie). Disse ukene jobber andre fremdeles sine 41 timer. Det vil si at en person jobber ca 200 timer mer i året enn lærerne. Og nei, ikke nødvendigvis til høyere lønn.

En del har faktisk 40-timers arbeidsuke som standard. Men de har vel gjerne høyere lønn også, siden de vel utelukkende jobber i privat sektor.

Som sagt, jeg mener at lærerne skal ha ekstra avspasering eller ferie pga arbeidssituasjonen sin - men ikke fordi de jobber så mye mer enn alle andre. Og jeg tror de med fordel kunne tatt seg en rekognoseringstur på andre arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

En lærer ja, en barnehageassistent nei.

Og nei, alle lærere kan ikke avspasere som det passer dem. Ikke barnehageansatte heller. Det er jo nettopp derfor man avspaserer kollektivt, fordi det ikke er midler til å gjøre det ellers i året.

Det er ingen som kan avspasere når det passer dem. Folk avspaserer når det passer arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...