Gå til innhold

Ikke bare og bare med barnehage og fri fra jobb.


Gjest Amen 4 that

Anbefalte innlegg

Gjest Lilje30

Dette er endret nå. Lærere har nå fri på 17.mai, slik de fleste andre arbeidere har :)

Ting har endret seg siden 80-tallet, forstår jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    47

  • Persille1365381127

    34

  • morsan

    25

  • trollemor;o)

    21

Gjest togli

Ting har endret seg siden 80-tallet, forstår jeg ;-)

Jepp - og heldigvis for det ;)

Jeg hadde syntes det var forferdelig trist å ikke få feire 17.mai sammen med ungene mine - hvert eneste år - :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er da ikke noen selvfølge at de fikk vite om feriestengningen i august?

Vår barnehage hadde stengt to sommeruker og redusert åpningstid 4 - 6 uker (husker ikke nøyaktig). Det var ikke noe problem, men det var selvfølgelig viktig å vite _hvilke_ uker det var helt stengt. Tror aldri vi fikk vite dette før foreldrene begynte å spørre om våren pga. ferielister på arbeidsplassene. Selvsagt kunne vi gjette sånn omtrent ut fra fjoråret, men ikke være sikre.

Det står normalt sett i årsplanen og vedtektene. Det skal hvertfall stå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Nei, vi fikk ikke vite det i august pga poden ikke gikk der den gangen, 1 år og begynte i barnehage i februar.

Men uansett hadde det ikke gått da vi er tre som sirkulerer og har hver sin tidlig, midt og sen ferie, og det er ikke bare og bare å få byttet med de når de er så glad de har fått midt og sen ferie... og muligens har bestilt seg tur.

Det skal stå i årsplanen og vedtektene - og de leste du vel da du fikk dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Men ja, enig i at barnehagene burde fått større bevillinger...''

Vet ikke hva slags bevilling du snakker om, men hvis det er f eks sjenkebevilling, så kunne man jo kanskje oppfordret kommunen til å printe det ut på papir i A3-format! ;-)

Bevilgninger... hadde en annen leif inni der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Hos oss fikk vi ikke beskjed om sommerstenging før rett før påske i år. De har aldri hatt det tidligere år. Da vi fikk beskjeden var vår ferie allerede fastlagt hos arbeidsgiver, og til helt andre uker enn de som blir stengt... heldigvis har vi besteforeldre som stiller opp. Så det er ikke alle som er så heldige å få beskjed om sånne ting et helt år i forveien.

Men det er jo en ting dere i så fall må ta opp. Det skal stå både i vedtektene og årsplanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hehe, planlegge langhelg og kalle det planleggingsdag ja. Jeg syns man kan kalle en spade for en spade jeg da.

Ellers: Er det virkelig vanlig å stenge barnehager i mange uker på sommeren? Det er det ikke på disse kanter av landet jaffall... Påstår ikke at det aldri skjer, men vanlig er det ikke.

Mine har valgt å jobbe inn denne dagen ved å jobbe tre kvelder av tre, tre og to timer - og det er HELT greit for meg. Ellers ville vi ha jobbet den dagen i bhg.

Og ja, det er vanlig å ha stengt noen uker i juli. Ikke alle, men både to og tre er normalt. I hvertfall i mindre barnehager, under 40 barn - for der er det ikke så lett å slå sammen avdelinger osv.

I store barnehager er det lettere å flekse.

Hovedårsaken er at veldig mange vil begynne første uken i august, og da må alle være på jobb. Dersom man skal flekse ferie f.eks to eller tre av gangen - så må man begynne ferieavvikling i begynnelsen av juni - og det passer de fleste foreldre mye dårligere enn å ta tre uker i juli.

Og jeg vet om både kommunale og private som gjør det, så det er ikke noe uvanlig i Oslo hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men foreldremøter og samtaler må legges i arbeidstiden fordi lærere og barnehageansatte ikke vil jobbe kveld????? Hvor er logikken her?

Den er vel ganske logisk?

Ved å legge en plandag til to kvelder får man en fri-/avspaseringsdag. Ved å legge foreldresamtale til kveld får man verken ekstra penger eller avspasering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Joda, selvsagt skal også barnehageansatte kunne avspasere møtetid for møter utenom ordinær arbeidstid.

Men jeg undrer meg likevel hvorfor man ikke kan kalle det det da - avspasering. Det gjør alle andre som tar fri den dagen. Man kaller det ikke julemøte, selv om det man faktisk avspaserer er et møte man hadde i desember. Så hvorfor kalle det planleggingsdag når man avspaserer møter man har hatt for å planlegge tidligere?

En annen ting - Det er ikke så mange andre bedrifter som kan stenge hele sjappa for å ta kollektiv avspasering. Vi må nok pent dele på godene.

For all del altså, nyt fridagen, det er sikkert vel unt, men jeg reagerer på den der "alle andre har det bedre enn oss derfor fortjener vi dette" holdningen....

''En annen ting - Det er ikke så mange andre bedrifter som kan stenge hele sjappa for å ta kollektiv avspasering. Vi må nok pent dele på godene. ''

Det er veldig får andre jobber man trenger FULL bemanning på hver eneste dag hele tiden. Både lærere, sykehusansatte og andre kan ommøblere på tiden sin (fra ledelsens hold), eller har ikke fullt med barn/pasienter fra 7 til 17.

Det har barnehager.

Barnehager har også behov for å planlegge ting de skal foreta seg ila året - og de langt fleste har fem dager ila året de kan gjøre dette på.

Og så er spørsmålet; når passer det best å ta disse dagene? Svaret er aldri. Det vil aldri passe foreldre at barnehagen er stengt, sånn er det bare.

Så da må man finne løsninger som er til minst mulig ulempe for de fleste. Jeg løser det ved å planlegge kvelder ila høst og vår - og så stenge denne fredagen, og det antall dager som overskrider helligdager i romjulen og påsken. Dette fordi det normalt sett er lettere for folk å få fri i denne perioden, enn ellers på året. Ja, det vil alltid være vanskelig for noen - men her snakker vi "best for flest".

Det er også normalt å ha stengt noen uker om sommeren, 2 eller 3. Det varierer litt. Det er ikke så lett å avvikle ferie til forskjellig tidspunkt når man ikke har så mange ansatte å flekse på. Det er også sånn at veldig mange gjerne vil starte opp 1. august, og da må alle være tilbake på jobb pga nye barn, innkjøring osv.

Du må ta i betraktning at "alle andre bedrifter" antagelig ikke lever fra hånd til munn som det barnehager gjør. De har andre økonomiske muligheter enn det vi har.

Det hadde ikke gjort meg noe å ha åpent hele året, hver eneste dag - om vi hadde hatt økonomi til det. Men det ville betydd en annen pris for deg også, og jeg tipper at du ikke er villig til å betale for det.

Så neste gang maksprisdiskusjonen kommer, så kan du jo tenke over hvilke ordninger du er villig til å ofre for å få lavere pris. Det er en sammenheng i alt her, og dessverre kan vi ikke tilby i pose og sekk når vi ikke har barnehager som er på tre avdelinger eller større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''En annen ting - Det er ikke så mange andre bedrifter som kan stenge hele sjappa for å ta kollektiv avspasering. Vi må nok pent dele på godene. ''

Det er veldig får andre jobber man trenger FULL bemanning på hver eneste dag hele tiden. Både lærere, sykehusansatte og andre kan ommøblere på tiden sin (fra ledelsens hold), eller har ikke fullt med barn/pasienter fra 7 til 17.

Det har barnehager.

Barnehager har også behov for å planlegge ting de skal foreta seg ila året - og de langt fleste har fem dager ila året de kan gjøre dette på.

Og så er spørsmålet; når passer det best å ta disse dagene? Svaret er aldri. Det vil aldri passe foreldre at barnehagen er stengt, sånn er det bare.

Så da må man finne løsninger som er til minst mulig ulempe for de fleste. Jeg løser det ved å planlegge kvelder ila høst og vår - og så stenge denne fredagen, og det antall dager som overskrider helligdager i romjulen og påsken. Dette fordi det normalt sett er lettere for folk å få fri i denne perioden, enn ellers på året. Ja, det vil alltid være vanskelig for noen - men her snakker vi "best for flest".

Det er også normalt å ha stengt noen uker om sommeren, 2 eller 3. Det varierer litt. Det er ikke så lett å avvikle ferie til forskjellig tidspunkt når man ikke har så mange ansatte å flekse på. Det er også sånn at veldig mange gjerne vil starte opp 1. august, og da må alle være tilbake på jobb pga nye barn, innkjøring osv.

Du må ta i betraktning at "alle andre bedrifter" antagelig ikke lever fra hånd til munn som det barnehager gjør. De har andre økonomiske muligheter enn det vi har.

Det hadde ikke gjort meg noe å ha åpent hele året, hver eneste dag - om vi hadde hatt økonomi til det. Men det ville betydd en annen pris for deg også, og jeg tipper at du ikke er villig til å betale for det.

Så neste gang maksprisdiskusjonen kommer, så kan du jo tenke over hvilke ordninger du er villig til å ofre for å få lavere pris. Det er en sammenheng i alt her, og dessverre kan vi ikke tilby i pose og sekk når vi ikke har barnehager som er på tre avdelinger eller større.

Godt skrevet, Persille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plommeblomst

Er denne planleggingsdagen et gode?

Jeg har egentlig planleggingdag på fredag, men vi har brukt andre tidspunkt for å jobbe inn denne dagen.

For elever, foreldre og andre spiller det vel ingen rolle hva vi kaller denne fredagen?

På papiret er det jo en planleggingsdag, men hvis du syns det er bedre, så avspaserer jeg på fredag.

Problemet er ikke at DU avspaserer, men at ALLE avspaserer på SAMME dag. Og tvinger foreldre med mindre barn til å avspasere/ta ferie - eller som jeg gjør, permisjon uten lønn -samme dag. I min jobb - og mange andre steder - må noen være på på jobb den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fem uker i strekk?

Ja, du kan så si...

det kan jo være at en og en ansatt har behov for å avspasere utenom disse planleggingsdagene... om en holder foreldremøte på kveldstid kan de jo opptjene seg avspasering som de kan ta ut andre dager,

det er jo sånn de gjør det alle andre steder.

Der jeg jobber kan man ikke gi alle fri samtidig, men om en og en jobber seg opp avspasering kan de ta seg fri dager de har behov for det...

Selv har jeg ikke mulighet for å jobbe inn avspasering og synd er jo det, da må jeg ta av ferien... jeg har 5 uker ferie, men pleier å reise vekk på sommeren 4 av de, så har 5 dager jeg må fordele rundt om i året i tilfelle planleggingsdager osv.

Hadde vært digg å kunne reist vekk 5 uker og ikke 4 :D

Hvor mange er det egntlig som kan reise bort fem uker i strekk? På svært mange arbeidsplasser får man ikke lov til å ta mer enn tre uker i strekk om sommeren.

Selv har jeg tre uker i strekk om sommeren, en uke som stort sett deles på jul/påske og en uke jeg kan ta slike løsdager på.

Jeg skjønner ikke helt hva du klager over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har dere ikke.

:-)

Men det er greit det, jeg har også goder i min jobb. Men lang sommerferie er ikke en av dem.

Hvor mange timer består ditt normalarbeidsår av da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Jo, men det blir jo helt hypotetisk. Du trenger vel ikke gå rundt å være "tung i hjertet" ved tanken på noe som ikke er en realitet?

Noen steder sitter det barn hos sosiallærer og griner fordi de ikke vil gå hjem, når skolen / SFO stenger for ferien. Det er ikke sånn at barnehagen og skolen / SFO er forferdelige steder hvor barn bør oppholde seg minst mulig.

De barna ønsker sikkert å være der fordi de ikke blir sett hjemme.

De blir kanskje sendt hit og dit som en pakke i ferien for at mor/far kan jobbe mest mulig å da skjønner jeg dem godt, at de vil heller være på barnehage/sfo istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - og heldigvis for det ;)

Jeg hadde syntes det var forferdelig trist å ikke få feire 17.mai sammen med ungene mine - hvert eneste år - :-(

-sånn har jeg det - hvert eneste år. Men det varer jo ikke hele dagen, bare ca 9-14.

Det er noen ulemper ved å være kulturskolelærer også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri noensinne opplevd lærere som mener det ikke er et gode å ha fri/avspasere i skoleferiene?!

Noen ganger kan jeg være lei av lærerjobben og kunne tenkt meg å prøve noe annet. Samtidig ser jeg at så lenge jeg har små barn, så er det helt ypperlig å ha den jobben jeg har!

Problemet er vel at lærere hele tiden får sleivspark om at de har så mye fri osv. Hadde folk skjønt at vi faktisk jobber like mye som andre totalt sett, og at vi derfor må avspasere i forbindelse med skoleferiene, så tror jeg ikke vi hadde hatt behov for å "forsvare" oss heller.

Det føles faktisk ganske urettferdig å hele tiden bli møtt med misunnelse pga at vi har syv uker fri på sommeren i tillegg til de andre fridagene i løpet av året når man gjerne sitter både i helger og utover lange kvelder med jobbrelatert arbeid.

Jeg skulle av og til ønske jeg kunne ta meg fri 2 uker i november og reise til sydligere strøk sånn som søstra mi gjør hvert år.

Men nei da, vi må følge skoleruta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

-sånn har jeg det - hvert eneste år. Men det varer jo ikke hele dagen, bare ca 9-14.

Det er noen ulemper ved å være kulturskolelærer også...

Jeg forstår godt at det er trasig :-(

Jobber du ikke i samme skolekrets som barna dine heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...