Gå til innhold

Ikke bare og bare med barnehage og fri fra jobb.


Gjest Amen 4 that

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Er de? Jeg skjønner at de må jobbe inn hvis de skal ta fri, men de kunne vel ha avholdt plandagen på fredag også, eller?

Men spiller det noen rolle om vi planlegger fredagen eller legger planleggingen til mandag og tirsdag kveld istedet? Skolen er stengt uansett, så jeg skjønner ikke hvorfor det gjør det enklere for foreldrene at vi sitter på jobb fredagen framfor mandag og tirsdag kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    47

  • Persille1365381127

    34

  • morsan

    25

  • trollemor;o)

    21

Gjest togli

For de aller fleste spiller det nok liten rolle.

For noen av de mest surmagede lærer-kritikerne kunne det kanskje være en idé å bruke et begrep som er lett gjenkjennelig fra arbeidslivet forøvrig. Det er akkurat sånne bagateller som gjør at de får vann på den "lærere-har-bare-fri"-mølla.

Det er godt mulig du har rett i det ;)

Som før sagt her, så står det både på mine elevers plan og på planen til mine skolebarn at lærerne avspaserer fredagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg blir tung i hjertet ved tanken på at mange unger går i barnehage og på sfo nesten hele sommeren igjennom..

?

Den barnehagen vi hadde fra sønnen vår var to år hadde åpent hele sommeren, men alle hadde jo ferie i minst tre uker likevel.

Men den store store fordelen ved at det er åpent hele tiden, er jo at man kan ta ferie når det passer. Kanskje paser det best fra 15. juli til 15. august, og ikke bare i juli måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*mimre mimre*

Det hadde vi også.

Det var i yngre bronsealder tror jeg.

;-)

Tror jeg også *he he*

Vi hadde dog ikke én hel ukes høstferie, men to dager inntil en helg i midten av september. Foreldrene våre kalte det for "potetferie", selv om jeg betviler at det foregikk my hypping blant elevene i de dagene. Men da foreldrene mine var barn, måtte de til pers og hyppe poteter i potetferien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri noensinne opplevd lærere som mener det ikke er et gode å ha fri/avspasere i skoleferiene?!

Noen ganger kan jeg være lei av lærerjobben og kunne tenkt meg å prøve noe annet. Samtidig ser jeg at så lenge jeg har små barn, så er det helt ypperlig å ha den jobben jeg har!

Problemet er vel at lærere hele tiden får sleivspark om at de har så mye fri osv. Hadde folk skjønt at vi faktisk jobber like mye som andre totalt sett, og at vi derfor må avspasere i forbindelse med skoleferiene, så tror jeg ikke vi hadde hatt behov for å "forsvare" oss heller.

Det føles faktisk ganske urettferdig å hele tiden bli møtt med misunnelse pga at vi har syv uker fri på sommeren i tillegg til de andre fridagene i løpet av året når man gjerne sitter både i helger og utover lange kvelder med jobbrelatert arbeid.

Det føles også ganske urettferdig at holdningene til de som gnåler om dette, automatisk tillegges alle foreldre dere møter.

Det er heller ikke foreldrene som har pålagt lærerne masse tidkrevende dokumentasjon og papirarbeid de siste årene. Det er faktisk politikerne. Men på foreldremøtene får mange lærere (ikke alle, og sikkert ikke du) det til å høres ut som om det er vi som har innført det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

?

Den barnehagen vi hadde fra sønnen vår var to år hadde åpent hele sommeren, men alle hadde jo ferie i minst tre uker likevel.

Men den store store fordelen ved at det er åpent hele tiden, er jo at man kan ta ferie når det passer. Kanskje paser det best fra 15. juli til 15. august, og ikke bare i juli måned?

Før var det sånn i vår barnehage også. Problemet (tror jeg) var at foreldrene da fikk bestemme når de ønsket å ta ut ungene for ferie. Da hendte det at svært mange var i barnehagen i en periode og bare en eller to i en annen periode. Dette skapte problemer i forhold til bemanningen i barnehagen og det at det kostet for mye for kommunen å ha to ansatte tilstede for noen få barn. Jeg tror iallefall dette var en av grunnene til at de fastsatte fellesferien som ferie også for barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men spiller det noen rolle om vi planlegger fredagen eller legger planleggingen til mandag og tirsdag kveld istedet? Skolen er stengt uansett, så jeg skjønner ikke hvorfor det gjør det enklere for foreldrene at vi sitter på jobb fredagen framfor mandag og tirsdag kveld?

Nei jeg synes ikke det gjør noen forskjell" Jeg synes tvert imot det er kjempelurt å jobbe inn på forhpnd slik at man kan ta fredagen fri - det er akkurat det jeg gjør;-)

Men du skrev at de var _pålagt_å gjøre det, og da spør jeg: Man er vel ikke pålagt å la være å avholde plandagen på fredag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Det er jeg helt enig i! Problemet er at det er de skole- og barnehageansatte som blir kritiserte for problemene "fridager" skaper. Kanskje bør man heller gå til politisk hold for å få mer fleksibilitet for småbarnsforeldre f.eks.? Dette hadde jo også vært ypperlig for oss som faktisk jobber i skole- og barnehage _og også_ har egne barn å ta oss av.

Jeg kritiserer ikke barnehagen for planleggingsdagene, men jeg er litt irritert for at de valgte å ta beslutning om sommerstenging sent på våren når de fleste allerede hadde fastlagt ferien. Avspaseringen nå på fredag er vel forunt, selv om det skaper litt kaos for oss. Det blir verre når skolen kommer med sine høst- og vinterferier i tillegg, men den tid den sorg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var det sånn i vår barnehage også. Problemet (tror jeg) var at foreldrene da fikk bestemme når de ønsket å ta ut ungene for ferie. Da hendte det at svært mange var i barnehagen i en periode og bare en eller to i en annen periode. Dette skapte problemer i forhold til bemanningen i barnehagen og det at det kostet for mye for kommunen å ha to ansatte tilstede for noen få barn. Jeg tror iallefall dette var en av grunnene til at de fastsatte fellesferien som ferie også for barnehagen.

Ja, jeg skjønner at dette kan bli løsningen. Men hos oss så det ut til å funke bra. De ukene sønnen min var der om sommeren, var det ganske få barn, og de slo sammen de tre avdelingene til én, men det var nok minst 10-12 barn der likevel. Det var rene feriekolonien for han å være der da, bare vi passet på at han var der samtidig som noen jevnaldrende:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg også *he he*

Vi hadde dog ikke én hel ukes høstferie, men to dager inntil en helg i midten av september. Foreldrene våre kalte det for "potetferie", selv om jeg betviler at det foregikk my hypping blant elevene i de dagene. Men da foreldrene mine var barn, måtte de til pers og hyppe poteter i potetferien!

I løpet av min skoletid varierte høstferien mellom en hel uke og én enkelt dag. Jeg er ikke fra noe potetdistrikt.

Jeg gikk på skolen i den mørke middelalderen. Når ungene klager, forteller jeg lidelseshistorien om at jeg gikk på skolen på lørdager i 8 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det føles også ganske urettferdig at holdningene til de som gnåler om dette, automatisk tillegges alle foreldre dere møter.

Det er heller ikke foreldrene som har pålagt lærerne masse tidkrevende dokumentasjon og papirarbeid de siste årene. Det er faktisk politikerne. Men på foreldremøtene får mange lærere (ikke alle, og sikkert ikke du) det til å høres ut som om det er vi som har innført det.

Det har du nok rett i! Jeg føler faktisk at svært mange foreldre har skjønt dette og at de virkelig unner oss (og forstår) sommer"ferien" og de andre "feriene".

Jeg tror også alle lærere er fullstendig klar over at det ikke er foreldrenes skyld at vi må bruke så mye tid på papirarbeid og møter. Når vi tar opp dette på jobb, kommer det helt klart fram at dette er et politisk ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av min skoletid varierte høstferien mellom en hel uke og én enkelt dag. Jeg er ikke fra noe potetdistrikt.

Jeg gikk på skolen i den mørke middelalderen. Når ungene klager, forteller jeg lidelseshistorien om at jeg gikk på skolen på lørdager i 8 år.

''Når ungene klager, forteller jeg lidelseshistorien om at jeg gikk på skolen på lørdager i 8 år.''

*he he* Den må overgå selv de verste utlegginger om "jeg som led i ørten timer da jeg fødte deg..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, jeg skjønner at dette kan bli løsningen. Men hos oss så det ut til å funke bra. De ukene sønnen min var der om sommeren, var det ganske få barn, og de slo sammen de tre avdelingene til én, men det var nok minst 10-12 barn der likevel. Det var rene feriekolonien for han å være der da, bare vi passet på at han var der samtidig som noen jevnaldrende:-)

Vi har til nå hatt enavdelingsbarnehage, så problemet har nok vært større av den grunn. Nå har vi to avdelinger, 0-3 og 3-6, så det kan være at det kan bli kjedelig for en seksåring å tilbringe ei uke sammen med tre ettåringer? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg også *he he*

Vi hadde dog ikke én hel ukes høstferie, men to dager inntil en helg i midten av september. Foreldrene våre kalte det for "potetferie", selv om jeg betviler at det foregikk my hypping blant elevene i de dagene. Men da foreldrene mine var barn, måtte de til pers og hyppe poteter i potetferien!

Hehe, potetferie het det hos oss også, selv om det ikke var en potetåker i sikte. :-)

Og jeg gikk også på skolen på lørdager. Grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg kritiserer ikke barnehagen for planleggingsdagene, men jeg er litt irritert for at de valgte å ta beslutning om sommerstenging sent på våren når de fleste allerede hadde fastlagt ferien. Avspaseringen nå på fredag er vel forunt, selv om det skaper litt kaos for oss. Det blir verre når skolen kommer med sine høst- og vinterferier i tillegg, men den tid den sorg...

Enig i at det er rart de bestemmer sånt så seint. Det synes jeg faktisk du kan ta opp i barnehagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har til nå hatt enavdelingsbarnehage, så problemet har nok vært større av den grunn. Nå har vi to avdelinger, 0-3 og 3-6, så det kan være at det kan bli kjedelig for en seksåring å tilbringe ei uke sammen med tre ettåringer? ;)

Åja, det er et must å snakke med foreldrene til venner/jevnaldrende for å avklare når deres barn skal være der om sommeren:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Enig i at det er rart de bestemmer sånt så seint. Det synes jeg faktisk du kan ta opp i barnehagen!

Det var innsparinger... det er nok fint lite vi får gjort med det i år, håper bare vi får tidligere beskjed neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Nei jeg synes ikke det gjør noen forskjell" Jeg synes tvert imot det er kjempelurt å jobbe inn på forhpnd slik at man kan ta fredagen fri - det er akkurat det jeg gjør;-)

Men du skrev at de var _pålagt_å gjøre det, og da spør jeg: Man er vel ikke pålagt å la være å avholde plandagen på fredag?

Hvor skriver jeg at vi er pålagt å avspasere fredagen? I så fall har jeg uttrykt meg klumsete. Vi har, fra kommunalt hold, fått beskjed om å ha fredagen som planleggingsdag, men har i fellesskap blitt enige om å jobbe inn fredagen for å kunne avspasere den dagen. Sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Åja, det er et must å snakke med foreldrene til venner/jevnaldrende for å avklare når deres barn skal være der om sommeren:-)

Det har heldigvis ikke vært noe problem for oss siden jeg har fri HELE sommeren ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det var innsparinger... det er nok fint lite vi får gjort med det i år, håper bare vi får tidligere beskjed neste år.

Forstår godt at du reagerer på det, og jeg ville uansett tatt det opp! Greit at de skjønner at slike ting må planlegges bedre neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...