Gå til innhold

Ikke bare og bare med barnehage og fri fra jobb.


Gjest Amen 4 that

Anbefalte innlegg

Gjest Tatjana

''Det forteller meg at foreldre faktisk fortsatt mistror barnehage- og skoleansatte og innbiller seg at de har det for godt fordi de tar "så mye fri" ;)''

Faktisk er det en realitet at lærere her mye fri. Og ingen innbilling :-)

Og hvorfor ikke innrømme at det er en gode som følger med læreryrket? Ikke skjule det i planleggingsdager..

Kanskje fordi planleggingsdager faktisk ikke er fridager, men dager da lærerne er på jobb? Eller -som en eller annen skrev lenger ned her i tråden- dager hvor de kan avspasere fordi de faktisk har jobbet disse timene på kveldstid/helger?

Personlig syns jeg nå det er mye bedre at lærerne avspaserer på planleggingsdager enn på vanlige skoledager hvor elevene rammes ved at det blir langt mindre voksendekning (og den er jammen meg liten nok fra før)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    47

  • Persille1365381127

    34

  • morsan

    25

  • trollemor;o)

    21

Gjest Tatjana

Man skal da vel ikke avspasere, om man har været heldig å få gått på kurs?

Forstår ikke helt tankegangen her. Jeg ser på kurs som en gode jeg får av jobben min, ikke som noe jeg skal ha fri for i etterkant..

Så hvis du blir sendt på kurs en fridag - for eksempel en lørdag da du har fri - så skal du ikke ha hverken overtidsbetalt eller avspasering for det? Eller om du får kurs etter ordinær arbeidstid, for eksemppel fra 18 til 22 en kveld, så skal du heller ikke avspasere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du blir sendt på kurs en fridag - for eksempel en lørdag da du har fri - så skal du ikke ha hverken overtidsbetalt eller avspasering for det? Eller om du får kurs etter ordinær arbeidstid, for eksemppel fra 18 til 22 en kveld, så skal du heller ikke avspasere?

Slik er det dessverre på mange jobber - min inklusive!

Man har f eks en tendens til å legge obligatoriske internseminarer til fredag-lørdag, for ikke å "kaste bort" for mye produktiv tid. Den lørdagen kan vi bare glemme å føre opp tid for, ja, for vi er jo så heldige som har fått lov å sove på utenbys hotell & greier.....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

''Det forteller meg at foreldre faktisk fortsatt mistror barnehage- og skoleansatte og innbiller seg at de har det for godt fordi de tar "så mye fri" ;)''

Faktisk er det en realitet at lærere her mye fri. Og ingen innbilling :-)

Og hvorfor ikke innrømme at det er en gode som følger med læreryrket? Ikke skjule det i planleggingsdager..

Men vi jobber jo like mye som dere andre, bare på mye kortere tid.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Det forteller meg at foreldre faktisk fortsatt mistror barnehage- og skoleansatte og innbiller seg at de har det for godt fordi de tar "så mye fri" ;)''

Faktisk er det en realitet at lærere her mye fri. Og ingen innbilling :-)

Og hvorfor ikke innrømme at det er en gode som følger med læreryrket? Ikke skjule det i planleggingsdager..

Vi har like mange arbeidstimer i året som andre arbeidstakere, så hvor du har dette fra aner jeg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Vi har også arbeidd inn denne dagen, men gjett hvem som kommer til å jobbe likevel. :-) Siste rettebunken må gjøres ferdig, eksamen skal planlegges osv. Og med elever som skal ha eksamen mandag, er det bare å gjøre seg klar til å svare på spørsmål og berolige og trøste osv. Håper bare jeg kan gjøre det fra godstolen på verandaen.

Men bytte med noen? Aldri i livet!

Hehe, kjenner igjen den der ;)

Jeg slipper heldigvis å jobbe på fredag, men jobba fram til 19.30 i kveld og gjorde unna endel i helga :) Deilig med en fridag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

black wealch

Vi har like mange arbeidstimer i året som andre arbeidstakere, så hvor du har dette fra aner jeg ikke?

Nei, det har dere ikke.

:-)

Men det er greit det, jeg har også goder i min jobb. Men lang sommerferie er ikke en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilje30

Jeg kjenner at jeg blir tung i hjertet ved tanken på at mange unger går i barnehage og på sfo nesten hele sommeren igjennom..

De barnehagene jeg vet om som er åpent året rundt, krever at foreldrene tar uten barna 3 uker i strekk. Krav eller ikke, vi får ha så pass tro på småbarnsforeldre, at de faktisk ønsker ferie med barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Så hvis du blir sendt på kurs en fridag - for eksempel en lørdag da du har fri - så skal du ikke ha hverken overtidsbetalt eller avspasering for det? Eller om du får kurs etter ordinær arbeidstid, for eksemppel fra 18 til 22 en kveld, så skal du heller ikke avspasere?

Nei...

Ser på det som en gode jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Men vi jobber jo like mye som dere andre, bare på mye kortere tid.....

Nei, jeg jobber mer enn en lærer.. men har også høyere lønn..

Det er mitt gode..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Har lest litt i tråden og reagerer faktisk på at lærere og barnehageansatte arbeider på kveldstid for å kunne avspasere planleggingsdagen. De jobber jo så sinnsykt mye ellers når det ikke er ferie, at ENDA mer jobbing kvelder og helger for å avspasere ENDA mer vel ikke kan være særlig lurt? Ihvertfall ikke så lenge det medfører så mye problemer for alle andre? Og om de nå på død og liv må avspasere - kan de ikke avspasere en og en hvis det er noe - må alle tra fri samme dag?

Og som jeg nevnte tidligere - foreldresamtaler må man ta fri fra jobb for å komme på for det kan de ikke ha på kveldstid, men de kan arbeide inn planleggingsdager på kveldstid? Hvor er logikken her???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amen 4 that

Har lest litt i tråden og reagerer faktisk på at lærere og barnehageansatte arbeider på kveldstid for å kunne avspasere planleggingsdagen. De jobber jo så sinnsykt mye ellers når det ikke er ferie, at ENDA mer jobbing kvelder og helger for å avspasere ENDA mer vel ikke kan være særlig lurt? Ihvertfall ikke så lenge det medfører så mye problemer for alle andre? Og om de nå på død og liv må avspasere - kan de ikke avspasere en og en hvis det er noe - må alle tra fri samme dag?

Og som jeg nevnte tidligere - foreldresamtaler må man ta fri fra jobb for å komme på for det kan de ikke ha på kveldstid, men de kan arbeide inn planleggingsdager på kveldstid? Hvor er logikken her???

Ja, du kan så si...

det kan jo være at en og en ansatt har behov for å avspasere utenom disse planleggingsdagene... om en holder foreldremøte på kveldstid kan de jo opptjene seg avspasering som de kan ta ut andre dager,

det er jo sånn de gjør det alle andre steder.

Der jeg jobber kan man ikke gi alle fri samtidig, men om en og en jobber seg opp avspasering kan de ta seg fri dager de har behov for det...

Selv har jeg ikke mulighet for å jobbe inn avspasering og synd er jo det, da må jeg ta av ferien... jeg har 5 uker ferie, men pleier å reise vekk på sommeren 4 av de, så har 5 dager jeg må fordele rundt om i året i tilfelle planleggingsdager osv.

Hadde vært digg å kunne reist vekk 5 uker og ikke 4 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amen 4 that

Spør politikerne. Vi har ikke lov å legge foreldresamtaler etter klokka 16, men foreldremøter har vi lov å legge på kveldstid.

det er nå teit...

foreldremøte og foreldresamtale, hva er egentlig forskjellen? På skolen kaller man det foreldremøte både om det er gruppevis eller en og en forelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilje30

Det er ikke alle som har fri hver julaften, Nyttårs aften,17 mai som dere ;-)

Lærere har da ikke fri på 17.mai, de må pent stille opp i 17.mai tog og diverse skolearrangement etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Nei, det har dere ikke.

:-)

Men det er greit det, jeg har også goder i min jobb. Men lang sommerferie er ikke en av dem.

Det må du begrunne, for du vet neppe hva du snakker om ;)

Vi lærere er så heldige at vi alltid får avspasere i skoleferiene. Vi har altså samme antall ferieuker som andre arbeidere, og de resterende ukene avspaserer vi for overtidsarbeidet vi gjør ellers i året. Dette trodde jeg egentlig alle visste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

det er nå teit...

foreldremøte og foreldresamtale, hva er egentlig forskjellen? På skolen kaller man det foreldremøte både om det er gruppevis eller en og en forelder.

Både på jobben min og på skolen til barna mine kalles det foreldremøte når det er et møte mellom lærer og alle foreldrene. Foreldresamtaler er mellom lærer og hver og en av foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Lærere har da ikke fri på 17.mai, de må pent stille opp i 17.mai tog og diverse skolearrangement etterpå.

Ikke en lærer i 17.mai-toget her ihvertfall.. mulig de har planleggingsdag da ;-)

Klassekontaktene som følger klassen i 17.mai-toget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Lærere har da ikke fri på 17.mai, de må pent stille opp i 17.mai tog og diverse skolearrangement etterpå.

Dette er endret nå. Lærere har nå fri på 17.mai, slik de fleste andre arbeidere har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilje30

Ikke en lærer i 17.mai-toget her ihvertfall.. mulig de har planleggingsdag da ;-)

Klassekontaktene som følger klassen i 17.mai-toget.

Ok, da har ting endret seg etter 80-tallet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere har da ikke fri på 17.mai, de må pent stille opp i 17.mai tog og diverse skolearrangement etterpå.

Jeg tenkte på barnehage ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...