Gå til innhold

Ikke bare og bare med barnehage og fri fra jobb.


Gjest Amen 4 that

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Ssss - det er fakta. Jeg regnet ut at en lærer må jobbe 41 timer i uken de ukene de jobber, for å tjene opp de timene de avspaserer i ferier.

Vis meg den person i krevende jobb som ikke jobber 41 timer i uken i snitt, OGSÅ i de ukene lærerne avspaserer. En lærer avspaserer ca 4 uker i året (egentlig mer, men hvis man regner 2 ekstra sommeruker + høst - og vinterferie). Disse ukene jobber andre fremdeles sine 41 timer. Det vil si at en person jobber ca 200 timer mer i året enn lærerne. Og nei, ikke nødvendigvis til høyere lønn.

En del har faktisk 40-timers arbeidsuke som standard. Men de har vel gjerne høyere lønn også, siden de vel utelukkende jobber i privat sektor.

Som sagt, jeg mener at lærerne skal ha ekstra avspasering eller ferie pga arbeidssituasjonen sin - men ikke fordi de jobber så mye mer enn alle andre. Og jeg tror de med fordel kunne tatt seg en rekognoseringstur på andre arbeidsplasser.

Regnet ut i fra 5 uker avspasering, det blir ca 200 timer mer i året. 4 uker blir naturligvis bare 160 timer mer i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    47

  • Persille1365381127

    34

  • morsan

    25

  • trollemor;o)

    21

tzatziki1365380058

Oi da, så sinna du hørtes ut :)

Jeg sa da aldri at noen kan avspasere når de vil ^^ Jeg sa at de to lærerne jeg har i familie ikke får avspasert noe særlig utenom sommerferien.

De jobber svært mye, ja, men helger teller selvfølgelig også med, slik at ikke alle ukedager innebærer elleve timers jobbing. Noen dager er det også mer, andre dager mindre, avhengig av hva som skjer på jobb.

Forøvrig jobber ikke begge foreldrene mine som lærere. Faren min jobber nok en god del mer enn elleve timer dagen, tenker jeg, men så har han et helt annet yrke og en helt annen lønn enn hva lærere har ;)

Sinna, nei. Men det er i alle fall helt klart at lærere her inne har det atskillig "verre" og jobber mye mer enn de lærerne jeg kjenner " i levende live" gjør...

55 timer i snitt i uken? Det er toppleder - Statoil - nivå, det. Jeg tror ikke et sekund på at det er normalt for den jevne lærer, eller andre arbeidstakere uten lederansvar.

Søsteren min var undervisningsinspektør på en stor ungdomsskole en stund, og sier hun hadde ca 45 timers uker i snitt. Og da jobbet hun absolutt mest av de ansatte på "sin" skole. Men det var altså en lederjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinna, nei. Men det er i alle fall helt klart at lærere her inne har det atskillig "verre" og jobber mye mer enn de lærerne jeg kjenner " i levende live" gjør...

55 timer i snitt i uken? Det er toppleder - Statoil - nivå, det. Jeg tror ikke et sekund på at det er normalt for den jevne lærer, eller andre arbeidstakere uten lederansvar.

Søsteren min var undervisningsinspektør på en stor ungdomsskole en stund, og sier hun hadde ca 45 timers uker i snitt. Og da jobbet hun absolutt mest av de ansatte på "sin" skole. Men det var altså en lederjobb.

Den ene læreren har en lederstilling. Den andre er en idealist ;)

Kanskje de skiller seg ut. Men det er nå virkeligheten her hos meg, i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ssss - det er fakta. Jeg regnet ut at en lærer må jobbe 41 timer i uken de ukene de jobber, for å tjene opp de timene de avspaserer i ferier.

Vis meg den person i krevende jobb som ikke jobber 41 timer i uken i snitt, OGSÅ i de ukene lærerne avspaserer. En lærer avspaserer ca 4 uker i året (egentlig mer, men hvis man regner 2 ekstra sommeruker + høst - og vinterferie). Disse ukene jobber andre fremdeles sine 41 timer. Det vil si at en person jobber ca 200 timer mer i året enn lærerne. Og nei, ikke nødvendigvis til høyere lønn.

En del har faktisk 40-timers arbeidsuke som standard. Men de har vel gjerne høyere lønn også, siden de vel utelukkende jobber i privat sektor.

Som sagt, jeg mener at lærerne skal ha ekstra avspasering eller ferie pga arbeidssituasjonen sin - men ikke fordi de jobber så mye mer enn alle andre. Og jeg tror de med fordel kunne tatt seg en rekognoseringstur på andre arbeidsplasser.

Hvis læreren jobber 39 ukers skoleår (elevenes 38 uker + 1 uke planarbeid i juni og august), jobber de 43,2 timer i uka i snitt i løpet av skoleåret.

Årsverket er på 1687,5 time. Det er mindre enn de 1950 jeg har i offentlig sektor, men så har jeg 37,5 timers arbeidsuke, og fleksitid så jeg kan sjonglere nesten så mye jeg vil med tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ssss - det er fakta. Jeg regnet ut at en lærer må jobbe 41 timer i uken de ukene de jobber, for å tjene opp de timene de avspaserer i ferier.

Vis meg den person i krevende jobb som ikke jobber 41 timer i uken i snitt, OGSÅ i de ukene lærerne avspaserer. En lærer avspaserer ca 4 uker i året (egentlig mer, men hvis man regner 2 ekstra sommeruker + høst - og vinterferie). Disse ukene jobber andre fremdeles sine 41 timer. Det vil si at en person jobber ca 200 timer mer i året enn lærerne. Og nei, ikke nødvendigvis til høyere lønn.

En del har faktisk 40-timers arbeidsuke som standard. Men de har vel gjerne høyere lønn også, siden de vel utelukkende jobber i privat sektor.

Som sagt, jeg mener at lærerne skal ha ekstra avspasering eller ferie pga arbeidssituasjonen sin - men ikke fordi de jobber så mye mer enn alle andre. Og jeg tror de med fordel kunne tatt seg en rekognoseringstur på andre arbeidsplasser.

41 timer i uken er da en kort uke? Nå vet jeg lite om hvordan en grunnskolelærer jobber, da jeg jobber i en annen type skole. Men det er nå sjelden at ukene er så korte, når det er helgejobbing er de oftest over 50. Og er stort sett bare noen uker i sommerferien som er helt fri (=ferien), avspaseringsukene går med til forberedelse og etterarbeid og ikke minst utviklingsarbeid. Selvom både dagene og uken gjerne heldigvis er kortere da.

På min arbeidsplass jobbes det en del med å sette grenser, ta seg helt fri ofte nok og akseptere at man ikke får gjort alt, er dessverre mange som faller fra. Så er det selvsagt en del som gir mer eller mindre blaffen og jobber mye mindre.

Men som sagt, jeg vet ikke hvor mye lærere i grunnskolen jobber. Men jeg blir ikke overrasket over om det ligner.

Vi skrev arbeidsplan noen år, der all tid ble dokumentert/spesifisert. Da jobbet de fleste mye mindre, og resultatene ble deretter. Vi gikk bort fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea Silvia

Ssss - det er fakta. Jeg regnet ut at en lærer må jobbe 41 timer i uken de ukene de jobber, for å tjene opp de timene de avspaserer i ferier.

Vis meg den person i krevende jobb som ikke jobber 41 timer i uken i snitt, OGSÅ i de ukene lærerne avspaserer. En lærer avspaserer ca 4 uker i året (egentlig mer, men hvis man regner 2 ekstra sommeruker + høst - og vinterferie). Disse ukene jobber andre fremdeles sine 41 timer. Det vil si at en person jobber ca 200 timer mer i året enn lærerne. Og nei, ikke nødvendigvis til høyere lønn.

En del har faktisk 40-timers arbeidsuke som standard. Men de har vel gjerne høyere lønn også, siden de vel utelukkende jobber i privat sektor.

Som sagt, jeg mener at lærerne skal ha ekstra avspasering eller ferie pga arbeidssituasjonen sin - men ikke fordi de jobber så mye mer enn alle andre. Og jeg tror de med fordel kunne tatt seg en rekognoseringstur på andre arbeidsplasser.

Jeg er lærer og skal jobbe 42,2 timer i uken ( 3o timer på skolen pluss 12,5 timer hjemme). Til nå i år ligger snittet på 45 timer i uken.Jeg er aldri mindre enn 35 timer på skolen. Og en-to timer på kveldstid er ikke uvanlig og minst halve søndagen.

Fleksibilteten er selvsagt flott. Noen uker gjør jeg mindre hjemme, andre uker kommer jeg nok fort opp i over 50 timer. Men jeg får aldri muligheten til å avspasere/ta fri andre dager en de som er fastsatt. Jeg kan bytte noen timer med annen lærer, men det er vanskelig. Vi bør helst ha samme fag, og den andre læreren må ha fri de timene. I år har jeg ikke fått det til en eneste gang, men jeg har et par timer tilgode med annen lærer. Kanskje jeg får " ta de ut" neste år. Å få fri utenom de fastsatte tidene er umulig ( kun lærere med seniluke har den muligheten)

I dag avspaserer jeg. Jeg har rettet 10 tentamensbesvarelser, og sittet i telefonene med elever i snart to timer. Og " lest" to bøker som vi kanskje skal bruke. Heldigvis har jeg kunnet sittet ute å gjøre dette. :-)

Mannen min vil jeg skal slutte som lærer. Han synes ikke avspaseringen i ferien er kompensasjon nok for den tiden jeg bruker til jobb. ( og han jobber ikke så rent lite selv...men har dobbelt så høy lønn som meg) Men jeg kommer ikke til å slutte, til det er dette for spennende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

En barnehageassistent har svært lite utdanning, og like lite studielån. Da er ikke 230000 ekstremt dårlig betalt, når en person med høy utdanning, og i "helt vanlig jobb" i offentlig sektor, tjener 100 - 200000 mer.

Det er høyst uvanlig i arbeidslivet å bemanne for "toppene". I skole og barnehage gjør man jo gjøre det, men ellers - både i privat og offentlig sektor - bemanner man for et forventet "snitt" av arbeidsoppgaver, og regner med at folk dekker inn toppene med å arebeide mer i hektiske perioder. I teorien skal de også jobbe mindre i mindre hektiske perioder, men de kommer jo sjelden.

Jeg kan naturlivis ikke kreve at folk skal akseptere å jobbe utover "tariffer" eller hva det er, men jeg begriper ikke at folk har et sånt forhold til jobb at de synes det er et offer å legge inn noen timer ekstra. En ting er folk uten utdanning som kanskje bare har havnet i en jobb, men fagfolk med høy utdanning og spennende jobber.... Begriper det ikke. Men du har rett i at jeg ikke kan kreve det samme av folk som jeg synes er helt naturlig å legge inn selv.

Men det å legge ned hele arbeidsplassen for en dag, er ikke tariff - festet, og er dessuten høyst uvanlig. Jeg har lite sans for "sutring" over at foreldre reagerer på det. Spesielt når det ikke en gang er opplyst at det er det som blir gjort. Dersom det er mulig å avvikle planleggingsdager med kveldsjobbing og avspasering, så kunne det vel vært en ide å fordele avspaseringsdagene mellom folk, slik at man slapp å stenge.

''Men det å legge ned hele arbeidsplassen for en dag, er ikke tariff - festet, og er dessuten høyst uvanlig.''

Arbeidsplassen er ikke lagt ned for en dag, arbeidet er høyst reellt selv om det ikke er arbeid med barna.

''Jeg har lite sans for "sutring" over at foreldre reagerer på det. Spesielt når det ikke en gang er opplyst at det er det som blir gjort. Dersom det er mulig å avvikle planleggingsdager med kveldsjobbing og avspasering, så kunne det vel vært en ide å fordele avspaseringsdagene mellom folk, slik at man slapp å stenge.''

Men nå har jeg gang på gang forklart deg hvorfor det ikke er mulig - er det så vanskelig å begripe?

Vi MÅ ha fire mennesker på jobb på én avdeling for å ha lov til å ha 12 barn der. Dersom en er borte, så må vi også ta ut tre barn - eller sette inn en vikar. Hvilke tre barn foreslår du at vi skal nekte å komme inn i bhg den dagen?

Eller; hvor mener du at midlene til å dekke en vikar skal komme fra?

Eller mener du kanskje det er greit å være underbemannet en dag? At det ikke er så vanskelig å jobbe i barnehage at man trenger å være så mange som fire der?

Arbeidsdagene i barnehage MÅ planlegges. Og det er satt av 40 timer i året til det. Hvordan vi velger å løse den planleggingen er irrelevant for dere, konsekvensen for dere er likevel det samme - stengt barnehage.

Kan du ikke heller forsøke å verdsette at vi legger det til inneklemte dager fordi det er enklest for de fleste? Fremfor å angripe dette som et gode?

Det er aldeles ikke et gode, det er en nødvendighet med plandager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er ingen som kan avspasere når det passer dem. Folk avspaserer når det passer arbeidsplassen.

Ja, og skoler og barnehager kan ikke finansiere at deres ansatte avspaserer midt i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Men det å legge ned hele arbeidsplassen for en dag, er ikke tariff - festet, og er dessuten høyst uvanlig.''

Arbeidsplassen er ikke lagt ned for en dag, arbeidet er høyst reellt selv om det ikke er arbeid med barna.

''Jeg har lite sans for "sutring" over at foreldre reagerer på det. Spesielt når det ikke en gang er opplyst at det er det som blir gjort. Dersom det er mulig å avvikle planleggingsdager med kveldsjobbing og avspasering, så kunne det vel vært en ide å fordele avspaseringsdagene mellom folk, slik at man slapp å stenge.''

Men nå har jeg gang på gang forklart deg hvorfor det ikke er mulig - er det så vanskelig å begripe?

Vi MÅ ha fire mennesker på jobb på én avdeling for å ha lov til å ha 12 barn der. Dersom en er borte, så må vi også ta ut tre barn - eller sette inn en vikar. Hvilke tre barn foreslår du at vi skal nekte å komme inn i bhg den dagen?

Eller; hvor mener du at midlene til å dekke en vikar skal komme fra?

Eller mener du kanskje det er greit å være underbemannet en dag? At det ikke er så vanskelig å jobbe i barnehage at man trenger å være så mange som fire der?

Arbeidsdagene i barnehage MÅ planlegges. Og det er satt av 40 timer i året til det. Hvordan vi velger å løse den planleggingen er irrelevant for dere, konsekvensen for dere er likevel det samme - stengt barnehage.

Kan du ikke heller forsøke å verdsette at vi legger det til inneklemte dager fordi det er enklest for de fleste? Fremfor å angripe dette som et gode?

Det er aldeles ikke et gode, det er en nødvendighet med plandager!

Jeg ser jo at det er forskjell på små og store barnehager. Min yngste går i en barnehage med 90 barn og mange ansatte, og da bør det gå an å avvikle avspasering på forskjellige dager. Men de stenger her også (ikke i dag, faktisk, men i neste uke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til lita jente

Jeg kjenner at jeg blir tung i hjertet ved tanken på at mange unger går i barnehage og på sfo nesten hele sommeren igjennom..

I barnehagen der min datter går har de åpent hele sommeren. Men alle barna må ta fri minst 3 uker i sammenheng i tidsrommet 1.juni - 1.september + minst 1 uke ellers i året. Foreldrene må gi beskjed om når barnet skal ha sommerferie så tidlig som mulig, og senest innen 1.mai. Det er en ordning jeg har inntrykk av at alle er fornøyde med. Det er fleksibelt for foreldrene, samtidig som alle barna får ferie minst 3 uker i sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea Silvia

''I denne tråden virker du fryktelig aggressiv overfor lærere og deres ordninger, og jeg skjønner ikke hvorfor. Mener du at lærere på død og liv skal ha det dårligere enn alle andre arbeidstakere? ''

Jeg synes at lærerne skal ha de arbeidstidsordningen de har, fordi de har en ekstra krevende arbeidssituasjon. Ikke egentlig fordi jeg tror de jobber så sinnsvakt mye. MEN jeg er "aggressiv" i forhold til lærere fordi de fremstiller seg som ofre gang på gang "vi legger inne så mye, og da er det og det og det bare noe vi fortjener". Jeg synes lærere har utrolig liten forståelse for hvordan andre jobber er, og ikke minst hvordan andres livssituasjon er, og de tror de er har det "verst i verden". Det synes jeg er uspiselig, og jeg tror med fordel noen av dem kunne tatt seg en tur innom andre deler av arbeidslivet. Jeg har jobbet som lærer i perioder, og vet hvordan arbeidshverdagen deres er. Jeg jobber ikke mindre enn dem nå, for å si det sånn - men jeg HAR en mindre krevende arbeidssituasjon fordi jeg slipper å forholde meg til 25 barn dagen lang, med alt det innebærer.

Lønn er det kanskje ikke så mye bråk om nå lenger. Uansett er offentlig sektor er dårligere betalt enn privat - sånn er det bare, og det er noe alle i den sektoren må forholde seg til. Lærere er ikke noe dårligere betalt enn andre med tilsvarende utdanning i samme sektor.

Jeg har jobbet i flere bransjer og yrker. Alle har sine fordeler ulemper..Men jeg har aldri jobbet så mye som nå. Plutselig var jeg blant de siste som hentet i barnehagen.

I vgs er det mange lærere med erfaring fra andre yrker. jeg har kolleger som er tidligere bedriftsledere, ingeniører, sykepleiere,mm. t.o.m en ordfører :-). Min venninne har forlatt en jobb der hun tjente 500 000 mer. Fordi hun trodde det skulle bli lettere å jobbe som lærer.

Folk må gjerne misunne oss de lange feriene. De vet jo bedre enn oss hvordan vi skal gjøre jobben vår også. Så jeg lurer virkelig på hvorfor ikke flere vil bli lærere. Særlig fordi det mest sannsynlig er verdens beste yrke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Hvis læreren jobber 39 ukers skoleår (elevenes 38 uker + 1 uke planarbeid i juni og august), jobber de 43,2 timer i uka i snitt i løpet av skoleåret.

Årsverket er på 1687,5 time. Det er mindre enn de 1950 jeg har i offentlig sektor, men så har jeg 37,5 timers arbeidsuke, og fleksitid så jeg kan sjonglere nesten så mye jeg vil med tida.

Ok, men 43 uker er heller ikke mye for andre i andre krevende jobber. Hvilket gjør forskjellen enda større, siden de altså jobber 43 timer i alle de ukene lærerne avspaserer.

Jeg antar at de 1680 (?) timene du nevnte, er etter avspasering og ferie? Andre arbeidstakere har et årsverk på 1950 timer - 5 uker ferie, dvs 1760 timer. Det betyr at lærerne faktisk i utgangspunktet er "hjemlet" med 80 timer mindre enn andre arbeidstakere, eller tenker jeg feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg har jobbet i flere bransjer og yrker. Alle har sine fordeler ulemper..Men jeg har aldri jobbet så mye som nå. Plutselig var jeg blant de siste som hentet i barnehagen.

I vgs er det mange lærere med erfaring fra andre yrker. jeg har kolleger som er tidligere bedriftsledere, ingeniører, sykepleiere,mm. t.o.m en ordfører :-). Min venninne har forlatt en jobb der hun tjente 500 000 mer. Fordi hun trodde det skulle bli lettere å jobbe som lærer.

Folk må gjerne misunne oss de lange feriene. De vet jo bedre enn oss hvordan vi skal gjøre jobben vår også. Så jeg lurer virkelig på hvorfor ikke flere vil bli lærere. Særlig fordi det mest sannsynlig er verdens beste yrke :-)

Jeg vil ikke bli lærer fordi jeg synes det er en veldig krevende jobb med ansvar for så mange barn/ungdom i timesvis hver dag. Ikke fordi jeg er redd for arbeidsmengden.

Personlig synes jeg nesten ikke at hjemmearbeid kan regnes som arbeid, men akkurat der er jeg nok rimelig uvanlig. Jeg elsker å jobbe hjemme, føler at jeg har fri, men likevel får gjort masse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rhea Silvia

Jeg vil ikke bli lærer fordi jeg synes det er en veldig krevende jobb med ansvar for så mange barn/ungdom i timesvis hver dag. Ikke fordi jeg er redd for arbeidsmengden.

Personlig synes jeg nesten ikke at hjemmearbeid kan regnes som arbeid, men akkurat der er jeg nok rimelig uvanlig. Jeg elsker å jobbe hjemme, føler at jeg har fri, men likevel får gjort masse :)

Jeg elsker også å jobbe, og jobber sikkert mer enn jeg må. Eller...jeg hadde nok ikke lest den forskningsrapporten eller den boken eller funnet frem de nettsidene hadde de ikke vert for at jeg må vite litt mer om autisme, jeg må forstå hva tenåringer tenker og jeg må være foran elevene mine når det gjelder informasjon de kan finne på nett.

Men å rette stiler/oppgaver osv er en jobb.og ikke alltid verdens mest spennende heller. Og nettsidene som hører til lærebøkene er ikke alltid så morsomme at det gjør noe, men jeg må nesten prøve de ut for å finne ut om de kan brukes på elevene .Ikke minst må jeg finne ut om de faktisk virker, det er ingen selvfølge. Det går fort noen timer da...Og det er jobb, en jobb mange faktisk ikke tar.

Jeg bruker å dra på jobb på søndag. Da får jeg "fred" fra familien og ingen elever "finner " meg. Da kan jeg få noen timer sammenhengende ro til å lese, rette, skrive vurderinger osv.

Egentlig er jeg alltid på jobb. Er jeg på ferie, leter jeg etter moitiver, bøker, brosjyrer og annet ting og tang jeg kan bruke i undervisningen. Når jeg leser, tenker jeg alltid på om jeg kan bruke dette i en eller annen sammenheng på jobb. Selv DOL er blitt brukt i undervisningen.... :-) Lurer på om om det ikke var en eksamensoppgave også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg ser jo at det er forskjell på små og store barnehager. Min yngste går i en barnehage med 90 barn og mange ansatte, og da bør det gå an å avvikle avspasering på forskjellige dager. Men de stenger her også (ikke i dag, faktisk, men i neste uke).

Men man planlegger ikke per avdeling, man planlegger for hele barnehagen.

Og situasjonen er jo den samme uansett om barnehagen er liten eller stor, hver avdeling er bemannet for det antall barn den har. Er en borte - så må man ha vikar.

Med 90 barn, så vil jeg tro det er 6 avdelinger - og 18-20 voksne. Skal de avspasere hver for seg er det vikar i en hel måned, og 25.000 kroner i ekstra utgifter for barnehagen.

Det er ikke bare å flytte barna rundt til andre avdelinger heller - all den tid det er barn, og ikke maskiner. Og man kan ikke ha flere barn på en avdeling enn det man har lov til.

Vi har ikke plandager fordi vi vil ha fri, eller vil være vanskelige mot foreldre - vi har dem for å skape en kvalititativ barnehage for barnet ditt. Det hadde vært fint om du kunne se verdien i det fremfor ulempen det er å måtte ta fri et par dager i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg elsker også å jobbe, og jobber sikkert mer enn jeg må. Eller...jeg hadde nok ikke lest den forskningsrapporten eller den boken eller funnet frem de nettsidene hadde de ikke vert for at jeg må vite litt mer om autisme, jeg må forstå hva tenåringer tenker og jeg må være foran elevene mine når det gjelder informasjon de kan finne på nett.

Men å rette stiler/oppgaver osv er en jobb.og ikke alltid verdens mest spennende heller. Og nettsidene som hører til lærebøkene er ikke alltid så morsomme at det gjør noe, men jeg må nesten prøve de ut for å finne ut om de kan brukes på elevene .Ikke minst må jeg finne ut om de faktisk virker, det er ingen selvfølge. Det går fort noen timer da...Og det er jobb, en jobb mange faktisk ikke tar.

Jeg bruker å dra på jobb på søndag. Da får jeg "fred" fra familien og ingen elever "finner " meg. Da kan jeg få noen timer sammenhengende ro til å lese, rette, skrive vurderinger osv.

Egentlig er jeg alltid på jobb. Er jeg på ferie, leter jeg etter moitiver, bøker, brosjyrer og annet ting og tang jeg kan bruke i undervisningen. Når jeg leser, tenker jeg alltid på om jeg kan bruke dette i en eller annen sammenheng på jobb. Selv DOL er blitt brukt i undervisningen.... :-) Lurer på om om det ikke var en eksamensoppgave også?

''Egentlig er jeg alltid på jobb.''

Sånn har nok jeg det også, og jeg mener det ikke i negativ forstand. Jobb er tross alt det jeg bruker aller mest tid på i livet, foruten på barna, og da er det jo naturlig at jeg alltid har den med meg i bakhodet. Sånn tror jeg de fleste engasjerte mennesker har det dersom de befinner seg i det som for dem, er riktig jobb.

Og derfor har jeg sikkert ikke allverdens toleranse for "sutring" i forhold til å måtte legge inn noen timer ekstra uten å få penger for det, heller. Man får jo andre ting - gleden av å gjøre en god jobb, for eksempel. Jeg synes dessuten folk burde være takknemlig for å i det hele tatt ha jobb - det er ingen selvfølge. Vi er himmelstormende priviligerte. Uten at arbeidsgiver skal drive rovgift på sine ansatte av den grunn, naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi har like mange arbeidstimer i året som andre arbeidstakere, så hvor du har dette fra aner jeg ikke?

''Vi har like mange arbeidstimer i året som andre arbeidstakere, så hvor du har dette fra aner jeg ikke?''

Er du alvorlig nå?

Svært mange (de fleste?) av oss som jobber privat legger ned langt flere timer enn vi får betalt for. Vi tjener nok godt i utgangspunktet, og klager således ikke, men ingen skal si den vanlige offentlig ansatte jobber like mye! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Egentlig er jeg alltid på jobb.''

Sånn har nok jeg det også, og jeg mener det ikke i negativ forstand. Jobb er tross alt det jeg bruker aller mest tid på i livet, foruten på barna, og da er det jo naturlig at jeg alltid har den med meg i bakhodet. Sånn tror jeg de fleste engasjerte mennesker har det dersom de befinner seg i det som for dem, er riktig jobb.

Og derfor har jeg sikkert ikke allverdens toleranse for "sutring" i forhold til å måtte legge inn noen timer ekstra uten å få penger for det, heller. Man får jo andre ting - gleden av å gjøre en god jobb, for eksempel. Jeg synes dessuten folk burde være takknemlig for å i det hele tatt ha jobb - det er ingen selvfølge. Vi er himmelstormende priviligerte. Uten at arbeidsgiver skal drive rovgift på sine ansatte av den grunn, naturligvis.

Jeg forstår veldig godt hva du argumenterer for, og hvorfor. Men du kan nok like gjerne gi opp- fordi det verken kan eller vil forstås. Skjønner ikke at du orker å argumentere mer, rett og slett. Men det spørs om ikke denne damen har lagt an "sutretonen":-)

http://no.wikipedia.org/wiki/Helga_Hjetland

Skrekk og gru :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea Silvia

''Egentlig er jeg alltid på jobb.''

Sånn har nok jeg det også, og jeg mener det ikke i negativ forstand. Jobb er tross alt det jeg bruker aller mest tid på i livet, foruten på barna, og da er det jo naturlig at jeg alltid har den med meg i bakhodet. Sånn tror jeg de fleste engasjerte mennesker har det dersom de befinner seg i det som for dem, er riktig jobb.

Og derfor har jeg sikkert ikke allverdens toleranse for "sutring" i forhold til å måtte legge inn noen timer ekstra uten å få penger for det, heller. Man får jo andre ting - gleden av å gjøre en god jobb, for eksempel. Jeg synes dessuten folk burde være takknemlig for å i det hele tatt ha jobb - det er ingen selvfølge. Vi er himmelstormende priviligerte. Uten at arbeidsgiver skal drive rovgift på sine ansatte av den grunn, naturligvis.

Jeg gjør jo dette først og fremst fordi jeg faktisk elsker det jeg holder på med.

Men det er en fin balansegang. Jeg kan stå på hodet for elevene mine, jeg setter meg inn i ditt og datt fordi jeg tror det kan være til hjelp ford "den ene". Og dermed så ringer de da, til og med etter at de er ferdig hos oss. Heldigvis harjeg arbeidsgiver som motstår fristelsen til å utnytte det, men vi strekker oss likevel, kanskje litt for lang av og til?

Eller man ender opp som den voksenpersonen de faktisk stoler på, og som de trenger. Også klokken fire om natten.

Det er en måned til vi skal ha "ferie". Jeg kjenner allerede nå at jeg trenger den. Og at jeg fortjener den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Vi har like mange arbeidstimer i året som andre arbeidstakere, så hvor du har dette fra aner jeg ikke?''

Er du alvorlig nå?

Svært mange (de fleste?) av oss som jobber privat legger ned langt flere timer enn vi får betalt for. Vi tjener nok godt i utgangspunktet, og klager således ikke, men ingen skal si den vanlige offentlig ansatte jobber like mye! :-)

Jo faktisk, den vanlig offentlige ansatte i stilling med høy utdanning og tilsvarende ansvar, jobber like mye som i privat sektor. Jeg har akkurat gått over fra privat til offentlig, og jobber ikke noe mindre. Legger inn like mange timer uten å få penger eller avspasering for det. Det gjør også mange av mine nærmeste kollegaer.

Men det for meg gir det en mening i arbeidet og en trygghet som er verdt ganske mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...