Gå til innhold

Ikke bare og bare med barnehage og fri fra jobb.


Gjest Amen 4 that

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Jeg skulle av og til ønske jeg kunne ta meg fri 2 uker i november og reise til sydligere strøk sånn som søstra mi gjør hvert år.

Men nei da, vi må følge skoleruta!

Det er en av bakdelene med at vi ikke kan være med på å bestemme når vi skal avspasere... Hadde vært kjekt med en billigtur til syden iblant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    47

  • Persille1365381127

    34

  • morsan

    25

  • trollemor;o)

    21

Gjest husker ikke

Så hvis du blir sendt på kurs en fridag - for eksempel en lørdag da du har fri - så skal du ikke ha hverken overtidsbetalt eller avspasering for det? Eller om du får kurs etter ordinær arbeidstid, for eksemppel fra 18 til 22 en kveld, så skal du heller ikke avspasere?

Om vi får kurs en kveld, så _får_ vi faktisk ikke avspasere for det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest husker ikke

''Det er veldig mye lettere for de aller fleste å få fri inneklemte dager, enn dager midt i uken. Derfor legger man plandager til sånen dager.''

Det er det da slett ikke! Det er selvfølgelig mange som ønsker å ha fri inneklemte dager og dermed færre barn i barnehagene, så jeg skjønner at de tar planleggingsdag da. Men ettersom de fleste arbeidsplasser ikke stenger på inneklemte dager, er det ofte kamp om hvem som skal ha fri og ikke en selvfølge å få det.

''Det er også hyggelig for barnehageansatte å kunne få langhelger innimellom.''

Det kan jeg jo forstå. Men det kan de vel uansett, ikke alle selvfølgelig, men noen av dem. Særlig fordi det vel, som nevnt over, er færre barn i barnehagen den dagen.

''Det er det da slett ikke! Det er selvfølgelig mange som ønsker å ha fri inneklemte dager og dermed færre barn i barnehagene, så jeg skjønner at de tar planleggingsdag da. Men ettersom de fleste arbeidsplasser ikke stenger på inneklemte dager, er det ofte kamp om hvem som skal ha fri og ikke en selvfølge å få det.''

Akkurat som jeg skulle sagt det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Hvor mange er det egntlig som kan reise bort fem uker i strekk? På svært mange arbeidsplasser får man ikke lov til å ta mer enn tre uker i strekk om sommeren.

Selv har jeg tre uker i strekk om sommeren, en uke som stort sett deles på jul/påske og en uke jeg kan ta slike løsdager på.

Jeg skjønner ikke helt hva du klager over?

Ikke jeg heller - dette er første året siden jeg begynte å jobbe at jeg skal ha 3 uker i strekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at det er trasig :-(

Jobber du ikke i samme skolekrets som barna dine heller?

Joda, vi er i samme skolekrets. -de går nå i tog et eller annet sted bak eller foran meg ;-)

-og det gjør egentlig ingen ting, jeg har jo vært med i korps siden jeg var 8 år selv og er ikke vant til noe annet på 17. mai. Tror det har vært ett eller to år jeg har gjort noe annet og da har jeg ikke riktig visst hvor jeg skulle gjøre av meg. Har overhode ingen tradisjoner med frokost her og fast plass for å se barnetoget og middag der eller her etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Spiller det egentlig noen rolle om man kaller det avspasering eller planleggingsdag så lenge skolen/barnehagen uansett er stengt den dagen? I utgangspunktet er det en planleggingsdag (står som regel oppført som dette på den kommunale årsplanen), men så kan det enkelte kollegiet på hver skole/barnehage velge å jobbe tilsvarende timetall en helg, en ettermiddag/kveld etc.

Hos meg var dagen oppført som planleggingsdag, men for noen uker siden ble det tatt opp i kollegiet om vi heller skulle jobbe to ettermiddager/kvelder for å få avspasert fredagen. Dette var alle enige i - og det var også flott for meg som må ha barn hjemme denne dagen.

Så det er sånn man ordner seg, altså? Hvis man likevel jobber inn på kveldene for å avspasere, så kan man da jammen la være å ta avspasering samme dag, hele gjengen. HVORFOR skal lærere og barnehager ha anledninng til å stenge sjappa, til ulempe for alle andre - noe man ikke kan gjøre på NOEN andre arbeidsplasser? Og tar man det som avspasering, får man være tøff nok til å si det" Vi har jobbet på kvelden, og tar fri i stedet". Årsaken til at det ikke blir sagt, er vel at det blir mye bråk om det dersom det sies. Og det burde være et tankekors i forhold til at det kanskje ikke er en super ide å gjøre det på den måten?!

Og ikke kom med lærerlønningene - jeg jobber også i offentlig sektor nå, og tjener like mye som en lærer med samme ansiennitet, til tross for lenger utdanning. Ikke får jeg anledning til å avspasere ukesvis om sommeren, heller - har jeg over 40 plusstimer, mister jeg de overskytende dersom jeg ikke får tatt dem ut før avregningen to ganger i året. Det er stort sett ingen som får tatt ut all avspasering.

Det er ikke lærene som har spesielt dårlig lønn, det er offentlig sektor som ligger under privat sektor, jevnt over. Men du verden, så mange andre goder det er i offentlig sektor! Det er en forutsigbarhet, trygghet, ordnede arbeidsforhold og "sørging" for at alle får hva de har krav på som jeg ikke har sett maken til noe annet sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Det må du begrunne, for du vet neppe hva du snakker om ;)

Vi lærere er så heldige at vi alltid får avspasere i skoleferiene. Vi har altså samme antall ferieuker som andre arbeidere, og de resterende ukene avspaserer vi for overtidsarbeidet vi gjør ellers i året. Dette trodde jeg egentlig alle visste?

Poenget er at lærere er den eneste gruppen arbeidstakere i hele Norges land som får anledning til å avspasere time for time. Det er INGEN andre som får det. Så ja, dere jobber kanskje like mange timer som et normalt arbeidsår, på kortere tid. Også avspaserer dere hele sommeren.

Men de fleste andre jobber et fullt arbeidsår + mertid som de ikke får mulighet til å avspasere. I privat sektor er det liten anledning til systematisk avspasering, en dag her og der er maks av hva jeg har opplevd - aldeles ikke ukesvis i strekk, og i offentlig sektor, mister man de plusstimene man har opparbeidet seg dersom man, på oppgjørstidspunktet, har flere enn man kan overføre.

En annen ting, er at lærernes arbeidstimer så vidt jeg vet, aldri er blitt skikkelig målt. Jeg har aldri hørt om stemplingsur og timeføring blant lærerne. Det hadde vært veldig interessant og sett hva en slik oversikt ville bringe.

Jeg synes lærerne skal ha lange ferier fordi det har en ekstra belastning som ikke mange andre yrkesgrupper har - jeg tror det er veldig krevende å være lærer. Men ikke fordi de jobber så grusomt mange timer - det synes jeg i alle fall burde dokumenteres med skikkelig timeføring først.Og generelt bø rman kalle en spade for en spade - dersom det er avspasering lærene har i morgen, så får de si det, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Men vi jobber jo like mye som dere andre, bare på mye kortere tid.....

Nei, dere jobber et årsverk på kortere tid enn et år, men får avspasere i ferier.

De fleste andre jobber mer enn et årsverk i løpet av et år, og det er knapt noen som får ta ut avspasering tilsvarende den mertiden de jobber.

Det er tydeligvis noe som er helt umulig for lærere å begripe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Så hvis du blir sendt på kurs en fridag - for eksempel en lørdag da du har fri - så skal du ikke ha hverken overtidsbetalt eller avspasering for det? Eller om du får kurs etter ordinær arbeidstid, for eksemppel fra 18 til 22 en kveld, så skal du heller ikke avspasere?

I store deler av norsk arbeidsliv er avspasering noe som skjer kun unntaksvis. Å avspasere kurs eller helger, er noe som var helt uvant for meg i de jobbene jeg hadde tidligere.

Nå har jeg gått over til offentlig sektor, og skjønner at det er vanligere med avspasering, men det er ingen som klarer å få avviklet alle mertimene sine.

Jeg synes det er en underlig holdnign en del folk har til jobb. De skal på død og liv BARE gjøre akkurat det de får betalt for - og teller hver time. Hva med alt man får tilført da, av å være på jobb?! Og hva med arbeidsgleden - det å se resultater, OG det å få utvikle seg selv som menneske. Det er så viktig for meg at jeg blåser langt i om jeg får avspasert eller overtid for hver minset lille ting - og spesielt ikke dersom jeg er så heldig at jeg får gå på kurs. Selv om det er en lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Har du familie og barn?

Tror du virkelig at det bare er folk uten familie og barn som har blacks holdning til jobb. Det er en helt VANLIG holdning til jobb i store deler av norsk arbeidsliv.

Arbeidsgiver forventer at man yter, også utover normalarbeidstid, og mange, mange arbeidstakere finner heldigvis glede i å gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det ville vel vært ypperlig med foreldresamtaler på ettermiddagen og avspasering i forbindelse med helligdager som f.eks. nå på fredag.

Da slipper i allefall foreldrene å reise fra jobb midt på dagen for å komme til foreldresamtale.

Heldigvis har jeg ikke så små barn lenger, men som alene med barn, ingen far til å avhjelpe feriene og ingen ellers å spørre om barnepass var det litt av en kabal å få alle fridagene til å gå opp med min korte ferie. En sommer byttet jeg arbeidssted til en plass jeg kunne ta med barna, men de fleste somrene måtte jeg ha permisjon uten lønn i noen uker.

Om vi ser det fra barnehage;

Pedagogene har foreldresamtaler. Pedagogene gjør det på kvelden, og bruker nok tid til å avspasere en dag. Så hva tenker du at avdelingen skal gjøre den dagen en person er borte? Nekte tre barn å komme i barnehagen? Leie inn en vikar? Det blir ikke som en fridag hvor man blir trukket i lønn f.eks - det blir dobbelt lønn for den dagen. Da kunne man jo like gjerne betalt overtid?

Dersom ALLE bruker tid på kveldsarbeid, og alle er borte en dag - da er det stengt for alle barna. Da er det ingen økte kostnader, og ingen praktiske komplikasjoner.

Det er der forskjellen ligger.

Hadde foreldresamtaler vært noe ALLE hadde gjort, alle i barnehage og alle på skole - så hadde saken vært en annen. Men det er det ikke. Og man kan ikke ha det sånn at halve arbeidsstokken er borte - for hvem skulle da tatt seg av barna om man ikke skulle betalt noe mer for det? Og det vet vi at det ikke er midler til å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ja det syns jeg faktisk det gjør. Hadde man kalt det avspasering så hadde man sluppet sure kommentarer og skeive blikk når foreldrene, som naturlig nok tror at de barnehageansatte er på jobb, derimot har en fridag.

Tuller du eller? Er du en sånn som ser rart på folk som er sykemeldte og er på butikken og handler mat også?

Hvordan vi velger å organisere tiden vår er det faktisk ingen som har noe med, så lenge du får den tjenesten du betaler for. Det får du med fem stengte dager i året som brukes til planlegging - uansett om det er fem dager i strekk, på kveld, i helg - eller hvordan vi løser det.

Resultatet for deg er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Hehe, jeg sier ikke at alle andre har det bedre enn oss altså. Jeg vet at jeg har det godt på jobb, jeg! Men jeg har foreldre som - når vi forteller at vi har valgt å jobbe inn denne dagen (det bestemte vi nemlig ikke da vi la planleggingsdagene, da prøvde vi å tilpasse oss skolen mest mulig bare, det med innarbeiding kom senere) reagerer på at vi faktisk skal ha FRI... At vi har brukt timesvis på kveldstid er ikke interessant i det hele tatt, det er det at vi skal ha FRI som skurrer i deres ører...

Sikkert derfor jeg føler at jeg må "forsvare" ordningen... Vi holder stengt julaften, nyttårsaften og stenger kl 12 onsdag før påske - ellers har vi åpent fra 06:45 til 17:15 hele året... Vi tilpasser oss barn, voksne, vaner, klær, tider til ditt og datt (med den største selvfølge, for det er jo for barn og foreldre vi ER der, men allikevel...) Jeg må jo innrømme at kritiske blikk og spydige kommentarer om FRI ikke føles veldig rettferdig...

''Sikkert derfor jeg føler at jeg må "forsvare" ordningen... Vi holder stengt julaften, nyttårsaften og stenger kl 12 onsdag før påske - ellers har vi åpent fra 06:45 til 17:15 hele året... ''

Til opplysning, så holder ikke min arbeidsplass stengt verken jul- eller nyttårsaften - det betyr ikke at alle må være på jobb, men NOEN må være det. Og sånn er det på svært mange arbeidsplasser!

Og ja, det er kanskje en ulempe å jobbe skift på den måten dere gjør, men ærlig talt - noen stor ulempe er det ikke. Og det er skiftarbeidere med atskillig verre arbeidstider enn det der...! Det er ikke du som er ansvarlig for at barnehagen er åpen fra 0645 til 1715 - du er ansvarlig for jobben din på skiftet ditt. Verken du eller noen andre "er åpen" hele den tiden.

Og jeg begriper ikke hvordan dere tror at andre folk IKKE "henger i stroppen". Jeg begriper heller ikke hvorfor foreldre skal være takknemlige for at folk "henger i stroppen" og "står på pinne " for dem/barnet hele året. Det er JOBBEN deres - dere får penger for det. Dere yter en tjeneste som folk og Staten betaler for. Det er ingen som trenger å være takknemlige overfor dere fordi dere gjør det dere er betalt for!

Dere gjør en samfunnsnytting innsats, men det gjør jammen jeg også, og alle andre som jobber.

Hvis jeg ikke gjør jobben min, får det direkte konsekvenser for en flere norske sykehus. Da må jeg faktisk sørge for å gjøre jobben min og avvikle ferie til minst mulig ulempe for dem jeg leverer tjeneste til. I perioder sier jeg til folk jeg jobber med at jeg kan ringes når som helst på døgnet, , fordi det er SÅ viktig for meg å sikre tjenestene til de sykehusene jeg er ansvarlig for. Dette får jeg ikke penger for, det er heller ingen som krever det av meg. Men det er fatktisk viktigere for meg enn at jeg får penger eller avspasering.

Jobb er et gode, faktisk. Og det at man gjør jobben sin til minst mulig ulempe for andre er ikke noe man skal takkes for - det burde være helt selvfølgelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Nei, dere jobber et årsverk på kortere tid enn et år, men får avspasere i ferier.

De fleste andre jobber mer enn et årsverk i løpet av et år, og det er knapt noen som får ta ut avspasering tilsvarende den mertiden de jobber.

Det er tydeligvis noe som er helt umulig for lærere å begripe.

De som ikke har overtidsbetalt eller avspasering jobber i særskilte stillinger. Det er regulert av arbeidsmiljøloven. Disse har også lønn som kompenserer dem for den ulempen.

Dersom du har valgt å inngå en avtale med en arbeidsplass som ikke gir deg overtid, avspasering eller kompenserer deg i form av høy lønn dersom du jobber utover 1950 timer i året - så er det jo strengt tatt du som er litt godtroende.

Ikke klag på andre yrkers kompensasjonsordninger om du ikke klarer å kreve dine egne.

Det er KUN særskilte stillinger som ikke har krav på overtid eller avspasering. ALLE andre har det.

Og skal vi starte sånn; tenk så deilig det må være å jobbe på plattform eller båt da! To uker på jobb og tre uker FRI - så kan man ta seg en annen jobb da og tjene masse penger, eller bare ligge og dra seg i solen. Fantastisk!

Den andre siden; du mister hverdagslivet med barna dine den tiden, du jobber døgnet rundt, du har ikke noe sosialt liv, osv...

Det er fordeler og ulemper i alle stillinger - men alle arbeidsplasser har kompensasjonsordninger for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Nei...

Ser på det som en gode jeg da.

Jeg tipper du har noen hundre tusen mer i året i lønn enn lærere og barnehageansatte også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det står normalt sett i årsplanen og vedtektene. Det skal hvertfall stå der.

Har aldri opplevd at det har stått hvilke uker det skulle være stengt. Og jeg har hatt barn i flere barnehager.

Vi har pleid å få vite det i mars/april. Sånn har jeg inntrykk av at det er de fleste steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Har aldri opplevd at det har stått hvilke uker det skulle være stengt. Og jeg har hatt barn i flere barnehager.

Vi har pleid å få vite det i mars/april. Sånn har jeg inntrykk av at det er de fleste steder.

Da foreslår jeg at du ser litt nøyere på vedtektene. Man har nemlig ikke lov til å ta betalt for feriestenging, så det står gjerne under kapittelet om åpningstider og/eller betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

De som ikke har overtidsbetalt eller avspasering jobber i særskilte stillinger. Det er regulert av arbeidsmiljøloven. Disse har også lønn som kompenserer dem for den ulempen.

Dersom du har valgt å inngå en avtale med en arbeidsplass som ikke gir deg overtid, avspasering eller kompenserer deg i form av høy lønn dersom du jobber utover 1950 timer i året - så er det jo strengt tatt du som er litt godtroende.

Ikke klag på andre yrkers kompensasjonsordninger om du ikke klarer å kreve dine egne.

Det er KUN særskilte stillinger som ikke har krav på overtid eller avspasering. ALLE andre har det.

Og skal vi starte sånn; tenk så deilig det må være å jobbe på plattform eller båt da! To uker på jobb og tre uker FRI - så kan man ta seg en annen jobb da og tjene masse penger, eller bare ligge og dra seg i solen. Fantastisk!

Den andre siden; du mister hverdagslivet med barna dine den tiden, du jobber døgnet rundt, du har ikke noe sosialt liv, osv...

Det er fordeler og ulemper i alle stillinger - men alle arbeidsplasser har kompensasjonsordninger for det.

'' De som ikke har overtidsbetalt eller avspasering jobber i særskilte stillinger. Det er regulert av arbeidsmiljøloven. Disse har også lønn som kompenserer dem for den ulempen.''

Overtidsbetalt får man dersom man er blitt pålagt overtid. Det er det veldig sjelden man blir. Men de av oss som synes det er gøy å gjøre en bra jobb, legger gjerne inn litt ekstra uten å ta det så nøye. Yrkesstolthet er en fin ting, og jeg synes flere av "sutrerne" rundt omkring skulle hatt mer av det.

Avspasering i offentlig sektor er begrenset. For det første, er det ingen som klarer å avspasere alle timene sine dersom de ønsker å gjøre en god jobb, for det andre mister man de overskytende timene man har på "oppgjørstidspunktet" dersom man har over et visst antall. Dette er i offentlig sektor, gjennomregulert, så du kan dra langt ut på landet med at jeg "Ikke klarer å ta vare på rettighetene mine" eller hvordan du uttrykte deg.

Til sist, du vet sikkert like godt som jeg at dette med "særskilte stillinger" ikke lenger betyr spesielt selvstendige stillinger eller spesielt høy lønn. I teorien, ja - i praksis, nei. Det gjelder i alle fall i privat sektor. Der jeg jobbet sist, mistet man overtidsbetaling på 400000. OK lønn, men ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Da foreslår jeg at du ser litt nøyere på vedtektene. Man har nemlig ikke lov til å ta betalt for feriestenging, så det står gjerne under kapittelet om åpningstider og/eller betaling.

Ja, det står AT det blir stengt, men ikke hvilke uker det blir stengt. Det står "2 uker i juli", og at det er betalingsfri den måneden.

Vi må stort sett ha ferie i juli uansett, så har aldri brydd meg så mye om hvilke uker det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...