Gå til innhold

Ikke bare og bare med barnehage og fri fra jobb.


Gjest Amen 4 that

Anbefalte innlegg

Da jeg gikk på skolen, hadde vi hvert år noen dager på planen som het "månedslov", som da altså var en ekstra fridag;-)

*hehe* Når ble månedsloven avskaffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    47

  • Persille1365381127

    34

  • morsan

    25

  • trollemor;o)

    21

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1242810566' post='4152424]

*hehe* Når ble månedsloven avskaffet?

Noen har det tydeligvis fortsatt, for google ga 195 treff;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av oss skjønner det,- men er litt lei av at de aller fleste av dere tross alt ikke kan innrømme at de lange feriene faktisk er et gode dere har (som er særlig fint for de lærerne som har skolebarn selv...) ;-)

Tror bare jeg kjenner én lærer som lar være å gå i skyttegraven med en gang temaet kommer på banen...

Det er vel noe med at det virker som folk synes det er et _ufortjent_ gode?

-for selvfølgelig er det et gode å kunne ta ut avspasering og ferie sammenhengende i skolens sommerferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skriver jeg at vi er pålagt å avspasere fredagen? I så fall har jeg uttrykt meg klumsete. Vi har, fra kommunalt hold, fått beskjed om å ha fredagen som planleggingsdag, men har i fellesskap blitt enige om å jobbe inn fredagen for å kunne avspasere den dagen. Sånn ;)

jeg skrev:

''I den barnehagen som vår sønn gikk i, brukte de ansatte ofte å "jobbe" inn planleggingsdagen ved hjelp av flere kveldsmøter, slik at de også kunne ta denne planleggingsdagen som ekstra fridag.''

Og du svarte:

''Det er de faktisk pålagt å gjøre også:)''

Men skjønner nå hva du mente:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

jeg skrev:

''I den barnehagen som vår sønn gikk i, brukte de ansatte ofte å "jobbe" inn planleggingsdagen ved hjelp av flere kveldsmøter, slik at de også kunne ta denne planleggingsdagen som ekstra fridag.''

Og du svarte:

''Det er de faktisk pålagt å gjøre også:)''

Men skjønner nå hva du mente:-)

Ok, godt det ble oppklart ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amen 4 that

Men du har vel visst om denne dagen lenge? Alle kommuner sender ut årsplanen for skole og barnehage før skole- og barnehageåret begynner. Jeg vil tro årsplanen ligger inne på kommunens nettside?

nei, ny barnehage som startet i desember og ingenting var fastsatt da før møte før påske. De fleste barnehagene her har sommeråpent, men ikke denne pga lederen fant det mest praktisk å gi alle sine fri samtidig.

Men uansett om jeg hadde visst det tidlig hadde det likevel vært vanskelig for meg pga jeg har andre å ta hensyn til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Men spiller det noen rolle om vi planlegger fredagen eller legger planleggingen til mandag og tirsdag kveld istedet? Skolen er stengt uansett, så jeg skjønner ikke hvorfor det gjør det enklere for foreldrene at vi sitter på jobb fredagen framfor mandag og tirsdag kveld?

Men foreldremøter og samtaler må legges i arbeidstiden fordi lærere og barnehageansatte ikke vil jobbe kveld????? Hvor er logikken her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Men foreldremøter og samtaler må legges i arbeidstiden fordi lærere og barnehageansatte ikke vil jobbe kveld????? Hvor er logikken her?

Spør politikerne. Vi har ikke lov å legge foreldresamtaler etter klokka 16, men foreldremøter har vi lov å legge på kveldstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg også *he he*

Vi hadde dog ikke én hel ukes høstferie, men to dager inntil en helg i midten av september. Foreldrene våre kalte det for "potetferie", selv om jeg betviler at det foregikk my hypping blant elevene i de dagene. Men da foreldrene mine var barn, måtte de til pers og hyppe poteter i potetferien!

''Men da foreldrene mine var barn, måtte de til pers og hyppe poteter i potetferien!''

Hyppingen var vel gjort unna tidligere på sommeren (det er jo da man hypper jord nederst på potetriset så det ikke skal få sol på seg), men i september plukket man potetene. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Gosh..Nesten så jeg får dårlig samvittighet fordi jeg skal ha fri på fredag... Men jeg jobba til19 på mandag og skal gjøre det igjen i neste uke også ;)

Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Jeg vet hvordan det fungerer. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!!!!!! De har jo jobbet flere kvelder slik at de slipper å jobbe denne fredagen.

*finner frem t-skje*

''HALLOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!!!!!! De har jo jobbet flere kvelder slik at de slipper å jobbe denne fredagen.

*finner frem t-skje*''

Du så ikke blunke-fjeset? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner at jeg blir tung i hjertet ved tanken på at mange unger går i barnehage og på sfo nesten hele sommeren igjennom..

Jeg og.. Som morsan sier, så har vel de fleste ferie, men tror ungene kan trenger noen uker i strekk jeg. Merker jo det selv hvis jeg tar en uke her og en der, og ikke sammenhengende. Kjennes ikke ut som ferie i det hele tatt.

Det er jo noen som er arbeidsnarkomaner, og desverre blir ungene lidende pga. dette. Men får håpe på at de aller fleste får en lang ferie. i år blir det fire uker sammenhengene på poden min + høstferie, og noen langhelger og korte dager. men det er fordi det blir to uker med far og to med mor. Hadde nok kun blitt tre (sammenhengende) hadde vi fortsatt bodd sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men da foreldrene mine var barn, måtte de til pers og hyppe poteter i potetferien!''

Hyppingen var vel gjort unna tidligere på sommeren (det er jo da man hypper jord nederst på potetriset så det ikke skal få sol på seg), men i september plukket man potetene. :o)

Ah! Takk for oppklaringen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

En del av oss skjønner det,- men er litt lei av at de aller fleste av dere tross alt ikke kan innrømme at de lange feriene faktisk er et gode dere har (som er særlig fint for de lærerne som har skolebarn selv...) ;-)

Tror bare jeg kjenner én lærer som lar være å gå i skyttegraven med en gang temaet kommer på banen...

Jeg går til vanlig ikke i skyttergraven, men this is DOL....

Selvfølgelig er feriene et gode, men vi jobber jo like mye som alle andre, bare på kortere tid. Ville du gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Så min arbeidsplass må endre den kommunale planen og sende denne ut på nytt til alle foreldrene for å få sagt fra at vi avspaserer, ikke planlegger?

Forøvrig har elevene på min skole fått oppført på ukeplanen at skolen er fri fredag fordi lærerne har lagt planleggingen til andre dager og dermed avspaserer. At man reagerer på at ikke alle har fått gitt 100 % beskjed om dette synes jeg er flisspikkeri. Det forteller meg at foreldre faktisk fortsatt mistror barnehage- og skoleansatte og innbiller seg at de har det for godt fordi de tar "så mye fri" ;)

''Det forteller meg at foreldre faktisk fortsatt mistror barnehage- og skoleansatte og innbiller seg at de har det for godt fordi de tar "så mye fri" ;)''

Faktisk er det en realitet at lærere her mye fri. Og ingen innbilling :-)

Og hvorfor ikke innrømme at det er en gode som følger med læreryrket? Ikke skjule det i planleggingsdager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

De har kanskje brukt ettermiddager og kvelder til planlegging? De har kanskje vært på kurs på kveldstid, kanskje de til og med har brukt ei heil helg?

Skal de ikke da kunne kalle denne fredagen planleggingsdag.

Jeg blir så eitrandes forbitra over alle dere som har slike holdninger til barnehageansatte og lærere. Vi skal stå på pinne for dere 24/7, hvis ikke er vi noen latsabber som ikke tenker på andre enn oss selv.

Man skal da vel ikke avspasere, om man har været heldig å få gått på kurs?

Forstår ikke helt tankegangen her. Jeg ser på kurs som en gode jeg får av jobben min, ikke som noe jeg skal ha fri for i etterkant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea Silvia

Jeg er lærer og vi hadde i utgangspunktet planleggingsdag kommende fredag. Fordi mange heller vil ha fri denne dagen, valgte vi å legge planleggingen til to kvelder istedet.

Vi har også arbeidd inn denne dagen, men gjett hvem som kommer til å jobbe likevel. :-) Siste rettebunken må gjøres ferdig, eksamen skal planlegges osv. Og med elever som skal ha eksamen mandag, er det bare å gjøre seg klar til å svare på spørsmål og berolige og trøste osv. Håper bare jeg kan gjøre det fra godstolen på verandaen.

Men bytte med noen? Aldri i livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...