Gå til innhold

Ikke bare og bare med barnehage og fri fra jobb.


Gjest Amen 4 that

Anbefalte innlegg

Gjest togli

''Jeg trodde de barnehageansatte skulle legge planer på planleggingsdagene? ;-)''

I den barnehagen som vår sønn gikk i, brukte de ansatte ofte å "jobbe" inn planleggingsdagen ved hjelp av flere kveldsmøter, slik at de også kunne ta denne planleggingsdagen som ekstra fridag.

Det er de faktisk pålagt å gjøre også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    47

  • Persille1365381127

    34

  • morsan

    25

  • trollemor;o)

    21

Gjest togli

HALLOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!!!!!! De har jo jobbet flere kvelder slik at de slipper å jobbe denne fredagen.

*finner frem t-skje*

Pust rolig og tell til ti ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har kanskje brukt ettermiddager og kvelder til planlegging? De har kanskje vært på kurs på kveldstid, kanskje de til og med har brukt ei heil helg?

Skal de ikke da kunne kalle denne fredagen planleggingsdag.

Jeg blir så eitrandes forbitra over alle dere som har slike holdninger til barnehageansatte og lærere. Vi skal stå på pinne for dere 24/7, hvis ikke er vi noen latsabber som ikke tenker på andre enn oss selv.

Ikke vær eitrande forbanna på meg da. Jeg har stor respekt for arbeidet de ansatte i mine barns barnehage har gjort og gjør.

:-)

Jeg begriper bare ikke hvorfor man ikke kan kalle en spade en spade. Man planlegger ikke når man avspaserer. Alle foreldrene som også avspaserer (for å passe på sine barn som ikke kan gå i barnehagen bl.a.) må kalle det det. De kan ikke kalle det møter, selv om det er møtetid utenfor arbeidstid de faktisk avspaserer. See?

Det er et gode å kunne ta avspasering alle mann alle en sånn inneklemt fridag. Svært få firmaer er det forunt. Det er mange flere som kunne tenke seg den dagen fri med avspasering enn de som faktisk får den. Og tro det eller ei, disse menneskene har også brukt fritid til møter, kurs eller hva det måtte være.

Det må vel kunne gå an å være enig i at dette er et gode vel? Det virker som om noen går rett i taket hvis noen insinuerer at de har et gode i sin arbeidssituasjon. Helt unødvendig syns jeg. Det er ikke straffbart å ha et gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Pust rolig og tell til ti ;-P

;o)

Jeg er faktisk ganske rolig her jeg sitter, men må innrømme at jeg blir rimelig oppgitt av enkelte meninger her....

Ja, eitrande forbitra blir ej!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Er det lov å spørre hva slags yrker dere jobber innen siden det er så lite fleksibelt på arbeidsplassen?

Det er mange arbeidsplasser som har ganske strikte feriekabaler, bestemt av turnuser (helsevesenet), uteperioder (nordsjøen) og avhengighet av at noen er på jobb til enhver tid (størsteparten av servicenæringen, mange små bedrifter der det ikke er så mange til å dele på oppgavene og man gjerne ikke er den eneste med små barn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Ikke vær eitrande forbanna på meg da. Jeg har stor respekt for arbeidet de ansatte i mine barns barnehage har gjort og gjør.

:-)

Jeg begriper bare ikke hvorfor man ikke kan kalle en spade en spade. Man planlegger ikke når man avspaserer. Alle foreldrene som også avspaserer (for å passe på sine barn som ikke kan gå i barnehagen bl.a.) må kalle det det. De kan ikke kalle det møter, selv om det er møtetid utenfor arbeidstid de faktisk avspaserer. See?

Det er et gode å kunne ta avspasering alle mann alle en sånn inneklemt fridag. Svært få firmaer er det forunt. Det er mange flere som kunne tenke seg den dagen fri med avspasering enn de som faktisk får den. Og tro det eller ei, disse menneskene har også brukt fritid til møter, kurs eller hva det måtte være.

Det må vel kunne gå an å være enig i at dette er et gode vel? Det virker som om noen går rett i taket hvis noen insinuerer at de har et gode i sin arbeidssituasjon. Helt unødvendig syns jeg. Det er ikke straffbart å ha et gode.

Er denne planleggingsdagen et gode?

Jeg har egentlig planleggingdag på fredag, men vi har brukt andre tidspunkt for å jobbe inn denne dagen.

For elever, foreldre og andre spiller det vel ingen rolle hva vi kaller denne fredagen?

På papiret er det jo en planleggingsdag, men hvis du syns det er bedre, så avspaserer jeg på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiller det egentlig noen rolle om man kaller det avspasering eller planleggingsdag så lenge skolen/barnehagen uansett er stengt den dagen? I utgangspunktet er det en planleggingsdag (står som regel oppført som dette på den kommunale årsplanen), men så kan det enkelte kollegiet på hver skole/barnehage velge å jobbe tilsvarende timetall en helg, en ettermiddag/kveld etc.

Hos meg var dagen oppført som planleggingsdag, men for noen uker siden ble det tatt opp i kollegiet om vi heller skulle jobbe to ettermiddager/kvelder for å få avspasert fredagen. Dette var alle enige i - og det var også flott for meg som må ha barn hjemme denne dagen.

Ja det syns jeg faktisk det gjør. Hadde man kalt det avspasering så hadde man sluppet sure kommentarer og skeive blikk når foreldrene, som naturlig nok tror at de barnehageansatte er på jobb, derimot har en fridag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne planleggingsdagen et gode?

Jeg har egentlig planleggingdag på fredag, men vi har brukt andre tidspunkt for å jobbe inn denne dagen.

For elever, foreldre og andre spiller det vel ingen rolle hva vi kaller denne fredagen?

På papiret er det jo en planleggingsdag, men hvis du syns det er bedre, så avspaserer jeg på fredag.

Det er et gode å kunne stenge og ta kollektiv avspasering ja, det er det virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amen 4 that

''Det er veldig mye lettere for de aller fleste å få fri inneklemte dager, enn dager midt i uken. Derfor legger man plandager til sånen dager.''

Det er det da slett ikke! Det er selvfølgelig mange som ønsker å ha fri inneklemte dager og dermed færre barn i barnehagene, så jeg skjønner at de tar planleggingsdag da. Men ettersom de fleste arbeidsplasser ikke stenger på inneklemte dager, er det ofte kamp om hvem som skal ha fri og ikke en selvfølge å få det.

''Det er også hyggelig for barnehageansatte å kunne få langhelger innimellom.''

Det kan jeg jo forstå. Men det kan de vel uansett, ikke alle selvfølgelig, men noen av dem. Særlig fordi det vel, som nevnt over, er færre barn i barnehagen den dagen.

Nettopp, det er mange som ønsker fri denne dagen,

men pga slettes ikke alle bedrifter holder stengt denne dagen (f.eks. sykehus),

så kan ikke alle fri! Og det er en kamp hvert år, først til mølla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amen 4 that

Er det lov å spørre hva slags yrker dere jobber innen siden det er så lite fleksibelt på arbeidsplassen?

Eneste sekretæren de har og det er krise når jeg er borte, de får ikke tak i vikar på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Ja det syns jeg faktisk det gjør. Hadde man kalt det avspasering så hadde man sluppet sure kommentarer og skeive blikk når foreldrene, som naturlig nok tror at de barnehageansatte er på jobb, derimot har en fridag.

På mange av våre planleggingsdager er vi ikke på skolen, men bruker andre lokaler. Jeg trodde enentlig foreldre hadde andre ting å henge seg opp i enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne planleggingsdagen et gode?

Jeg har egentlig planleggingdag på fredag, men vi har brukt andre tidspunkt for å jobbe inn denne dagen.

For elever, foreldre og andre spiller det vel ingen rolle hva vi kaller denne fredagen?

På papiret er det jo en planleggingsdag, men hvis du syns det er bedre, så avspaserer jeg på fredag.

Det er selvfølgelig et gode å kunne bestemme at man tar felles avspasering på en inneklemt dag. Ikke noe kjempefrynsegode som nesten ingen har, men det er fortsatt et gode som ikke absolutt alle har. Jobber man et sted som må ha åpent alle virkedager, kan man ikke få felles avspasering fredag etter Kr.H. Kanskje er det noen som det passer fint for å arbeide den dagen, men kanskje er det noen som alltid må ta støyten - f.eks. de som ikke har små barn som har stengt barnehage den dagen.

Fleksitid i seg selv er et gode, selv om mange har begynt å ta det som en selvfølge.

Jeg har jobbet et sted der alle hadde fri hele påskeuka og hele romjula, uansett hvor mange dager dette (juleferien) dreide seg om. Vi hadde lenger normalarbeidsdager resten av året for å få det til. Det betydde at jeg (som da var singel uten barn) også fikk fri jul og påske, noe jeg garantert ikke hadde fått hvis vi hadde holdt åpent - det var altfor mange kolleger som hadde barn til at det noen gang hadde blitt min tur. Klart jeg anså det som et gode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo hatt planlegging på kveldstid og kan med goooood samvittighet ha fri denne fredagen. Skjønner ikke at dette er så vanskelig å forstå.

Du syns kanskje de skulle tatt planlegginga på kveldstid slik at de kunne jobbe som normalt denne fredagen?

?

Du sier det som om det skulle være en vits at man skulle ta planleggeing og kursing på kveldstid/helger for å være i normalt arbeid på dagtid. La meg fortelle deg at for en stor del av Norges arbeidsstokk så er det sånn det faktisk er.

Jeg sier ikke at jeg syns det skal være sånn for barnehagene. For all del, avspaser tiden som er brukt på møter på kveldstid. Ingen skal være nødt til å jobbe gratis.

Hvorfor så sur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Amen 4 that

Hos oss fikk vi ikke beskjed om sommerstenging før rett før påske i år. De har aldri hatt det tidligere år. Da vi fikk beskjeden var vår ferie allerede fastlagt hos arbeidsgiver, og til helt andre uker enn de som blir stengt... heldigvis har vi besteforeldre som stiller opp. Så det er ikke alle som er så heldige å få beskjed om sånne ting et helt år i forveien.

Samme her,

nå begynte ike poden i barnehage før i februar i år,

men de som begynte i desember fikk heller ikke vite dette før på foreldremøte nå rett før påske. Dette er en nyåpnet barnehage som åpnet i desember

og det var ikke før etter foreldremøte før påske vi fikk vite at de hadde besluttet å ha stengt hele juli da de mente dette var det letteste for dem å bare gi alle fri samtidig...

Uten å tenke på oss foreldre :(

makan kan de ikke dele opp ferien de som alle andre plasser? Hos oss deler vi oss inn i tre puljer, vi har mindre bemanning disse periodene, men samtidig er det litt roligere. I barnehager vil det være færre barn om sommeren så da går det greit med mindre bemanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mange av våre planleggingsdager er vi ikke på skolen, men bruker andre lokaler. Jeg trodde enentlig foreldre hadde andre ting å henge seg opp i enn dette.

Har du observert foreldre som lurer i buskene for å se hvor personalet befinner seg? En smule paranoid kanskje? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. Men hadde det ikke vært stengetid og regler som sa at alle må ha 3 uker sammenhengende ferie, ja da vile det nok vært noen barn som ikke hadde hatt mye ferie.

Jo, men det blir jo helt hypotetisk. Du trenger vel ikke gå rundt å være "tung i hjertet" ved tanken på noe som ikke er en realitet?

Noen steder sitter det barn hos sosiallærer og griner fordi de ikke vil gå hjem, når skolen / SFO stenger for ferien. Det er ikke sånn at barnehagen og skolen / SFO er forferdelige steder hvor barn bør oppholde seg minst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye lettere for de aller fleste å få fri inneklemte dager, enn dager midt i uken. Derfor legger man plandager til sånen dager.

Det er også hyggelig for barnehageansatte å kunne få langhelger innimellom.

Dersom man skal ha foreldremøter i åpningstiden (hvilket høres veldig rart ut, sikker på at det ikke er foreldresamtale?) må det legges til begynnelsen eller slutten av dagen.

Stengt i juli er HELT vanlig, både barn og voksne har krav på tre ukers sammenhengende ferie - og det fikk dere vite i august, så det kunne dere planlagt tidligere...

Men ja, enig i at barnehagene burde fått større bevillinger...

Det er da ikke noen selvfølge at de fikk vite om feriestengningen i august?

Vår barnehage hadde stengt to sommeruker og redusert åpningstid 4 - 6 uker (husker ikke nøyaktig). Det var ikke noe problem, men det var selvfølgelig viktig å vite _hvilke_ uker det var helt stengt. Tror aldri vi fikk vite dette før foreldrene begynte å spørre om våren pga. ferielister på arbeidsplassene. Selvsagt kunne vi gjette sånn omtrent ut fra fjoråret, men ikke være sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

;o)

Jeg er faktisk ganske rolig her jeg sitter, men må innrømme at jeg blir rimelig oppgitt av enkelte meninger her....

Ja, eitrande forbitra blir ej!

Ej skjønna ka du meina ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Har du observert foreldre som lurer i buskene for å se hvor personalet befinner seg? En smule paranoid kanskje? ;-)

Jeg har aldri tenkt tanken at noen syns det er rart at vi ikke befinner os på skolen på planleggingsdagen. Så jeg skjønte ikke helt hva du mente nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

?

Du sier det som om det skulle være en vits at man skulle ta planleggeing og kursing på kveldstid/helger for å være i normalt arbeid på dagtid. La meg fortelle deg at for en stor del av Norges arbeidsstokk så er det sånn det faktisk er.

Jeg sier ikke at jeg syns det skal være sånn for barnehagene. For all del, avspaser tiden som er brukt på møter på kveldstid. Ingen skal være nødt til å jobbe gratis.

Hvorfor så sur?

Jeg er sur fordi vi som er lærere alltid må forsvare oss.

Det er kjedelig at ingen skjønner at vi i løpet av ett år jobber akkurat like mye som andre arbeidstakere, bare på mye kortere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...