Gå til innhold

Ikke bare og bare med barnehage og fri fra jobb.


Gjest Amen 4 that

Anbefalte innlegg

Gjest MayLynn

Jeg tror jeg svarte deg på dette et sted tidligere:

En plandag involverer alle ansatte, og når alle ansatte skal avspasere en dag gjør man det samtidig - og stenger barnehagen/skolen.

En foreldresamtale, et foreldremøte el involverer bare noen få av de ansatte - og dersom de skal avspasere må man leie inn en vikar, som betyr en kostnad, og som igjen betyr et problem.

Noe på kveldstid som inkluderer alle = kollektiv stenging = ingen kostnad = ikke problem.

Problemene oppstår når man skal begynne å ta ut enkelttimer, enkeltdager el - for da må det leies inn ekstra ressurser. Eller så må noen sperres ute...

Jo men - som jeg sa - la noen avspasere på dager da det er færre barn - som jeg nevnte. Det går an - slik gjorde en barnehage vi hadde tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 346
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    47

  • Persille1365381127

    34

  • morsan

    25

  • trollemor;o)

    21

Gjest MayLynn

Jeg kjenner at jeg blir tung i hjertet ved tanken på at mange unger går i barnehage og på sfo nesten hele sommeren igjennom..

Det er vel ingen grunn til å bli tung i hjertet - ingen barn må gå på skolen hele sommeren igjennom? Eller kjenner du til noen steder hvor de ikke må ha 3-4 uker ferie om sommeren? Poenget er at i stedet for at alle MÅ ta ut disse ukene i juli så kan man velge å ta dem ut i hele juni/juli/august....

Eller - er det synd på alle unger som må gå på SFO/barnehage i skoleferien i det hele tatt - altså alle unger som ikke har lærere til foreldre? Hm - la meg se - jo hvis vi legger mest mulig av ferien vår til skoleferien så klarer vi kanskje dekke inn alle ukene med litt kveldsjobbing og at vi tar noen uker hver mannen min og jeg. Men - oops - da ble det jo ingen uker sammen hele familien? Men det gjør kanskje ikke noe at vi ikke får noe familietid så lenge ungene ihvertfall slipper å sette foten innom den fæle barnehagen og SFOen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jo men - som jeg sa - la noen avspasere på dager da det er færre barn - som jeg nevnte. Det går an - slik gjorde en barnehage vi hadde tidligere.

Men da må vi forplikte foreldre til å ta barna ut denne dagen, og det kan vi ikke. Vi kan heller ikke be dem bestemme det et år i forveien slik vi gjør med en plandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Noen tok nicket mitt

Men ærlig talt det var da også en grunn. Vi som ikke jobber i barnehage og skole har jo også problemer med å få fri disse dagene. Kanskje er det en helt "umulig" dag på jobben å ta fri? Selv om man har visst om det siden skolestart. Alle jobber er ikke like. Noen må feks være på jobb bestemte dager i mnd og kan derfor heller ikke ta mer enn 2 uker ferie i strekk sammenhengende. Kolliderer disse dagene med en planleggingsdag så er det umulig for meg å ta fri.

Dessuten er det ikke alle som jobber i barnehage og skole som har dette problemet da det jo ikke er alle som har barn. Og for de det gjelder så får dere ta i bruk mann/naboer/besteforeldre dere også da? Slik som vi må gjøre?

Var jo det jeg ville understreke da... At vi står overfor de samme utfordringene som dere, men lager ikke sirkus utav det av den grunn.

Dette er en av de tingene som følger med det å ha barn. Slike dager kommer, enten man liker det eller ikke:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Var jo det jeg ville understreke da... At vi står overfor de samme utfordringene som dere, men lager ikke sirkus utav det av den grunn.

Dette er en av de tingene som følger med det å ha barn. Slike dager kommer, enten man liker det eller ikke:0)

Hvem lager sirkus? I min jobb kan jeg ikke bare stenge sjappa fordi det er en planleggingsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''....men jeg begriper ikke at folk har et sånt forhold til jobb at de synes det er et offer å legge inn noen timer ekstra.''

Det jeg ikke skjønner er folk som syns det er et offer å måtte tilbringe litt tid med barna sine... Jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke skjønner at slike foreldre velger å få barn. Om jobben er så mye viktigere enn å gi barna noen dager med fri.

Jeg ser på mine barn at de har behov for disse dagene med fri. Særlig skolejenta. Det er jo ikke ene og alene pga lærerne at skolen stenger. Det er jo for at elevene også trenger fri.

Jeg kjenner jeg blir så sykt provosert av mye av det du skriver. Virkelig stakkarsliggjør det selv og dine egne valg!!!

Ærevære lærerne, sier nå jeg. Og jeg er ikke lærer selv!

''Jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke skjønner at slike foreldre velger å få barn.''

Kjempesaklig. Det burde stå på graviditetstesten, ikke sant? "Vær klar over at hvis den er positiv, må du ordne deg fri alle inneklemte dager i 10 år framover."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Noen tok nicket mitt

Hvem lager sirkus? I min jobb kan jeg ikke bare stenge sjappa fordi det er en planleggingsdag.

Du lager jo sirkus så det holder.... Syns du fraskriver deg ansvaret du har tatt på deg når du valgte å få barn. Visste du virkelig ikke at skolen har ferie og både barnehage og sfo har dager de stenger?

Er det andre som skal ta på seg ansvaret for at du får problmer med DINE barn disse dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Noen tok nicket mitt

''Jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke skjønner at slike foreldre velger å få barn.''

Kjempesaklig. Det burde stå på graviditetstesten, ikke sant? "Vær klar over at hvis den er positiv, må du ordne deg fri alle inneklemte dager i 10 år framover."

Tanken var ikke å være saklig. Var ment å være like lite saklig som mange av de ande argumentene som kommer fram :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Du lager jo sirkus så det holder.... Syns du fraskriver deg ansvaret du har tatt på deg når du valgte å få barn. Visste du virkelig ikke at skolen har ferie og både barnehage og sfo har dager de stenger?

Er det andre som skal ta på seg ansvaret for at du får problmer med DINE barn disse dagene?

Det er ikke jeg som har problemer eller startet denne tråden, mine unger går ikke lenger i barnehage. Men jeg kjenner godt igjen diskusjonen for å si det sånn!

Og ja - vi har byttet jobber begge to osv for å "tilpasse" oss denne verdenen med planleggingsdager (eller var det en ekstra ferieuke?) stengt hele juli i SFO osv - så vi har gjort slik de fleste vel finner ut at de må gjøre...

Men nå tror jeg jeg bytter nick snart siden jeg har flagget så mange sterke meninger - det er tydeligvis ikke populært ;-)

Men ganske morsomt å diskutere med barnehageansatte og lærere - dere har virkelig ikke forståelse av andres arbeidssituasjon. Men alle skal ha forståelse for deres.

Skal bytte når jeg har diskutert ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''....men jeg begriper ikke at folk har et sånt forhold til jobb at de synes det er et offer å legge inn noen timer ekstra.''

Det jeg ikke skjønner er folk som syns det er et offer å måtte tilbringe litt tid med barna sine... Jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke skjønner at slike foreldre velger å få barn. Om jobben er så mye viktigere enn å gi barna noen dager med fri.

Jeg ser på mine barn at de har behov for disse dagene med fri. Særlig skolejenta. Det er jo ikke ene og alene pga lærerne at skolen stenger. Det er jo for at elevene også trenger fri.

Jeg kjenner jeg blir så sykt provosert av mye av det du skriver. Virkelig stakkarsliggjør det selv og dine egne valg!!!

Ærevære lærerne, sier nå jeg. Og jeg er ikke lærer selv!

Nei, du har helt rett. En så forferdelig mor som meg burde nok ikke få barn.

Barn har mye bedre av mødre som driter i likestilling, maktfordeling i samfunnet, som driter i jobben og ikke bryr seg om annet enn seg selv og ungene.,,,

Helt sikkert!

Det er ikke ungene mine som lider når jeg prioriterer jobb! Jeg er mer sammen med mine barn enn de fleste jeg kjenner. Men jeg har droppet alt av hobbyer og verv, jeg er hjemme kl. 1545 hver dag, og jobber når de har lagt seg. Både mann og jeg har valgt jobber som ikke er karrierepreget, fordi vi vil spise frokost og middag sammen med ungene våre, hele familien, hver eneste dag. Jeg kjenner veldig få andre familier som prioritere sånn. Mange barn er mye sammen med bare den ene av forelderden, fordi den andre må jobbe. Jeg tror det er ekstremt viktig for barn å tilbringe mye tid med mamma og pappa som familie, og det prioriterer altså vi. AV den grunn har vi også gått ned i lønn, begge to. Det betyr at det er mindre rom for å ta fri i ferie og plandager uten lønn. Det var en periode vi hadde en helt annen livssitusjon enn den vi hadde i dag, og den kom vi oss bort fra så snart vi hadde sjansen.

Og fordi vi har ganske romslige dager som familie, så trenger ikke barna mine 5 plandager fri i året for å tilbringe den med den ene av oss som tar fri, mens søsken feks er på skolen. De klarer seg mer enn godt nok med feriene sine, men hadde hatt mye mer igjen for dem dersom vi hadde sluppet å ta fri på plandager, og i stedet kunne ta mer enn to uker ferie sammen alle sammen i løpet av året.

Men jeg elsker jobben min, og er glad for å ha den! Jeg er glsd for at jeg er en god rollemodell når det gjelder jobb og likestilling. Og jeg teller ikke timer slavisk, nei - og begriper ikke de som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Noen tok nicket mitt

Det er ikke jeg som har problemer eller startet denne tråden, mine unger går ikke lenger i barnehage. Men jeg kjenner godt igjen diskusjonen for å si det sånn!

Og ja - vi har byttet jobber begge to osv for å "tilpasse" oss denne verdenen med planleggingsdager (eller var det en ekstra ferieuke?) stengt hele juli i SFO osv - så vi har gjort slik de fleste vel finner ut at de må gjøre...

Men nå tror jeg jeg bytter nick snart siden jeg har flagget så mange sterke meninger - det er tydeligvis ikke populært ;-)

Men ganske morsomt å diskutere med barnehageansatte og lærere - dere har virkelig ikke forståelse av andres arbeidssituasjon. Men alle skal ha forståelse for deres.

Skal bytte når jeg har diskutert ferdig.

''Men ganske morsomt å diskutere med barnehageansatte og lærere - dere har virkelig ikke forståelse av andres arbeidssituasjon. Men alle skal ha forståelse for deres.''

Tuller du? Vi har jo AKKURAT samme utfordringer som dere til å få familekabelen til å gå rundt! Og det er jo ikke vi som bestemmer hvordan barnehagen skal organiseres...

Skal jeg feks klage over at barnehagen ikke åpner før 0715, og jeg begynner på jobb 0700? Og si at de som har fleksitid har null forståelse for oss som ikke har det?

Det som KUNNE vært morsomt, var å diskutere dette med politierne. Der har du kanskje en sjans å påvirke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men ganske morsomt å diskutere med barnehageansatte og lærere - dere har virkelig ikke forståelse av andres arbeidssituasjon. Men alle skal ha forståelse for deres.''

Tuller du? Vi har jo AKKURAT samme utfordringer som dere til å få familekabelen til å gå rundt! Og det er jo ikke vi som bestemmer hvordan barnehagen skal organiseres...

Skal jeg feks klage over at barnehagen ikke åpner før 0715, og jeg begynner på jobb 0700? Og si at de som har fleksitid har null forståelse for oss som ikke har det?

Det som KUNNE vært morsomt, var å diskutere dette med politierne. Der har du kanskje en sjans å påvirke....

Ja, og det er komplett umulig å avspasere en planleggingsdag når en selv OGSÅ har planleggingsdag ( i tillegg til både mormor og farmor som også er lærere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er ikke jeg som har problemer eller startet denne tråden, mine unger går ikke lenger i barnehage. Men jeg kjenner godt igjen diskusjonen for å si det sånn!

Og ja - vi har byttet jobber begge to osv for å "tilpasse" oss denne verdenen med planleggingsdager (eller var det en ekstra ferieuke?) stengt hele juli i SFO osv - så vi har gjort slik de fleste vel finner ut at de må gjøre...

Men nå tror jeg jeg bytter nick snart siden jeg har flagget så mange sterke meninger - det er tydeligvis ikke populært ;-)

Men ganske morsomt å diskutere med barnehageansatte og lærere - dere har virkelig ikke forståelse av andres arbeidssituasjon. Men alle skal ha forståelse for deres.

Skal bytte når jeg har diskutert ferdig.

''Og ja - vi har byttet jobber begge to osv for å "tilpasse" oss denne verdenen med planleggingsdager (eller var det en ekstra ferieuke?) stengt hele juli i SFO osv - så vi har gjort slik de fleste vel finner ut at de må gjøre...''

En ekstra ferieuke? Så du mener at den planleggingen vi gjør for å gi barna et kvalititativt innhold er som å ha fri? Interessant...

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bare valgte deg en dagmamma i stedet? Hva er det egentlig en barnehage kan tilby barna dine som ikke du (eller en dagmama) kan gjøre selv?

Og om du tenker etter; 40 timer for å planlegge et helt år - er det egentlig veldig mye??

''Men ganske morsomt å diskutere med barnehageansatte og lærere - dere har virkelig ikke forståelse av andres arbeidssituasjon. Men alle skal ha forståelse for deres.''

Joda, vi har forståelse for det - for dere passer på å tre det nedover hodene våre i enhver anledning. Vi skal gjøre alt for å stå på pinne både for dine og andres barn - men betale for det? Det gidder dere ikke, det skal være en gratistjeneste. Eller stille opp på dugnad for å spare barnehagen for de pengene? Nei, for et mas! Og ikke minst; måtte møte opp i barnhagen for å høre hvordan barnet ditt har det?? Herregud, snakk om bortkastet tid!

Du imponerer med din innsikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

Har lest litt i tråden og reagerer faktisk på at lærere og barnehageansatte arbeider på kveldstid for å kunne avspasere planleggingsdagen. De jobber jo så sinnsykt mye ellers når det ikke er ferie, at ENDA mer jobbing kvelder og helger for å avspasere ENDA mer vel ikke kan være særlig lurt? Ihvertfall ikke så lenge det medfører så mye problemer for alle andre? Og om de nå på død og liv må avspasere - kan de ikke avspasere en og en hvis det er noe - må alle tra fri samme dag?

Og som jeg nevnte tidligere - foreldresamtaler må man ta fri fra jobb for å komme på for det kan de ikke ha på kveldstid, men de kan arbeide inn planleggingsdager på kveldstid? Hvor er logikken her???

Planleggingsdagen skal egentlig være på dagtid, men barnehageansatte jobbet to kvelder UTEN KVELDSTILLEGG for å kunne ta fri denne dagen. På planen som alle fikk i august stod det at det skulle være planleggingsdag og hvordan lærere og barnehageansatte bruker denne dagen da BURDE være dere revnende likegyldig. Milde himmel som dette provoserer meg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

DE BARNEHAGEANSATTE SKAL IKKE PASSE BARNA DERES DENNE DAGEN, UANSETT!!!!!!!! DE SKAL PLANLEGGE, MEN HAR VALGT Å GJØRE DET PÅ KVELDSTID.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Det er ikke jeg som har problemer eller startet denne tråden, mine unger går ikke lenger i barnehage. Men jeg kjenner godt igjen diskusjonen for å si det sånn!

Og ja - vi har byttet jobber begge to osv for å "tilpasse" oss denne verdenen med planleggingsdager (eller var det en ekstra ferieuke?) stengt hele juli i SFO osv - så vi har gjort slik de fleste vel finner ut at de må gjøre...

Men nå tror jeg jeg bytter nick snart siden jeg har flagget så mange sterke meninger - det er tydeligvis ikke populært ;-)

Men ganske morsomt å diskutere med barnehageansatte og lærere - dere har virkelig ikke forståelse av andres arbeidssituasjon. Men alle skal ha forståelse for deres.

Skal bytte når jeg har diskutert ferdig.

DU viser svært liten, eller ingen forståelse for det vi driver med heller!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Ja, og det er komplett umulig å avspasere en planleggingsdag når en selv OGSÅ har planleggingsdag ( i tillegg til både mormor og farmor som også er lærere)

Nemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Planleggingsdagen skal egentlig være på dagtid, men barnehageansatte jobbet to kvelder UTEN KVELDSTILLEGG for å kunne ta fri denne dagen. På planen som alle fikk i august stod det at det skulle være planleggingsdag og hvordan lærere og barnehageansatte bruker denne dagen da BURDE være dere revnende likegyldig. Milde himmel som dette provoserer meg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

DE BARNEHAGEANSATTE SKAL IKKE PASSE BARNA DERES DENNE DAGEN, UANSETT!!!!!!!! DE SKAL PLANLEGGE, MEN HAR VALGT Å GJØRE DET PÅ KVELDSTID.

Det var da voldsomt til reaksjon fra deg.

Synes ikke det er så rart at mange reagerer på at de barnehageansatte har fri denne dagen når de kaller det planleggingsdag. Det handler ikke om ikke å unne dem fri - det handler kun om terminologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt har alle venner og venninner reist bort - og er av typen som ikke synes mor og far er like morsomme som jevnaldrende venner.

''og er av typen som ikke synes mor og far er like morsomme som jevnaldrende venner.''

Ja, huff for noen typer! ;-) Jammen glad barnet mitt ikke er slik....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også en mor

''og er av typen som ikke synes mor og far er like morsomme som jevnaldrende venner.''

Ja, huff for noen typer! ;-) Jammen glad barnet mitt ikke er slik....;-)

Ja det skulle tatt seg ut! he-he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Det var da voldsomt til reaksjon fra deg.

Synes ikke det er så rart at mange reagerer på at de barnehageansatte har fri denne dagen når de kaller det planleggingsdag. Det handler ikke om ikke å unne dem fri - det handler kun om terminologi.

Men da må det skje oe fra høyere hold. Slik bestemmelsene er i dag har de sin fulle rett å gjøre det på denne måten.

Ikke skyld på oss lærere, det er slik systemet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...