Gå til innhold

Når får jentene mensen?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Er det slik at jentene får mensen gjennomsnittlig tidligere nå enn for 30 år siden?

Jeg selv var 12,5 da jeg fikk den, og tror jeg var sånn omtrent midt i flokken.

Jenta mi er bare 8 ennå, og jeg regner jo med at det fremdeles er noen år til hun får mensen, selv om jeg vet at enkelt kan få den allerede i 9-10 års alderen.

Vi har i alle fall hatt en skikkelig prat om det - og jeg tror hun syntes det var litt spennende. Hun er i alle fall veldig opptatt av at jeg nå i helga skal "blø" :-)

Rart å tenke på at mi lille jente om ikke så altfor lenge til, skal begynne å tenke på det, og forholde seg til det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    12

  • morsan

    7

  • Løvemamma

    5

  • Katt-ja

    4

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror jeg var 13 - og - skrekk og gru - jeg aner faktisk ikke når datteren min fikk det! Det burde jeg jo ha visst... Det var nok hverken veldig tidlig eller veldig sent, tror jeg - da ville jeg vel ha husket det? Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene må i alle fall opp i et visst antal kilo før mensen kommer og med synåla mi på 9 år og 27 kg så er det en stund igjen... :o)

Selv var jeg 13,5 husker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg var 13 - og - skrekk og gru - jeg aner faktisk ikke når datteren min fikk det! Det burde jeg jo ha visst... Det var nok hverken veldig tidlig eller veldig sent, tror jeg - da ville jeg vel ha husket det? Sukk.

Trodde det var sånt som alle mammaer husket ;-)

Jeg vet at dattera til ei venninne av meg fikk den da hun var 10, og det var visst tidlig. Men jeg har ikke spurt andre venninner....

Uff - jeg fikk mensen første gang da jeg var på leir. Ikke noe moro :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene må i alle fall opp i et visst antal kilo før mensen kommer og med synåla mi på 9 år og 27 kg så er det en stund igjen... :o)

Selv var jeg 13,5 husker jeg.

Så det har sammenheng med vekt, ja? 8-åringen min veier 32 kilo, så da blir det vel heller tidlig enn seint på henne, vil jeg tro...?

Men jeg tror nok at jeg heller var tyngre enn gjennomsnittet, enn lettere - og likevel var jeg ikke tidlig ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde det var sånt som alle mammaer husket ;-)

Jeg vet at dattera til ei venninne av meg fikk den da hun var 10, og det var visst tidlig. Men jeg har ikke spurt andre venninner....

Uff - jeg fikk mensen første gang da jeg var på leir. Ikke noe moro :-(

''Trodde det var sånt som alle mammaer husket ;-)''

Aaargh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Trodde det var sånt som alle mammaer husket ;-)''

Aaargh!

*erte, erte*

Husker du når ungene hadde vannkopper da?

De to eldste mine hadde det sommeren 2002 - da var de 1 og 3 år.

Hun minste hadde det nå i vinter, da var hun nesten 5 år.

*Utfordrer!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det har sammenheng med vekt, ja? 8-åringen min veier 32 kilo, så da blir det vel heller tidlig enn seint på henne, vil jeg tro...?

Men jeg tror nok at jeg heller var tyngre enn gjennomsnittet, enn lettere - og likevel var jeg ikke tidlig ute.

Det har en viss sammenheng med vekta ja, har hørt det flere ganger. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*erte, erte*

Husker du når ungene hadde vannkopper da?

De to eldste mine hadde det sommeren 2002 - da var de 1 og 3 år.

Hun minste hadde det nå i vinter, da var hun nesten 5 år.

*Utfordrer!*

Mine hadde vannkopper den sommeren de var 1,5 og 3,5 år gamle. Gubben fikk det etterpå og var dausjuk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

He - he...

Husker at jeg trodde det - at det var helt faste dager for ALLE jenter/damer å ha mensen ;-)

''Husker at jeg trodde det - at det var helt faste dager for ALLE jenter/damer å ha mensen ''

Husker jeg trodde man hadde mens en fast tid i måneden, og kom til at jeg ønsket at min var tidlig i måneden, når den en gang ble stabil... *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Så det har sammenheng med vekt, ja? 8-åringen min veier 32 kilo, så da blir det vel heller tidlig enn seint på henne, vil jeg tro...?

Men jeg tror nok at jeg heller var tyngre enn gjennomsnittet, enn lettere - og likevel var jeg ikke tidlig ute.

''Men jeg tror nok at jeg heller var tyngre enn gjennomsnittet, enn lettere - og likevel var jeg ikke tidlig ute.''

Du sa du var 12 1/2, og det var tidligere enn snittet i klassen og blant venninnene mine, i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest majas mamma

Så det har sammenheng med vekt, ja? 8-åringen min veier 32 kilo, så da blir det vel heller tidlig enn seint på henne, vil jeg tro...?

Men jeg tror nok at jeg heller var tyngre enn gjennomsnittet, enn lettere - og likevel var jeg ikke tidlig ute.

Det at det har sammenheng med vekt er noe jeg første gang hørte her inne, for et drøyt år siden. Ellers har jeg alltid hørt at døtre følger morens syklus, og det stemmer for meg og de aller fleste andre jeg kjenner. Jeg var 11, nesten tolv, og frøkna mi blir tolv i neste mnd. Så jeg venter det egentlig når som helst. Men hun er 143 og veier 29 kilo, så hun kan godt vente litt. Selv vokste jeg ikke mer enn et par cm etter jeg fikk mensen, så jeg er litt redd for det skal skje med jenta mi. Har ikke helt lyst til at hun skal stoppe på lengdeveksten riktig ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det har sammenheng med vekt er noe jeg første gang hørte her inne, for et drøyt år siden. Ellers har jeg alltid hørt at døtre følger morens syklus, og det stemmer for meg og de aller fleste andre jeg kjenner. Jeg var 11, nesten tolv, og frøkna mi blir tolv i neste mnd. Så jeg venter det egentlig når som helst. Men hun er 143 og veier 29 kilo, så hun kan godt vente litt. Selv vokste jeg ikke mer enn et par cm etter jeg fikk mensen, så jeg er litt redd for det skal skje med jenta mi. Har ikke helt lyst til at hun skal stoppe på lengdeveksten riktig ennå.

Det var noen som la ut lenke til dette med vekt og mensen for en tid siden, men jeg gidder ikke lete etter den. :o) Og man mister jo mensen om man slanker seg under en viss vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*erte, erte*

Husker du når ungene hadde vannkopper da?

De to eldste mine hadde det sommeren 2002 - da var de 1 og 3 år.

Hun minste hadde det nå i vinter, da var hun nesten 5 år.

*Utfordrer!*

Hmm. Vannkopper - begge to hadde det i alle fall i bleie-perioden... så det var nok ved 1-2-års alder. Tror jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ventes det også ;)

Eldste blir 10 i desember, og synes det er veldig spennende. Mellomste blir 9 i februar og tenker nok ikke like mye på det.

Jeg var 12 når jeg fikk mensen, mens svigermor var 9 og svigerinne var 10 - så det kan jo skje når som helst her i huset også...

Veldig rart å tenke på at de blir så store...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Mine hadde vannkopper den sommeren de var 1,5 og 3,5 år gamle. Gubben fikk det etterpå og var dausjuk.

De to eldste guttene hadde det da de var 2 og 4, så det må ha vært i 87 siden jeg var gravid med minstegutten. Senere fikk jenta mi det i 2002 da hun var 5, og yngste storebror var da 15. Stakkars gutt, han var kjempedårlig og hadde vannkopper overalt, til og med inne i halsen, og øregangen. Han så rett og slett ikke ut. Etter å ha prøvd flere midler skrev legen til slutt ut et medikamen som hjalp slik at han fikk sove mye. Nå husker jeg ikke hva det het, men det viste seg senere at det var et antidepressiva, som slo han helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...