Gå til innhold

Når får jentene mensen?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

''Husker at jeg trodde det - at det var helt faste dager for ALLE jenter/damer å ha mensen ''

Husker jeg trodde man hadde mens en fast tid i måneden, og kom til at jeg ønsket at min var tidlig i måneden, når den en gang ble stabil... *s*

Jeg husker at jeg på et tidspunkt lurte på om det som kom ut var blått, for den væsken de tømte i bindene i reklamene var jo det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    12

  • morsan

    7

  • Løvemamma

    5

  • laban

    4

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83

Her ventes det også ;)

Eldste blir 10 i desember, og synes det er veldig spennende. Mellomste blir 9 i februar og tenker nok ikke like mye på det.

Jeg var 12 når jeg fikk mensen, mens svigermor var 9 og svigerinne var 10 - så det kan jo skje når som helst her i huset også...

Veldig rart å tenke på at de blir så store...

9 år? Og uff, syns synd på de som får det så tidlig jeg :( Så uregelmessig og slitsomt det er de første årene, også skal man få det når man er barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 år? Og uff, syns synd på de som får det så tidlig jeg :( Så uregelmessig og slitsomt det er de første årene, også skal man få det når man er barn.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg på et tidspunkt lurte på om det som kom ut var blått, for den væsken de tømte i bindene i reklamene var jo det. :)

*he he* Dette sier meg at du er en del yngre enn meg, for jeg kan ikke huske å ha sett bindreklame med blå væske før mange år etter at jeg fikk mensen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene må i alle fall opp i et visst antal kilo før mensen kommer og med synåla mi på 9 år og 27 kg så er det en stund igjen... :o)

Selv var jeg 13,5 husker jeg.

Dette med vekt har jeg lest også - kanskje på dol.

Men ingen regel uten unntak - husker bestevenninna mi fikk mens lenge før meg (relativt sett! *S*), enda hun var bitteliten på 154 eller deromkring mens jeg var 20+ cm høyere (og naturligvis tyngre)

Hun var dessuten litt yngre enn meg, og jeg husker jeg syntes det var litt dumt at hun var tidligere på'n enn meg....;-) Akkurat som om det er noe å trakte etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det har sammenheng med vekt er noe jeg første gang hørte her inne, for et drøyt år siden. Ellers har jeg alltid hørt at døtre følger morens syklus, og det stemmer for meg og de aller fleste andre jeg kjenner. Jeg var 11, nesten tolv, og frøkna mi blir tolv i neste mnd. Så jeg venter det egentlig når som helst. Men hun er 143 og veier 29 kilo, så hun kan godt vente litt. Selv vokste jeg ikke mer enn et par cm etter jeg fikk mensen, så jeg er litt redd for det skal skje med jenta mi. Har ikke helt lyst til at hun skal stoppe på lengdeveksten riktig ennå.

''Ellers har jeg alltid hørt at døtre følger morens syklus''

Men vi er tre søstre og fikk mens til ulik tid.

Men ikke så stort avvik som fra 10 til 16 da...,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med vekt har jeg lest også - kanskje på dol.

Men ingen regel uten unntak - husker bestevenninna mi fikk mens lenge før meg (relativt sett! *S*), enda hun var bitteliten på 154 eller deromkring mens jeg var 20+ cm høyere (og naturligvis tyngre)

Hun var dessuten litt yngre enn meg, og jeg husker jeg syntes det var litt dumt at hun var tidligere på'n enn meg....;-) Akkurat som om det er noe å trakte etter.

''husker bestevenninna mi fikk mens lenge før meg (relativt sett! *S*), enda hun var bitteliten på 154 eller deromkring mens jeg var 20+ cm høyere''

Høyden har da ingenting med saken å gjøre. Da skulle vel ikke jeg hatt mensen i det hele tatt... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''husker bestevenninna mi fikk mens lenge før meg (relativt sett! *S*), enda hun var bitteliten på 154 eller deromkring mens jeg var 20+ cm høyere''

Høyden har da ingenting med saken å gjøre. Da skulle vel ikke jeg hatt mensen i det hele tatt... ;o)

Høyden har jo noe med _vekt_ å gjøre. Jeg skulle vært passe innhul om jeg skulle veid mindre enn den lille venninna mi, som på den tida i tillegg var ganske smal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyden har jo noe med _vekt_ å gjøre. Jeg skulle vært passe innhul om jeg skulle veid mindre enn den lille venninna mi, som på den tida i tillegg var ganske smal.

Joda, men det at vekten spiller en viss rolle betyr ikke at man får mensen så fort man tipper over 40 kg (det er noe rundt der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det at vekten spiller en viss rolle betyr ikke at man får mensen så fort man tipper over 40 kg (det er noe rundt der).

Jeg betviler at jeg veide under 40 kg da jeg var 13 år og godt over 170 høy.... Veide nok minst 50 kg. Fikk mensen da jeg var ca 13,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Jeg var akkurat fyllt 11 og dattera mi var 14. Men nå er dattera mi 8 cm kortere enn meg

Jeg er 10 cm kortere enn mamma.

Jeg fikk mensen da jeg var 11, hun da hun var 13.

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

''Ellers har jeg alltid hørt at døtre følger morens syklus''

Men vi er tre søstre og fikk mens til ulik tid.

Men ikke så stort avvik som fra 10 til 16 da...,-)

Min mor var tolv, jeg var nesten tolv, og min søster var også tolv. Min beste vernninne var 16, og hennes mor hadde vært på samme alder da hun fikk. Men jeg tenker nå mest på det her med høyden jeg da. Selv vokste jeg ikke etter jeg fikk mensen, og ikke min søster heller. Vi er i dag 163 og 169, mens lillemor er "bare" 143.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest imzedimze

Det at det har sammenheng med vekt er noe jeg første gang hørte her inne, for et drøyt år siden. Ellers har jeg alltid hørt at døtre følger morens syklus, og det stemmer for meg og de aller fleste andre jeg kjenner. Jeg var 11, nesten tolv, og frøkna mi blir tolv i neste mnd. Så jeg venter det egentlig når som helst. Men hun er 143 og veier 29 kilo, så hun kan godt vente litt. Selv vokste jeg ikke mer enn et par cm etter jeg fikk mensen, så jeg er litt redd for det skal skje med jenta mi. Har ikke helt lyst til at hun skal stoppe på lengdeveksten riktig ennå.

Hvis hun bare veier 29 kg er det nok enda noen år før hun får mensen:) Tror man må veie omtrent 45 kg før kroppen kan sette i gang menstruasjonen.

Du kan også be om å røntgenbild av hånda hennes, der lege vil beregne hvor høyt hun kommer til å bli.

Moren min sørget for at dette ble gjort på meg siden jeg var så liten, og legen så at jeg kom til å bli 160 cm som er normalt dermed trengte man ikke gjøre noe for å forsinke mensen eller gi veksthormoner.=)

Man vokser omtrent 6 cm etter at man har fått mensen ifølge leger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun bare veier 29 kg er det nok enda noen år før hun får mensen:) Tror man må veie omtrent 45 kg før kroppen kan sette i gang menstruasjonen.

Du kan også be om å røntgenbild av hånda hennes, der lege vil beregne hvor høyt hun kommer til å bli.

Moren min sørget for at dette ble gjort på meg siden jeg var så liten, og legen så at jeg kom til å bli 160 cm som er normalt dermed trengte man ikke gjøre noe for å forsinke mensen eller gi veksthormoner.=)

Man vokser omtrent 6 cm etter at man har fått mensen ifølge leger.

Da hadde jeg snaut fått mensen nå. ;p

Jeg må ha veid mellom 20-30 kg da jeg fikk mens for første gang. Ca 13 år.

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lang dame

Det at det har sammenheng med vekt er noe jeg første gang hørte her inne, for et drøyt år siden. Ellers har jeg alltid hørt at døtre følger morens syklus, og det stemmer for meg og de aller fleste andre jeg kjenner. Jeg var 11, nesten tolv, og frøkna mi blir tolv i neste mnd. Så jeg venter det egentlig når som helst. Men hun er 143 og veier 29 kilo, så hun kan godt vente litt. Selv vokste jeg ikke mer enn et par cm etter jeg fikk mensen, så jeg er litt redd for det skal skje med jenta mi. Har ikke helt lyst til at hun skal stoppe på lengdeveksten riktig ennå.

Jeg vokste 6 cm etter at jeg fikk mensen og jeg fikk mensen da jeg var 14. Det er ikke sånn at alle er ferdigvokst når de får mensen, det er en myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste 6 cm etter at jeg fikk mensen og jeg fikk mensen da jeg var 14. Det er ikke sånn at alle er ferdigvokst når de får mensen, det er en myte.

''Det er ikke sånn at alle er ferdigvokst når de får mensen, det er en myte.''

Men noen av oss vokser ikke en eneste millimeter til etter at mensen melder sin ankomst. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lang dame

''Det er ikke sånn at alle er ferdigvokst når de får mensen, det er en myte.''

Men noen av oss vokser ikke en eneste millimeter til etter at mensen melder sin ankomst. :o)

Ja, vi er forskjellige og bra er det. Kort eller lang - vi får være glade så lenge vi er friske og barna også er det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er forskjellige og bra er det. Kort eller lang - vi får være glade så lenge vi er friske og barna også er det. :)

Det hadde jo vært fryktelig kjedelig om vi alle var omtrent like! :o)

Mon tro om det er sånn blant hunder f.eks. At pudler synes rottweilere er kjempetøffe, men at labradorer er noen late slasker? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lang dame

Det hadde jo vært fryktelig kjedelig om vi alle var omtrent like! :o)

Mon tro om det er sånn blant hunder f.eks. At pudler synes rottweilere er kjempetøffe, men at labradorer er noen late slasker? ;o)

Når en ser hunder som flørter så virker utseendet og størrelsen å ha en liten rolle i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...