Gå til innhold

Når får jentene mensen?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Min mor var tolv, jeg var nesten tolv, og min søster var også tolv. Min beste vernninne var 16, og hennes mor hadde vært på samme alder da hun fikk. Men jeg tenker nå mest på det her med høyden jeg da. Selv vokste jeg ikke etter jeg fikk mensen, og ikke min søster heller. Vi er i dag 163 og 169, mens lillemor er "bare" 143.

Jeg husker ikke helt hvor høy jeg var da jeg fikk mens, men jeg var ca 13,5 år, og da jeg ble konfirmert et år etterpå, var jeg nok 174 ca. Jeg fortsatte å vokse også etter konf'en, til 177.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    12

  • morsan

    7

  • Løvemamma

    5

  • Katt-ja

    4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Niccola

Vet ikke når "de" får det nå om dagen, men jeg var 11,5 år. Fikk mensen første gang i en svømmetime på skolen. Trusa var full av blod da jeg skulle skifte, så jeg løp inn på do, tørket meg og skiftet til badedrakt der. Før jeg hoppet ut i bassenget.... Husker jeg lurte på om jeg hadde bæsja på meg... :-(

Det slo meg ikke at dette var mensen, før jeg kom hjem fra skolen den dagen og trusa igjen var full av blod. Fikk noen deilige, klumpete SABA-bind av mamma. Husker jeg ikke turte reise meg opp fra stolen i klasserommet, føltes som alle kunne se bindet bule ut gjennom buksa... Ikke noe gøy.

Det tok 4 år før jeg klarte å bruke tampong, husker det som en enorm lettelse å endelig få den inn. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Jeg vokste 6 cm etter at jeg fikk mensen og jeg fikk mensen da jeg var 14. Det er ikke sånn at alle er ferdigvokst når de får mensen, det er en myte.

Jeg vokste 12 cm til. Og var klassens høyeste fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Da hadde jeg snaut fått mensen nå. ;p

Jeg må ha veid mellom 20-30 kg da jeg fikk mens for første gang. Ca 13 år.

:0)

wow det tror jeg er litt uvanlig, men kanskje du har veldig lett beinnbygning? :o)

alltid unntak =))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene må i alle fall opp i et visst antal kilo før mensen kommer og med synåla mi på 9 år og 27 kg så er det en stund igjen... :o)

Selv var jeg 13,5 husker jeg.

Synål var en grei beskrivelse *ler*

Jeg har en synål på 10 år og 25 kilo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Hvis hun bare veier 29 kg er det nok enda noen år før hun får mensen:) Tror man må veie omtrent 45 kg før kroppen kan sette i gang menstruasjonen.

Du kan også be om å røntgenbild av hånda hennes, der lege vil beregne hvor høyt hun kommer til å bli.

Moren min sørget for at dette ble gjort på meg siden jeg var så liten, og legen så at jeg kom til å bli 160 cm som er normalt dermed trengte man ikke gjøre noe for å forsinke mensen eller gi veksthormoner.=)

Man vokser omtrent 6 cm etter at man har fått mensen ifølge leger.

Vi fikk foretatt røntgenbilde i august i fjor. Den viste en forventet høyde på 156 cm. Da ville de ikke foreta seg noe, for det var innenfor normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mamma til tenåring

Jentene må i alle fall opp i et visst antal kilo før mensen kommer og med synåla mi på 9 år og 27 kg så er det en stund igjen... :o)

Selv var jeg 13,5 husker jeg.

Ni år høres jo veldig tidlig ut. Men må man virkelig opp i en viss vekt før man får det? Det har jeg aldri hørt før. Jenta mi fikk det som 12 åring, da var hun 150 cm høy og veide 38 kg. Hva er minimumsvekta da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym i kveld

Jeg fikk ikke mensen før jeg var 18, var sent utviklet. Jeg syntes det var flaut og kjedelig å være så sent ute den gangen, men nå i voksen alder har jeg tenkt at jeg var heldig! Å få mensen i en alder av 9-10 år synes jeg er fryktelig tidli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg på et tidspunkt lurte på om det som kom ut var blått, for den væsken de tømte i bindene i reklamene var jo det. :)

Da jeg var i 10-års alderen var det en reklame i ukebladene om noe som gjorde minusdager til plussdager. Jeg lurte fælt på hva det var. De gikk litt rundt grøten i tampongreklamen i de dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene må i alle fall opp i et visst antal kilo før mensen kommer og med synåla mi på 9 år og 27 kg så er det en stund igjen... :o)

Selv var jeg 13,5 husker jeg.

''Jentene må i alle fall opp i et visst antal kilo før mensen kommer og med synåla mi på 9 år og 27 kg så er det en stund igjen... :o)''

Hvor har du det fra? Jeg har også et en liten og lett 9-åring som vi allerede har vært i kontakt med spesialtist i forhold til pubertet. Min jente veier omtrent det samme som din vil jeg tro, men har allerde begynt med tegn på pubertet som bla. brystutvikling, svette og endring i korppsfasong. Vi holder det under oppsikt, men meget sannsynlig at hun kommer til å få mensen ganske tidlig.

Vekten ble ikke nevnt i det hele tatt fra legen sin side, høyden var derimot en ting han la veldig vekt på. Det er en stor fordel om vi klarer å stagnere utviklingen såpass at hun vokser minst 10-15 cm til før hun får mensen. Men foreløpig avventer vi og følger med i form av jevnlige blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste 6 cm etter at jeg fikk mensen og jeg fikk mensen da jeg var 14. Det er ikke sånn at alle er ferdigvokst når de får mensen, det er en myte.

Nei, ikke helt ferdigvokst, men man kan ikke regne med at det er så mange cm til man vokser. 5-6 cm var det anslaget legen til datteren vår kom med når vi undersøkte henne for tidlig pubertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Vi fikk foretatt røntgenbilde i august i fjor. Den viste en forventet høyde på 156 cm. Da ville de ikke foreta seg noe, for det var innenfor normalen.

Jepp, det er det. Legen bommet bare med 4 millimeter i mitt tilfelle iallfall. De vil ikke gjøre noe om du som jente vil bli 150 cm eller over.

160 cm hos gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

''Jentene må i alle fall opp i et visst antal kilo før mensen kommer og med synåla mi på 9 år og 27 kg så er det en stund igjen... :o)''

Hvor har du det fra? Jeg har også et en liten og lett 9-åring som vi allerede har vært i kontakt med spesialtist i forhold til pubertet. Min jente veier omtrent det samme som din vil jeg tro, men har allerde begynt med tegn på pubertet som bla. brystutvikling, svette og endring i korppsfasong. Vi holder det under oppsikt, men meget sannsynlig at hun kommer til å få mensen ganske tidlig.

Vekten ble ikke nevnt i det hele tatt fra legen sin side, høyden var derimot en ting han la veldig vekt på. Det er en stor fordel om vi klarer å stagnere utviklingen såpass at hun vokser minst 10-15 cm til før hun får mensen. Men foreløpig avventer vi og følger med i form av jevnlige blodprøver.

''Min jente veier omtrent det samme som din vil jeg tro, men har allerde begynt med tegn på pubertet som bla. brystutvikling, svette og endring i korppsfasong.''

Helsesøster fortalte meg nylig at det gjennomsnittlig vil ta to år fra brystene begynner å utvikle seg til den første mensen kommer.

Hvis dette stemmer på mine døtre vil de få sin første mens i 12-13 års alder. akkurat som sin mor. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Min jente veier omtrent det samme som din vil jeg tro, men har allerde begynt med tegn på pubertet som bla. brystutvikling, svette og endring i korppsfasong.''

Helsesøster fortalte meg nylig at det gjennomsnittlig vil ta to år fra brystene begynner å utvikle seg til den første mensen kommer.

Hvis dette stemmer på mine døtre vil de få sin første mens i 12-13 års alder. akkurat som sin mor. :-)

Legen vi var hos sa ingenting om et tidsperspektiv om dette, men med tanke på at vi merket første antydning til "kuler" i brystene var en god stund før hun fyllte åtte så håper jeg virkelig at det går minst to år. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow det tror jeg er litt uvanlig, men kanskje du har veldig lett beinnbygning? :o)

alltid unntak =))

Jeg leste for en tid siden at beinbygningene til kvinner veide så å i det samme, uansett om man var kjukk eller tynn. Man kunne ikke skylde på tung eller lett beinbygning lenger. Men jeg husker ikke helt hvor jeg leste det.. Hmmm..

Men jeg er jo ikke kraftig for å si det slik. ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste for en tid siden at beinbygningene til kvinner veide så å i det samme, uansett om man var kjukk eller tynn. Man kunne ikke skylde på tung eller lett beinbygning lenger. Men jeg husker ikke helt hvor jeg leste det.. Hmmm..

Men jeg er jo ikke kraftig for å si det slik. ;p

''uansett om man var kjukk eller tynn''

Kjukk????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jentene må i alle fall opp i et visst antal kilo før mensen kommer og med synåla mi på 9 år og 27 kg så er det en stund igjen... :o)''

Hvor har du det fra? Jeg har også et en liten og lett 9-åring som vi allerede har vært i kontakt med spesialtist i forhold til pubertet. Min jente veier omtrent det samme som din vil jeg tro, men har allerde begynt med tegn på pubertet som bla. brystutvikling, svette og endring i korppsfasong. Vi holder det under oppsikt, men meget sannsynlig at hun kommer til å få mensen ganske tidlig.

Vekten ble ikke nevnt i det hele tatt fra legen sin side, høyden var derimot en ting han la veldig vekt på. Det er en stor fordel om vi klarer å stagnere utviklingen såpass at hun vokser minst 10-15 cm til før hun får mensen. Men foreløpig avventer vi og følger med i form av jevnlige blodprøver.

Hvor høy er din jente?

Vi er henvist til spesialist vedr. tidlig pubertet for vår jente på 8 år. Hun fylte 8 i august. Hun er 140 cm høy, tynn og ikke tegn til brystutvikling, men fet hud og hår + sterk svettelukt.

Vi lurer på om det kan være "falsk pubertet" siden hun ikke har begynt å få bryster, men det er jammen ikke noe særlig og være 8 år og ha kviser :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...