Gå til innhold

Når får jentene mensen?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Hvor høy er din jente?

Vi er henvist til spesialist vedr. tidlig pubertet for vår jente på 8 år. Hun fylte 8 i august. Hun er 140 cm høy, tynn og ikke tegn til brystutvikling, men fet hud og hår + sterk svettelukt.

Vi lurer på om det kan være "falsk pubertet" siden hun ikke har begynt å få bryster, men det er jammen ikke noe særlig og være 8 år og ha kviser :-/

Hvor høy er din jente?

''Vi er henvist til spesialist vedr. tidlig pubertet for vår jente på 8 år. Hun fylte 8 i august. Hun er 140 cm høy, tynn og ikke tegn til brystutvikling, men fet hud og hår + sterk svettelukt.

Vi lurer på om det kan være "falsk pubertet" siden hun ikke har begynt å få bryster, men det er jammen ikke noe særlig og være 8 år og ha kviser :-/''

Jeg målte og veide faktisk datteren i dag etter å ha skrevet i denne tråden. ;) Hun er nå 133cm høy og veier 27,5 kg.

Det begynte med sterk svettelukt en stund før hun fyllte 8 år, og når vi kjente klare kuler, spesielt i det ene brystet valgte vi å få undersøkt dette nærmere. Legen bekreftet vår antakelse, at hun sannsynligvis kom til å komme tidlig i puberteten, men at det ikke var noen grunn til å sette i verk noen tiltak nå, men følge utviklingen.

Hun har nå klar "pubertetslukt" det lukter fort svette av både kropp og hår.

Om dere er i tvil er det greit å få sjekket litt ut, blodprøver vil vise hvordan hormonnivået er, men mest sannsynlig vil det ikke bli satt i verk noen spesielle tiltak. Og siden hun er såpass høy allerede vil hun nok uansett komme opp i en akseptabel høyde. Det var i våre øyne det som bekymret oss mest siden hun er såpass liten, selv om vi aldri har regnet med at hun kommer til å bli særlig høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    12

  • morsan

    7

  • Løvemamma

    5

  • Katt-ja

    4

Mest aktive i denne tråden

Hvor høy er din jente?

''Vi er henvist til spesialist vedr. tidlig pubertet for vår jente på 8 år. Hun fylte 8 i august. Hun er 140 cm høy, tynn og ikke tegn til brystutvikling, men fet hud og hår + sterk svettelukt.

Vi lurer på om det kan være "falsk pubertet" siden hun ikke har begynt å få bryster, men det er jammen ikke noe særlig og være 8 år og ha kviser :-/''

Jeg målte og veide faktisk datteren i dag etter å ha skrevet i denne tråden. ;) Hun er nå 133cm høy og veier 27,5 kg.

Det begynte med sterk svettelukt en stund før hun fyllte 8 år, og når vi kjente klare kuler, spesielt i det ene brystet valgte vi å få undersøkt dette nærmere. Legen bekreftet vår antakelse, at hun sannsynligvis kom til å komme tidlig i puberteten, men at det ikke var noen grunn til å sette i verk noen tiltak nå, men følge utviklingen.

Hun har nå klar "pubertetslukt" det lukter fort svette av både kropp og hår.

Om dere er i tvil er det greit å få sjekket litt ut, blodprøver vil vise hvordan hormonnivået er, men mest sannsynlig vil det ikke bli satt i verk noen spesielle tiltak. Og siden hun er såpass høy allerede vil hun nok uansett komme opp i en akseptabel høyde. Det var i våre øyne det som bekymret oss mest siden hun er såpass liten, selv om vi aldri har regnet med at hun kommer til å bli særlig høy.

Når det gjelder jenta vår er det huden jeg er mest bekymret for. Vi får håpe det holder seg stabilt, hvis ikke vet jeg ikke hva vi gjør :(

Hva er det de egentlig gjør på en slik undersøkelse? Kun blodprøver? Jeg trodde det var mer omfattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder jenta vår er det huden jeg er mest bekymret for. Vi får håpe det holder seg stabilt, hvis ikke vet jeg ikke hva vi gjør :(

Hva er det de egentlig gjør på en slik undersøkelse? Kun blodprøver? Jeg trodde det var mer omfattende.

Nå var det ikke jeg, men mamnnen som fulgte henne til spesialist, men etter det jeg har forstått var det samtale og blodprøver som var det vesentligste i denne konsultasjonen. Men om legen mener det er nødvendig kan det visstnok tas rønkenbilde av hendene i forhold til å kunne se forventet høyde. Det skal nok ganske mye til før legene velger medisinering for å stoppe utviklingen, så første konsultasjon vil nok mest sannsynlig i første grad være en vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''uansett om man var kjukk eller tynn''

Kjukk????

Isj.. Det er andre gangen du retter meg på det.... *rødme*

Jeg glemmer meg litt med dialekt... ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så en ManU-sjokoladekalender på - eh - Rema? forleden.

Jaså? Mange synes nok at den opplysningen passer godt i en tråd om mensen. Aller helst burde den handlet om bæsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaså? Mange synes nok at den opplysningen passer godt i en tråd om mensen. Aller helst burde den handlet om bæsj.

Øh? Det var da du som begynte å snakke om fotball-adventskalendere... Mener å huske at dere var helt ville i fjor ang. fotball-adventskalendere og tenkte bare jeg skulle være til hjelp. Beklager så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh? Det var da du som begynte å snakke om fotball-adventskalendere... Mener å huske at dere var helt ville i fjor ang. fotball-adventskalendere og tenkte bare jeg skulle være til hjelp. Beklager så mye.

Døh - jeg bare tulla. Jeg har ingen sterke fotballfølelser lenger, det har jeg vokst fra forlengst. Men halve nasjonen har jo et enten kjærlighets- eller hatforhold til ManU, det var derfor. Rema skal bare passe seg for kundeboikott hvis de lar ManU få monopol. Men de selger vel Vålerengabrød fra før, hvis jeg ikke husker feil.

Både AneM og jeg har noen fotballidioter vi må gi presang, derav tipseinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døh - jeg bare tulla. Jeg har ingen sterke fotballfølelser lenger, det har jeg vokst fra forlengst. Men halve nasjonen har jo et enten kjærlighets- eller hatforhold til ManU, det var derfor. Rema skal bare passe seg for kundeboikott hvis de lar ManU få monopol. Men de selger vel Vålerengabrød fra før, hvis jeg ikke husker feil.

Både AneM og jeg har noen fotballidioter vi må gi presang, derav tipseinnlegget.

Jeg ble temmelig forbløffet ja, var uvant melding fra din kant liksom. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest imzedimze

Jeg leste for en tid siden at beinbygningene til kvinner veide så å i det samme, uansett om man var kjukk eller tynn. Man kunne ikke skylde på tung eller lett beinbygning lenger. Men jeg husker ikke helt hvor jeg leste det.. Hmmm..

Men jeg er jo ikke kraftig for å si det slik. ;p

nei de er ikke så store at man kan skylde på tung beinbygning om man er smellfeit, men det er vitterlig forskjell på beinbygningen til folk, eller kanskje rettere ord er kroppsbygning.

For noen veier jo kjempelite og er veldig smale, uten å være syke og anorektiske i det hele tatt.

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...