Gå til innhold

7-dager karantene, eller..?


iselin

Anbefalte innlegg

Eldstejenta på 8år fikk i går kveld veldig vondt i hodet. Sjekket om hun hadde feber, hadde da 38grader. Sov godt i hele natt, og har vært feberfri (37,0-37,5) i hele dag. Men-- har fortsatt litt vondt i hodet, og har begynt å hoste ganske mye. Endel barn på skolen hennes har den siste uken hatt svineinfluensa, og det har kommet beskjed fra skolen om at influensasyke barn må være hjemme i 7 dager. Synes ikke dette virker helt som influensa, trodde de hadde høy feber og dårligere allmenntilstand da... eller tar jeg feil? Hva har dere hørt eller erfart, og hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    20

  • Glimtipper

    11

  • tzatziki1365380058

    9

  • frosken

    5

Gjest rosarød

For de aller fleste er denne influensaen mild, mildere enn vanlig sesonginfluensa. Jeg tror folk er altfor preget av skrekkhistoriene i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg ville sendt henne på skolen!

Det er for mye hysteri over det hele, og en feberfri dag er normalt sett regelen som gjelder. I hvertfall når det ikke er andre symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg ville sendt henne på skolen!

Det er for mye hysteri over det hele, og en feberfri dag er normalt sett regelen som gjelder. I hvertfall når det ikke er andre symptomer.

Men du er jo ganske ivrig paa unger med vanlig omgangssyke skal holde seg hjemme de anbefalte timene.

Svineinfluensa er litt farligere for en del mennesker enn omgangssyke er.

Som du skjoenner, er jeg veldig uenig med deg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nå blir jeg irritert her på andres vegne

Symptomene er jo svineinfluensa. Særlig siden det også går på skolen allerede. Noen får det mildere enn andre.

Og vet du hva ! Man må faktisk av solidaritet til andre små barn holde skolens regler og statens regler om å holde et slikt sykt barn hjemme i 7 dager.

Hvis du ikke bryr deg om dette, ja så håper jeg du selv blir angrepet ganske så hardt og tenker deg om en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Symptomene er jo svineinfluensa. Særlig siden det også går på skolen allerede. Noen får det mildere enn andre.

Og vet du hva ! Man må faktisk av solidaritet til andre små barn holde skolens regler og statens regler om å holde et slikt sykt barn hjemme i 7 dager.

Hvis du ikke bryr deg om dette, ja så håper jeg du selv blir angrepet ganske så hardt og tenker deg om en annen gang.

Har ikke sagt at jeg skal sende henne på skolen heller, eller at jeg ikke tar hensyn! Jeg er bare ute etter å høre hvordan andre har erfart at denne sykdommen oppfører seg, og om det er mulig å ha den så mildt som hun har nå. Hun er forøvrig hjemme fra skolen i dag, men virker helt frisk, så jeg er usikker på hva jeg skal gjøre utover uka. Det kan jo godt ha vært en vanlig forkjølelse også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Har ikke sagt at jeg skal sende henne på skolen heller, eller at jeg ikke tar hensyn! Jeg er bare ute etter å høre hvordan andre har erfart at denne sykdommen oppfører seg, og om det er mulig å ha den så mildt som hun har nå. Hun er forøvrig hjemme fra skolen i dag, men virker helt frisk, så jeg er usikker på hva jeg skal gjøre utover uka. Det kan jo godt ha vært en vanlig forkjølelse også..

Min datter har nettopp vært igjennom det samme. Hodepine, hoste, og bittelitt feber i to dager. Ingen muskelsmerter eller leddsmerter, eller dårligere almenntilstand. Jeg ringte for sikkerhetsskyld legevakten men fikk til svar at det var svært lite sannsynlig at det var svineinfluensa. Nå var riktignok jenta mi hjemme fra skolen hele uka, men det var pga hodesmertene og hosten. Jeg synes nok at en del mennesker tar litt vel av her. Det sier seg jo selv at hvis sannsynligheten for at det ikke er influensa er så stor så sender man barnet på skolen etter en/to friske dager. Selv blir vi jo oppfordret av våre arbeidsgivere å komme på jobb når vi er friske igjen, og "glemme" de syv dagene med karantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men du er jo ganske ivrig paa unger med vanlig omgangssyke skal holde seg hjemme de anbefalte timene.

Svineinfluensa er litt farligere for en del mennesker enn omgangssyke er.

Som du skjoenner, er jeg veldig uenig med deg her.

24 timers symptomfrihet er kravet uansett om det er feber eller omgangssyke - så jeg kan ikke helt se at jeg har gitt noe annet råd enn det?

Og iom at det bare har vært feber i under ett døgn, ikke særlig høy feber - og ingen andre symptomer, så er karantene i syv dager på grensen til hysteri for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at man må ha feber for at det skal være influensa. Hodepine og hoste høres ut som en forkjølelse.

Jeg hadde nok sendt ungen på skolen om allmentilstanden tilsier at hun er frisk nok.

Er du i tvil, ring legevakten eller fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nå blir jeg irritert her..

For de aller fleste er denne influensaen mild, mildere enn vanlig sesonginfluensa. Jeg tror folk er altfor preget av skrekkhistoriene i media.

Stopp en halv her,, jeg kjenner flere som har fått svineinfluensa. Noen har fått den mild, mens noen har hatt skikkelige problemer med å puste. Akkurat som mediene har fortalt.

Hysteri? Nei synes ikke det. Ingen vet hvordan man vil tåle dette, så da må man ta hensyn og ikke tro at alt overdrives hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest majas mamma

Stopp en halv her,, jeg kjenner flere som har fått svineinfluensa. Noen har fått den mild, mens noen har hatt skikkelige problemer med å puste. Akkurat som mediene har fortalt.

Hysteri? Nei synes ikke det. Ingen vet hvordan man vil tåle dette, så da må man ta hensyn og ikke tro at alt overdrives hele tiden.

''Hysteri? Nei synes ikke det. Ingen vet hvordan man vil tåle dette, så da må man ta hensyn og ikke tro at alt overdrives hele tiden.''

Nei, det er ingen som vet hvordan man vil tåle en sykdom. MEN, det skrikes ikke opp på samme måte over de ca 1000 personene i Norge som dør hvert eneste år pga "vanlig" influensa. Det som er forskjellen på denne influensaen er at det er mest de unge som rammes, fordi de ikke har de samme antistoffene som voksne. Selvfølgelig har vi ingen barn (eller voksne, for den sakens skyld)å miste, men det er naturens gang at noen bukker under. Brutalt men sånn er det bare. Mesteparten av denne redselen for svineinfluensaen er for en stor del medieskapt, og på grensen til hysteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosarød

Stopp en halv her,, jeg kjenner flere som har fått svineinfluensa. Noen har fått den mild, mens noen har hatt skikkelige problemer med å puste. Akkurat som mediene har fortalt.

Hysteri? Nei synes ikke det. Ingen vet hvordan man vil tåle dette, så da må man ta hensyn og ikke tro at alt overdrives hele tiden.

''Stopp en halv her,, jeg kjenner flere som har fått svineinfluensa. Noen har fått den mild, mens noen har hatt skikkelige problemer med å puste. Akkurat som mediene har fortalt.''

Jeg kjenner også flere som har hatt svineinfluensa og alle har hatt det relativt mildt. Vi vet at det finnes unntak og at enkelte rammes hardt og at noen har dødd, som ved vanlig sesonginfluensa. Men ved vanlig sesonginfluensa skrives det ikke om hvert enkelt dødsfall i media.

Hysteri? Nei synes ikke det. Ingen vet hvordan man vil tåle dette, så da må man ta hensyn og ikke tro at alt overdrives hele tiden.

Jeg synes det er hysteri rundt dette. Hvis man ser på antall smittede i verden og antall hittil døde er det ingen grunn til å skape et skrekkscenario av dette. Og det har de holdt på med lenge i media. At det informeres på et saklig nivå om hva hver enkelt kan gjøre for å bidra til å hindre smitte synes jeg er et godt tiltak. Burde faktisk gjøres hvert år når influensaepedemier er ventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Gjennomsnittlig normal kroppstemperatur er 37,5 :)

Virkelig? Jeg ligger på 35.5 til 36. Det samme gjør mamma og søstrene mine. Jeg har naturlig nok nesten aldri feber i vanlig forstand - skal mye til at jeg har temp over 38. Og har jeg det, er jeg SKIKKELIG syk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Jeg ligger på 35.5 til 36. Det samme gjør mamma og søstrene mine. Jeg har naturlig nok nesten aldri feber i vanlig forstand - skal mye til at jeg har temp over 38. Og har jeg det, er jeg SKIKKELIG syk! :)

Ja, snittempen sies å være 37,5.

Eldste datteren vår og jeg har normaltemp på 36-36,5. Vi er også skikkelig syke når tempen er 38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Hysteri? Nei synes ikke det. Ingen vet hvordan man vil tåle dette, så da må man ta hensyn og ikke tro at alt overdrives hele tiden.''

Nei, det er ingen som vet hvordan man vil tåle en sykdom. MEN, det skrikes ikke opp på samme måte over de ca 1000 personene i Norge som dør hvert eneste år pga "vanlig" influensa. Det som er forskjellen på denne influensaen er at det er mest de unge som rammes, fordi de ikke har de samme antistoffene som voksne. Selvfølgelig har vi ingen barn (eller voksne, for den sakens skyld)å miste, men det er naturens gang at noen bukker under. Brutalt men sånn er det bare. Mesteparten av denne redselen for svineinfluensaen er for en stor del medieskapt, og på grensen til hysteri.

Det er ikke naturens gang at friske 20åringer dør av nye virus som dukker opp. Og det er i alle fall ingen grunn til å ta risiko på andres vegne fordi man synes det liksom er "naturens gang" og derfor ikke gidder å holde ungene sine hjemme den anbefalte uken. En slik risiko får man ta på egne vegne, ikke på andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

24 timers symptomfrihet er kravet uansett om det er feber eller omgangssyke - så jeg kan ikke helt se at jeg har gitt noe annet råd enn det?

Og iom at det bare har vært feber i under ett døgn, ikke særlig høy feber - og ingen andre symptomer, så er karantene i syv dager på grensen til hysteri for meg.

Så lenge svineinfluensa antas å smitte i 7 dager etter utbrudd uansett hvor lenge symptomene varer, så skjønner jeg ikke hvordan noen kan si at 24 timer hjemme etter sykdom er ok.

Årsaken til at 48 timer på omgangssyke er anbefalt, er jo at smitterisikoen anses å være borte etter det.

Det er jo smitterisiko som er årsak til at man anbefaler karantene - både for omgangssyke og influensa. Men for influensa - som en del kan dø av - er det altså hysterisk, men for omgangssyke, som ikke en eneste person i Norge dør av, unntatt muligens ekstremt utsatte personer, er det ikke det?

Du er jo ikke lege, så vidt jeg vet - og vet vel neppe noe helt annet om smitterisiko og varighet enn alle andre gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Så lenge svineinfluensa antas å smitte i 7 dager etter utbrudd uansett hvor lenge symptomene varer, så skjønner jeg ikke hvordan noen kan si at 24 timer hjemme etter sykdom er ok.

Årsaken til at 48 timer på omgangssyke er anbefalt, er jo at smitterisikoen anses å være borte etter det.

Det er jo smitterisiko som er årsak til at man anbefaler karantene - både for omgangssyke og influensa. Men for influensa - som en del kan dø av - er det altså hysterisk, men for omgangssyke, som ikke en eneste person i Norge dør av, unntatt muligens ekstremt utsatte personer, er det ikke det?

Du er jo ikke lege, så vidt jeg vet - og vet vel neppe noe helt annet om smitterisiko og varighet enn alle andre gjør.

Du får lese litt av det andre jeg har skrevet om dette.

Når feber i noen FÅ timer er det ENESTE symptomet, så er det lite sannsynlig at det er svineinfluensa. I Norge dør opptil 1500 mennesker av VANLIG influensa - HVERT år! Men det slår vi ikke opp i media - dermed visste du kanskje ikke det?

Jeg hadde foretrukket 48 timer på omgangssyke, men det er 24. Det er også 24 timer på feber, og feber har såvidt meg bekjent aldri vært smittsomt - det handler om hensyn til det syke barnet.

Og ja; folk KAN dø av svineinfluensa, men det er kun om de er i en eller annen risikosone - disse vet så mye om denne influensaen nå, at de med største sannsynlighet ikke oppholder seg ubeskyttet i et klasserom - eller på en buss for den saks skyld.

Svineinfluena smitter (som alle annen influensa) ved dråpesmitte, så om det ikke er snørr, hoste eller som sender bakterier ut i rommet - er det liten sjanse for at noen få timer med feber skal ta livet av noen andre.

Det kan jo være greit å tenke på at barn får tenner, ørebetennelse, forkjølelse og annet som også forårsaker feber selv om vi har en såkalt epidemi (såkalt fordi under 20 har dødd i hele Norden, og ingen av dem er påvist at det er svineinfluensa som er dødsårsaken - og fordi 1800 amerikanere faktisk har dødd av vaksinen) - og at det KAN være greit å vurdere andre alternativer også.

Og ja, jeg synes du er hysterisk om du mener det iselin skrev kvalifiserer til karantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...