Gå til innhold

7-dager karantene, eller..?


iselin

Anbefalte innlegg

Stopp en halv her,, jeg kjenner flere som har fått svineinfluensa. Noen har fått den mild, mens noen har hatt skikkelige problemer med å puste. Akkurat som mediene har fortalt.

Hysteri? Nei synes ikke det. Ingen vet hvordan man vil tåle dette, så da må man ta hensyn og ikke tro at alt overdrives hele tiden.

"Noen har fått den mild, mens noen har hatt skikkelige problemer med å puste."

Og dette ønsker du på andre, samtidig som du snakker om å hindre smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    20

  • Glimtipper

    11

  • tzatziki1365380058

    9

  • frosken

    5

Gjest Nickløsheletia

"Hvis du ikke bryr deg om dette, ja så håper jeg du selv blir angrepet ganske så hardt og tenker deg om en annen gang."

Snakker om solidaritet. Man ønsker faktisk ikke sykdom på andre.

Enig! Den var unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis du ikke bryr deg om dette, ja så håper jeg du selv blir angrepet ganske så hardt og tenker deg om en annen gang."

Snakker om solidaritet. Man ønsker faktisk ikke sykdom på andre.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Nå diskuterer du noe helt annet enn meg.

Jeg har ALDRI stilt spørsmålstegn ved karantenetiden på svineinfluensa.

Det jeg har sagt er at jeg ikke ville vurdert det som beskrives i første innlegg som svineinfluensa (slik flere andre også har svart uten at du har angrepet dem av den grunn) - og jeg at derfor ikke ser noen grunn til å holde ungen hjemme/inne i syv dager.

Men folk kan da ikke drive og vurdere på egen hånd om de skal holde ungen hjemme eller ei. Man må da rette seg etter det helsmyndighetene anbefaler. De abefaler alle med influensasymptomer å holde seg hjemme i 7 dager, selv om folk blir friske før det. Feber og hoste er influensasymptomer, det går soleklart frem av symptomlisten "de" har satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Ja, som sagt, langt på vei enig med deg. Du kjenner jo meg; rimelig uhysterisk i grunnen ;)''

I know :)

''Men vi skal ha respekt for at det er annerledes å miste 85 år gamle bestemor med svekket helse til en lungebetennelse og å miste sin astmasyke 7-åring av samme grunn.''

Og det er jeg HELT enig i! Men det er ikke det samme som at all feber/hoste/snørr = svineinfluensa...

''Barnehagen skal ha det til at guttungen skal være hjemme i fem dager så snart han har ett eneste symptom på svineinfluensa. De ser stygt på meg når jeg sender han i barnehagen med vanlig forkjølelseshoste. Men hvordan i all verden tenker de at vi skal betale for plassen hans om jeg skal ha han hjemme 100 prosent av tiden? ;) Han har jo hostet i tre uker og er snørrete til enhver tid på denne tiden av året.''

Og det er nettopp dette jeg mener er hysterisk. De aller fleste barn har snørr/hoste/feber på denne tiden av året - og det går fint an å se de forskjellige tingene litt an.

Litt hoste og hes hals er i mine øyne helt ufarlig, litt snørr likeså. Feber en ettermiddag og ingen andre symptomer eller sykdomstegn, ikke farlig.

Det er ikke det samme som at man ikke skal ta kombinasjonssymptomer eller mer varige symptomer alvorlig :)

Snørr er IKKE et tegn på svineinfluensa. Folk skal ikke holde unger hjemme pga snørr. Lett feber og hoste med snørr eller tett neste er noe helt annet enn lett feber og hoste uten snørr.

Vi har vært sørpeforkjølet nå, hele familien, men har gått på jobb og i barnehage når vi har vært friske, fordi symptomene nettopp ikke er typiske for influensa. Men har man typiske influensasymptomer, skal man holde seg borte fra andre i 7 dager, eller inntil det er helt klart at det ikke er influensa. Selv om man er frisk lenge før det.

Og det kommer veldig klart frem på pandemi.no hva som er influensasymptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spørsmål svineinflu

Synes ikke dette er diskutabelt en gang jeg. Dette dreier seg om et nytt virus som ikke er kjent for noen, så det hjelper ikke å sammenligne med den vanlige sesonginfluensaen. At media slår dette opp og skaper frykt, ja, det er jeg enig i, men noen ganger må vi stole på hva helsemyndighetene sier også. Jeg synes vi skal være så voksne og lojale å ta hensyn, for alt vi vet så kan det være den lille gutten eller jenta som sitter ved siden av deres barn på skolen som blir skikkelig syk neste gang. Her i huset har vi hatt det alle sammen, to ble ganske dårlige vi andre har bare hostet og snufset litt og ikke hatt feber en gang, men jeg er temmelig sikker på at det er det det samme viruset. Eldstemann ble testet så vi vet at vi har hatt det i hus. Det er ikke så ofte dette skjer heller, og det blir tilrettelagt med egenmeldinger i forhold til jobb etc.så jeg kan ikke skjønne at det kan være et problem i det hele tatt.

Kan jeg spørre deg om noe? Vi har også hatt en tilsvarende situasjon hos oss. Datteren min hadde feber kort tid, og det viste seg at det var svineinfluensa (testet). Egentlig ikke andre symptomer. Uken etter fikk jeg alle symptomer på influensa, men unntatt feberen. Fikk veldig vondt i halsen, ryggen, ørene og bihulene. Kvalm og utmattet i hele to uker. De andre tre i huset har samme periode hatt langvarig men svært mild forkjølelse, der nesetetthet er eneste symptom. Sønnen min har hostet bitte- bittelitt.

Jeg er veldig usikker på dette med vaksine, vil helst slippe men vi vet jo ikke om vi andre har hatt det. Hvordan tenker dere om vaksine? Jeg hadde vært helt sikker på at vi hadde hatt det vi andre også hvis vi hadde hatt feber, men det har vi ikke hatt. Har ikke hørt om andre enn meg selv som mener å ha hatt det uten feber, selv om legen min hardnakket insisterer på at det er fullt mulig å ha svineinfluensa uten feber!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest majas mamma

Det er ikke naturens gang at friske 20åringer dør av nye virus som dukker opp. Og det er i alle fall ingen grunn til å ta risiko på andres vegne fordi man synes det liksom er "naturens gang" og derfor ikke gidder å holde ungene sine hjemme den anbefalte uken. En slik risiko får man ta på egne vegne, ikke på andres.

Nå blir jo dette tatt litt ut av sin sammenheng, i forhold til det jeg svarte på først. Mener fremdeles at det er mye hysteri rundt dette, og det at mennesker dør er brutalt nok, naturens gang. Og det enten man er 20 eller 70 kan man dø av sykdom. Svaret mitt var i utgangspunktet ment til Trådstarter, som hadde et barn med samme symptomer som mitt barn, og hvor jeg fikk beskjed fra legevakten at dette ganske sikkert ikke var svineinfluensa. Har man influensa skal man selvsagt holde seg hjemme, men man skal ikke tro at ALT er influensa heller, og at man kommer til dø dø hvis man får det. Og jeg står fortsatt ved det jeg sa. Mesteparten av frykten rundt denne influesaen er medieskapt, og skaper en helt unødig frykt hos menigmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men folk kan da ikke drive og vurdere på egen hånd om de skal holde ungen hjemme eller ei. Man må da rette seg etter det helsmyndighetene anbefaler. De abefaler alle med influensasymptomer å holde seg hjemme i 7 dager, selv om folk blir friske før det. Feber og hoste er influensasymptomer, det går soleklart frem av symptomlisten "de" har satt opp.

''Men folk kan da ikke drive og vurdere på egen hånd om de skal holde ungen hjemme eller ei.''

Jo, det kan de! Og det er nettopp dette jeg mener med hysteri, det er ikke sånn at ALLE har svineinfluensa selv om de har litt hoste, snørr eller feber. Vi har fortsatt normal forkjølelse, streptokokker, halsbetennelse, tenner, hodepine og andre ting som gjør at man kan være dårlig. De sykdommene lever i sitt beste velgående på denne årstiden, og opptrer ikke sjeldnere bare fordi det har kommet et nytt virus (annet enn fordi folk har bedre/hygieniske tiltak).

''Man må da rette seg etter det helsmyndighetene anbefaler. De abefaler alle med influensasymptomer å holde seg hjemme i 7 dager, selv om folk blir friske før det.''

Og det er det ingen som har protestert på heller.

''Feber og hoste er influensasymptomer, det går soleklart frem av symptomlisten "de" har satt opp.''

Og det er her jeg mener folk får vurdere litt fornuftig selv, feber noen få timer en kveld er ikke det samme som verken svine- eller vanlig influensa...

Jeg har hatt litt hoste den siste måneden, av og på - ingen svineinfluensa her...

Nabogutten hadde feber i to dager, det viste seg at han fikk en tann - ingen svineinfluensa der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nå blir jeg irritert her..

"Hvis du ikke bryr deg om dette, ja så håper jeg du selv blir angrepet ganske så hardt og tenker deg om en annen gang."

Snakker om solidaritet. Man ønsker faktisk ikke sykdom på andre.

Skjønner du ikke ironi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Du får lese litt av det andre jeg har skrevet om dette.

Når feber i noen FÅ timer er det ENESTE symptomet, så er det lite sannsynlig at det er svineinfluensa. I Norge dør opptil 1500 mennesker av VANLIG influensa - HVERT år! Men det slår vi ikke opp i media - dermed visste du kanskje ikke det?

Jeg hadde foretrukket 48 timer på omgangssyke, men det er 24. Det er også 24 timer på feber, og feber har såvidt meg bekjent aldri vært smittsomt - det handler om hensyn til det syke barnet.

Og ja; folk KAN dø av svineinfluensa, men det er kun om de er i en eller annen risikosone - disse vet så mye om denne influensaen nå, at de med største sannsynlighet ikke oppholder seg ubeskyttet i et klasserom - eller på en buss for den saks skyld.

Svineinfluena smitter (som alle annen influensa) ved dråpesmitte, så om det ikke er snørr, hoste eller som sender bakterier ut i rommet - er det liten sjanse for at noen få timer med feber skal ta livet av noen andre.

Det kan jo være greit å tenke på at barn får tenner, ørebetennelse, forkjølelse og annet som også forårsaker feber selv om vi har en såkalt epidemi (såkalt fordi under 20 har dødd i hele Norden, og ingen av dem er påvist at det er svineinfluensa som er dødsårsaken - og fordi 1800 amerikanere faktisk har dødd av vaksinen) - og at det KAN være greit å vurdere andre alternativer også.

Og ja, jeg synes du er hysterisk om du mener det iselin skrev kvalifiserer til karantene.

''Og ja; folk KAN dø av svineinfluensa, men det er kun om de er i en eller annen risikosone ''

Jeg antar du mener "risikogruppe". Og det er helt feil. Det er nettopp det at unge, friske mennesker også dør av svineinfluensaen som skremmer myndighetene. At de svake dukker under i vanlig influensa er forventet. Men det gjør normalt ikke de som i utgangspunktet har normal helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men folk kan da ikke drive og vurdere på egen hånd om de skal holde ungen hjemme eller ei. Man må da rette seg etter det helsmyndighetene anbefaler. De abefaler alle med influensasymptomer å holde seg hjemme i 7 dager, selv om folk blir friske før det. Feber og hoste er influensasymptomer, det går soleklart frem av symptomlisten "de" har satt opp.

Btw; http://www.doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4248746

Helt til slutt i denne tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får lese litt av det andre jeg har skrevet om dette.

Når feber i noen FÅ timer er det ENESTE symptomet, så er det lite sannsynlig at det er svineinfluensa. I Norge dør opptil 1500 mennesker av VANLIG influensa - HVERT år! Men det slår vi ikke opp i media - dermed visste du kanskje ikke det?

Jeg hadde foretrukket 48 timer på omgangssyke, men det er 24. Det er også 24 timer på feber, og feber har såvidt meg bekjent aldri vært smittsomt - det handler om hensyn til det syke barnet.

Og ja; folk KAN dø av svineinfluensa, men det er kun om de er i en eller annen risikosone - disse vet så mye om denne influensaen nå, at de med største sannsynlighet ikke oppholder seg ubeskyttet i et klasserom - eller på en buss for den saks skyld.

Svineinfluena smitter (som alle annen influensa) ved dråpesmitte, så om det ikke er snørr, hoste eller som sender bakterier ut i rommet - er det liten sjanse for at noen få timer med feber skal ta livet av noen andre.

Det kan jo være greit å tenke på at barn får tenner, ørebetennelse, forkjølelse og annet som også forårsaker feber selv om vi har en såkalt epidemi (såkalt fordi under 20 har dødd i hele Norden, og ingen av dem er påvist at det er svineinfluensa som er dødsårsaken - og fordi 1800 amerikanere faktisk har dødd av vaksinen) - og at det KAN være greit å vurdere andre alternativer også.

Og ja, jeg synes du er hysterisk om du mener det iselin skrev kvalifiserer til karantene.

''såkalt fordi under 20 har dødd i hele Norden, og ingen av dem er påvist at det er svineinfluensa som er dødsårsaken - og fordi 1800 amerikanere faktisk har dødd av vaksinen''

Hvor i alle dager har du hentet denne informasjonen fra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får lese litt av det andre jeg har skrevet om dette.

Når feber i noen FÅ timer er det ENESTE symptomet, så er det lite sannsynlig at det er svineinfluensa. I Norge dør opptil 1500 mennesker av VANLIG influensa - HVERT år! Men det slår vi ikke opp i media - dermed visste du kanskje ikke det?

Jeg hadde foretrukket 48 timer på omgangssyke, men det er 24. Det er også 24 timer på feber, og feber har såvidt meg bekjent aldri vært smittsomt - det handler om hensyn til det syke barnet.

Og ja; folk KAN dø av svineinfluensa, men det er kun om de er i en eller annen risikosone - disse vet så mye om denne influensaen nå, at de med største sannsynlighet ikke oppholder seg ubeskyttet i et klasserom - eller på en buss for den saks skyld.

Svineinfluena smitter (som alle annen influensa) ved dråpesmitte, så om det ikke er snørr, hoste eller som sender bakterier ut i rommet - er det liten sjanse for at noen få timer med feber skal ta livet av noen andre.

Det kan jo være greit å tenke på at barn får tenner, ørebetennelse, forkjølelse og annet som også forårsaker feber selv om vi har en såkalt epidemi (såkalt fordi under 20 har dødd i hele Norden, og ingen av dem er påvist at det er svineinfluensa som er dødsårsaken - og fordi 1800 amerikanere faktisk har dødd av vaksinen) - og at det KAN være greit å vurdere andre alternativer også.

Og ja, jeg synes du er hysterisk om du mener det iselin skrev kvalifiserer til karantene.

Jeg tillater meg å tvile på at 1800 amerikanere har dødd av svineinfluensavaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår hadde influensa, startet en søndag, ganske høy feber mandag og nedadgående allerede fra tirsdag. Var helt feberfri fra lørdag men slet veldig med hodepine. Holdt henne hjemme fra skolen den uken hodepinen varte, så da ble det 2 uker hjemme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''såkalt fordi under 20 har dødd i hele Norden, og ingen av dem er påvist at det er svineinfluensa som er dødsårsaken - og fordi 1800 amerikanere faktisk har dødd av vaksinen''

Hvor i alle dager har du hentet denne informasjonen fra??

Det sa de på nyhetene på Nrk P1 her om dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sa de på nyhetene på Nrk P1 her om dagen :)

''Det sa de på nyhetene på Nrk P1 her om dagen :)''

Hvem sa at 1800 amerikanere var døde av vaksinen??

Hvis det hadde vært sant ville det vel vært slått stort opp og flere visst om det.. og i hvertfall ville det stått på sidene til anti-vaksine-folket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Det sa de på nyhetene på Nrk P1 her om dagen :)''

Hvem sa at 1800 amerikanere var døde av vaksinen??

Hvis det hadde vært sant ville det vel vært slått stort opp og flere visst om det.. og i hvertfall ville det stått på sidene til anti-vaksine-folket.

Tja, si det - de sa det nå hvertfall, og at det i snakkende stund ble produsert forskningsrapporter som viste at nesesprayvaksineringen på ingen måte var bra.

For å være helt ærlig har jeg ikke fulgt så nøye med, jeg synes hele greia er opphauset og hysterisk, og bryr meg ikke nevneverdig om detaljene :)

Jeg registrerer bare et det er svært motstridende informasjon fra begge sider her - og at media ser ut til å fokusere på dette i mangel av noe annet, all den tid andre virus tar fortsatt tar flere liv enn dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og ja; folk KAN dø av svineinfluensa, men det er kun om de er i en eller annen risikosone - disse vet så mye om denne influensaen nå, at de med største sannsynlighet ikke oppholder seg ubeskyttet i et klasserom - eller på en buss for den saks skyld.''

Jeg er langt på vei enig med deg, men vil bare opplyse om at min friske bror (som aldri har hatt annet enn forkjølelser, omgangsyke og influensa tidligere i livet) har ligget på sykehus tilkoblet respirator og i koma de siste dagene. Det har ikke vært noen selvfølge at han overlevde (selv om det nå ser svært positivt ut).

Så nei. Det er ikke kun de som allerede lider av en kronisk sykdom eller lignende som kan dø av svineinfluensa.

Jeg anser meg selv for å være ganske ikke-hysterisk i forhold til svineinfluensaen. Allikevel er det flere historier som den med din bror, som gjør at jeg nok i noe større grad enn vanlig forsøker å unnga smitte (som f.eks. å ikke ha barn på besøk som fortsatt har influensa, noe som jeg vanligvis ikke ville hatt motforestillinger mot).

God bedring til broren din:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser meg selv for å være ganske ikke-hysterisk i forhold til svineinfluensaen. Allikevel er det flere historier som den med din bror, som gjør at jeg nok i noe større grad enn vanlig forsøker å unnga smitte (som f.eks. å ikke ha barn på besøk som fortsatt har influensa, noe som jeg vanligvis ikke ville hatt motforestillinger mot).

God bedring til broren din:-)

Enig med deg i det. Jeg er ganske forsiktig, siden jeg er gravid. Nå ligger broren min syk i et annet land og jeg har ikke mulighet til å dra dit for øyeblikket. Men selv om jeg hadde, så kunne jeg jo ikke oppholdt meg på sykehuset slik ståa er. Vanligvis kunne ikke ti ville hester holdt meg borte fra en av brødrene mine.

Samtidig blir jo alt helt håpløst om sambo, for eksempel, skal holde seg hjemme over en uke hver gang han hoster eller har litt småfeber. Han hadde mistet jobben, svineinfluensa eller ei. Så jeg ser begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...