Gå til innhold

7-dager karantene, eller..?


iselin

Anbefalte innlegg

Du får lese litt av det andre jeg har skrevet om dette.

Når feber i noen FÅ timer er det ENESTE symptomet, så er det lite sannsynlig at det er svineinfluensa. I Norge dør opptil 1500 mennesker av VANLIG influensa - HVERT år! Men det slår vi ikke opp i media - dermed visste du kanskje ikke det?

Jeg hadde foretrukket 48 timer på omgangssyke, men det er 24. Det er også 24 timer på feber, og feber har såvidt meg bekjent aldri vært smittsomt - det handler om hensyn til det syke barnet.

Og ja; folk KAN dø av svineinfluensa, men det er kun om de er i en eller annen risikosone - disse vet så mye om denne influensaen nå, at de med største sannsynlighet ikke oppholder seg ubeskyttet i et klasserom - eller på en buss for den saks skyld.

Svineinfluena smitter (som alle annen influensa) ved dråpesmitte, så om det ikke er snørr, hoste eller som sender bakterier ut i rommet - er det liten sjanse for at noen få timer med feber skal ta livet av noen andre.

Det kan jo være greit å tenke på at barn får tenner, ørebetennelse, forkjølelse og annet som også forårsaker feber selv om vi har en såkalt epidemi (såkalt fordi under 20 har dødd i hele Norden, og ingen av dem er påvist at det er svineinfluensa som er dødsårsaken - og fordi 1800 amerikanere faktisk har dødd av vaksinen) - og at det KAN være greit å vurdere andre alternativer også.

Og ja, jeg synes du er hysterisk om du mener det iselin skrev kvalifiserer til karantene.

''Og ja; folk KAN dø av svineinfluensa, men det er kun om de er i en eller annen risikosone - disse vet så mye om denne influensaen nå, at de med største sannsynlighet ikke oppholder seg ubeskyttet i et klasserom - eller på en buss for den saks skyld.''

Jeg er langt på vei enig med deg, men vil bare opplyse om at min friske bror (som aldri har hatt annet enn forkjølelser, omgangsyke og influensa tidligere i livet) har ligget på sykehus tilkoblet respirator og i koma de siste dagene. Det har ikke vært noen selvfølge at han overlevde (selv om det nå ser svært positivt ut).

Så nei. Det er ikke kun de som allerede lider av en kronisk sykdom eller lignende som kan dø av svineinfluensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    20

  • Glimtipper

    11

  • tzatziki1365380058

    9

  • frosken

    5

tzatziki1365380058

Du får lese litt av det andre jeg har skrevet om dette.

Når feber i noen FÅ timer er det ENESTE symptomet, så er det lite sannsynlig at det er svineinfluensa. I Norge dør opptil 1500 mennesker av VANLIG influensa - HVERT år! Men det slår vi ikke opp i media - dermed visste du kanskje ikke det?

Jeg hadde foretrukket 48 timer på omgangssyke, men det er 24. Det er også 24 timer på feber, og feber har såvidt meg bekjent aldri vært smittsomt - det handler om hensyn til det syke barnet.

Og ja; folk KAN dø av svineinfluensa, men det er kun om de er i en eller annen risikosone - disse vet så mye om denne influensaen nå, at de med største sannsynlighet ikke oppholder seg ubeskyttet i et klasserom - eller på en buss for den saks skyld.

Svineinfluena smitter (som alle annen influensa) ved dråpesmitte, så om det ikke er snørr, hoste eller som sender bakterier ut i rommet - er det liten sjanse for at noen få timer med feber skal ta livet av noen andre.

Det kan jo være greit å tenke på at barn får tenner, ørebetennelse, forkjølelse og annet som også forårsaker feber selv om vi har en såkalt epidemi (såkalt fordi under 20 har dødd i hele Norden, og ingen av dem er påvist at det er svineinfluensa som er dødsårsaken - og fordi 1800 amerikanere faktisk har dødd av vaksinen) - og at det KAN være greit å vurdere andre alternativer også.

Og ja, jeg synes du er hysterisk om du mener det iselin skrev kvalifiserer til karantene.

Hoste og feber er klassiske influensasymptomer, det er det iselin beskriver. Forløpet utover det, varierer svært.

Det er dessuten ikke bare folk i risikogrupper som dør. Har du virkelig ikke fått det med deg?

Dessuten: risikogrupper innbefatter helt vanlige folk med diagnoser som vanligvis ikke skaper særlige problemer for dem. Feks diabetes 2, som jeg vet mye om. Astma - som mann vet mye om. Gravide, som vi alle vet mye om... Det dreier seg sannsynligvis om 1 million mennesker, i fulle jobber, med små barn, store barn - som må leve helt vanlige liv mens influensaen pågår. Tror du virkelig at disse har mulighet til å isolere seg hele høsten?

I "vår" barnehage er det forresten 48 timers karantene for omgangssyke. En ubehagelig sykdom, men ikke farlig for NOEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og ja; folk KAN dø av svineinfluensa, men det er kun om de er i en eller annen risikosone - disse vet så mye om denne influensaen nå, at de med største sannsynlighet ikke oppholder seg ubeskyttet i et klasserom - eller på en buss for den saks skyld.''

Jeg er langt på vei enig med deg, men vil bare opplyse om at min friske bror (som aldri har hatt annet enn forkjølelser, omgangsyke og influensa tidligere i livet) har ligget på sykehus tilkoblet respirator og i koma de siste dagene. Det har ikke vært noen selvfølge at han overlevde (selv om det nå ser svært positivt ut).

Så nei. Det er ikke kun de som allerede lider av en kronisk sykdom eller lignende som kan dø av svineinfluensa.

Uff, så bra at det går bedre med han nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og ja; folk KAN dø av svineinfluensa, men det er kun om de er i en eller annen risikosone - disse vet så mye om denne influensaen nå, at de med største sannsynlighet ikke oppholder seg ubeskyttet i et klasserom - eller på en buss for den saks skyld.''

Jeg er langt på vei enig med deg, men vil bare opplyse om at min friske bror (som aldri har hatt annet enn forkjølelser, omgangsyke og influensa tidligere i livet) har ligget på sykehus tilkoblet respirator og i koma de siste dagene. Det har ikke vært noen selvfølge at han overlevde (selv om det nå ser svært positivt ut).

Så nei. Det er ikke kun de som allerede lider av en kronisk sykdom eller lignende som kan dø av svineinfluensa.

Fy da! :(

Godt det ser ut til å gå bra, da - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så bra at det går bedre med han nå.

Ja, det er jeg glad for også. Har hatt mareritt om at han døde hver natt :( Men de er visst svært flinke med dette nå og har gode rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stopp en halv her,, jeg kjenner flere som har fått svineinfluensa. Noen har fått den mild, mens noen har hatt skikkelige problemer med å puste. Akkurat som mediene har fortalt.

Hysteri? Nei synes ikke det. Ingen vet hvordan man vil tåle dette, så da må man ta hensyn og ikke tro at alt overdrives hele tiden.

Synes ikke dette er diskutabelt en gang jeg. Dette dreier seg om et nytt virus som ikke er kjent for noen, så det hjelper ikke å sammenligne med den vanlige sesonginfluensaen. At media slår dette opp og skaper frykt, ja, det er jeg enig i, men noen ganger må vi stole på hva helsemyndighetene sier også. Jeg synes vi skal være så voksne og lojale å ta hensyn, for alt vi vet så kan det være den lille gutten eller jenta som sitter ved siden av deres barn på skolen som blir skikkelig syk neste gang. Her i huset har vi hatt det alle sammen, to ble ganske dårlige vi andre har bare hostet og snufset litt og ikke hatt feber en gang, men jeg er temmelig sikker på at det er det det samme viruset. Eldstemann ble testet så vi vet at vi har hatt det i hus. Det er ikke så ofte dette skjer heller, og det blir tilrettelagt med egenmeldinger i forhold til jobb etc.så jeg kan ikke skjønne at det kan være et problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Og ja; folk KAN dø av svineinfluensa, men det er kun om de er i en eller annen risikosone - disse vet så mye om denne influensaen nå, at de med største sannsynlighet ikke oppholder seg ubeskyttet i et klasserom - eller på en buss for den saks skyld.''

Jeg er langt på vei enig med deg, men vil bare opplyse om at min friske bror (som aldri har hatt annet enn forkjølelser, omgangsyke og influensa tidligere i livet) har ligget på sykehus tilkoblet respirator og i koma de siste dagene. Det har ikke vært noen selvfølge at han overlevde (selv om det nå ser svært positivt ut).

Så nei. Det er ikke kun de som allerede lider av en kronisk sykdom eller lignende som kan dø av svineinfluensa.

Isj, så bra at det går bedre med ham nå :)

Jeg er klar over dette, jeg ser bare ikke helt hva svineinfluensakarantene har med 48-timers spykarantene å gjøre - og hvorfor i all verden hun trekker inn det.

Når det er sagt; jeg står inne for alt jeg har skrevet så langt, og jeg synes de langt fleste har et hysterisk forhold til hele greia. Spesielt fordi over tusen mennesker dør av influensa i Norge, HVERT år - og det er noe vi alle får...

En venninne holdt på å dø av streptokokker i sommer, under 50% sjanse for å overleve - også svært kritisk. Det er ingenting galt med henne, sunn og frisk - og det kom over natten, plutselig koma i tre uker. Det er en sykdom jeg har hatt fem ganger selv, og alltid blitt kurert av etter 24 timer med penicillin.

Poenget mitt er at det er svært mange sykdommer som plutselig kan bli farlige for enkelte, av forskjellige årsaker - men det er ikke det samme som at der en pandemi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Du får lese litt av det andre jeg har skrevet om dette.

Når feber i noen FÅ timer er det ENESTE symptomet, så er det lite sannsynlig at det er svineinfluensa. I Norge dør opptil 1500 mennesker av VANLIG influensa - HVERT år! Men det slår vi ikke opp i media - dermed visste du kanskje ikke det?

Jeg hadde foretrukket 48 timer på omgangssyke, men det er 24. Det er også 24 timer på feber, og feber har såvidt meg bekjent aldri vært smittsomt - det handler om hensyn til det syke barnet.

Og ja; folk KAN dø av svineinfluensa, men det er kun om de er i en eller annen risikosone - disse vet så mye om denne influensaen nå, at de med største sannsynlighet ikke oppholder seg ubeskyttet i et klasserom - eller på en buss for den saks skyld.

Svineinfluena smitter (som alle annen influensa) ved dråpesmitte, så om det ikke er snørr, hoste eller som sender bakterier ut i rommet - er det liten sjanse for at noen få timer med feber skal ta livet av noen andre.

Det kan jo være greit å tenke på at barn får tenner, ørebetennelse, forkjølelse og annet som også forårsaker feber selv om vi har en såkalt epidemi (såkalt fordi under 20 har dødd i hele Norden, og ingen av dem er påvist at det er svineinfluensa som er dødsårsaken - og fordi 1800 amerikanere faktisk har dødd av vaksinen) - og at det KAN være greit å vurdere andre alternativer også.

Og ja, jeg synes du er hysterisk om du mener det iselin skrev kvalifiserer til karantene.

"Og ja; folk KAN dø av svineinfluensa, men det er kun om de er i en eller annen risikosone - disse vet så mye om denne influensaen nå, at de med største sannsynlighet ikke oppholder seg ubeskyttet i et klasserom - eller på en buss for den saks skyld"

Hva mener du med ubeskyttet i et klasserom?

Siden jeg har en sønn i risikogruppen, lurer jeg litt på hva du mener med ubeskyttet i et klasserom?

Det er ikke slik at man kan holde disse hjemme fra skolen. Hvis dette var tilfelle skulle min sønn og alle andre i risikogruppem, holdt seg hjemme siden i våres.

Han har selvfølgelig både tatt skolebuss og vært på skolen hele tiden.

Da søstra fikk svineinfluensa i forrige uke, fikk hun beskjed av læreren om å holde seg hjemme i 7 dager, uansett om hun skulle føle seg frisk før det. Det er akkurat samme reglene her som i Norge. Det er ikke uten grunn at disse reglene er satt. Det er for ikke å smitte andre.

I dag har sønnen min kastet opp og hatt diare. Men temperaturen er bare på 37 grader. Altså ingen feber. Vi var hos legen i dag som sa at kvalme og diare er typiske symtomer for noen og dette sannsynligvis var svineinfluensa da det går her nå. To norske barn har fått dobbeltsidig lungebetennelse. Men han har altså ingen feber. Hun skrev ut legeerklæring og han skulle være hjemme i 7 dager og selvfølgelig ta Tamiflu.

Hvis du synes de er hysteriske i Norge, så kan jeg love deg at de ikke er noe mindre hysteriske her. Her stengte de alle skolene i hele landet for noen uker siden, for å begrense smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

"Og ja; folk KAN dø av svineinfluensa, men det er kun om de er i en eller annen risikosone - disse vet så mye om denne influensaen nå, at de med største sannsynlighet ikke oppholder seg ubeskyttet i et klasserom - eller på en buss for den saks skyld"

Hva mener du med ubeskyttet i et klasserom?

Siden jeg har en sønn i risikogruppen, lurer jeg litt på hva du mener med ubeskyttet i et klasserom?

Det er ikke slik at man kan holde disse hjemme fra skolen. Hvis dette var tilfelle skulle min sønn og alle andre i risikogruppem, holdt seg hjemme siden i våres.

Han har selvfølgelig både tatt skolebuss og vært på skolen hele tiden.

Da søstra fikk svineinfluensa i forrige uke, fikk hun beskjed av læreren om å holde seg hjemme i 7 dager, uansett om hun skulle føle seg frisk før det. Det er akkurat samme reglene her som i Norge. Det er ikke uten grunn at disse reglene er satt. Det er for ikke å smitte andre.

I dag har sønnen min kastet opp og hatt diare. Men temperaturen er bare på 37 grader. Altså ingen feber. Vi var hos legen i dag som sa at kvalme og diare er typiske symtomer for noen og dette sannsynligvis var svineinfluensa da det går her nå. To norske barn har fått dobbeltsidig lungebetennelse. Men han har altså ingen feber. Hun skrev ut legeerklæring og han skulle være hjemme i 7 dager og selvfølgelig ta Tamiflu.

Hvis du synes de er hysteriske i Norge, så kan jeg love deg at de ikke er noe mindre hysteriske her. Her stengte de alle skolene i hele landet for noen uker siden, for å begrense smitte.

Med ubeskyttet når du er i en risikogruppe mener jeg uten vaksine, eller uten medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isj, så bra at det går bedre med ham nå :)

Jeg er klar over dette, jeg ser bare ikke helt hva svineinfluensakarantene har med 48-timers spykarantene å gjøre - og hvorfor i all verden hun trekker inn det.

Når det er sagt; jeg står inne for alt jeg har skrevet så langt, og jeg synes de langt fleste har et hysterisk forhold til hele greia. Spesielt fordi over tusen mennesker dør av influensa i Norge, HVERT år - og det er noe vi alle får...

En venninne holdt på å dø av streptokokker i sommer, under 50% sjanse for å overleve - også svært kritisk. Det er ingenting galt med henne, sunn og frisk - og det kom over natten, plutselig koma i tre uker. Det er en sykdom jeg har hatt fem ganger selv, og alltid blitt kurert av etter 24 timer med penicillin.

Poenget mitt er at det er svært mange sykdommer som plutselig kan bli farlige for enkelte, av forskjellige årsaker - men det er ikke det samme som at der en pandemi.

Ja, som sagt, langt på vei enig med deg. Du kjenner jo meg; rimelig uhysterisk i grunnen ;)

Men vi skal ha respekt for at det er annerledes å miste 85 år gamle bestemor med svekket helse til en lungebetennelse og å miste sin astmasyke 7-åring av samme grunn.

Hysteriet hjelper i alle fall ingen, uansett. Jeg er jo gravid og i risikosonen. Jeg skal ikke ta vaksinen. Men her vasker vi bare hendene godt flere ganger om dagen og er ekstra strenge på at sønnen hoster i armkroken. Ellers oppfører vi oss som vanlig.

Barnehagen skal ha det til at guttungen skal være hjemme i fem dager så snart han har ett eneste symptom på svineinfluensa. De ser stygt på meg når jeg sender han i barnehagen med vanlig forkjølelseshoste. Men hvordan i all verden tenker de at vi skal betale for plassen hans om jeg skal ha han hjemme 100 prosent av tiden? ;) Han har jo hostet i tre uker og er snørrete til enhver tid på denne tiden av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lotusina

Isj, så bra at det går bedre med ham nå :)

Jeg er klar over dette, jeg ser bare ikke helt hva svineinfluensakarantene har med 48-timers spykarantene å gjøre - og hvorfor i all verden hun trekker inn det.

Når det er sagt; jeg står inne for alt jeg har skrevet så langt, og jeg synes de langt fleste har et hysterisk forhold til hele greia. Spesielt fordi over tusen mennesker dør av influensa i Norge, HVERT år - og det er noe vi alle får...

En venninne holdt på å dø av streptokokker i sommer, under 50% sjanse for å overleve - også svært kritisk. Det er ingenting galt med henne, sunn og frisk - og det kom over natten, plutselig koma i tre uker. Det er en sykdom jeg har hatt fem ganger selv, og alltid blitt kurert av etter 24 timer med penicillin.

Poenget mitt er at det er svært mange sykdommer som plutselig kan bli farlige for enkelte, av forskjellige årsaker - men det er ikke det samme som at der en pandemi.

Du har fortsatt dine egne regler og meninger om alt ser jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Med ubeskyttet når du er i en risikogruppe mener jeg uten vaksine, eller uten medisiner.

Ja, så lenge man har tilgang til vaksine, så tar man selvfølgelig den når man er i risikosgruppa. Får vår del er det for sent, da den nettopp har kommet hit og vi allerede har det i hus.

Men når helsemyndighetene går ut og sier 7 dager, skal man forholde seg til det.

Dette er an alvorlig sykdom som plutselig kan gå på lungene og som Glimtipper sier, så dør det folk også utenfor riskikogruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Ja, som sagt, langt på vei enig med deg. Du kjenner jo meg; rimelig uhysterisk i grunnen ;)

Men vi skal ha respekt for at det er annerledes å miste 85 år gamle bestemor med svekket helse til en lungebetennelse og å miste sin astmasyke 7-åring av samme grunn.

Hysteriet hjelper i alle fall ingen, uansett. Jeg er jo gravid og i risikosonen. Jeg skal ikke ta vaksinen. Men her vasker vi bare hendene godt flere ganger om dagen og er ekstra strenge på at sønnen hoster i armkroken. Ellers oppfører vi oss som vanlig.

Barnehagen skal ha det til at guttungen skal være hjemme i fem dager så snart han har ett eneste symptom på svineinfluensa. De ser stygt på meg når jeg sender han i barnehagen med vanlig forkjølelseshoste. Men hvordan i all verden tenker de at vi skal betale for plassen hans om jeg skal ha han hjemme 100 prosent av tiden? ;) Han har jo hostet i tre uker og er snørrete til enhver tid på denne tiden av året.

Hadde ikke sønnen din svineinfuensa for lenge siden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Isj, så bra at det går bedre med ham nå :)

Jeg er klar over dette, jeg ser bare ikke helt hva svineinfluensakarantene har med 48-timers spykarantene å gjøre - og hvorfor i all verden hun trekker inn det.

Når det er sagt; jeg står inne for alt jeg har skrevet så langt, og jeg synes de langt fleste har et hysterisk forhold til hele greia. Spesielt fordi over tusen mennesker dør av influensa i Norge, HVERT år - og det er noe vi alle får...

En venninne holdt på å dø av streptokokker i sommer, under 50% sjanse for å overleve - også svært kritisk. Det er ingenting galt med henne, sunn og frisk - og det kom over natten, plutselig koma i tre uker. Det er en sykdom jeg har hatt fem ganger selv, og alltid blitt kurert av etter 24 timer med penicillin.

Poenget mitt er at det er svært mange sykdommer som plutselig kan bli farlige for enkelte, av forskjellige årsaker - men det er ikke det samme som at der en pandemi.

"Når det er sagt; jeg står inne for alt jeg har skrevet så langt, og jeg synes de langt fleste har et hysterisk forhold til hele greia. Spesielt fordi over tusen mennesker dør av influensa i Norge, HVERT år - og det er noe vi alle får "

Jeg kan forklare deg litt. Selv om du ikke forstår, så forstår legene og det er det vi skal forholde oss til.

Legen til min sønn, har sagt at han ikke trenger å ta vanlig sesong infuensavaksine. Men han skulle ta svineinfluensavaksine.

Forskjellen på vanlig influensa og svineinfluensa er at svineinfluensa er et nytt virus og det har vist seg at dette viruset plutselig kan slå seg på lungene og spesielt er barn og unge utsatt. Det er derfor dette viruset er skummelt.

Ved vanlig sesonginfluensa, blir først og fremst personer over 60 år anbefalt å vaksinere seg hvert år. Svineinfluensa er farligere for de unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Vi fikk alle den første runden. Men vi er visst ikke beskyttet mot denne omgangen.

Er dere helt sikre på at det var svineinfluensa første gangen da?

Trodde ikke man kunne få det tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere helt sikre på at det var svineinfluensa første gangen da?

Trodde ikke man kunne få det tilbake igjen.

Ja, vi er sikre.

Opplysningen om at vi kan få det igjen denne runden har vi fra legen. Jeg vet ikke hvor han har det fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ja, vi er sikre.

Opplysningen om at vi kan få det igjen denne runden har vi fra legen. Jeg vet ikke hvor han har det fra.

Hm, liker ikke dette:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Du har fortsatt dine egne regler og meninger om alt ser jeg...

De langt fleste har sine egne meninger, noe annet ville vært for dumt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...