Gå til innhold

7-dager karantene, eller..?


iselin

Anbefalte innlegg

Er dere helt sikre på at det var svineinfluensa første gangen da?

Trodde ikke man kunne få det tilbake igjen.

Hmmmm... Hvis man kan få svineriet om igjen, hvordan kan det ha seg at vaksinen virker da? For vaksine er jo at man utsettes for smittestoff for derved å utvikle motstandskraft? Da må man vel også utvikle motstandskraft når man er syk av svineinfluensa? Eller tenker jeg helt tullete nå? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    20

  • Glimtipper

    11

  • tzatziki1365380058

    9

  • frosken

    5

Persille1365381127

Ja, som sagt, langt på vei enig med deg. Du kjenner jo meg; rimelig uhysterisk i grunnen ;)

Men vi skal ha respekt for at det er annerledes å miste 85 år gamle bestemor med svekket helse til en lungebetennelse og å miste sin astmasyke 7-åring av samme grunn.

Hysteriet hjelper i alle fall ingen, uansett. Jeg er jo gravid og i risikosonen. Jeg skal ikke ta vaksinen. Men her vasker vi bare hendene godt flere ganger om dagen og er ekstra strenge på at sønnen hoster i armkroken. Ellers oppfører vi oss som vanlig.

Barnehagen skal ha det til at guttungen skal være hjemme i fem dager så snart han har ett eneste symptom på svineinfluensa. De ser stygt på meg når jeg sender han i barnehagen med vanlig forkjølelseshoste. Men hvordan i all verden tenker de at vi skal betale for plassen hans om jeg skal ha han hjemme 100 prosent av tiden? ;) Han har jo hostet i tre uker og er snørrete til enhver tid på denne tiden av året.

''Ja, som sagt, langt på vei enig med deg. Du kjenner jo meg; rimelig uhysterisk i grunnen ;)''

I know :)

''Men vi skal ha respekt for at det er annerledes å miste 85 år gamle bestemor med svekket helse til en lungebetennelse og å miste sin astmasyke 7-åring av samme grunn.''

Og det er jeg HELT enig i! Men det er ikke det samme som at all feber/hoste/snørr = svineinfluensa...

''Barnehagen skal ha det til at guttungen skal være hjemme i fem dager så snart han har ett eneste symptom på svineinfluensa. De ser stygt på meg når jeg sender han i barnehagen med vanlig forkjølelseshoste. Men hvordan i all verden tenker de at vi skal betale for plassen hans om jeg skal ha han hjemme 100 prosent av tiden? ;) Han har jo hostet i tre uker og er snørrete til enhver tid på denne tiden av året.''

Og det er nettopp dette jeg mener er hysterisk. De aller fleste barn har snørr/hoste/feber på denne tiden av året - og det går fint an å se de forskjellige tingene litt an.

Litt hoste og hes hals er i mine øyne helt ufarlig, litt snørr likeså. Feber en ettermiddag og ingen andre symptomer eller sykdomstegn, ikke farlig.

Det er ikke det samme som at man ikke skal ta kombinasjonssymptomer eller mer varige symptomer alvorlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Isj, så bra at det går bedre med ham nå :)

Jeg er klar over dette, jeg ser bare ikke helt hva svineinfluensakarantene har med 48-timers spykarantene å gjøre - og hvorfor i all verden hun trekker inn det.

Når det er sagt; jeg står inne for alt jeg har skrevet så langt, og jeg synes de langt fleste har et hysterisk forhold til hele greia. Spesielt fordi over tusen mennesker dør av influensa i Norge, HVERT år - og det er noe vi alle får...

En venninne holdt på å dø av streptokokker i sommer, under 50% sjanse for å overleve - også svært kritisk. Det er ingenting galt med henne, sunn og frisk - og det kom over natten, plutselig koma i tre uker. Det er en sykdom jeg har hatt fem ganger selv, og alltid blitt kurert av etter 24 timer med penicillin.

Poenget mitt er at det er svært mange sykdommer som plutselig kan bli farlige for enkelte, av forskjellige årsaker - men det er ikke det samme som at der en pandemi.

Karantenetider har da i høyeste grad med dette å gjøre? Ser du virkelig ikke det? Karantenetid for omgangssyke er satt ut i fra smittefare, selv om ungen kan være frisk lenge før karantenetiden er ute.

Karantenetid for svineinfluensa er satt ut i fra smittefare. Selv om folk kan være friske og symptomfrie før det.

Du kjemper i alle debatter som angår karantenetid for omgangssyke, veldig hardt for at den skal overholdes. Karantenetiden for en bagatellmessig sykdom er altså viktig deg. Mens du synes at folk skal blåse i karantenetider for svineinfluensasykdom, fordi du ser på det som hysteri.

Hvis du ikke ser sammenhengene her, så må du jo være blind.

Om det er 24 eller 48 timer på omgangssyke spiller ingen rolle. Det viktige er at det er satt en tid pga smitterisiko. På samme måte som for svineinfluensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Synes ikke dette er diskutabelt en gang jeg. Dette dreier seg om et nytt virus som ikke er kjent for noen, så det hjelper ikke å sammenligne med den vanlige sesonginfluensaen. At media slår dette opp og skaper frykt, ja, det er jeg enig i, men noen ganger må vi stole på hva helsemyndighetene sier også. Jeg synes vi skal være så voksne og lojale å ta hensyn, for alt vi vet så kan det være den lille gutten eller jenta som sitter ved siden av deres barn på skolen som blir skikkelig syk neste gang. Her i huset har vi hatt det alle sammen, to ble ganske dårlige vi andre har bare hostet og snufset litt og ikke hatt feber en gang, men jeg er temmelig sikker på at det er det det samme viruset. Eldstemann ble testet så vi vet at vi har hatt det i hus. Det er ikke så ofte dette skjer heller, og det blir tilrettelagt med egenmeldinger i forhold til jobb etc.så jeg kan ikke skjønne at det kan være et problem i det hele tatt.

At det blir tilrettelagt med egenmeldinger fra statlig hold er jo ikke det samme som at det ikke blir problematisk for arbeidsplassene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Karantenetider har da i høyeste grad med dette å gjøre? Ser du virkelig ikke det? Karantenetid for omgangssyke er satt ut i fra smittefare, selv om ungen kan være frisk lenge før karantenetiden er ute.

Karantenetid for svineinfluensa er satt ut i fra smittefare. Selv om folk kan være friske og symptomfrie før det.

Du kjemper i alle debatter som angår karantenetid for omgangssyke, veldig hardt for at den skal overholdes. Karantenetiden for en bagatellmessig sykdom er altså viktig deg. Mens du synes at folk skal blåse i karantenetider for svineinfluensasykdom, fordi du ser på det som hysteri.

Hvis du ikke ser sammenhengene her, så må du jo være blind.

Om det er 24 eller 48 timer på omgangssyke spiller ingen rolle. Det viktige er at det er satt en tid pga smitterisiko. På samme måte som for svineinfluensa.

Nå diskuterer du noe helt annet enn meg.

Jeg har ALDRI stilt spørsmålstegn ved karantenetiden på svineinfluensa.

Det jeg har sagt er at jeg ikke ville vurdert det som beskrives i første innlegg som svineinfluensa (slik flere andre også har svart uten at du har angrepet dem av den grunn) - og jeg at derfor ikke ser noen grunn til å holde ungen hjemme/inne i syv dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lotusina

At det blir tilrettelagt med egenmeldinger fra statlig hold er jo ikke det samme som at det ikke blir problematisk for arbeidsplassene...

Er det der skoen trykker, at dine ansatte evt. må være borte fra jobb i 7 dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmmm... Hvis man kan få svineriet om igjen, hvordan kan det ha seg at vaksinen virker da? For vaksine er jo at man utsettes for smittestoff for derved å utvikle motstandskraft? Da må man vel også utvikle motstandskraft når man er syk av svineinfluensa? Eller tenker jeg helt tullete nå? :-)

Nei, du tenker nok ganske riktig.

Legen sa at fordi vi fikk svineinfluensaen så tidlig som vi gjorde det, så hadde viruset tid til å mutere før det ble "utryddet"/"stoppet".

Om dette stemmer vet jeg ikke. Det er tross alt bare snakk om en stakkars fastlege helt på begynnelsen av influensaperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Er det der skoen trykker, at dine ansatte evt. må være borte fra jobb i 7 dager?

Ta deg sammen.

Nei, jeg har ingen syke voksne, ingen syke barn - og faktisk ingen syke foreldre heller.

Men fortsett gjerne til du blir lei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det blir tilrettelagt med egenmeldinger fra statlig hold er jo ikke det samme som at det ikke blir problematisk for arbeidsplassene...

det er jo ikke uproblematisk for arbeidsgivere at folk kommer tilbake for tidlig og smitter andre heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

det er jo ikke uproblematisk for arbeidsgivere at folk kommer tilbake for tidlig og smitter andre heller :)

På ingen måte :)

Jeg sier bare at det ikke er helt uproblematisk (uansett hvilken vei du ser det) selv om ting er lagt til rette fra statlig hold.

Det gjelder jo ikke bare arbeidsgivere. Det gjelder skoler, barnehager og andre steder man samler mange som ikke har helt begrep om intimsoner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hmmmm... Hvis man kan få svineriet om igjen, hvordan kan det ha seg at vaksinen virker da? For vaksine er jo at man utsettes for smittestoff for derved å utvikle motstandskraft? Da må man vel også utvikle motstandskraft når man er syk av svineinfluensa? Eller tenker jeg helt tullete nå? :-)

Jeg aner ikke. Synes det hørtes rart ut, men de vet kanskje ikke nok om dette enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingen måte :)

Jeg sier bare at det ikke er helt uproblematisk (uansett hvilken vei du ser det) selv om ting er lagt til rette fra statlig hold.

Det gjelder jo ikke bare arbeidsgivere. Det gjelder skoler, barnehager og andre steder man samler mange som ikke har helt begrep om intimsoner ;)

Neida, men det det dreier seg om er jo at folk (noen) blir veldig syke og dør, og derfor bør andre holde seg hjemme til de ikke er smittebærere lenger, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der var forklaringen ja. Takk. :)

Og god bedring til broren din. Vi har en tilsvarende sak her i nabolaget. Frisk og rask 16-åring. Kjempesyk på sykehuset i ukevis. H*n er ute nå, men det kommer til å ta lang tid før h*n er frisk nok til å gå på skiolen igjen. Skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Neida, men det det dreier seg om er jo at folk (noen) blir veldig syke og dør, og derfor bør andre holde seg hjemme til de ikke er smittebærere lenger, ikke sant?

Jo, for all del.

Men du skrev at du ikke skjønte problemet, og da måtte jeg nyansere litt.

Selv om det er tilrettelagt, så betyr ikke det at det ikke blir problematisk for samfunnet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var forklaringen ja. Takk. :)

Og god bedring til broren din. Vi har en tilsvarende sak her i nabolaget. Frisk og rask 16-åring. Kjempesyk på sykehuset i ukevis. H*n er ute nå, men det kommer til å ta lang tid før h*n er frisk nok til å gå på skiolen igjen. Skummelt!

Takker for det. Skal krysse fingrene litt for den 16-åringen også. Veldig leit når noen er alvorlig syke og spesielt i ung alder :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomene er jo svineinfluensa. Særlig siden det også går på skolen allerede. Noen får det mildere enn andre.

Og vet du hva ! Man må faktisk av solidaritet til andre små barn holde skolens regler og statens regler om å holde et slikt sykt barn hjemme i 7 dager.

Hvis du ikke bryr deg om dette, ja så håper jeg du selv blir angrepet ganske så hardt og tenker deg om en annen gang.

"Hvis du ikke bryr deg om dette, ja så håper jeg du selv blir angrepet ganske så hardt og tenker deg om en annen gang."

Snakker om solidaritet. Man ønsker faktisk ikke sykdom på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...