Gå til innhold

Mamma som er lei seg

Gjest Mamma som er lei seg

Anbefalte innlegg

candyqueen_83

Likevel legger norske unger på seg så da drikker de nok kakao, saft og brus og spiser sjokoladekjeks når de kommer hjem:-)

Det er jo et valg foreldrene selv gjør, men jeg syns ikke skolen skal kunne nekte det på TUR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 475
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

44

• morsan

42

• AAA

21

• frosken

16

Mest aktive i denne tråden

Ja, jeg husker det programmet der Jamie Oliver forsøkte å gjøre noe drastisk med den offentlige skolelunsjen... Makan!

Ja, det var helt utrolig.

Jeg har sverget at guttungen (pluss baby, når han/hun en gang blir så gammel) skal ha med matboks, men samboer virker skeptisk. Han mener det er mye sosialt press i forhold til det å kjøpe usunn lunsj *bekymret mine*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Scottland hadde ungene med seg matbokser med godteri i og det var frem med potetgullpose hvert friminutt. Ungene der hadde råtne tenner.

Da jeg var au pair i London (i vikingetiden...) hadde ungene matpakke med seg som besto av følgende )jeg lagde dem - jeg husker nøyaktiv hva det var de hadde med seg..) :

2 skiver, en med skinke en med syltetøy. Det der hvite, luftige brødet man kan kjøpe ferdig oppskjært til toast. Annet brød likte de ikke.

1 termos med saft

1 eple

1 liten pose potetchips

i kitkat sjokolade (ca det samme som kvikklunsj)

Så kom de hjem fra skolen, og da var det tid for tea and biscuets. Så var det middag. De hadde selvsagt smultkoker stående på kjøkkenbenken, det meste ble frityrstekt oppi der. Ungene spiste med meg, foreldrene hadde sitt måltid etter at ungene var vel plassert i rommene sine for kvelden.

Dette er ikke akkurat i fjor, men dessverre tror jeg ikke ting har forandret seg nevneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frudolén

Det der er jo veldig kjent lærdom nå, da, og AAA har helt rett. Med mindre man lager pizza som Lillemus sier, men det gjør de færreste.

Pølser er av den absolutte verstingen i klassa.

Når det er sagt, så er ikke dette mat det er kjempefarlig å spise noen få ganger i året. Ukentlig, derimot, er det en definitiv kilde til både fedme og andre livsstilssykdommer.

''Ukentlig, derimot, er det en definitiv kilde til både fedme og andre livsstilssykdommer.'

Vi spier pizza (nesten) hver lørdag og har aldri tatt skade av det. Enkelte er helefanatikere delux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - Det er helt tragisk.Du har kanskje fått med deg at jeg er gift med en derfra? ;) Familien hans er rimelig sjokkskada over jentene våre som "bare" ber om vann når de er tørste.

Men selv om jentene spiser det meste, og er vant med et anstendig kosthold herfra, så blir de selvsagt helt yre av å gå på supermarked i UK. Det er jo så mye som er beregnet på barn der. Og 99% av det er altså bare møl. Det er til å grine av. Ikke rart det er så mange mennesker som virker skikkelig usunne der.

Ja, her skal ungene ha juice eller saft. Merker det på guttens farmor også. Hun maser alltid om hvilken juice hun skal kjøpe inn til han. En gang hadde mannen hennes drukket opp eplejuicen før det elskede barnebarnet sto opp og han ble sporentreks sendt på butikken for å kjøpe ny. Englebarnet kan jo ikke spise frokost uten juice! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Scottland hadde ungene med seg matbokser med godteri i og det var frem med potetgullpose hvert friminutt. Ungene der hadde råtne tenner.

Ja, det er ganske ille. Heldigvis finnes det mange fornuftige foreldre, men jeg ser at mye som regnes for sunt her i Storbritannia egentlig er ganske usunt. Hvitt brød med ost og skinke, for eksempel. Jada, ost og skinke er greit. Men loff hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeks med sjokoladepålegg?? Og i Norge får man nesten ikke lov å ha med kakao på skogstur lenger.

Haha, ikke sant. Jeg nevnte at barnehagene i Norge stort sett er sukkerfrie og da ble de litt ille berørte.

Utelek er også fraværende. Her skrøt barnehagen av at de til og med går ut en tur om det regner. Men når det tynne, lille snølaget kom forrige "vinter" måtte de selvfølgelig holde seg inne. Kan ikke sende ungene ut i slikt vær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiskelikende barn

''Ukentlig, derimot, er det en definitiv kilde til både fedme og andre livsstilssykdommer.'

Vi spier pizza (nesten) hver lørdag og har aldri tatt skade av det. Enkelte er helefanatikere delux.

Hvis kostholdet resten av uken er sunt og vitaminfylt, så er ikke hjemmelaget pizza en gang i uka usunt. Men hvis pizzaen kommer på toppen av pølser, pasta, pannekaker og farsemat så har man et skummelt kosthold.

Og det er ikke fanatisme vi bedriver her i huset, men jeg ville nok synes det var kjempeleit om ungene ble overvektige med diabetes 2 før de ble 20... For ikke å snakke om langtidsvirkningene som hjerte- og karsykdommer.

Man bør være litt bevisst som forelder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke er nødvendig, men når man venter små barn synes jeg det er naturlig å ha i tankene at den maten man serverer kan være uvant for dem og at man iallfall bør ha litt tilbehør som kan falle i smak.

Mange barn er skeptiske til sammenblandede ting når de ikke vet hva som er oppi, og dersom jeg f eks har en litt 'voksen' type salat, har jeg noen små skåler ned bare salatblader i en, småtomater i en, gulrotskiver i en osv.

veldig enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble veldig nysgjerrig på hva du lager når du får andre barn på besøk. Og vær ærlig da!

Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet. Jeg lager allminnelige middager...

Vi bruker endel fiskegryter, oftest med sei. Vi bruker mye laks, både kokt og stekt. Vi bruker kyllingfilet i ymse variasjoner. Vi bruker endel svin. Av og til har vi kjøttkaker eller pølser. (jada, bare junk..hehe..) Vi bruker både poteter, pasta og ris, alt ettersom. (ja ikke alle 3 tingene på en gang altså) Det går både i tradisjonall norsk kost og endel i asiatiskinspirert mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frudolén'

Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet. Jeg lager allminnelige middager...

Vi bruker endel fiskegryter, oftest med sei. Vi bruker mye laks, både kokt og stekt. Vi bruker kyllingfilet i ymse variasjoner. Vi bruker endel svin. Av og til har vi kjøttkaker eller pølser. (jada, bare junk..hehe..) Vi bruker både poteter, pasta og ris, alt ettersom. (ja ikke alle 3 tingene på en gang altså) Det går både i tradisjonall norsk kost og endel i asiatiskinspirert mat.

Når ble kjøttkaker junk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så barn skal kun spise pizza og pølser?

Men det er kanskje en fight man kan ta hjemme og så serverer man noe barnevennlig til barn når de kommer på besøk. Det er ikke krise å ha pølse og lompe på lur hvis unger ikke spiser fisken man serverer.

Masse voksne også spiser ikke rakørret, sushi, lutefisk eller østers enda det er en delikatesse. Men de kan jo få ei skive hvis jeg serverer noe av det. Jeg har spist rakørret hele mitt liv, men tror ikke jeg hadde forventet at alle unger liker det, men ville nok forventet at de voksne spiste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis kostholdet resten av uken er sunt og vitaminfylt, så er ikke hjemmelaget pizza en gang i uka usunt. Men hvis pizzaen kommer på toppen av pølser, pasta, pannekaker og farsemat så har man et skummelt kosthold.

Og det er ikke fanatisme vi bedriver her i huset, men jeg ville nok synes det var kjempeleit om ungene ble overvektige med diabetes 2 før de ble 20... For ikke å snakke om langtidsvirkningene som hjerte- og karsykdommer.

Man bør være litt bevisst som forelder...

Men husk at når det gjelder pasta så trenger ikke dette være så fryktelig usunt dersom man bruker svinekjøttdeig, hermetiske tomater og grov pasta, servert med salat. Samme med pizzaboller laget av grovt mel, svinekjøttdeig eller god og magerpølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk at når det gjelder pasta så trenger ikke dette være så fryktelig usunt dersom man bruker svinekjøttdeig, hermetiske tomater og grov pasta, servert med salat. Samme med pizzaboller laget av grovt mel, svinekjøttdeig eller god og magerpølser.

Hvorfor er svinekjöttdeig sunnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble kjøttkaker junk?

Farsemat generelt er ikke bra. Det vil ikke si at man aldri kan spise det, men av helsemessige årsaker ikke mer en en gang i uka tror jeg anbefalingene går i.. Og i det inngår alt kjøttdeigbasert mat og pølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg du avslører mye fordommer, togli. Fedme, fett hår, fet hud, rot og manglende vertinneegenskaper knyttes sammen. - Og et par innlegg lenger nede kobler du det hele til psykiske vansker.

Synes du sprer unødvendig mye negative fordommer - og er overrasket over at du gjør det.

Jeg hadde faktisk tenkt å legge til *fordommer* nederst i det jeg skrev ;-)

Er fullstendig klar over at jeg har mine fordommer jeg også og skjønner godt at noen kan føle seg støtt over det, og det beklager jeg. Jeg har bare til dags dato ikke opplevd noen som har kombinasjonen av disse tingene uten at det ligger psykiske vansker bak.... Når mennesker ikke vasker seg, er "samlere" (derav at søpla flyter slik at man må bane seg vei for å komme seg fram), serverer mindre enn en potet på hver gjest etc., så er det vanskelig for meg å forstå at de er helt friske....

Men sorry...mente absolutt ikke å støte noen :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farsemat generelt er ikke bra. Det vil ikke si at man aldri kan spise det, men av helsemessige årsaker ikke mer en en gang i uka tror jeg anbefalingene går i.. Og i det inngår alt kjøttdeigbasert mat og pølser.

Det var det jeg ogsà mente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart. Det meste kan gjøres sunnere enn det som er "standarden" for retten. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiskelikende barn

Neida, jeg er veldig klar over at man kan "forsunne" endel mat, det gjelder f.eks. også pannekaker som man fint kan ha grove ingredienser i.

Det er bare det, da, at de aller fleste spiser det ikke slik, og det var det som var litt poenget mitt. Jeg burde gjort det tydeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...