Gå til innhold

Mamma som er lei seg


Gjest Mamma som er lei seg

Anbefalte innlegg

Gjest frudolén

Ja det var jo variert og sunn kost. Er det noen spesiell grunn til at barn ikke ska kunne spise fisk?

Nei. Men barn liker generelt ikke fisk m/ben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 475
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • candyqueen_83

    44

  • morsan

    42

  • AAA

    21

  • frosken

    16

Mest aktive i denne tråden

Gjest Fiskelikende barn

Jeg angriper ikke trådstarter i det hele tatt. Jeg prøver bare å fortelle henne at det ikke er dramatisk å gå uten mat noe timer.

Det er sjangse å ta for alle når man er bedt bort på middag hos noen, for det kan rett og slett hende man får servert mat man ikke liker. Det tror jeg har skjedd oss flere ganger, da svigermor liker å be oss på lutefisk. Men altså, det er jo ikke farlig. Vi dør ikke av det.

Man går liksom ikke helt ned i kjelleren av den grunn.

Dette at det var så lite poteter virker underlig, men det har jeg allerede sagt. Jeg forsvarer ikke det.

Jeg lurer litt på om det kanskje var flere poteter i kjelen, men at alt ikke ble satt på bordet første gangen. Kanskje trodde svigermor at ungene heller ikke ville ha poteter når de ikke ville ha fisk?

Nei, det er ikke farlig som i dødelig å gå uten mat noen timer, 11 timer er dog leeeeenge - selv for voksne. Men for noen barn er det ganske så vondt, min eldste spyr f.eks. hvis hun ikke får mat jevnlig (uten at jeg vet om trådstarters barn gjør det). Nei, ikke dødelig farlig, men barn som har det vondt er gjerne ikke glade og fornøyde barn, og besøket blir deretter.

Å være bedt bort er som du sier en slags risikosport. Man vet ikke hva man får. Og når man har gått på en smell eller to så ordner man seg sånn at man enten snakker med vertsskapet på forhånd - eller tar med matpakker etc. Det kan jo være slik her at trådstarter ikke nødvendigvis blir bedt bort så ofte? Det kan jo også være slik at _om_ de har vært mye borte på middag, så har de ikke fått servert fisk? Osv., osv.

Hvorvidt det var mer poteter i kjelen eller ei er i grunnen ikke så interessant, synes jeg, for vertinna suger siden hun overhode ikke hadde forberedt seg på besøk. Selv om hun inviterte.

Og samboeren er jo et eget kapittel, rett og slett, men som historien etterhvert har vist, så er det jo egentlig bare et stort, svart hull hele forholdet. Og DET er trist. Bare trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men det er vel noe man kan være rimelig sikker på at barn liker?

... Og hva signaler sender man hvis man driver og lager spesialmåltider av junkfood til barn - Som om det skulle være saliggjørende? Istedet for å ha som et utgangspunkt at man spiser allminnelig mat.

(Jepp - dette er en av mine kjepphester! ;.))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg vokst opp i langtburtistan og spiste ikke hamburger før jeg var 14 år, ikke pizza før 20 år og ikke pasta heller før jeg var voksen.

Jeg er da høyest oppegående og yter godt til samfunnet.

Hehe, høres ut som meg :-)

Jeg var 14 og skulle på tur med Røde Kors Ungdom. Skulle spise burger og kose oss. Fikk burgeren min jeg og spiste. Oppdaget etterhvert at alle hadde brød på toppen av burgeren også, det hadde ikke min :-)

Hadde aldri sett en burger før :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiskelikende barn

... Og hva signaler sender man hvis man driver og lager spesialmåltider av junkfood til barn - Som om det skulle være saliggjørende? Istedet for å ha som et utgangspunkt at man spiser allminnelig mat.

(Jepp - dette er en av mine kjepphester! ;.))

Hadde du ridd den kjepphesten om du fikk ukjente barn på besøk også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men barn liker generelt ikke fisk m/ben.

Men akkurat det er jo det minste problemet. Man hjelper å rense fisken til de er gamle nok til å gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt at du fortsatt bruker energi på å diskutere det at svigermor ikke hadde kokt nok poteter, i stedet for å fokusere på dine egne valg i forhold til å bo sammen med en mann som du forteller ikke er hensynsfull eller respektfull mot deg - og neppe heller mot barna dine.

Sikkert fordi det er et vanskelig tema å diskutere.

Noen ganger, når jeg leser på samliv, så tenker jeg at alle ungdommer burde få et "bo-alene-kurs" i alderen 18-22 år. I denne tiden skulle de venne seg til å betale egne regninger, skifte lyspærer, danne et sosialt nettverk, underholde seg selv flere kvelder i uka, sove alene, stole på sine egne følelser/valg og bli kvitt mørkeredsel. Kanskje hadde færre voksne vært avhengig av en annen voksen for å få hverdagen til å gå rundt og man kunne fokusere på de forholdene som hadde andre positive sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Nei, det er ikke farlig som i dødelig å gå uten mat noen timer, 11 timer er dog leeeeenge - selv for voksne. Men for noen barn er det ganske så vondt, min eldste spyr f.eks. hvis hun ikke får mat jevnlig (uten at jeg vet om trådstarters barn gjør det). Nei, ikke dødelig farlig, men barn som har det vondt er gjerne ikke glade og fornøyde barn, og besøket blir deretter.

Å være bedt bort er som du sier en slags risikosport. Man vet ikke hva man får. Og når man har gått på en smell eller to så ordner man seg sånn at man enten snakker med vertsskapet på forhånd - eller tar med matpakker etc. Det kan jo være slik her at trådstarter ikke nødvendigvis blir bedt bort så ofte? Det kan jo også være slik at _om_ de har vært mye borte på middag, så har de ikke fått servert fisk? Osv., osv.

Hvorvidt det var mer poteter i kjelen eller ei er i grunnen ikke så interessant, synes jeg, for vertinna suger siden hun overhode ikke hadde forberedt seg på besøk. Selv om hun inviterte.

Og samboeren er jo et eget kapittel, rett og slett, men som historien etterhvert har vist, så er det jo egentlig bare et stort, svart hull hele forholdet. Og DET er trist. Bare trist.

Men da er vi jo ikke så uenig og det var DERFOR jeg sa at neste gang (hvis hun fortsatt skal holde på den fyren), løser hun det på en annen måte.

Jeg har på følelsen at det ikke bare er svigermor som er problemet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du ridd den kjepphesten om du fikk ukjente barn på besøk også?

Jeg tvinger ikke i andres barn noen som helst slags mat. Ikke egne heller, for den saks skyld. Men jeg duller og dikkederer ikke med spesialmåltider heller. Og jeg tror fullt og fast at foreldre har en påvirkningskraft i forhold til hva ens barn spiser. Selv om jeg vet at det er fryyyyyyktelig upopulært å mene det her på DOL. Alle andre ting kan barn læres og oppdras til visst, men når det gjelder matvaner så er det visst bare å gi opp og å gi dem burger og pommes frittes med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frudolén

Men akkurat det er jo det minste problemet. Man hjelper å rense fisken til de er gamle nok til å gjøre det selv.

De fleste barn sier "Ææææsj, jeg liker ikke fisk. Jeg vil ha pølser."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Sikkert fordi det er et vanskelig tema å diskutere.

Noen ganger, når jeg leser på samliv, så tenker jeg at alle ungdommer burde få et "bo-alene-kurs" i alderen 18-22 år. I denne tiden skulle de venne seg til å betale egne regninger, skifte lyspærer, danne et sosialt nettverk, underholde seg selv flere kvelder i uka, sove alene, stole på sine egne følelser/valg og bli kvitt mørkeredsel. Kanskje hadde færre voksne vært avhengig av en annen voksen for å få hverdagen til å gå rundt og man kunne fokusere på de forholdene som hadde andre positive sider.

Min datter som bor alene er redd for spøkelser nå. Ikke for innbruddstyver sier hun, men for ordenlige spøkelser ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste barn sier "Ææææsj, jeg liker ikke fisk. Jeg vil ha pølser."

Ikke de fleste barn jeg kjenner. Jeg opplever ikke at det er vanlig blant barn å ikke like fisk. Det er en sånn DOL-greie virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tvinger ikke i andres barn noen som helst slags mat. Ikke egne heller, for den saks skyld. Men jeg duller og dikkederer ikke med spesialmåltider heller. Og jeg tror fullt og fast at foreldre har en påvirkningskraft i forhold til hva ens barn spiser. Selv om jeg vet at det er fryyyyyyktelig upopulært å mene det her på DOL. Alle andre ting kan barn læres og oppdras til visst, men når det gjelder matvaner så er det visst bare å gi opp og å gi dem burger og pommes frittes med en gang.

''...men når det gjelder matvaner så er det visst bare å gi opp og å gi dem burger og pommes frittes med en gang.''

Hvis ikke blir de underernærte på et blunk, vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''...men når det gjelder matvaner så er det visst bare å gi opp og å gi dem burger og pommes frittes med en gang.''

Hvis ikke blir de underernærte på et blunk, vet du ;)

Uff ja, stakkars små. ;-D

Det landet du bor i opplever jeg forresten som verstinger når det gjelder barn og kosthold. Det er liksom ingen grenser for hvor mye dr...mat de kvitter seg med ved å kalle det barnemat og pakke det inn i barnevennlig emballasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke de fleste barn jeg kjenner. Jeg opplever ikke at det er vanlig blant barn å ikke like fisk. Det er en sånn DOL-greie virker det som.

En del barn jeg kjenner har gått gjennom ulike faser i forhold til det å spise fisk. Da de var små, var de godt fornøyd med å spise fisk, men etter som de ble eldre har de blitt mer kresne. De fleste foreldre forsøker vel å ha et par fiskemiddager i uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frudolén

... Og hva signaler sender man hvis man driver og lager spesialmåltider av junkfood til barn - Som om det skulle være saliggjørende? Istedet for å ha som et utgangspunkt at man spiser allminnelig mat.

(Jepp - dette er en av mine kjepphester! ;.))

Pizza og karbonader er da ikke junk food?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frudolén

En del barn jeg kjenner har gått gjennom ulike faser i forhold til det å spise fisk. Da de var små, var de godt fornøyd med å spise fisk, men etter som de ble eldre har de blitt mer kresne. De fleste foreldre forsøker vel å ha et par fiskemiddager i uken?

Mest fiskepinner og fiskeboller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del barn jeg kjenner har gått gjennom ulike faser i forhold til det å spise fisk. Da de var små, var de godt fornøyd med å spise fisk, men etter som de ble eldre har de blitt mer kresne. De fleste foreldre forsøker vel å ha et par fiskemiddager i uken?

Jepp, det med faser høres kjent ut. Det som virker hos oss er å ignorere sånne faser så mye som mulig. Neste gang det barnet ikke likte kommer på menyen later vi som vi ikke husker at hun ikke likte det. Ofte har ungen glemt det også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiskelikende barn

Jeg tvinger ikke i andres barn noen som helst slags mat. Ikke egne heller, for den saks skyld. Men jeg duller og dikkederer ikke med spesialmåltider heller. Og jeg tror fullt og fast at foreldre har en påvirkningskraft i forhold til hva ens barn spiser. Selv om jeg vet at det er fryyyyyyktelig upopulært å mene det her på DOL. Alle andre ting kan barn læres og oppdras til visst, men når det gjelder matvaner så er det visst bare å gi opp og å gi dem burger og pommes frittes med en gang.

''Men jeg duller og dikkederer ikke med spesialmåltider heller. Og jeg tror fullt og fast at foreldre har en påvirkningskraft i forhold til hva ens barn spiser.''

Jeg er 100 % enig med deg, og tror absolutt på et variert kosthold uten dill-dall og spesialmat. Samtidig innser jeg at ikke alle mener det samme som meg, og når vi får ukjente små gjester på besøk velger jeg å lage noe mer safe selv om vi f.eks. har satt "kokt torsk" på menyen. Fordi jeg ikke har noe med å påtvinge andre mine kjepphester (for kosthold her hjemme er min ene kjepphest - den andre er aktivitet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza og karbonader er da ikke junk food?

Pizza og farsemat kommer inn under den kategorien vil jeg si. Karbonader litt i grenseland, avhengig av hvor god deig de er laget av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...