Gå til innhold

Mamma som er lei seg

Gjest Mamma som er lei seg

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 475
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

44

• morsan

42

• AAA

21

• frosken

16

Mest aktive i denne tråden

Gjest frudolén

Hvis kostholdet resten av uken er sunt og vitaminfylt, så er ikke hjemmelaget pizza en gang i uka usunt. Men hvis pizzaen kommer på toppen av pølser, pasta, pannekaker og farsemat så har man et skummelt kosthold.

Og det er ikke fanatisme vi bedriver her i huset, men jeg ville nok synes det var kjempeleit om ungene ble overvektige med diabetes 2 før de ble 20... For ikke å snakke om langtidsvirkningene som hjerte- og karsykdommer.

Man bør være litt bevisst som forelder...

Grandiosa er noe av det sunneste man kan spise. Det har jeg lest på Stabburets hjemmesider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg reagerte også litt på den der, spesielt "feit".

Ups, det tenkte jeg ikke på en gang!! Jeg har absolutt ingen fordommer mot overvektige mennesker, men hadde et bilde i hodet av _kombinasjonen_ av de ulike tingene. Huff, skjønner nå at dette ble for dumt, for jeg vil absolutt ikke såre noen! Min aller beste venninne er ganske så overvektig og verdens hyggeligste menneske - bare sånn for å understreke at jeg ikke har noen som helst fordommer mot overvektige.

Når jeg skal beskrive ei skikkelig harryberte fra -80-tallet, så vil jeg beskrive henne som kjempetynn, bleik, blå øyenskygge, tørt og flisete hjemmepermanenthår, med en røyk i kjeften ;) Det betyr jo ikke at jeg har fordommer mot verken kjempetynne mennesker eller mennesker som har enkeltdeler av disse karakteristikkene - men kombinasjonen av dette gir meg visse assosiasjoner som kan betegnes som fordommer. Skjønte du hva jeg mente nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiskelikende barn

Grandiosa er noe av det sunneste man kan spise. Det har jeg lest på Stabburets hjemmesider.

He-he, det er det vel i grunnen bare Stabburet som kan hevde. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og hva signaler sender man hvis man driver og lager spesialmåltider av junkfood til barn - Som om det skulle være saliggjørende? Istedet for å ha som et utgangspunkt at man spiser allminnelig mat.

(Jepp - dette er en av mine kjepphester! ;.))

Det er faktisk en av mine kjepphester også. Men jeg rir ikke kjepphester når jeg har besøk. Da lager jeg noe jeg tror alle liker og dette gjør jeg bla. ved å litt forskjellig tilbehør og nok tilbehør.

Det var forresten mine foreldres kjepphest også. Det ble servert mye forskjellig i mitt barndomshjem med vekt på sunn mat og aldri spesialmat til barna. Likevel serverer mine foreldre mat de vet at mine barn liker når vi kommer på besøk. De er faktisk oppegående nok til å skjønne at oppdragelsen tar vi til hverdags, når vi er på besøk hos dem er det hyggeligst at alle får servert mat de liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel det at svinekjøtt er magrere enn rødt kjøtt...er jo merket med sunt nøkkelhullmerke da...

''Er vel det at svinekjøtt er magrere enn rødt kjøtt...er jo merket med sunt nøkkelhullmerke da...''

Svinekjøtt er vel rødt kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest honnicorn

Huff, det var trist å lese. Jeg tror den svigermoren din har tenkt en potet til hver, og that`s it. Hun er kanskje vant med å spise lite, siden hun slanker seg.

Når folk her skriver at barn får værsågo og spise det de får servert, så blir jeg irritert. Satt på spissen: hvis en av dere kom til middag hos noen, og ble servert f.eks. snegler, hadde dere spist det? Eller sauehode, morrpølse, sushi, lutefisk, sviskegrøt, makrell i tomat osv. (dette er mat som jeg synes er ekkel) Dette er mat som du enten liker eller avskyr. Tenk hvis noen sa at dette må dere spise, eller så er dere uhøflige. Jeg hadde ikke spist det. Alle ganer og spisevaner er ikke like. noen barn og voksne klarer å prøve nye ting, selv om de ser ekle ut. Andre igjen, klarer ikke det. Folk er forskjellige. Og denne sviger moren burde absolutt spurt først om dere likte fisk. Men hvis du eller samboeren var klar over hennes spesielle vertinnevaner, så burde dere vært føre var. Dere kunne hatt med reservemat, eller kjørt så pass tidlig at dere kunne stoppet langs veien og latt barna få mat før dere kom helt fram. Men hvis det er en ny side av henne, så skjønner jeg at det ble vanskelig.

At din samboer klikker fordi det blir sølt saft i bilen, det er veldig dumt. men kjenner igjen situasjonen. Min mann klikker også på samme måte og av samme grunn. som om den som har sølt, har gjort det med villje. Det er veldig rart at noen kan klikke for en sånn bagatell, har aldri forstått det.

Synes det er dumt at du fører over så mye penger for rens. Det er jo enkelt å vaske selv...Men kan ikke forstå at du kan ha så god råd, at du kan betale den summen sånn uten videre. Men det har jo ikke noe med saken å gjøre, altså. Tenkte bare at siden du er trygda, så trenger du vel hver krone til barna dine....

Føler med deg, jeg er også en slik hønemor som bare vil det beste for barna....Og drømmer, det gjør alle. Jeg så en grøsser i går, den sjette sans. og i natt drømte jeg at mitt mellomste barn døde, og jeg kunne "se" at barnet ble ledsaget til dødsriket av en gammel mann. Alt var så virkelig, at da jeg våknet, måtte jeg sjekke om barnet mitt levde..... Vi drømmmer som regel om det siste vi tenker på før vi sovner, eller redsler vi har, eller ting vi har opplevd...

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ja, det er ganske ille. Heldigvis finnes det mange fornuftige foreldre, men jeg ser at mye som regnes for sunt her i Storbritannia egentlig er ganske usunt. Hvitt brød med ost og skinke, for eksempel. Jada, ost og skinke er greit. Men loff hver dag...

Ja, det er ille. Datteren min fikk skolemat da hun gikk der i andreklasse, men likevel hadde de disse boksene med godteri med seg og og den evinnelige potetgullposen hver dag.

Ikke nok med det. Hver dag etter skoletid fløy ungene til butikken for å kjøpe enda mer godteri. Husker jeg var ganske fortvilet over dette presset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en av mine kjepphester også. Men jeg rir ikke kjepphester når jeg har besøk. Da lager jeg noe jeg tror alle liker og dette gjør jeg bla. ved å litt forskjellig tilbehør og nok tilbehør.

Det var forresten mine foreldres kjepphest også. Det ble servert mye forskjellig i mitt barndomshjem med vekt på sunn mat og aldri spesialmat til barna. Likevel serverer mine foreldre mat de vet at mine barn liker når vi kommer på besøk. De er faktisk oppegående nok til å skjønne at oppdragelsen tar vi til hverdags, når vi er på besøk hos dem er det hyggeligst at alle får servert mat de liker.

Men ser du noe motsetning i at dine foreldre serverer dine barn mat de vet barna liker, og kjepphesten deres? Det gjør nemlig ikke jeg. for det første, som du sier, de er besteforeldre, ikke foreldre, For det andre, så er vel de fleste av oss med tilsvarende kjepphester så oppegående at vi ikke presenterer de særeste rettene når man vet at det er små fremmedfolk til bords. Så kan man diskutere hva slags mat som sorterer under "sært" da selvsagt. ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Da jeg var au pair i London (i vikingetiden...) hadde ungene matpakke med seg som besto av følgende )jeg lagde dem - jeg husker nøyaktiv hva det var de hadde med seg..) :

2 skiver, en med skinke en med syltetøy. Det der hvite, luftige brødet man kan kjøpe ferdig oppskjært til toast. Annet brød likte de ikke.

1 termos med saft

1 eple

1 liten pose potetchips

i kitkat sjokolade (ca det samme som kvikklunsj)

Så kom de hjem fra skolen, og da var det tid for tea and biscuets. Så var det middag. De hadde selvsagt smultkoker stående på kjøkkenbenken, det meste ble frityrstekt oppi der. Ungene spiste med meg, foreldrene hadde sitt måltid etter at ungene var vel plassert i rommene sine for kvelden.

Dette er ikke akkurat i fjor, men dessverre tror jeg ikke ting har forandret seg nevneverdig.

''De hadde selvsagt smultkoker stående på kjøkkenbenken, det meste ble frityrstekt oppi der''

*Grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Men det er kanskje en fight man kan ta hjemme og så serverer man noe barnevennlig til barn når de kommer på besøk. Det er ikke krise å ha pølse og lompe på lur hvis unger ikke spiser fisken man serverer.

Masse voksne også spiser ikke rakørret, sushi, lutefisk eller østers enda det er en delikatesse. Men de kan jo få ei skive hvis jeg serverer noe av det. Jeg har spist rakørret hele mitt liv, men tror ikke jeg hadde forventet at alle unger liker det, men ville nok forventet at de voksne spiste det.

Men jeg skjønner ikke hvorfor fisk ikke skulle være barnevennlig? Vanlig kokt laks! Jeg skjønner at mange barn ikke spiser rakørret selv om jeg elsker det. Eller gammalost selv om jeg elsket det da jeg var barn. Men vanlig kokt fisk kan jeg ikke skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ups, det tenkte jeg ikke på en gang!! Jeg har absolutt ingen fordommer mot overvektige mennesker, men hadde et bilde i hodet av _kombinasjonen_ av de ulike tingene. Huff, skjønner nå at dette ble for dumt, for jeg vil absolutt ikke såre noen! Min aller beste venninne er ganske så overvektig og verdens hyggeligste menneske - bare sånn for å understreke at jeg ikke har noen som helst fordommer mot overvektige.

Når jeg skal beskrive ei skikkelig harryberte fra -80-tallet, så vil jeg beskrive henne som kjempetynn, bleik, blå øyenskygge, tørt og flisete hjemmepermanenthår, med en røyk i kjeften ;) Det betyr jo ikke at jeg har fordommer mot verken kjempetynne mennesker eller mennesker som har enkeltdeler av disse karakteristikkene - men kombinasjonen av dette gir meg visse assosiasjoner som kan betegnes som fordommer. Skjønte du hva jeg mente nå?

Jeg skjønte godt hva du mente:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frudolén

Men jeg skjønner ikke hvorfor fisk ikke skulle være barnevennlig? Vanlig kokt laks! Jeg skjønner at mange barn ikke spiser rakørret selv om jeg elsker det. Eller gammalost selv om jeg elsket det da jeg var barn. Men vanlig kokt fisk kan jeg ikke skjønne.

Fisk smaker stort sett lim for små barn under 10 år. Laks eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker som et offer. Som om hans oppførsel ikke har noe med deg å gjøre. Jeg synes din holdning er svært synd for barna.

Helt enig, veldig godt poeng, Glimtipper. Det er ikke sånn at man betaler 3/4 av matbudsjettet på grunn av skjebnen, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...