Gå til innhold

Mamma som er lei seg


Gjest Mamma som er lei seg

Anbefalte innlegg

Det hender at man kan få et bilde i hodet sitt av en person, uten dermed å skjære alle over en kam.

Kjenner jeg togli rett, har hun ikke fordommer mot folk med psykiske lidelser.

Hun har sagt at hun var uheldig med uttalelsen og det får holde.

Takk :)

Og jeg har ikke fordommer mot folk med psykiske lidelser. Har opptil flere venner som sliter psykisk og også en tante (min nærmeste nabo) som gjør det. Som du sier, det var bare hele denne saken som fikk meg til å se en kombinasjon av de ulike karakteristikkene (og jeg skulle gjerne ha tatt det tilbake) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 475
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • candyqueen_83

    44

  • morsan

    42

  • AAA

    21

  • frosken

    16

Mest aktive i denne tråden

Gjest ønsker å være anonym i dette innlegget

Det er behagelig å være offeret. Alle vet at det ikke er offeret sin skyld, så derfor høster man sympati for sin rolle. Ikke det at man fortjener sympatien, bevares! Nei, det er best om man banker opp seg selv litt samtidig, ha en negativ dialog med sitt eget hode og sine egne følelser. Så blir en dårlig dag skikkelig ille og man kan rettferdiggjøre følelsene sine ytterligere. Man ER stakkarslig. Man ER svak. Man MÅ gjemme seg.

Hvis man blir sint, så er man ikke offeret lengre. Da er man plutselig en ansvarlig voksen som må svare for sin egen situasjon, sitt eget liv, sine egne valg. Og det er ganske ekkelt, i grunnen.

Derfor er det best å beklage seg selv vekk, ikke ha noen grenser, være liten og stakkarslig og takknemlig for de smulene livet tilbyr. Bare slik kan man beholde den trygge rollen man er så vant til og som aldri svikter. Kanskje en dag vil noen andre komme og fikse alt, en reddende engel? Noen andre som kan ta over det ubehagelige ansvaret. Men inntil da så gjelder det å beklage og krype og klamre seg fast i offer-rollen. Bare der er det trygt.

Jeg har vokst opp med en martyr mor, og en uansvarlig far. Det skaper store sår med en som vil fremstå som noe annet enn det en er, og da tenker jeg på min martyr mor. Hun som alltid var så "snill" og bare tenkte på andre. Men hun var ikke bare snill, og hun tenkte mye på seg selv. Men hun kunne aldri si unnskyld, for hun hadde jo aldri skyld for noe. Hun kunne aldri gjøre livet sitt bedre(og dermed barnas) for hun var jo et offer. Hun tar den dag i dag alt opp i værste mening. Og er rett og slett en vanskelig person å omgås.

Martyr og offerrolle, er en meget farlig rolle å gå i. Du ødelegger mye for deg selv, og mye for dine nærmeste.

Bare fikk lyst til å føye det til, som en bekreftelse på det Glimtipper sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj... jeg har aldri vært med på slakting, men huskker godt at foreldrene mine kjøpte hele eller haalve skrotter, og så sto de der og saget og delte opp skrotten i mindre stykker som ble fryst ned...

Jeg kommer _aldri_ til å kjøpe en halv gris!!

''Jeg kommer _aldri_ til å kjøpe en halv gris!!''

Ja, vi får håpe vi slipper det, vi som ikke kan annet enn å gå i butikken å kjøpe ferdigoppskjært kjøtt..

Synes uttalelsene dine er litt nedlatende overfor de som før måtte lære seg å utnytte maten. Og det er _mange_ som fortsatt ville være lykkelige over å få spise seg mett av en gris de måtte partere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne historien er sann, er det mange som bør ta seg sammen.

Det går ikke an å servere middag med én potet til hver, såpass bør voksne folk vite. De fleste "bestemødre" (enten det gjelder egne eller særkullsbarnebarn) lager for mye mat, inkludert et eller annet til kaffen, så det er en merkelig problemstilling. Enten man er på slanking eller ikke, ville de fleste strukket seg et stykke for at barna fikk i seg et eller annet.

Du og samboeren din har et usunt forhold når det gjelder økonomi, ansvar for barna (har man barn i husstanden synes jeg man har et minimumsansvar for deres ve og vel, selv om det ikke er egne biologiske barn) og kommunikasjon. Du (og barna) kan ikke finne deg i hva som helst fordi han skal holde ut med forhistorien din. Antakelig ville dere hatt det bedre alene, dersom dere hadde noe å leve av. Om det er mulig, må du nesten finne ut av selv, men dere har fortjent atskillig bedre.

Ikke kryp, du mister den lille selvrespekten du har igjen. Betrakt svigermor som litt forstyrret og gjør det beste utav ting. Ikke la henne (eller samboerens mest sære sider) få så mye makt at de ødelegger f.eks. juleforberedelsene.

Jeg tror dere ville tjent på at du var mindre lei deg og mer sint og handlekraftig.

Bra oppsummering,

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med en martyr mor, og en uansvarlig far. Det skaper store sår med en som vil fremstå som noe annet enn det en er, og da tenker jeg på min martyr mor. Hun som alltid var så "snill" og bare tenkte på andre. Men hun var ikke bare snill, og hun tenkte mye på seg selv. Men hun kunne aldri si unnskyld, for hun hadde jo aldri skyld for noe. Hun kunne aldri gjøre livet sitt bedre(og dermed barnas) for hun var jo et offer. Hun tar den dag i dag alt opp i værste mening. Og er rett og slett en vanskelig person å omgås.

Martyr og offerrolle, er en meget farlig rolle å gå i. Du ødelegger mye for deg selv, og mye for dine nærmeste.

Bare fikk lyst til å føye det til, som en bekreftelse på det Glimtipper sier.

''Martyr og offerrolle, er en meget farlig rolle å gå i. Du ødelegger mye for deg selv, og mye for dine nærmeste.

''

Dette tror jeg du har helt rett i,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kommer _aldri_ til å kjøpe en halv gris!!''

Ja, vi får håpe vi slipper det, vi som ikke kan annet enn å gå i butikken å kjøpe ferdigoppskjært kjøtt..

Synes uttalelsene dine er litt nedlatende overfor de som før måtte lære seg å utnytte maten. Og det er _mange_ som fortsatt ville være lykkelige over å få spise seg mett av en gris de måtte partere selv.

''Synes uttalelsene dine er litt nedlatende overfor de som før måtte lære seg å utnytte maten. ''

Jøss, det var da voldsomt! Jeg har da ikke sagt et ord om at dette ikke var bra, bare at jeg ikke er like flittig husmor som min mor! Du leser dette som fanden leser bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

''Jeg kommer _aldri_ til å kjøpe en halv gris!!''

Ja, vi får håpe vi slipper det, vi som ikke kan annet enn å gå i butikken å kjøpe ferdigoppskjært kjøtt..

Synes uttalelsene dine er litt nedlatende overfor de som før måtte lære seg å utnytte maten. Og det er _mange_ som fortsatt ville være lykkelige over å få spise seg mett av en gris de måtte partere selv.

Helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg!

...så dersom man ikke er like flittig og flink som sin mor til f eks å lage kjøttrull, koke eget syltetøy osv så er det det samme som at man er nedlatende over den slags sysler??

Skjønner meg virkelig ikke på dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så dersom man ikke er like flittig og flink som sin mor til f eks å lage kjøttrull, koke eget syltetøy osv så er det det samme som at man er nedlatende over den slags sysler??

Skjønner meg virkelig ikke på dere!

Du glemte rundvasken til jul...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Synes uttalelsene dine er litt nedlatende overfor de som før måtte lære seg å utnytte maten. ''

Jøss, det var da voldsomt! Jeg har da ikke sagt et ord om at dette ikke var bra, bare at jeg ikke er like flittig husmor som min mor! Du leser dette som fanden leser bibelen.

Det var så mye "usj og æsj" i forhold til kunnskapen om slakting og utnyttelse av dyret, i innlegget ditt. Dette har jo i mange år vært en nødvendighet for å overleve. Og hvem vet, kanskje vi må lære oss det igjen en dag.

Noen slakter jo for oss i dag også, selv om vi helst ikke vil tenke på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

...så dersom man ikke er like flittig og flink som sin mor til f eks å lage kjøttrull, koke eget syltetøy osv så er det det samme som at man er nedlatende over den slags sysler??

Skjønner meg virkelig ikke på dere!

Nei, det mente jeg da virkelig ikke. Jeg gjør ingen av delene selv, men berømmer dem som gidder;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var så mye "usj og æsj" i forhold til kunnskapen om slakting og utnyttelse av dyret, i innlegget ditt. Dette har jo i mange år vært en nødvendighet for å overleve. Og hvem vet, kanskje vi må lære oss det igjen en dag.

Noen slakter jo for oss i dag også, selv om vi helst ikke vil tenke på det..

Det var usjing rundt tanken om å se på et dyr bli drept og tappet for blod, ja, etter AneMs beskrivelse av det. Ikke fordi jeg er motstander av slakting eller dyrehushold, men fordi jeg helst vil slippe å overvære det selv.

Jeg skal prøve å bare usje meg over edderkopper heretter...;-) Eventuelt bare le godt av folk med makuleringsproblemer! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det mente jeg da virkelig ikke. Jeg gjør ingen av delene selv, men berømmer dem som gidder;)

Det gjør jeg også, og har den største respekt for alt mine foreldre gjorde og som jeg ikke gjør, både når det gjelder matauk og annet.

Men jeg kan bare ikke forestille meg at jeg kommer til å stå og partere en hel skrott - jeg er alt for makelig anlagt (og heldig, ettersom jeg jo slipper). Min mor gjør heller ikke den slags sysler lenger - verken deling av slakt, safting eller sylting osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det gjør jeg også, og har den største respekt for alt mine foreldre gjorde og som jeg ikke gjør, både når det gjelder matauk og annet.

Men jeg kan bare ikke forestille meg at jeg kommer til å stå og partere en hel skrott - jeg er alt for makelig anlagt (og heldig, ettersom jeg jo slipper). Min mor gjør heller ikke den slags sysler lenger - verken deling av slakt, safting eller sylting osv.

''Men jeg kan bare ikke forestille meg at jeg kommer til å stå og partere en hel skrott - jeg er alt for makelig anlagt (og heldig, ettersom jeg jo slipper). Min mor gjør heller ikke den slags sysler lenger - verken deling av slakt, safting eller sylting osv.''

Min mor gjør det heller ikke lenger, men jeg husker godt en halv gris eller en kvart okse på kjøkkenbordet, ja;) Og alle syv kakesorter pluss tretten mer....

Det var som å være i himmelen!

Nå spiser jeg ikke søtt, men nyyyter middagen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg pleier som regel å holde dem for meg selv, men glemte å være PK denne gangen ;)

Bfriende med folk som ikke alltid er helt PK :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det gjør jeg også, og har den største respekt for alt mine foreldre gjorde og som jeg ikke gjør, både når det gjelder matauk og annet.

Men jeg kan bare ikke forestille meg at jeg kommer til å stå og partere en hel skrott - jeg er alt for makelig anlagt (og heldig, ettersom jeg jo slipper). Min mor gjør heller ikke den slags sysler lenger - verken deling av slakt, safting eller sylting osv.

Hoppper bare inn på 100 nyeste. Har ikke fått med meg hele diskusjonen.

Husker at mine foreldre dro en halv sau inn i huset til jeg var langt oppe i tenårene. Sagde stykker og hengte opp pinnekjøttet til tørk. De har sluttet med det nå. Var nok mer vanlig før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppper bare inn på 100 nyeste. Har ikke fått med meg hele diskusjonen.

Husker at mine foreldre dro en halv sau inn i huset til jeg var langt oppe i tenårene. Sagde stykker og hengte opp pinnekjøttet til tørk. De har sluttet med det nå. Var nok mer vanlig før.

Ja, det var nok mer vanlig før. Kansje også fordi det var mye billigere å kjøpe kjøtt på den måten?

Halve griser vet jeg ikke hvor de fikk tak i, men de hadde også hele lammeskrotter, og den kjøpte de billig fra min tantes egen gård:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var nok mer vanlig før. Kansje også fordi det var mye billigere å kjøpe kjøtt på den måten?

Halve griser vet jeg ikke hvor de fikk tak i, men de hadde også hele lammeskrotter, og den kjøpte de billig fra min tantes egen gård:-)

Vi kjøper lammeskrott år om annet, og samme med reinskrott. Ungene har veldig godt av å se at kjøtt ikke lages i kjøtt- eller frysedisken ;)

Vi har etterhvert tradisjoner på hva vi bruker kjøttet til, og det er sjelden vi kjøper inn ferdigkjøtt for å lage tradisjonsmiddagene. Utenom pinnekjøttet, da. Har vi ikke laga det sjøl, så kjøper vi - ellers blir det jo ikke jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...