Gå til innhold

Jeg vil ha butikker åpne på søndager


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Ja, du.

''Bensinstasjonene er åpne.

Kioskene er åpne.

Sykehusene er åpne.

Politistasjonene er åpne.

Brannstasjonene er åpne.

Det er ingen grunn til at ikke andre butikker skal være åpne.''

Nei, les igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 341
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    112

  • trollemor;o)

    14

  • Holmes

    14

  • Colette

    11

Mest aktive i denne tråden

Men du kan ikke sammenligne desember-søndager med vanlige søndager?

Med vennlig hilsen

Det er et eksempel på søndagsåpne butikker og konsekvenser av dette for de som jobber der.

Jeg jobber ikke i butikk, men jeg har kunder. Jeg er sikker på at noen av dem gjerne ville at jeg skulle jobbe på lørdager og søndager også. Kanskje vi skal gå tilbake til den tiden vi ikke hadde fri lørdag, og så tar vi litt i og så jobber vi alle hele uken. Det ville nok fått fart på verdiskapningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et eksempel på søndagsåpne butikker og konsekvenser av dette for de som jobber der.

Jeg jobber ikke i butikk, men jeg har kunder. Jeg er sikker på at noen av dem gjerne ville at jeg skulle jobbe på lørdager og søndager også. Kanskje vi skal gå tilbake til den tiden vi ikke hadde fri lørdag, og så tar vi litt i og så jobber vi alle hele uken. Det ville nok fått fart på verdiskapningen.

Jeg jobber også i en bransje hvor jeg har kunder. Og det som stadig opprører meg, og ikke minst irriterer meg, er at de tror vi har åpent døgnet rundt - 7 dager i uka. Folk respekterer ikke helgen lenger, og det blir bare verre og verre.

Man må ha lov til å si at man er stengt fra lørdag ettermiddag til mandag morgen. Men enkelte kunder forlanger tilgjengelighet døgnet rundt. Jeg har til og med blitt oppringt midt på natten av de verste av dem:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et eksempel på søndagsåpne butikker og konsekvenser av dette for de som jobber der.

Jeg jobber ikke i butikk, men jeg har kunder. Jeg er sikker på at noen av dem gjerne ville at jeg skulle jobbe på lørdager og søndager også. Kanskje vi skal gå tilbake til den tiden vi ikke hadde fri lørdag, og så tar vi litt i og så jobber vi alle hele uken. Det ville nok fått fart på verdiskapningen.

Poenget er ikke at individer skal jobbe mer, men at man skal få ha valgfrihet. Ingen tvinger deg til å handle på søndag (eller lørdag).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Det er fremdeles overformynderi, og det vet du godt.

Nei, det er det ikke. Flertaller mener dog at det er det beste for samfunnet med en handlefri dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er det ikke. Flertaller mener dog at det er det beste for samfunnet med en handlefri dag.

Enig med deg. Vi trenger en dag som er annerledes enn de andre dagene. Hvor vi kan føle på en form for fred og ro, uten handlepress. Så kan man si at det er valgfritt å dra til butikken, men vi påvirkes alle av den "stemningen" som er rundt oss. Er butikkene oppe og samfunnet i full sving på søndager, så vil dette prege tankegangen og handlingsmønsteret vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Vi trenger en dag som er annerledes enn de andre dagene. Hvor vi kan føle på en form for fred og ro, uten handlepress. Så kan man si at det er valgfritt å dra til butikken, men vi påvirkes alle av den "stemningen" som er rundt oss. Er butikkene oppe og samfunnet i full sving på søndager, så vil dette prege tankegangen og handlingsmønsteret vårt.

Det er fint at du ønsker det, men ikke påtving andre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Det er fint at du ønsker det, men ikke påtving andre det.

Nå har faktisk flertallet bestemt det. Og da blir det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at du ønsker det, men ikke påtving andre det.

Hvordan skal jeg kunne ivareta mine behov hvis samfunnet blir forandret? Derfor må jeg selvfølgelig stå på mitt i en slik sammenheng:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke at individer skal jobbe mer, men at man skal få ha valgfrihet. Ingen tvinger deg til å handle på søndag (eller lørdag).

Med vennlig hilsen

Valgfrihet er det dårligste argumentet jeg vet.

Så lenge du har valgfrihet, så driter du i konsekvensene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest speer

Valgfrihet er det dårligste argumentet jeg vet.

Så lenge du har valgfrihet, så driter du i konsekvensene?

Nettopp. Det er den type argumenter man vanlig forventer fra frp'ere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg kunne ivareta mine behov hvis samfunnet blir forandret? Derfor må jeg selvfølgelig stå på mitt i en slik sammenheng:-)

Ved ikke å handle på søndag?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har faktisk flertallet bestemt det. Og da blir det slik.

Akkurat som for kiosker og småbutikker, vil det nok endre seg. Verden går fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgfrihet er det dårligste argumentet jeg vet.

Så lenge du har valgfrihet, så driter du i konsekvensene?

Konsekvensene her er ikke negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Det er den type argumenter man vanlig forventer fra frp'ere.

Nei, frpere ønsker jo til og med å bestemme hvordan folk skal kle seg.

Her har det ikke noen negative konsekvenser, ettersom det er frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, frpere ønsker jo til og med å bestemme hvordan folk skal kle seg.

Her har det ikke noen negative konsekvenser, ettersom det er frivillig.

Det er bare ignorante folk som tror det er frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ikke å handle på søndag?

Med vennlig hilsen

Ved å ivareta den ene dagen i uka som ikke er som alle andre dager. Det har egentlig ingenting med handling og gjøre. Bare at det er en dag som skiller seg ut fra de andre dagene, og som ikke roper til forbrukeren i oss. Tror du ikke at vi trenger det?

Er det så vanskelig og forstå? Her hvor jeg bor er det heller ikke tillatt å klippe plenen på søndager, og heller ikke å henge ut klær til tørk. Det kan virke gammeldags og sært, men jeg tror at noen tradisjoner er verdt å ta vare på i vårt materialistiske/kapitalistiske samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...