Gå til innhold

Hmmfff...klær til tenåring


100%ull

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia

''At gutten får merkeklær av faren? ''

Ja...jeg har selv hatt barn i tenårene som ikke fikk eller krevde merkeklær...

''At far (din husstand) må betale for disse? ''

Ja...det er mora som egentlig har ansvaret for klærne til poden...

''At mor slipper å betale for dette og dermed kan bruke de pengene på noe annet?''

Irriterer meg grenseløst!!!

''At du ikke har innflytelse på far? ''

Ja

''At mor har innflytelse på far?''

Ja

''At tenåringen kommer lett til ting?''

Ja...jeg har selv hatt tenåringer...men denne poden er direkte bortskjemt med å få det som han vil i de fleste settinger...

''Ja...jeg har selv hatt tenåringer...men denne poden er direkte bortskjemt med å få det som han vil i de fleste settinger''

Men da ligger jo problemet hos far som er svak for gutten og kjøper dyre merkeklær til han.

Det kan neppe stemme at en bortskjemt gutt som får det som han vil i de fleste settinger mangler bukser?

Det får jeg ikke til å rime.

Hvis gutten er bortskjemt, er det ikke rart at moren kniper igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 100%ull

    18

  • zellica

    6

  • Katt-ja

    5

  • laban

    4

Mest aktive i denne tråden

Poden fikk et par sko til 1000,- kroner...

Han klarte å ødelegge disse på 14 dager...

Foreldrene sa lite om dette...

Hmmfff...

Det er jo helt meningsløst. Jeg har/har hatt 5 ungdommer og ingen av de har noen gang fått så dyre sko. Ville ha blitt raka fant den gang eldste sønnen vokste som verst på beina. Gikk opp fra 39 til 45 på halvannet år.

Barna mine har heldigvis selv tatt det standpunkt at de ikke ønsker å være med på denne vanvittige merkekarusellen, og det berømmer jeg dem for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Men drar dere på sydenturer''

Egentlig uaktuelt tema...men siden du spør...så har vi dratt til syden OG hatt med poden...

'' og hvordan er farens lønning i forhold til morens lønning?''

Lik lønn

''Egentlig uaktuelt tema...men siden du spør...så har vi dratt til syden OG hatt med poden''

Det er jo ikke uaktuelt så lenge du kritiserer mor for å ta en sydentur istedenfor å kjøpe dyre merkeklær til en gutt du beskriver som fryktelig bortskjemt og som får det som han vil i alle settinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Egentlig uaktuelt tema...men siden du spør...så har vi dratt til syden OG hatt med poden''

Det er jo ikke uaktuelt så lenge du kritiserer mor for å ta en sydentur istedenfor å kjøpe dyre merkeklær til en gutt du beskriver som fryktelig bortskjemt og som får det som han vil i alle settinger.

Hallo!!!

Vi dro til syden og hadde med oss poden på reisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner helt hva du egentlig er irritert for, men for å prøve å forstå: Går farens innkjøp ut over deg/dere slik at dere får dårlig råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke noe på at han er fullstendig bukseløs. I så fall er han en sjelden tenåring. Det handler antakelig mer om å få dyre merkebukser - evt. om en "krig" mellom foreldrene. Gutten er stor nok til å skjønne tegninga hvis det er sistnevnte som stemmer.

Hvis det er avtalt at moren skal stå for kleskjøp slik trådstarter påstår, burde det være greit at klær som likevel kjøpes hos far, blir der. Bortsett fra at hvis han virkelig ankom uten bukse, eller den var så ille at den måtte gå i søpla, kan han selvsagt ha en av dem på seg når han drar tilbake.

''Hvis det er avtalt at moren skal stå for kleskjøp slik trådstarter påstår, burde det være greit at klær som likevel kjøpes hos far, blir der'' Pick you're fights, sa en god venninne av meg da jr begynte å bli prepubertal og følsom, og jeg ville aldri i verden brukt energi på å nekte han å ha på favorittjeans fordi jeg hadde en konflikt gående med en annen voksen. Er det en ting fjortiser er følsomme for er det å ikke bli tatt alvorlige og respektert som voksne (for det føler de at de er hehe), og da vil en slik overkjøring som skapt for å skape splid med tenåringen. Forsøk å få gehør hos en en fjortis at han ikke får lov til å ta med ei bukse til (det andre) hjemmet sitt du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hallo!!!

Vi dro til syden og hadde med oss poden på reisen...

Ja, jeg skjønner det,

MEN

1: Du beskriver sønnen som bortskjemt og en som får viljen sin i alle mulige settinger

2. Du beskriver moren som ei som bare bruker penger på seg selv og ikke på gutten.

Ser du ikke selv at det da er faren som skjemmer han bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis det er avtalt at moren skal stå for kleskjøp slik trådstarter påstår, burde det være greit at klær som likevel kjøpes hos far, blir der'' Pick you're fights, sa en god venninne av meg da jr begynte å bli prepubertal og følsom, og jeg ville aldri i verden brukt energi på å nekte han å ha på favorittjeans fordi jeg hadde en konflikt gående med en annen voksen. Er det en ting fjortiser er følsomme for er det å ikke bli tatt alvorlige og respektert som voksne (for det føler de at de er hehe), og da vil en slik overkjøring som skapt for å skape splid med tenåringen. Forsøk å få gehør hos en en fjortis at han ikke får lov til å ta med ei bukse til (det andre) hjemmet sitt du :)

Jeg mener på ingen måte at det er noen ideell løsning - og jeg er enig i at det finnes viktigere ting.

Poenget mitt er egentlig at hvis de har en avtale, uansett hvor dum den måtte være, får de enten holde seg til den eller revidere den. Nå er jo absolutt alle irritert over resultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt meningsløst. Jeg har/har hatt 5 ungdommer og ingen av de har noen gang fått så dyre sko. Ville ha blitt raka fant den gang eldste sønnen vokste som verst på beina. Gikk opp fra 39 til 45 på halvannet år.

Barna mine har heldigvis selv tatt det standpunkt at de ikke ønsker å være med på denne vanvittige merkekarusellen, og det berømmer jeg dem for.

''Barna mine har heldigvis selv tatt det standpunkt at de ikke ønsker å være med på denne vanvittige merkekarusellen, og det berømmer jeg dem for.''

Hvis alle ungdommer var så fornuftige (og det mener du jo at denne gutten burde være) så hadde du jo ikke hatt noe å berømme dine (prektige) barn for ;-)

Når jeg ser bort fra type sommersko, så er det veldig få av skoene/støvlene/fotballskoene jeg har kjøpt til mine tenåringsbarn som har kostet noe særlig mindre enn 1000 de siste årene... Hvor dyre sko pleier voksne å kjøpe til seg selv? Nå snakker jeg ikke om meg selv,- for jeg er veldig gnien med klær/sko til meg selv. Pengene går til ungenes stuff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Barna mine har heldigvis selv tatt det standpunkt at de ikke ønsker å være med på denne vanvittige merkekarusellen, og det berømmer jeg dem for.''

Hvis alle ungdommer var så fornuftige (og det mener du jo at denne gutten burde være) så hadde du jo ikke hatt noe å berømme dine (prektige) barn for ;-)

Når jeg ser bort fra type sommersko, så er det veldig få av skoene/støvlene/fotballskoene jeg har kjøpt til mine tenåringsbarn som har kostet noe særlig mindre enn 1000 de siste årene... Hvor dyre sko pleier voksne å kjøpe til seg selv? Nå snakker jeg ikke om meg selv,- for jeg er veldig gnien med klær/sko til meg selv. Pengene går til ungenes stuff...

''Nå snakker jeg ikke om meg selv,- for jeg er veldig gnien med klær/sko til meg selv. Pengene går til ungenes stuff...

''

Grøss og gru, dithen skal ikke jeg!

:D (beredt på å svelge kameler mothårs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''så om jeg var far hadde jeg nok tatt en runde om dette med de to damene.''

Joda...jeg får da høre dette...men han tør ikke ta det opp med mora...

Jeg irriterer meg fortsatt over dyre merkeklær...og at mora ikke betaler det som avtalen var...

Jeg gjentar det jeg sa nedenfor: Dette tar jo slutt om noen år,- det var snakk om én tenåring, ikke sant? Blodtrykket ditt har best av at du gir blaffen.

Tenk deg muligheten av å ha 3 eller 4 stebarn,- _da_ hadde du virkelig hatt noe å irritere deg over ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nå snakker jeg ikke om meg selv,- for jeg er veldig gnien med klær/sko til meg selv. Pengene går til ungenes stuff...

''

Grøss og gru, dithen skal ikke jeg!

:D (beredt på å svelge kameler mothårs)

Haha,- jeg er ikke gnien med ting til meg selv fordi jeg (etter å ha brukt penger på "ungene") ikke har råd... Men jeg eier ikke shopping-gen,- gir nesten litt F i hva jeg har på meg. Og så er jeg vel økonomisk oppdratt. Så ting som ikke er skikkelig nødvendige - og som jeg ikke har lyst på, det ser jeg ikke noen mening i å skaffe.

Ungenes ting har jeg lyst til å kjøpe - for det gleder dem.

Det sagt - de går ikke rundt i klær som er voldsomt kostbare, altså. Bare sånn normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Haha,- jeg er ikke gnien med ting til meg selv fordi jeg (etter å ha brukt penger på "ungene") ikke har råd... Men jeg eier ikke shopping-gen,- gir nesten litt F i hva jeg har på meg. Og så er jeg vel økonomisk oppdratt. Så ting som ikke er skikkelig nødvendige - og som jeg ikke har lyst på, det ser jeg ikke noen mening i å skaffe.

Ungenes ting har jeg lyst til å kjøpe - for det gleder dem.

Det sagt - de går ikke rundt i klær som er voldsomt kostbare, altså. Bare sånn normalt.

Jada, husker vi har delt meninger om dette før - og jeg erindrer at du var hakket mindre opptatt av egne klær og sko enn jeg.

Ikke at jeg er shopaholic - langt i fra! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Barna mine har heldigvis selv tatt det standpunkt at de ikke ønsker å være med på denne vanvittige merkekarusellen, og det berømmer jeg dem for.''

Hvis alle ungdommer var så fornuftige (og det mener du jo at denne gutten burde være) så hadde du jo ikke hatt noe å berømme dine (prektige) barn for ;-)

Når jeg ser bort fra type sommersko, så er det veldig få av skoene/støvlene/fotballskoene jeg har kjøpt til mine tenåringsbarn som har kostet noe særlig mindre enn 1000 de siste årene... Hvor dyre sko pleier voksne å kjøpe til seg selv? Nå snakker jeg ikke om meg selv,- for jeg er veldig gnien med klær/sko til meg selv. Pengene går til ungenes stuff...

Jeg skulle med glede gitt avkall på den gleden gitt, hvis ungdommene i dag hadde innsett galskapen i å betale over 1000 kroner for en college-genser ala DC. Eller jeans til over 2000 kroner. Når man ser på den globale utviklingen, synes det for meg vanvittig å bruke så mye penger på klær. Dette er nok en holdning ungene har fått med seg fra de var små, men de har og fått tilbudet om noen merkeplagg for å kunne følge "strømmen", men har valgt å avstå, og det er jeg faktisk stolt av;-)

Vi har jo tydligvis forskjellig ståsted når det kommer til pengebruk, for jeg synes det er meningsløst å bruke over 1000 kroner på et par sko som kanskje bare varer en sesong. Vi kjøper også gode sko til ungene, men da heller på salg og sesongsalg. Da kan vi heller bruke pengene vi sparer på opplevelse eller annen verdiskapning, ala sparing til hus.

Før dette utarter til å høres for prektig ut, så må jeg jo innrømme at galskapen inniblant tar også meg, slik at jeg for noen år siden kjøpte et par gummistøvler til 1000 kroner. Men siden jeg ikke vokser på beina lenger, har jeg jo disse i de neste 15 årene, så da klarte å jeg forsvare kjøpet for meg selv;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg skulle med glede gitt avkall på den gleden gitt, hvis ungdommene i dag hadde innsett galskapen i å betale over 1000 kroner for en college-genser ala DC. Eller jeans til over 2000 kroner. Når man ser på den globale utviklingen, synes det for meg vanvittig å bruke så mye penger på klær. Dette er nok en holdning ungene har fått med seg fra de var små, men de har og fått tilbudet om noen merkeplagg for å kunne følge "strømmen", men har valgt å avstå, og det er jeg faktisk stolt av;-)

Vi har jo tydligvis forskjellig ståsted når det kommer til pengebruk, for jeg synes det er meningsløst å bruke over 1000 kroner på et par sko som kanskje bare varer en sesong. Vi kjøper også gode sko til ungene, men da heller på salg og sesongsalg. Da kan vi heller bruke pengene vi sparer på opplevelse eller annen verdiskapning, ala sparing til hus.

Før dette utarter til å høres for prektig ut, så må jeg jo innrømme at galskapen inniblant tar også meg, slik at jeg for noen år siden kjøpte et par gummistøvler til 1000 kroner. Men siden jeg ikke vokser på beina lenger, har jeg jo disse i de neste 15 årene, så da klarte å jeg forsvare kjøpet for meg selv;-)

Når du har 5 unger, så er du selvsagt nødt til å prioritere annerledes når det gjelder hvor dyrt utstyret skal være.

Noe synes det er galskap og bruke 1000 kroner på sko, mens andre synes det er galskap å få 5 barn:-)

Ikke at jeg synes det, men vi prioriterer forskjellig i livene våre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har barn så blir det ofte uforutsette utgifter til klær og utstyr. Jeg synes det virker smålig av deg å irritere deg over at en far kjøper klær til sitt barn.

Dette handler om langt mer enn om hvem som får barnetrygd osv, det handler om en fars rett til å glede sitt avkom med f.eks. nye klær.

Å avvise med henvisning til hvem som får barnetrygd synes jeg kan virke smålig. Far viser ovenfor sin sønn at han fortsatt føler ansvar for guttens ve og vel til tross for at foreldrene ikke bor sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har 5 unger, så er du selvsagt nødt til å prioritere annerledes når det gjelder hvor dyrt utstyret skal være.

Noe synes det er galskap og bruke 1000 kroner på sko, mens andre synes det er galskap å få 5 barn:-)

Ikke at jeg synes det, men vi prioriterer forskjellig i livene våre:-)

Selv om man har fem barn, så er det ikke dermed sagt at man må prioritere så annerledes når det gjelder utstyr. Det kommer jo helt ann på familiens økonomi det;-)

Men det har nå engang blitt slik at vi har vært veldig bevisste på å ikke sløse unødvendig med resurser, noe vi føler det er å bruke så mye penger på klær eller sko. Vi er nok litt mer enn gjennomsnittlig opptatt av samfunnsøkonomisering;-)

Bare som et tillegg, er det "bare" 4 av barna som er våre egne biologiske. Et er fosterbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Selv om man har fem barn, så er det ikke dermed sagt at man må prioritere så annerledes når det gjelder utstyr. Det kommer jo helt ann på familiens økonomi det;-)

Men det har nå engang blitt slik at vi har vært veldig bevisste på å ikke sløse unødvendig med resurser, noe vi føler det er å bruke så mye penger på klær eller sko. Vi er nok litt mer enn gjennomsnittlig opptatt av samfunnsøkonomisering;-)

Bare som et tillegg, er det "bare" 4 av barna som er våre egne biologiske. Et er fosterbarn.

''Vi er nok litt mer enn gjennomsnittlig opptatt av samfunnsøkonomisering;-)''

Men likevel bruker dere kanskje like mye penger på klær og sko som en familie med 2 barn bruker, til tross for at de kanskje velger dyrere ting:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle med glede gitt avkall på den gleden gitt, hvis ungdommene i dag hadde innsett galskapen i å betale over 1000 kroner for en college-genser ala DC. Eller jeans til over 2000 kroner. Når man ser på den globale utviklingen, synes det for meg vanvittig å bruke så mye penger på klær. Dette er nok en holdning ungene har fått med seg fra de var små, men de har og fått tilbudet om noen merkeplagg for å kunne følge "strømmen", men har valgt å avstå, og det er jeg faktisk stolt av;-)

Vi har jo tydligvis forskjellig ståsted når det kommer til pengebruk, for jeg synes det er meningsløst å bruke over 1000 kroner på et par sko som kanskje bare varer en sesong. Vi kjøper også gode sko til ungene, men da heller på salg og sesongsalg. Da kan vi heller bruke pengene vi sparer på opplevelse eller annen verdiskapning, ala sparing til hus.

Før dette utarter til å høres for prektig ut, så må jeg jo innrømme at galskapen inniblant tar også meg, slik at jeg for noen år siden kjøpte et par gummistøvler til 1000 kroner. Men siden jeg ikke vokser på beina lenger, har jeg jo disse i de neste 15 årene, så da klarte å jeg forsvare kjøpet for meg selv;-)

''Vi har jo tydligvis forskjellig ståsted når det kommer til pengebruk, for jeg synes det er meningsløst å bruke over 1000 kroner på et par sko som kanskje bare varer en sesong. Vi kjøper også gode sko til ungene, men da heller på salg og sesongsalg. Da kan vi heller bruke pengene vi sparer på opplevelse eller annen verdiskapning, ala sparing til hus.''

Ja, vi har nok forskjellig ståsted,- for jeg merker at pengene sitter mye løsere nå enn for noen år siden - så selv jeg har endret meg i dette. Vet ikke hvor gamle barna dine er - men mine har sluttet å vokse,- i alle fall føttene...

Og - vi har ikke noe spesielt mål med sparingen, ser du. Vi har hus, og hytte og vi pusser fint lite opp, og vi ønsker oss ikke finere biler ;-) Og - Leger uten grenser & diverse andre organsisajoner får sitt de også... Så,- derfor gleder jeg heller mine barn med akkurat de skoene de ønsker seg, enn å la akkurat den 1000-lappen stå urørt på konto... Men, jeg vil nå presisere, at det er ikke mange skoparene i året (unntatt sports-sko) det dreier seg om. 2 kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...