Gå til innhold

7% til bøndene ikke nok?


Sør

Anbefalte innlegg

Nå er jeg ikke helt sikker på hvorfor vi skal subsidiere akkurat bøndene (og ikke f. eks. industriarbeidere) på denne måten, men 7% lønnsøkning er visstnok ikke nok...???

''Lederen i Norges Bondelag, Nils T. Bjørke, sier at tilbudet viser at regjeringen ikke tar utviklingen i landbruket på alvor''

Kilde: http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4117782.ece

Til sammenligning: i lønnsoppgjøret i staten blir det 3,65% eller 7000 kr, mot bøndenes 17000 kr...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 364
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    103

  • puttelulle

    41

  • ShitDiddelyDo

    25

  • Colette

    22

Mest aktive i denne tråden

Gjest Statistisk sentralbyrå

Fordi at landbruksnæring med norske varer er av høy verdi for oss, og du kan sette deg inn i lønnsstatistikken for bønder, for å skjønne dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, å være bonde er jo et lavtlønnsyrke fra gammelt av som industriarbeidere så de burde vel tjene omtrent like mye. Som kassadamen på Rimi og andre uten utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Såvidt jeg har registeret er det første gang på et tiår at du skriver noe fornuftig og riktig. Gratulerer!

Det bør tilføyes at i henhold til artikler i pressen forrige uke har en gjennomsnitts norsk bonde, enten han har det som hoved eller binæring, allerede nå i dag en inntekt på rundt 450 000, eller nesten 100 tusen mer enn gjennomsnittet i befolkningen. Dette gapet skal nå tydligvis økes.

Hvordan denne moderne mafiaen aka.bønder, får lov av folket å holde på med løgn, manipulasjon og utbytting for å holde matprisene på topp og utvalget på bunn, er for meg en ubesvart gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Nja, å være bonde er jo et lavtlønnsyrke fra gammelt av som industriarbeidere så de burde vel tjene omtrent like mye. Som kassadamen på Rimi og andre uten utdannelse.

En bonde er selvstendig næringsdrivende og bør selge sine varer på det åpne marked som andre næringsdrivende, uten krav til staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har registeret er det første gang på et tiår at du skriver noe fornuftig og riktig. Gratulerer!

Det bør tilføyes at i henhold til artikler i pressen forrige uke har en gjennomsnitts norsk bonde, enten han har det som hoved eller binæring, allerede nå i dag en inntekt på rundt 450 000, eller nesten 100 tusen mer enn gjennomsnittet i befolkningen. Dette gapet skal nå tydligvis økes.

Hvordan denne moderne mafiaen aka.bønder, får lov av folket å holde på med løgn, manipulasjon og utbytting for å holde matprisene på topp og utvalget på bunn, er for meg en ubesvart gåte.

Gjennomsnittslønna i Norge var ca 440000 i 2010, så de ligger vel omtrent på gjennomsnittet.

Bortsett fra det, så er jeg enig i poengene dine. Høye priser, dårlig utvalg og en enorm proteksjonisme - det er landbrukspolitikken i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer, enda en sak hvor vi er helt enige. Hvor skal dette ende? :-)

Bøndene har blitt noen kravstore sutrekopper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

Jeg tror bare norske bønder er som folk flest i Norge.

De fleste vil bruke lite penger på mat og mer på andre ting.

Når jeg kjøper mat i spesialforretninger får jeg høre blant annet at det kan jeg gjøre som har god råd. Jeg har ikke spesielt god råd, men vi bruker mye mere penger på mat enn gjennomsnittet norske familier, fordi vi kjøper kvalitet, ønsker nisjeprodukter og støtte mindre produsenter ved å handle hos dem, eller handler økologisk.

Hvis det ikke er etterspørsel etter økologisk kylling, pølser, lokale oster osv m.m så kan man ikke forvente at interessen skal begynne noe annet sted enn hos mennesker flest. Da mener jeg man bør belage seg på å bruke mye mere penger på god mat enn handling av forbruksvarer. Jeg husker ikke tallet men nordmenn bruker lite på mat sammenlignet med andre nasjoner i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Gjennomsnittslønna i Norge var ca 440000 i 2010, så de ligger vel omtrent på gjennomsnittet.

Bortsett fra det, så er jeg enig i poengene dine. Høye priser, dårlig utvalg og en enorm proteksjonisme - det er landbrukspolitikken i Norge.

Ja, du har rett, bøndene ligger ca på det samme som den øvrige befolkning, men i følge seg selv er den visst langt, langt under og de krever i utgangspunktet rundt 100 000 for å komme ajour.

Hva de konsekvent unnlater å fortelle er at begrepet "ett årsverk" i landbruket ikke har noe som helst med 100% stilling å gjøre, men er et kvasibegrep uten innhold, som ble til på 70-tallet utfra datidens jordbruksdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett, bøndene ligger ca på det samme som den øvrige befolkning, men i følge seg selv er den visst langt, langt under og de krever i utgangspunktet rundt 100 000 for å komme ajour.

Hva de konsekvent unnlater å fortelle er at begrepet "ett årsverk" i landbruket ikke har noe som helst med 100% stilling å gjøre, men er et kvasibegrep uten innhold, som ble til på 70-tallet utfra datidens jordbruksdrift.

..... Og ikke gidder de å passe på sauene sine en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tror bare norske bønder er som folk flest i Norge.

De fleste vil bruke lite penger på mat og mer på andre ting.

Når jeg kjøper mat i spesialforretninger får jeg høre blant annet at det kan jeg gjøre som har god råd. Jeg har ikke spesielt god råd, men vi bruker mye mere penger på mat enn gjennomsnittet norske familier, fordi vi kjøper kvalitet, ønsker nisjeprodukter og støtte mindre produsenter ved å handle hos dem, eller handler økologisk.

Hvis det ikke er etterspørsel etter økologisk kylling, pølser, lokale oster osv m.m så kan man ikke forvente at interessen skal begynne noe annet sted enn hos mennesker flest. Da mener jeg man bør belage seg på å bruke mye mere penger på god mat enn handling av forbruksvarer. Jeg husker ikke tallet men nordmenn bruker lite på mat sammenlignet med andre nasjoner i Europa.

http://www.abcnyheter.no/node/129645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

..... Og ikke gidder de å passe på sauene sine en gang.

Nei, ingen grunn til det, når det bare er å skrive kjemperegninger med gaffel til staten for drepte og bortkommede dyr, inkludert alle de som har blitt tatt og slaktet av tobeinte "ulver".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

jeg vet det, helseeffekter lar seg vanskelig påvise, men det er lett å påvise forskjeller i sprøytegift i feks bananer og epler osv...

Jeg tror ikke sprøyegift er bra, selv om jeg ikke er redd for de norkse nivåene er det likevel bedre uten, jeg kan mye om temaet.

For min del er vekselbruk og dyrevelferd vel så viktige grunner til å handle økologisk mat, samt at den har høyere kvalitet, mindre vann i seg, mer smak og det er lett å påvise:)

det er bare å smake og bare å steke kylling elle fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nord og ned.

Noe helt annet: Hva har denne på Foreldre-småbarn å gjøre. Norske bønder produserer vel ikke morsmelk? Skjønt de skulle vel mer enn gjerne hatt monopol på det også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Problemet er at landbruket har store problemer.... og hvordan kan man få folk til å fortsette å satse på landbruk når de ikke kan leve av det? Det er her man bør gjøre noe før det er for sent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Såvidt jeg har registeret er det første gang på et tiår at du skriver noe fornuftig og riktig. Gratulerer!

Det bør tilføyes at i henhold til artikler i pressen forrige uke har en gjennomsnitts norsk bonde, enten han har det som hoved eller binæring, allerede nå i dag en inntekt på rundt 450 000, eller nesten 100 tusen mer enn gjennomsnittet i befolkningen. Dette gapet skal nå tydligvis økes.

Hvordan denne moderne mafiaen aka.bønder, får lov av folket å holde på med løgn, manipulasjon og utbytting for å holde matprisene på topp og utvalget på bunn, er for meg en ubesvart gåte.

Jøss, har de så høy inntekt? Det må sikkert være bøndene fra storgårdene på Østlandet og i trøndelagsfylkene i så fall... tror ikke det er vanlig at de tjener så godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Det er nok på tide å la bøndene klare seg selv. Ingen er tjent med dette tullballet som ikke går utover andre enn ... oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at landbruket har store problemer.... og hvordan kan man få folk til å fortsette å satse på landbruk når de ikke kan leve av det? Det er her man bør gjøre noe før det er for sent...

Joda, men det gjelder jo i prinsippet alle. Det er jo tusenvis av industriarbeidsplasser som forsvinner på grunn av billigere import fra "Asia". Hvorfor er ikke deres arbeidsplasser like viktige?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Joda, men det gjelder jo i prinsippet alle. Det er jo tusenvis av industriarbeidsplasser som forsvinner på grunn av billigere import fra "Asia". Hvorfor er ikke deres arbeidsplasser like viktige?

Med vennlig hilsen

De er vel like viktige? Trodde denne tråden handla om bønder? Men du kan jo starte en tråd om industriarbeiderimport også, så kan vi svare der også? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det gjelder jo i prinsippet alle. Det er jo tusenvis av industriarbeidsplasser som forsvinner på grunn av billigere import fra "Asia". Hvorfor er ikke deres arbeidsplasser like viktige?

Med vennlig hilsen

Ting og tang kan skje i verden.

Da kan noe av det viktigste for et land være å kunne produsere sin egen mat.

Landbrukspolitikk er på mange måter et sikkerhetsspørsmål.

For øvrig går det meste av det du betaler for norskprodusert mat til mellomledd og sisteledd. Bonden sitter igjen med smuler. Hadde ikke disse vært så grådige kunne både bonden fått mer betalt og du billigere mat.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...