Gå til innhold

7% til bøndene ikke nok?


Sør

Anbefalte innlegg

Gjest Nord og ned.

Leste du i det hele tatt artikkelen du linket til?

Der står det jo (også i ingressen) at når en bonde har en gjennomsnitts årslønn på +/- 400.000, så er storparten av inntekten fra alt annet enn gårdarbeid!:

''Et årsverk i landbruket beregnes til 187 500 kroner. Men en gjennomsnittsbonden tjener nå dobbelt så mye - 376 000 i året. Bøndene tjener nemlig mesteparten av pengene sine på alt annet enn jordbruk.''

??? og ellers har du det bra? Jeg har skrevet det eneste sin er uinterresant i noen sannenheng, nemlig hvor mye penger den norske bonde_faktisk_ tjener.

Om det er 10, 30, 50, 70, eller 100 prosent av inntekten som kommer fra gårdsdrift er meg knekkende likegyldig, og det burde det være for deg og alle andre også.

Bondemafiaen forer oss konsekvent med løgnpropaganda om at de bare tjener et par hundre tusen på "ett årrsverk" et begrep som ikke har en døyt med ett års arbeid, eller 100% stilling å gjøre, enda folk flest selvsagt oppfatter det slik.

Statistikken beviser at norske bønder er RIKERE og mer velstående enn folk flest, punktum slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 364
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    103

  • puttelulle

    41

  • ShitDiddelyDo

    25

  • Colette

    22

Mest aktive i denne tråden

Gjest prust

??? og ellers har du det bra? Jeg har skrevet det eneste sin er uinterresant i noen sannenheng, nemlig hvor mye penger den norske bonde_faktisk_ tjener.

Om det er 10, 30, 50, 70, eller 100 prosent av inntekten som kommer fra gårdsdrift er meg knekkende likegyldig, og det burde det være for deg og alle andre også.

Bondemafiaen forer oss konsekvent med løgnpropaganda om at de bare tjener et par hundre tusen på "ett årrsverk" et begrep som ikke har en døyt med ett års arbeid, eller 100% stilling å gjøre, enda folk flest selvsagt oppfatter det slik.

Statistikken beviser at norske bønder er RIKERE og mer velstående enn folk flest, punktum slutt.

''Om det er 10, 30, 50, 70, eller 100 prosent av inntekten som kommer fra gårdsdrift er meg knekkende likegyldig, og det burde det være for deg og alle andre også.''

Egentlig burde jeg ikke gidde å svare deg.

Men - hvorfor er dette knekkende likegyldig når en diskuterer landbrukspolitikk????

Det betyr jo bare at inntekten fra gården alene ikke er stor nok til at bonden kan ha en ok levestandard i forhold til resten av samfunnet. Dermed må han/hun jobbe ekstra i andre yrker I TILLEGG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

''Om det er 10, 30, 50, 70, eller 100 prosent av inntekten som kommer fra gårdsdrift er meg knekkende likegyldig, og det burde det være for deg og alle andre også.''

Egentlig burde jeg ikke gidde å svare deg.

Men - hvorfor er dette knekkende likegyldig når en diskuterer landbrukspolitikk????

Det betyr jo bare at inntekten fra gården alene ikke er stor nok til at bonden kan ha en ok levestandard i forhold til resten av samfunnet. Dermed må han/hun jobbe ekstra i andre yrker I TILLEGG.

Nei, og hvorofor i hule heiteste skulle noen få ukers jobb i året være nok til å og greie seg?? Mange heltids bønder har både 2 og 3 årsverk alene på gården, mens andre har ett, og nesten full jobb med andre ting ved siden av, som de både har tid og krefter til.

Igjen: et årsverk i landbruket er en måleenhet som ikke forteller en fjert om hvor mange timers arbeid det_faktisk_ arbeides.

Det er du som er så useriøs at man pokker ikke burde hive bort tastetrykk på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Nei, og hvorofor i hule heiteste skulle noen få ukers jobb i året være nok til å og greie seg?? Mange heltids bønder har både 2 og 3 årsverk alene på gården, mens andre har ett, og nesten full jobb med andre ting ved siden av, som de både har tid og krefter til.

Igjen: et årsverk i landbruket er en måleenhet som ikke forteller en fjert om hvor mange timers arbeid det_faktisk_ arbeides.

Det er du som er så useriøs at man pokker ikke burde hive bort tastetrykk på deg.

Jeg kjenner få kornbønder, og det er vel stort sett disse som i størst grad har 100% jobber utenom gården.

Jeg kjenner imidlertid mange bønder som har melkeproduksjon, griser og sauer - og jeg kjenner mange som har grønnsaksproduksjon (kål, potet, løk, rødbeter, gulrøtter osv).

Ikke kom her og fortell meg at de bare har noen få ukers jobbing i løpet av året! Det går i ett fra mars til september - og veldig mange jobber mye mye mer enn vanlige arbeidstakere da. Det er høyt press på å skulle gjøre de riktige tingene til rett tid (bl.a. ta hensyn til temperatur og regn/sol, noe de absolutt ikke kan styre selv).

At noen av dem har roligere måneder om vintern, og da har evt mulighet til å ta på seg ekstrajobber, må vel være opp til dem vel?

Du trenger forresten ikke være så stygg i munnen når du snakker til meg. Oppfør deg ordenlig når du prater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Jeg kjenner få kornbønder, og det er vel stort sett disse som i størst grad har 100% jobber utenom gården.

Jeg kjenner imidlertid mange bønder som har melkeproduksjon, griser og sauer - og jeg kjenner mange som har grønnsaksproduksjon (kål, potet, løk, rødbeter, gulrøtter osv).

Ikke kom her og fortell meg at de bare har noen få ukers jobbing i løpet av året! Det går i ett fra mars til september - og veldig mange jobber mye mye mer enn vanlige arbeidstakere da. Det er høyt press på å skulle gjøre de riktige tingene til rett tid (bl.a. ta hensyn til temperatur og regn/sol, noe de absolutt ikke kan styre selv).

At noen av dem har roligere måneder om vintern, og da har evt mulighet til å ta på seg ekstrajobber, må vel være opp til dem vel?

Du trenger forresten ikke være så stygg i munnen når du snakker til meg. Oppfør deg ordenlig når du prater.

''At noen av dem har roligere måneder om vintern, og da har evt mulighet til å ta på seg ekstrajobber, må vel være opp til dem vel?''

Hvis det er så ille er det vel ingen som _tvinger_ en til å arbeide som bonde? Og det at det er travelt visse deler av året gjelder ikke bare bønder. Alle andre jobber ikke i kommunen og kan gå hjem kl 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Jeg kjenner få kornbønder, og det er vel stort sett disse som i størst grad har 100% jobber utenom gården.

Jeg kjenner imidlertid mange bønder som har melkeproduksjon, griser og sauer - og jeg kjenner mange som har grønnsaksproduksjon (kål, potet, løk, rødbeter, gulrøtter osv).

Ikke kom her og fortell meg at de bare har noen få ukers jobbing i løpet av året! Det går i ett fra mars til september - og veldig mange jobber mye mye mer enn vanlige arbeidstakere da. Det er høyt press på å skulle gjøre de riktige tingene til rett tid (bl.a. ta hensyn til temperatur og regn/sol, noe de absolutt ikke kan styre selv).

At noen av dem har roligere måneder om vintern, og da har evt mulighet til å ta på seg ekstrajobber, må vel være opp til dem vel?

Du trenger forresten ikke være så stygg i munnen når du snakker til meg. Oppfør deg ordenlig når du prater.

Jeg har vel nevnt det før, men min søster driver gård. Melkekyr.

De må begge to ha jobber utenom, inntekten fra gården er langt fra nok... Og de er ikke den type mennesker som sløser, eller må ha det nyeste av det nye.

De har minimalt med fritid, må alltid reise hjem tidligere pga melking.

Jeg kunne aldri drevet med kyr.. Har jo ingen frihet i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nord og ned.

Jeg kjenner få kornbønder, og det er vel stort sett disse som i størst grad har 100% jobber utenom gården.

Jeg kjenner imidlertid mange bønder som har melkeproduksjon, griser og sauer - og jeg kjenner mange som har grønnsaksproduksjon (kål, potet, løk, rødbeter, gulrøtter osv).

Ikke kom her og fortell meg at de bare har noen få ukers jobbing i løpet av året! Det går i ett fra mars til september - og veldig mange jobber mye mye mer enn vanlige arbeidstakere da. Det er høyt press på å skulle gjøre de riktige tingene til rett tid (bl.a. ta hensyn til temperatur og regn/sol, noe de absolutt ikke kan styre selv).

At noen av dem har roligere måneder om vintern, og da har evt mulighet til å ta på seg ekstrajobber, må vel være opp til dem vel?

Du trenger forresten ikke være så stygg i munnen når du snakker til meg. Oppfør deg ordenlig når du prater.

Snakker om å kaste stein i glasshus! Det er_du_ og ikke jeg som kommer med nedlatende dritt som "jeg ikke burde gidde svare deg!"Du har tydligvis like liten selvinnsikt som innsikt om bønders arbeid og inntekt.

Til saken: Ja, en heltids grise eller melkebonde har lange dager innimellom, men også betalt deretter, med både 3 og 4 årsverk x 230K pr stk. I tillegg kommer ofte dyngevis med hvite og svarte inntekter i form av snørydding, inntekt på jakt og fiskerettigheter, utleie av skog for tømerhogging osv. osv. Er du så heldig å ha enn gravhaug på jordet, vanker det rundt 50 000 i året fra staten mot at du ikke ødelegger den. Allemningsrett gir 70% rabatt på materilaer til vedlikehold av husene på gården etc etc. Listen over absurde støtteordninger er lang som en ondt år. Kan garantere deg at det siste du får se hos en bonde uansett om det er en nær slektning er årsregnskapet og bankkontoen hans/hennes.

Du kan ikke ro deg fra det faktum at bønder tjener mer en folk flest uansett hvor mye du streber. Tallenes tale er klare. Og den gamle mosegrodde løgnen om at de arbeider så mye mer enn andre samlet sett, kan du dra langt ut på jordet med i bokstavelig forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Snakker om å kaste stein i glasshus! Det er_du_ og ikke jeg som kommer med nedlatende dritt som "jeg ikke burde gidde svare deg!"Du har tydligvis like liten selvinnsikt som innsikt om bønders arbeid og inntekt.

Til saken: Ja, en heltids grise eller melkebonde har lange dager innimellom, men også betalt deretter, med både 3 og 4 årsverk x 230K pr stk. I tillegg kommer ofte dyngevis med hvite og svarte inntekter i form av snørydding, inntekt på jakt og fiskerettigheter, utleie av skog for tømerhogging osv. osv. Er du så heldig å ha enn gravhaug på jordet, vanker det rundt 50 000 i året fra staten mot at du ikke ødelegger den. Allemningsrett gir 70% rabatt på materilaer til vedlikehold av husene på gården etc etc. Listen over absurde støtteordninger er lang som en ondt år. Kan garantere deg at det siste du får se hos en bonde uansett om det er en nær slektning er årsregnskapet og bankkontoen hans/hennes.

Du kan ikke ro deg fra det faktum at bønder tjener mer en folk flest uansett hvor mye du streber. Tallenes tale er klare. Og den gamle mosegrodde løgnen om at de arbeider så mye mer enn andre samlet sett, kan du dra langt ut på jordet med i bokstavelig forstand.

Men så har de også større utgifter enn folk flest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Men så har de også større utgifter enn folk flest...

Selvsagt har de utgifter til drifta som enhver annen bedrift. Også her er det flust med støtteordninger som en person som f.eks vil produsere tannbørster eller noe annet enn mat bare kan se langt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Hei,

Greit nok med kortreist mat, men det er faktisk kortere vei til Oslo hvis man er i Tyskland (og sikkert Frankrike), enn hvis man er i Finnmark! ;-)

Vedr. sikkerhet: Matsikkerhet er en ting, men det samme kan jo sies om ingeniører, elektrikere, og alle andre som er med på å få landet til å gå rundt. Uten strøm og vann så stopper samfunnet slik vi kjenner det.

Med vennlig hilsen

'Greit nok med kortreist mat, men det er faktisk kortere vei til Oslo hvis man er i Tyskland (og sikkert Frankrike), enn hvis man er i Finnmark! ;-)''

Produserer landbruket i Finnmark mye mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Men så har de også større utgifter enn folk flest...

At næringsdrivende har utgifter burde være kjent for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

At næringsdrivende har utgifter burde være kjent for de fleste.

Skulle tro det ja.

Inntekt i forhold til utgifter er ikke så stor som folk skal ha det til tror jeg...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Selvsagt har de utgifter til drifta som enhver annen bedrift. Også her er det flust med støtteordninger som en person som f.eks vil produsere tannbørster eller noe annet enn mat bare kan se langt etter.

Om vi vil ha gårdsdrift her i landet, må de få støtte, ellers har de ikke råd til å drive.

Jeg vil helst ha norsk kjøtt, og betaler heller litt ekstra for det.

Om tannbørsten er fra kina, bryr meg pent lite. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

[quote name=Shira :o)' timestamp='1305181938' post='4577959]

''..... Og ikke gidder de å passe på sauene sine en gang''

Jeg er sauepasser om dagen. Tro meg, det er såpass mye jobb med de ulldottene at jeg ikke skal bli sauebonde!

Nå har de løpt i fjøsen ørten ganger i døgnet fordi sauene får lam. Det er jordmoraktiviteter på høyt plan, om natta må det sjekkes flere ganger. Det er ikke bare enkler fødsler *urk* Frihelg? Nope, sauene har en irriterende tendens til å få på helligdager og fridager også.

Så kommer de ut. Nå har jeg en haug av dem rundt huset. Så stikker jo selvsagt noen av dem av, for vips var det en liten passasje en plass. Jeg løper etter, ser sauen hånflire for å så ta lett spurt FEIL vei! *mumler stygge ord*

Så skal de på fjellet. Grei skuring, det er sti oppover. Går de på stien? Ikke de jeg skal følge, de går sikksakk!

Så er det opp ørten ganger å sjekke dem, telle, se at alle har det bra, løpe opp på fjelltopper med sånn saltstener, en hel sommerjobb i seg selv.

Så skal de hjem. Da har beista tatt høyfjellsferie og spredd seg på alle topper som finnes i nærheten! Går de strake veien hjem? Trenger jeg svare på det?

Så er det påan igjen på gården og passe dem. Å der ja, der var det en i bilveien.

Nevnte jeg bjelleklangen? Hyling av lammene som roper på mor? De starter med det sånn rundt klokka halv 6 om morgenen, fin tid å våkne på.

Hvordan i svarte har jeg rotet meg borti dette her? Og vi har nedlagt gård vi jo! *vurderer husmorleilighet i asfaltjungelen*

(Forøvrig var dette en noget frustert avsporing. Jeg har ikke sett meg inn i lønnsøkningen, annet at jeg hadde ett lite raserianfall på at brieosten kom til å bli svindyr, så jeg har ikke noe bidrag til selve debatten her)

Herlig :)) (tross alt :-))

Jeg skulle virkelig ønske mine barn fikk oppleve en sommer med slåttonn slik jeg fikk oppleve i min barndom :) Det var ei nydelig (men fryktelig travel) tid... Hesjing og hopping i høyet. Finnes ikke noe koseligere (men så husker jeg bare det positive med det også ;))

Jeg har gården, men har ikke råd til å drive den...dessverre :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Om vi vil ha gårdsdrift her i landet, må de få støtte, ellers har de ikke råd til å drive.

Jeg vil helst ha norsk kjøtt, og betaler heller litt ekstra for det.

Om tannbørsten er fra kina, bryr meg pent lite. ;)

Enig med deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekte bonde

Du har vel for det meste flåset om Alvdal og påstander-fra-luften om "fasit".

Du trenger tydeligvis nye briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Skulle tro det ja.

Inntekt i forhold til utgifter er ikke så stor som folk skal ha det til tror jeg...

:)

Hvorfor denne rallingen om utgifter? Når man snakker om bondens inntekt er det selvfølgelig etter fradrag for utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Om vi vil ha gårdsdrift her i landet, må de få støtte, ellers har de ikke råd til å drive.

Jeg vil helst ha norsk kjøtt, og betaler heller litt ekstra for det.

Om tannbørsten er fra kina, bryr meg pent lite. ;)

Ikke enig. Fremtidens Norge krever utfordringer som er inkompatible med å bruke statskassa for å holde ei live en drøss gårdsbruk som går med dundnrende underskudd. På tross av at bøndene hyler om at x antall titusen årsverk har blitt borte i landbruket de siste 30 åra, er faktum det at produksjonen uansett er høyere enn noen gang. Langt, langt flere bør legges ned, slik at de som blir igjen drives effektivt og med mindre underskudd enn i dag.

Når det gjelder norsk eller utelnadsk kjøtt bør det være opp til forbrukerne og velge det slik det er i alle andre land, og ikke bøndende og staten som velger for oss.

Hvordor noen velger norsk av kvalitet/smaksmessige årsaker er og kommer altid til å være helt ubegripelig for meg. Har man e.g. smakt italienske spekeskinker blir den seige oversaltede norske aldri det samme igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Hvorfor denne rallingen om utgifter? Når man snakker om bondens inntekt er det selvfølgelig etter fradrag for utgifter.

Ralling faktisk.

Med tanke på hvor mye disse bøndene faktisk jobber, og hvor lite frihet de har, i forhold til den usle inntekten, syns jeg vi skal være takknemlige for at vi forsatt har muligheten til å kjøpe norsk kjøtt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Om vi vil ha gårdsdrift her i landet, må de få støtte, ellers har de ikke råd til å drive.

Jeg vil helst ha norsk kjøtt, og betaler heller litt ekstra for det.

Om tannbørsten er fra kina, bryr meg pent lite. ;)

''Jeg vil helst ha norsk kjøtt''

Hva er det som er galt med utenlandsk kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...